Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
28/03/2012

    проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за оръжията, боеприпасите, взривните вещества и пиротехническите изделия, № 202-01-16, внесен от Министерския съвет на 16 март 2012 г.
    На заседанието, проведено на 28 март 2012 г., Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове разгледа проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за оръжията, боеприпасите, взривните вещества и пиротехническите изделия, внесен от Министерския съвет.

    В заседанието на Комисията взеха участие представители на Министерството на вътрешните работи - Кристина Лазарова – главен юрисконсулт в Дирекция „Правно- нормативна дейност”, Красимир Георгиев – главен инспектор в сектор „КОС” – Главна дирекция „Охранителна полиция”; и представители на Министерството на икономиката, енергетиката и туризма - Веселина Ламбринова - държавен експерт в Дирекция „Техническа хармонизация и политика за потребителите”, и Зорница Димова - галвен експерт в Дирекция „Техническа хармонизация и политика за потребителите”.


    I. Проектът на Закон за изменение и допълнение (ЗИД) на Закона за оръжията, боеприпасите, взривните вещества и пиротехническите изделия (ЗОБВВПИ) е изготвен от представители на Министерството на вътрешните работи, Министерството на икономиката, енергетиката и туризма и Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията и съдържа три основни групи промени.
    Първата група е свързана с практическото прилагане на Закона за оръжията, боеприпасите, взривните вещества и пиротехническите изделия от влизането му в сила на 17 септември 2010 г. досега. След едногодишното му действие са забелязани проблеми в прилагането му, което е основание за изготвянето на законопроекта. По-значимите промени в тази насока са свързани с:
    - Разширяването на кръга на лицата на които могат да се издават съответни разрешителни за извършване на дейности с оръжия, боеприпаси, взривни вещества и пиротехнически изделия – включват се лица създадени със закон или с акт на Министерския съвет;
    - По-точното дефиниране на разрешителните режими предвидени от закона;
    - По-ясното дефиниране на огнестрелните оръжия, които не попадат в приложното поле на закона;
    - Предвиждане на възможности за продажба на оръжия, боеприпаси и пиротехнически изделия, при определени условия, по време на провеждане на търговски изложения несвързани с отбраната;
    - Промяна на изискването за завършено основно образование за издаване на съответно разрешение (предлага се това изискване да е валидно единствено при издаване на разрешение за придобиване);
    - Регламентиране издаването на разрешения за употреба на огнестрелни оръжия и боеприпаси на стрелбища;
    - Въвеждане на нова дефиниция на взривните вещества за граждански цели, тъй като съществуващата не е достатъчно ясна и предполага различни тълкувания както от субектите, извършващи дейности с тях, така и от страна на контролните органи;
    - Регламентират се, също така, права и действия на контролните органи, както и административнонаказателна отговорност при отказ на лице което носи и/или употребява оръжие, да бъде проверявано за употреба на алкохол, наркотични или упойващи вещества.

    Втората основна група промени се налагат от приетата Директива 2012/4/ЕС на Комисията от 22 февруари 2012 г. за изменение на Директива 2008/43/ЕО относно въвеждането съгласно Директива 93/15/ЕИО на Съвета на система за идентификация и проследяване на взривни вещества с гражданско предназначение (ОВ, L 50, стр. 18 от 23.02.2012 г.), която влиза в сила от 14 март 2012 г. и си поставя две основни цели: от една страна регламентиране на изделията използвани по-скоро за пиротехнически, отколкото за взривни цели, от друга – предвид продължилото по-дълго от предвиденото разработване на компютризираните системи, необходими за изграждане на системата за идентификация и проследяване на взривните вещества, е необходимо да се осигури достатъчно време на икономическите субекти да се приведат в съответствие с нормативните изисквания, както и на компетентните органи да осигурят необходимите софтуерни ресурси за изграждане на подготвяната система за проследяемост.

    Третата основна група промени са свързани с правилното прилагане на Европейската спогодба за международен превоз на опасни товари (ADR), Правилника за международен железопътен превоз на опасни товари (RID) и Европейското споразумение за превоз на опасни товари по вътрешни водни пътища (ADN) с оглед издаването на сертификат за крайно одобряване на транспортни опаковки на опасни товари от Клас І „Взривни вещества”.
    В предложението за нова ал. 4 на чл. 100 от ЗИД се залага регламент относно компетентния национален орган, който да извършва одобрението на подобни опаковки в Република България – Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията. Условията и редът по който това ще става са определени с наредба на министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията.

    II. КЕВКЕФ би искал да отбележи, че при разглеждане на законопроекта следва да се обърне внимание на евентуалната необходимост от промяна на термина „Главна дирекция „Охранителна полиция” (ГДОП)” предвид измененията предвиждани в Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за Министерството на вътрешните работи (№202-01-14, внесен за разглеждане в Народеното събрание от Министерския съвет на 06.03.2012 г.) с който се предлага „Главна дирекция „Охранителна полиция” (ГДОП)” да бъде интегрирана в „Главна дирекция „Национална полиция” (ГДНП)”.

    III. В заключение може да се каже, че с предложените текстове предметът на Закона – обект, субекти, съществуващи режими и дефиниции ще бъдат регламентирани по-точно и по-пълно. С въвеждането на национален компетентен орган за одобрение на транспортни опаковки на опасни товари от Клас I ще улесни в значителна степен производителите на взривни вещества и боеприпаси, които са потребители на тази услуга и ще допринесе в значителна степен за съществени икономически и социални ползи както за предприятията, така и в национален мащаб. Предложените текстове отчитат и не противоречат на изискванията на правото на ЕС в частта, регламентираща оръжията, боеприпасите, взривните вещества и пиротехническите изделия.

    С оглед на гореизложеното и в резултат на проведеното гласуване, Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове предлага (с 13 гласа „за“ и 1 глас “въздържал се“) на Народното събрание да приеме на първо гласуване проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за оръжията, боеприпасите, взривните вещества и пиротехническите изделия, № 202-01-16, внесен от Министерския съвет на 16 март 2012 г.



    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И
    КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ:

    /п./МОНИКА ПАНАЙОТОВА
    Форма за търсене
    Ключова дума