Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
14/03/2012

    проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за Министерството на вътрешните работи, № 202-01-14, внесен от Министерския съвет на 6 март 2012 г.
    На заседанието, проведено на 14 март 2012 г., Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове, разгледа проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за Министерството на вътрешните работи, внесен от Министерския съвет.

    В заседанието на Комисията взеха участие представители на Министерството на вътрешните работи – Веселин Вучков – заместник-министър, Илия Пулов – директор на Дирекция „Международно оперативно сътрудничество”, Милчо Енев – директор на Главна дирекция „Охранителна полиция”.


    I. С настоящия законопроект не се транспонират норми от европейското право. Въпреки това, следва да се отбележи, че с предложените промени в Закона за МВР се цели привеждане на националната правна уредба в съответствие с международни правни актове с всепризнато значение, каквато е Конвенцията за защита на правата на човека и основните свободи.

    II. Законопроектът предвижда промени в две основни насоки: завършване на структурната реформа на МВР и въвеждането на стандарта ,,абсолютна необходимост”.

    Предвид специфичните функции на КЕВКЕФ, Комисията разглежда настоящия законопроект от гледна точка на предлаганите промени в правомощията на дирекция „Координация на борбата с правонарушенията, засягащи финансовите интереси на Европейския съюз” (АФКОС), работата с Шенгенската информационна система (ШИС) и съответствието с международните правни актове в сферата на защита на правата на човека.

    Като част от реформата в структурата на МВР с § 24 от законопроекта се създава нов чл. 52п, относно функциите на дирекция АФКОС по осъществяване на координация на борбата с правонарушения, засягащи финансовите интереси на ЕС, чрез оперативно сътрудничество, докладване на нередности и административно-контролна дейност. Регламентирани са функциите на дирекция АФКОС по осъществяване на координация и оперативно сътрудничество с Европейската служба за борба с измамите - ОЛАФ. За осъществяване на административно-контролните функции на дирекцията, с § 34 от законопроекта се създава нов чл. 91 м, който урежда правомощията на дирекция АФКОС да изисква информация и документи, както и да извършва проверки на място с цел идентифициране на нередности и измами, засягащи финансовите интереси на ЕС.

    С цел усъвършенстване на правната база за работа с ШИС, с § 27 от законопроекта се изменя и допълва чл. 69а, относно процедурата по временно изземване на вещ, за която има сигнал за издирване в ШИС. Добавя се възможността изземването да се извършва и на база подаден сигнал в Интерпол. Предвидено е отговорността за нанесените щети на заинтересовано лице, причинени във връзка с изпълнение на сигнал за издирване в ШИС, да се търси съгласно разпоредбите на Конвенцията за прилагане на споразумението от Шенген от 14 юни 1985 г.

    Съществена част от промените в законопроекта са свързани с въвеждането на международно признатия стандарт „абсолютна необходимост” при използването на оръжие, физическа сила и помощни средства от полицейските органи. В тази връзка законопроектът предвижда промени в текстовете на чл. 72, 73 и 74 от Закона за МВР, като се въвежда задължение за полицейските органи да вземат всички мерки за опазване живота и здравето на лицата, срещу които са насочени физическата сила и помощните средства, както и да преустановят употребата на оръжие незабавно след постигане на нейната законна цел. Създава се нов чл. 74а, относно планирането и контрола на използването на физическа сила, помощни средства и оръжие от полицейските органи.

    Съгласно представените от вносителя мотиви, в периодичните доклади на Парламентарната асамблея на Съвета на Европа е констатирана дефектна правна уредба в България по отношение употребата на физическа сила и помощни средства от страна на полицейските органи. Практиката на Европейския съд по правата на човека в Страсбург отчита значителен брой решения с осъдителен диспозитив за неспазване на Европейската конвенция за правата на човека и основните свободи и по-конкретно на чл. 2 от Конвенцията относно правото на живот.

    Въпросът за употребата на сила и оръжие от правоохранителните органи е разгледан и в чл. 3 на Кодекса за поведението на правоохранителните органи, приет с Резолюция на общото събрание на ООН № 34/169 от 17 декември 1979 г.
    Тази разпоредба установява двата основни стандарта, на които следва да се базират правилата за употреба на огнестрелно оръжие: „абсолютна необходимост” (само тогава, когато оръжието се използва срещу лице, извършило или извършващо действия, засягащи живота и здравето на други хора) и „пропорционалност” (правоохранителните органи могат да предприемат само такива мерки, които са съизмерими и пропорционални на благото, застрашено от лицето, срещу което се използват въпросните мерки).

    III. КЕВКЕФ обръща внимание при разглеждане на законопроекта да се има предвид следното:

    1. Въвеждането на стандарта „абсолютна необходимост” при използването на оръжие, физическа сила и помощни средства от полицейските органи отразява въвеждането в националното ни законодателство на международно признати стандарти относно употребата на сила и огнестрелно оръжие от страна на правоохранителните органи. Същевременно, ефективното прилагане на стандарта изисква допълнителни мерки, свързани с изграждане на капацитет на полицейските органи, както и евентуално разясняване на приложението на понятието в рамките на бъдещ подзаконов акт;

    2. Следва да се прецени доколко въвеждането на стандарта „абсолютна необходимост” изисква промяна и в други действащи нормативни актове.


    IV. В заключение може да се отбележи, че предложеният законопроект е в изпълнение на поетите ангажименти по международни актове, по които България е страна и не противоречи на нормите на европейското право.


    С оглед на гореизложеното и в резултат на проведеното гласуване, Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове предлага (с 10 гласа „за” и 2 гласа„въздържал се”) на Народното събрание да приеме на първо гласуване проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за Министерството на вътрешните работи, № 202-01-14, внесен от Министерския съвет на 6 мар 2012 г.



    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И
    КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ:

    /п./МОНИКА ПАНАЙОТОВА
    Форма за търсене
    Ключова дума