Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
28/03/2012

    Изслушване за напредъка по Оперативна програма „Транспорт” 2007– 2013 г.
    На основание чл. 99, ал. 3 от ПОДНС, на редовното си заседание от 28 март 2012 г., Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове (КЕВКЕФ) изслуша актуална информация за напредъка при управлението на европейските средства в страната по линия на Оперативна програма „Транспорт” 2007 – 2013 г. (ОПТ).

    Участие в заседанието на Комисията, като представители на изпълнителната власт, взеха: г-н Ивайло Московски - министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията; г-жа Галина Василева - директор на дирекция „Координация на програми и проекти” в Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС) – Управляващ орган на ОПТ; г-н Христо Алексиев - заместник-генерален директор на Национална компания „Железопътна инфраструктура” (НКЖИ); г-жа Лазаринка Стоичкова - член на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) и г-жа Цвети Тимева - директор на дирекция "Изпълнение на проекти по ОП”Транспорт” и Кохезионен фонд" в АПИ.

    Съгласно установената в КЕВКЕФ практика, предварителна информация по темата на изслушването бе предоставена от страна на МТИТС, НКЖИ и АПИ и разпространена до членовете на Комисията преди провеждане на заседанието. Към настоящия доклад е приложено копие на презентацията, изнесена от представителите на МТИТС по време на изслушването.

    В началото на изслушването, г-жа Галина Василева запозна народните представители с постигнатия напредък по ОПТ до момента, както и с очакваните резултати за 2012 г. От изложението на г-жа Василева стана ясно следното:

    Към 20 март 2012 г. общо по ОПТ са сключени 66 договора/издадени заповеди за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ (БФП) на обща стойност над 3,6 млрд. лева или около 92% от бюджета на програмата. Стойността на сключените договори с изпълнители по програмата е в размер над 3,2 млрд. лева - около 84% от бюджета на ОПТ. Общо по програмата на бенефициентите са изплатени приблизително 989,6 млн. лева или около 25% от бюджета на ОПТ.

    На 16 януари 2012 г. Европейската комисия (ЕК) е одобрила формулярът за кандидатстване (ФК) за проекта „Модернизация на железопътен участък Септември - Пловдив – част от Транс-европейската железопътна мрежа”, а на 22 февруари 2012 г. ЕК е одобрила ФК за проекта „Изграждане на автомагистрала „Марица”, Лот 1 и Лот 2”.

    В процес на изпълнение са 11 инфраструктурни проекта (8 от тях са в категорията „големи”) и един за създаване на речна информационна система в българската част на река Дунав.

    Към момента, най-високо ниво на договаряне е постигнато по Приоритетна ос 1 на ОПТ («Развитие на железопътната инфраструктура по Транс-европейските и основните национални транспортни оси»), а нивото на разплащане е най-високо по Приоритетна ос 3 («Подобряване на интермодалността при превоз на пътници и товари»).

    До 30 юни 2012 г. по ОПТ се планира да се предостави БФП за нови проекти за около 625 млн. лева, с което общият размер на предоставената БФП по програмата към средата на 2012 г. ще надхвърли 4,2 млрд. лева.

    До средата на 2012 г. по ОПТ се предвижда да бъдат подадени в УО на ОПТ и одобрени формуляри за кандидатстване за следните проекти:
    • Подготовка на проект за модернизация на участък София - Септември - част от Транс-европейската железопътна мрежа;
    • Инструмент за подготовка на железопътни проекти по Трансевропейската транспортна мрежа за следните ж.п. отсечки: София – Драгоман; София – Перник – Радомир и ж.п. възел София и ж.п. възел Бургас;
    • Модернизация на участък от път І -1 (Е-79) „Враца-Ботевград”;
    • Обход на гр. Враца – път I-1 (E-79);
    • Изготвяне на стратегия и система за управление на трафика на пътища, част от Трансевропейската пътна мрежа (TEN-T);
    • Проект за разширение на метрото в София: Етап II, Лот 3: „Цариградско шосе - Летище София”;
    • Изграждане на интермодален терминал (ИМТ) в Южен централен район на планиране в България - Пловдив;
    • Подготовка за изграждане на ИМТ Русе;
    • Рехабилитация на гарови комплекси -Централна гара София.

    Прогнозата на Управляващия орган за общия размер на извършени плащания по програмата към 30.06.2012 г. е близо 1,5 млрд. лева. Тя е представена и във връзка с изготвянето на Годишния доклад на КЕВКЕФ за усвояване на средствата от ЕС в Република България за 2011 г. и остава непроменена към момента.
    Не е приключил напълно процесът на структуриране на звената за управление на проектите при двата най-големи бенефициента – АПИ и НКЖИ. За финализирането му се използва експертна помощ от инициативата ДЖАСПЪРС на ЕИБ, като допълнително се работи активно за привличане на експертиза и от Световната банка.

    Във връзка с подготовката на следващия програмен период и в контекста на „България 2020”, МТИТС работи в две основни насоки:

    На първо място по подготовката на бъдещата оперативна програма за развитието на транспортната инфраструктура. Вече се разработва заданието за възлагане разработката, както на програмата, така и на предварителната оценка и на стратегическата екологична оценка. Паралелно с това се работи по подготовката на ключови инфраструктурни проекти, за които ще се търси финансиране от Кохезионния фонд и фонда за регионално развитие с оглед целите на България за подобряване на инфраструктурата и транспортната свързаност.

    На второ място това е дейност по структуриране на ясни секторни стратегии за развитие в ключовите области на транспортната инфраструктура, използвайки активно опита на Международните финансови институции, като тук се включват и:
    • разработване на тарифната политика за използване на железопътната инфраструктура;
    • подобряване на ефективността на работата в пътния сектор, административния капацитет и усвояването на европейските средства. Обхват на дейностите: преглед на стратегия за пътния сектор и краткосрочни и средносрочни оперативни програми; засилване ефективността на работата в пътния сектор, и оперативна подкрепа за изпълнение на проекти;
    • помощ за подпомагане създаването и развитието на НК „Стратегически инфраструктурни проекти”.

    В своето изложение пред КЕВКЕФ министър Ивайло Московски постави акцент върху следните основни моменти:

    До края на настоящия програмен период концентрацията ще бъде върху успешното и навременно изпълнение на проектите. Крайният срок за разплащане по тях е 2015 г., което е достатъчно дълъг интервал от време, за да се избегне рискът от загуба на средства.. Имайки предвид, че нито една страна-членка не е успяла да усвои на 100% предвиденото европейско финансиране през първия си програмен период, България има всички шансове да се превърне в първата държава в Европейския съюз, която може да усвои целия финансов ресурс по дадена програма, в лицето на ОПТ. Основната цел е да се запази сегашното темпо на работа, като разплатените средства започнат да се доближават все повече до сумата на договорените. Заслужава внимание и фактът, че ОПТ е програмата с най-нисък процент на грешки в България.

    През юни 2012 г. се очаква да бъдат завършени лотове 2 и 3 на АМ „Тракия” и част от лот 4 до Петолъчката. Изпълнението на проекта ще доведе още през настоящата година до намаляване на времето за пътуване от София до Бургас, както и намаляване на жертвите и ранените в катастрофи по АМ „Тракия”.

    В края на август 2012 г. се планира да бъдат пуснати в експлоатация новите отсечки от разширението на метрото в София, от ж.к „Обеля” през ж.к „Младост 1” и „Цариградско шосе” и от надлез „Надежда” до бул. „Черни връх”. С разширението на метрото се очаква около 180 000 нови пътници всеки ден да използват този вид транспорт. Допълнително около 300 000 жители на София ще имат достъп до метро. Очаква се да се удвои средната скорост на градския транспорт в столицата, да се намалят катастрофите и вредните емисии.

    Подготовката за следващия програмен период 2014 – 2020 г. включва проекти в железопътна и пътна инфраструктура на по-голяма стойност от бюджета на бъдещата оперативна програма. Определено е и трасето на третия метродиаметър на софийското метро. Остава и твърдият ангажимент за реализиране на проекта за навигация на корабоплаването по река Дунав „Батин-Белене”, който бе забавен по чисто технически причини и средствата от Приоритетна ос 4 се прехвърлиха към проекти в ж.п. сектора и метрото.

    Министър Московски и заместник-генералният директор на НКЖИ Христо Алексиев информираха народните представители, че проектът за изграждане на високоскоростна железопътна линия „Видин – София” е на твърде висока стойност – 2,6 млрд. евро. Поради това се предвижда неговото оптимизиране и разделяне на етапи. За първи етап се планира отсечката Видин – Мездра.

    В отговор на питане от заместник-председателя на КЕВКЕФ Владимир Тошев, министър Московски заяви, че се очаква до края на ноември тази година да бъде завършен „Дунав мост 2”. Той благодари на всички политически сили за оказаната подкрепа по този стратегически проект.

    Председателят на КЕВКЕФ Моника Панайотова постави въпроса за подобряване на интернет комуникациите с оглед значимостта му в контекста на Стратегията 2020. Представителите на изпълнителната власт поясниха, че той трябва да се разглежда като хоризонтална мярка, която е застъпена основно в техническите помощи по отделните оперативни програми. Конкретно в АПИ например е изградена система за контрол на трафика, която подобрява сигурността.

    В рамките на дискусията бяха обсъдени редица актуални въпроси, сред които „Инструментът за свързване на Европа”, взаимодействието с международните финансови институции и др.



    МОНИКА ПАНАЙОТОВА
    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И
    КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
    Форма за търсене
    Ключова дума