Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
02/11/2011

    проект на Закон за хазарта, № 102-01-65, внесен от Министерския съвет на 19 октомври 2011 г.
    На заседанието, проведено на 2 ноември 2011 г., Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове разгледа проект на Закон за хазарта, внесен от Министерския съвет.
    В заседанието на Комисията взеха участие Калоян Кръстев – председател на Държавната комисия по хазарта, и Иван Еничаров – началник отдел в Дирекция «Държавно юрисконсулство», Министерство на финансите.

    I. Проектът на Закон за хазарта е предложен във връзка със задълженията на Република България, произтичащи от членството й в Европейския съюз, но не е свързан с конкретни изисквания на европейското право, тъй като регламентирането на тази дейност е от компетентността на държавите-членки. Въпреки това е необходимо разпоредбите да съответстват на основните принципи на европейското право, по-специално на принципа за свободно предоставяне на услуги, установен в чл. 56 от ДФЕС, за да не се затрудни функционирането на вътрешния пазар.

    II. Законопроектът има за цел да систематизира и регламентира реда и начина за организиране на хазартните игри; дейностите по производство, внос, разпространение и сервиз на игрално и комуникационно оборудване, и държавният надзор върху споменатите дейности. В проекта на Закон за хазарта се съдържат разпоредби, които са част и от сега действащия закон. Те са допълнени и прецизирани с цел да отразят натрупаната практика и да преодолеят констатираните законови празноти. Като цяло непроменени остават видовете хазартни игри и дейности, които могат да се организират на територията на страната. Детайлно се регламентират условията и редът за тяхното организиране.

    III. Поради обстоятелството, че е необходимо разширяването на обхвата на закона чрез регламентиране на нов способ за предоставяне на хазартни услуги - осъществяването им от разстояние, се налага и изготвянето на изцяло нов закон. Провеждането на хазартни игри от разстояние се увеличава с развитието на информационните технологии и телекомуникации, затова се появява необходимостта от ясна национална правна уредба на трансграничното предоставяне на онлайн хазартни услуги, например. Поради въвеждането на нова регулаторна рамка в тази област, законопроектът е нотифициран на Европейската комисия в съответствие с изискванията на Директива 98/34/EО за определяне на процедура за предоставяне на информация в областта на техническите стандарти и регламенти.

    Уредбата се основава на разбирането, че организаторите на хазартни игри от разстояние, независимо дали са със седалище в Република България или в друга държава от Европейското икономическо пространство, трябва да спазват българското законодателство при предлагане на услугите си на българска територия и на български потребители. Хазартните услуги са икономическа дейност със специфичен характер, а предлагането им чрез интернет или други електронни съобщителни средства предполага завишено ниво на риск за потребителите. Това обстоятелство, както и необходимостта да се предприемат мерки за опазване на обществения ред (предотвратяване на измами и престъпления, злоупотреба с лични данни, пране на пари) и за поддържане на социалния ред налага необходимостта от дефиниране на конкретни обективни и технически изисквания и условия за издаване на лиценз за организиране на хазартни игри от разстояние. Такива са изискванията за физическото разположение на комуникационното оборудване и на централния пункт, в който се намира централната компютърна система на организатора на територията на България или на територията на друга държава от Европейското икономическо пространство; открита сметка за депозиране на залози и изплащане на печалби в банка, която има право да извършва дейност на територията на Република България съгласно Закона за кредитните институци; централната компютърна система на организатора да има система за регистрация и идентификация на участниците в игрите, както и автоматизирана система за съхраняване и подаване на необходимата информация до органите на Националната агенция за приходите, включително за подаване на информация в реално време за направените залози и изплатените печалби.

    Освен това игралният софтуер, както и всяка нова версия на софтуера трябва да е утвърдена от Държавната комисия по хазарта (ДХК). С ясното регламентиране на държавния надзор върху тези дейности се цели повишаване защитата на потребителите осигуряване опазването на обществения ред. В тази връзка основните правомощия по издаване и отнемане на лицензи за дейностите по закона и по приемане и утвърждаване на различни правила и документи са оставени в компетентност на ДХК като колегиален орган.

    За първи път се посочват и конкретни реквизити на удостоверението за издаден лиценз като документ, издаван въз основа на взетото от комисията решение и даващ право за фактическо организиране на хазартните игри и дейностите по закона. В законопроекта ясно се регламентират правният характер и процедурата за приемане от ДКХ на общите задължителни правила, условия и изисквания за организирането и провеждането на хазартни игри. Нов момент в законопроекта е и подробната регулация на процедурата и сроковете за извършване на промени в обстоятелствата по издадените лицензи, както и за спирането и възобновяването на дейността.

    Разширен е кръгът на лицата, подлежащи на административно наказване при извършването на хазартна дейност без лиценз, като в него са включени не само лицата, които организират хазартни игри, а и тези, които подпомагат или посредничат при извършването на такива игри без лиценз. Изрично е предвидено отнемане в полза на държавата на игралните съоръжения, наличните парични средства, както и всички останали парични средства, получени от лица, в резултат на организиране и провеждане на хазартна дейност без лиценз.

    IV. В законопроекта са предвидени изисквания за изпълнение на определени условия – извършване на инвестиции и притежаване на средства от страна на лицата, които организират хазартните игри и дейности, като тези инвестиции могат да бъдат направени на територията на Република България или на територията на друга държава от Европейското икономическо пространство. Целта на тези изисквания е да се гарантира предлагане на качествени хазартни услуги, съобразени с добрите европейски практики.

    V. Изцяло е преодоляна и съществуващата досега празнота в нормативната уредба по отношение на изискванията към лицата, които публикуват и излъчват реклама на хазартни игри. Забраната за реклама на хазартни игри е превантивна мярка срещу пристрастяването към тях, предвид факта че голяма част от потребителите на такава информация са малолетни или непълнолетни лица.
    Законопроектът предлага и променена уредба за изключенията от хазартните игри, като ги изброява изчерпателно. Според чл. 11 не се смятат за хазартни игрите с развлекателен или спортен характер, при които се изисква проява на сръчност, знания и умения от участниците, които не се основават на случайност, нямат нито паричен, нито предметен награден фонд и не носят парични и/или предметни печалби.

    VI. С приемането на нов Закон за хазарта България ще отговори на изискването на Европейския съюз за въвеждане на ясна регулаторна среда при трансграничното предоставяне на онлайн хазартни услуги в съответствие с европейските стандарти.
    Изпълнението на изисквания на предложения закон ще позволи ефективно да се защити общественият интерес, като не се допуска възможността организатори на хазартни игри от разстояние да злоупотребяват с данни на потребителите.
    Въз основа на гореизложеното може да се направи заключение, че предложеният законопроект не нарушава изискванията на правото на Европейския съюз.

    В резултат на проведеното гласуване, Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове предлага (с 9 гласа „за”, 5 гласа „въздържал се”) на Народното събрание да приеме на първо гласуване проект на Закон за хазарта, № 102-01-65, внесен от Министерския съвет на 19 октомври 2011 г.


    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА ПО
    ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ
    НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ:

    /п./МОНИКА ПАНАЙОТОВА
    Форма за търсене
    Ключова дума