Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
18/05/2011

    проект на Закон за ратифициране на Изменение № 2 на Финансовия договор между Република България и Европейската инвестиционна банка и Национална компания „Български държавни железници“ („България – железопътен проект на Трансевропейската мрежа“) и на Изменение № 2 на Финансовия договор между Република България и Европейската инвестиционна банка и Национална компания „Български държавни железници“ („България – железопътен проект на Трансевропейската мрежа“ – Проект Б), № 102-02-10, внсен от Министерския съвет на 9 май 2011 г.
    На заседанието, проведено на 18 май 2011 г., Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове разгледа проект на Закон за ратифициране на Изменение № 2 на Финансовия договор между Република България и Европейската инвестиционна банка и Национална компания „Български държавни железници“ („България – железопътен проект на Трансевропейската мрежа“) и на Изменение № 2 на Финансовия договор между Република България и Европейската инвестиционна банка и Национална компания „Български държавни железници“ („България – железопътен проект на Трансевропейската мрежа“ – Проект Б), внесен от Министерския съвет. Направено бе уточнение от страна на вносителите, че се отнася за Национална компания „Железопътна инфраструктура”, а не за Национална компания „Български държавни железници“.

    В заседанието на Комисията взеха участие Ивайло Московски – заместник-министър, Илиана Денева-Павлова – държавен експерт в Дирекция „Координация на програми и проекти”, Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията, и Стефан Сотиров – началник на отдел в Дирекция „Международни финансови институции и сътрудничество”, Министерство на финансите.

    I. На основание чл. 85, ал. 1, т. 4 и 5 и ал. 3 от Конституцията на Република България с настоящия законопроект се предлага на Народното събрание да ратифицира със закон горепосочениите изменения на Финансовите договори, сключени чрез размяна на писма на 29 ноември 2010 г.

    II. Договорите с Европейската инвестиционна банка (ЕИБ), които се изменят, са на обща стойност 150 млн. евро и са предназначени за финансиране на проекта за реконструкция и електрификация на железопътната линия Пловдив – Свиленград и оптимизиране на трасето за скорост 160 км/ч („България – железопътен проект на Трансевропейската мрежа“). От тях до подписването на на Изменение № 2 са усвоени 40 млн. евро. С ратификацията и обнародването на измененията на финансовите договори ще бъде завършена процедурата за влизане в сила на международните договори, с които се предвижда удължаването на изтеклите през 2010 г. срокове за усвояване на средствата по тези финансови договори и ще бъде дадена възможност за ползване на заемните средства за изпълнение на Мярката по ИСПА до успешното й приключване.

    Поради факта, че при изпълнението на горепосочения проект, е допуснато голямо изоставане, което не е наваксано до края на 2010 г., но и предвид значимостта на проекта не само за Република България, финансиращите го институции на Европейския съюз – Европейската комисия и ЕИБ, приемат да осигурят необходимото финансиране до успешното му завършване

    III. Договорите за заем от ЕИБ са сключени в изпълнениена Решение на Народното събрание от 7 юли 1999 г. за финансиране на проекта „Реконструкция и електрификация на железопътна линия Пловдив – Свиленград – гръцка/турска граница и оптимизиране на трасето за скрост 160 км/час“. Заемът е разделен на два финансови договора – първият за 80 млн. евро, а вторият за 70 млн. евро.

    IV. Стратегията за завършване на проекта се базира на прехвърляне на дейности от обхвата на ИСПА към ОПТ с цел приключване и постигане на целите на проекта със средства от ОПТ.

    Обхватът на «мярката по ИСПА» и проекта по ОПТ са дефинирани така, че да има функционална завършеност на всеки от двата компонента при постигане на общите цели на проекта за реконструкция и електрификация на жп линията Пловдив – Свиленград – гръцка/турска граница, като при това бъде избегнат рискът от двойно финансиране.

    V. С предлаганите за ратификация изменения на двата финансови договора са удължени крайните срокове за ползване на заема, както следва:

    - Предвиденият срок за завършване на строителните работи по проекта е удължен до края на 2012 г., с последващ едногодишен период за отстраняване на дефекти;
    - Крайният срок за искания на траншове по заема е удължен до 31 декември 2012 г. и за двата финансови договора;
    - Срокът, след който ЕИБ може да анулира която и да е част от кредита, по отношение на която не са били извършени плащания, е променен от 31 октомври 2010 г. на 30 април 2013 г. и за двата финансови договора.

    Предложеният законопроект отрзаява промените в погасителните схеми за финансовите договори, като за усвоените до 30 юни 2010 г. 40 млн.евро е запазаена предишната погасителна схема, а за траншовете, превеждани на заемополучателя след тази дата, се въвежда нова погасителна схема, като датата на падеж на първата погасителна вноска е 15 юни 2013 г., а на последната – 15 юни 2024 г.

    Техническото описание на проекта е приведено в съответствие с актуалната му, към днешна дата, структура/компоненти и с вече изготвените и одобрени идейни и технически проекти за реконструкцията и електрификацията на жп линията от Свиленград до гръцката/турската граница. В актуализираното техническо описание изрично се уточнява, че финансираните от ЕИБ услуги за извършване на строителен надзор и дългосрочна техническа помощ за комплексното управление на проекта ще обхващат цялата жп линия от Пловдив до Свиленград и границите, включително жп участъка от Свиленград до турската и гръцката граница (Фаза 3).

    Добавена е компонента „Помощ от международен консултант за Звеното за управление и мониторинг“, с което се дава възможност услугите на международния консултант, който подпомага Звеното, да бъдат заплатени със средства от заема от ЕИБ.

    VI. Сключените изменения на Финансовите договори, подписани на 23 ноември 2010 г., като цяло са от полза на българската страна. С ратифицирането на измененията на горепосочените Финансови договори се създават обективни предпоставки за успешното финализиране на важни проекти, част от Трансевропейската мрежа, чрез които ще се осъществи железопътна връзка Европа – Азия, както и интегриране на жп мрежата на България с Европейската жп мрежа.

    С оглед на гореизложеното и в резултат на проведеното гласуване, Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове единодушно предлага (с 14 гласа „за”) на Народното събрание да приеме на първо гласуване проект на Закон за ратифициране на Изменение № 2 на Финансовия договор между Република България и Европейската инвестиционна банка и Национална компания „Български държавни железници“ („България – железопътен проект на Трансевропейската мрежа“) и на Изменение № 2 на Финансовия договор между Република България и Европейската инвестиционна банка и Национална компания „Български държавни железници“ („България – железопътен проект на Трансевропейската мрежа“ – Проект Б), № 102-02-10, внсен от Министерския съвет на 9 май 2011 г.




    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА ПО
    ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ
    НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ:

    /п./МОНИКА ПАНАЙОТОВА
    Форма за търсене
    Ключова дума