Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
30/11/2011

    проект на Закон за управление на отпадъците, № 102-01-50, внесен от Министерски съвет на 11 юли 2011 г. и проект на Закон за управление на отпадъците, № 154-01-104, внесен от Петър Атанасов Курумбашев и група народни представители на 10 ноември 2011 г.
    На заседанието, проведено на 30 ноември 2011 г., Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове проект на Закон за управление на отпадъците, внесен от Министерския съвет, и проект на Закон за управление на отпадъците, внесен от Петър Атанасов Курумбашев и група народни представители.

    В заседанието на Комисията взеха участие представители на Министерство на околната среда и водите – Клементина Денева – главен секретар, и Оля Матова - началник отдел ,, Управление на производствени и опасни отпадъци".

    I. Законопроектът за управление на отпадъците, внесен от Министерския съвет, има за цел да приведе националното ни законодателство в съответствие с изискванията на Директива 2008/98/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 19 ноември 2008 г. относно отпадъците и за отмяна на определени директиви, като създаде условия за подобряване управлението на отпадъци в страната без риск за човешкото здраве и околната среда, както и за значително нарастване на количествата рециклирани и оползотворени отпадъци.

    Следва да се отбележи, че освен транспониране изискванията на Директива 2008/98/ЕО (т.нар. Рамкова директива за отпадъците), със законопроекта се предлагат и промени, свързани с оптимизиране на съществуващите разпоредби за управление на отпадъците, произтичащи на база вече транспонирано европейско законодателство, както и в резултат от натрупания опит и идентифицираните проблеми при прилагането му.

    II. С Директива 2008/98/ЕО се определят мерките за защита на околната среда и човешкото здраве, посредством предотвратяване или намаляване на вредното въздействие от образуването и управлението на отпадъци, както и чрез намаляване на цялостното въздействие от използването на ресурси и чрез повишаване на ефективността на това използване. Тя дава определения за ключови понятия като отпадък, оползотворяване и обезвреждане. Въвежда основни изисквания към управлението на отпадъците, в това число задължението за изготвяне на планове за управление на отпадъците; въвежда изисквания към лицата, извършващи действия по управление на отпадъци; разходите за обезвреждане на отпадъци и др. изисквания.

    В мотивите към законопроекта е посочено, че в съответствие с изискванията на директивата, основните промени в законопроекта са насочени към:
    • Формулиране на ясни задължения за кметовете на общини за управление на битовите отпадъци на територията на съответната община и създаване на законови механизми за изпълнение на поставените нови ангажименти;
    • Подобряване и оптимизиране работата на организациите по оползотворяване на масово разпространени отпадъци и въведените системи за разделно събиране и оползотворяване, които се финансират на основата на принципа „отговорност на производителя”, включително на лицата, които изпълняват индивидуално целите за рециклиране на продуктите, които пускат на пазара. Целта е постигане на по-добри резултати при изграждането на реални системи за разделно събиране на отпадъците от населението;
    • Облекчаване на процедурите по издаване на разрешения за дейности с отпадъци с цел намаляване на административното натоварване на бизнеса;
    • Подобряване на контрола върху дейностите с отпадъци от черни и цветни метали и ограничаване на възможностите за предаване на отпадъци с неясен произход от физически лица;
    • Въвеждане на основания за разработване на подзаконови нормативни актове, които да прецизират и конкретизират изискванията за управление на битовите, био-отпадъците и строителните отпадъци;
    • Ясно разграничаване на задълженията на контролните органи по прилагане на закона;
    • Преоценка на съществуващите административнонаказателни разпоредби с оглед ефективното им прилагане.

    По-съществените изисквания на Рамковата директива за отпадъците, транспонирани в разпоредбите на разглеждания законопроект са свързани с:
    - Въвеждане на нови легални дефиниции и прецизиране обхвата и приложното поле на закона (чл. 1-3 от директивата);
    - Прилагане на нова петстепенна йерархия при управление на отпадъците: предотвратяване, подготовка за повторна употреба, рециклиране, друго оползотворяване (напр. за получаване на енергия), обезвреждане (чл. 4 от директивата);
    - Отмяна на лицензионния режим за дейностите с отпадъци и замяната му с разрешителен или регистрационен режим (чл. 23-27 от директивата);
    - Разработване и приемане на Национален план за управление на отпадъците, който ще замени съществуващата национална програма. Като част от плана се предвижда и разработването на Програма за предотвратяване образуването на отпадъци (чл. 28-29 от директивата);
    - Засилване на контрола на дейностите по отпадъците (чл. 34-36 от директивата).

    III. При разглеждане на законопроекта следва да се вземе предвид следното:
    1. Срокът за транспониране на Директива 2008/98/ЕО е изтекъл на 12 декември 2010 г. Срещу България е започнала процедура по нарушение;
    2. В законопроекта са предвидени и редица други изменения, които нямат отношение към транспонирането на Директива 2008/98/ЕО. Въпреки това, предвид множеството постъпили предложения и становища по законопроекта в рамките на продължителния период на обсъждането му с всички заинтересовани страни, КЕВКЕФ изразява увереност, че между първо и второ четене ще бъде постигнат широк консенсус по основните параметри на законопроекта;
    3. Подзаконовите актове по изпълнение на закона следва да се приемат в кратки срокове с оглед обезпечаване неговата прозрачност и качествено прилагане;
    4. В законопроекта са допуснати някои правно-технически неточности, които следва да бъдат прецизирани от водещата комисия при разглеждане на законопроекта между първо и второ четене:

    - Необходимо е да се прецизират използваните в законопроекта понятия „чуждестранно лице/а”, „страни които не са членки на ЕС”, „трети страни” и „друга/и страна/и”;
    - На основание чл.1, ал. 3 от Договора за европейския съюз в законопроекта следва да се прецизират текстовете, в които се използват думите: „Европейската общност”, „общностни” и „Общност”;
    - Некоректно е извършено препращане към директиви, тъй като последните съгласно чл. 288, ал. 3 от Договора за функциониране на ЕС не са директно приложими, и обвързват държавите-членки само по отношение на резултата, който трябва да бъде постигнат;
    - В § 2 от Допълнителните разпоредби на законопроекта е необходимо да се уеднакви начина на посочване на въведените с този законопроект директиви. Също така, на основание чл. 41 от Директива 2008/98/ЕО, директивите посочени под т.10 и т.13 следва да отпаднат.

    IV. Законопроектът за управление на отпадъците, внесен от Петър Курумбашев и група народни представители, има за цел на първо място да транспонира изискванията на Директива 2008/98/ЕО относно отпадъците. В мотивите към законопроекта са посочени очакваните ефекти от приемането му.

    Наред с хармонизиране на изискванията на националното законодателство с тези на ЕС в областта на управлението на отпадъците, очакваните ефекти включват още: разширяване обхвата на системите за разделно събиране на отпадъци и повишаване количествата на рециклирани и оползотворени отпадъци, подобряване на партньорството между общините при изграждане на системи за третиране на отпадъци, ограничаване на рисковете за околната среда и човешкото здраве при транспортиране и третиране на отпадъци, намаляване и предотвратяване образуването на отпадъци и премахване на излишната административна тежест за участниците в процесите по управление на отпадъците.

    Законопроектът повтаря допуснати правно-технически грешки в законопроекта на Министерски съвет.

    V. След оценка на внесения законопроект от гледна точка на съответствието с правото на ЕС, КЕВКЕФ изразява становище, че голяма част от предложените разпоредби във връзка с транспонирането на Директива 2008/98/ЕО съвпадат изцяло с внесения от Министерски съвет проект.

    VI. Предвид изложеното по-горе, КЕВКЕФ счита, че законопроектът за управление на отпадъците, внесен от Министерския съвет, отразява точно и цялостно изискванията на Рамковата директива за отпадъците.

    С оглед на гореизложеното и в резултат на проведеното гласуване, Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове:

    1. Предлага (с 11 гласа „за”, 2 гласа „mротив” и 1 глас „въздържал се”) на Народното събрание да приеме на първо гласуване проект на Закон за управление на отпадъците, № 102-01-50, внесен Министерски съвет на 11 юли 2011 г.;

    2. Предлага (с 3 гласа „за” и 11 гласа „въздържал се”) на Народното събрание да не приеме на първо гласуване проект на Закон за управление на отпадъците, № 154-01-104, внесен от Петър Атанасов Курумбашев и група народни представители на 10 ноември 2011 г.




    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА ПО
    ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ
    НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ:

    /п./МОНИКА ПАНАЙОТОВА
    Форма за търсене
    Ключова дума