Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
27/06/2012

    проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за защита от дискриминация, № 202-01-31, внесен от Министерския съвет на 15 юни 2012 г.
    На заседанието, проведено на 27 юни 2012 г., Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове разгледа проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за защита от дискриминация, внесен от Министерския съвет.

    В заседанието на Комисията взеха участие представители на Министерството на труда и социалната политика – Емил Мирославов – директор на Дирекция „Трудово право, обществено осигуряване и условия на труд”, Веселин Илков – началник на отдел в Дирекция „Европейски въпроси и международно сътрудничество” и Елена Гюрова – държавен експерт в отдел „Равни възможности и антидискриминация” в Дирекция „Политика за хората с увреждания, равни възможности и социални помощи”.



    I. С предложените изменения и допълнения на Закона за защита от дискриминация се цели привеждане на българското законодателство в съответствие с изискванията на Директива 2010/41/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 7 юли 2010 г. за прилагане на принципа на равно третиране на мъжете и жените, които извършват дейности в качеството на самостоятелно заети лица, и за отмяна на Директива 86/613/ЕИО на Съвета.

    II. Равенството между мъжете и жените е основен принцип на Европейския съюз, залегнал в Договора за създаване на Европейската общност. В чл. 2 и чл. 3 пар. 2 се залага стремежът към премахване на неравенствата и насърчаване равенството между мъжете и жените - едно от основните задължения на Общността според Договора.

    В Закона за защита от дискриминация равното третиране на мъжете и жените изрично е уредено в чл. 4, ал. 1, където са посочени признаците, по които не се допуска дискриминация и всяка проява на неравнопоставеност, включително между половете по отношение на извършвана дейност като самонаето лице, попада в приложното поле на закона.
    Предложените изменения, произтичащи от транспонирането на Директивата са в следните:
    - Параграф 2 от законопроекта регламентира като допустимо различното третиране на лицата при предприемане на мерки, свързани с насърчаване на предприемачеството сред жените в случаите, когато те са недостатъчно представеният пол, или за предотвратяване или компенсиране на неизгоди в професионалната кариера (по смисъла на чл.157, параграф 4 от ДФЕС и в съответствие с чл.5 от директивата).

    - Параграф 3 от законопроекта предвижда недопускане на дискриминация, основана на пола и другите признаци по чл.4, ал.1 от действащия закон, свързана с извършването на стопанска дейност, включително създаването, оборудването или разширяването на такава дейност, като в тези области тормозът и сексуалния тормоз се смятат за дискриминация (чл.4 от Директива 2010/41/ЕС). Предвижда се, също в съответствие с директивата, отхвърлянето и понасянето от дадено лице на такова поведение (тормоз или сексуален тормоз) да не могат да се използват като основание при вземането на решение, което засяга това лице.

    - В Допълнителните разпоредби на предложения законопроект се предвиждат допълнения в дефинираните понятия “тормоз”, “сексуален тормоз” и изменения в дефиницията на понятието „подбуждане към дискриминация”.
    III. В заключителните разпоредби на законопроекта се предвиждат изменения и допълнения в Кодекса за социално осигуряване, свързани с Директива 2010/41/ЕС. Регламентира се правото на съпрузите на самостоятелно заетите лица (лицата, регистрирани като упражняващи свободна професия и/или занаятчийска дейност или регистрирани земеделски производители, или тютюнопроизводители), когато участват в упражняваната от тях трудова дейност, да могат да се осигуряват по свое желание и за своя сметка за инвалидност поради общо заболяване, старост и смърт и за общо заболяване и майчинство, ако не са осигурени на друго основание.

    В съответствие с член 8 от Директивата се предвижда, че ако съпруга на лице, регистрирано като упражняващо свободна професия и/или занаятчийска дейност, или на регистриран земеделски производител, или на тютюнопроизводител се е осигурявала за инвалидност поради общо заболяване, старост и смърт и за общо заболяване и майчинство за срока посочен в чл. 48а и чл.52а от КСО, ще има право да получи и съответното парично обезщетение за бременност и раждане и за отглеждане на дете.

    В Допълнителните разпоредби на КСО се посочва въвеждането на Директивата. С оглед възникване на осигуряването от 1-во число на месеца се предлага промените в КСО да влязат в сила от 1 август 2012 г., което е в съответствие и с изискването на чл. 16 от Директивата за привеждане на националното законодателство в съответствие с разпоредбите й най-късно до 5 август 2012 г.

    IV. В заключение може да се каже, че предложеният законопроект е съобразен с изискванията на Директива 2010/41/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 7 юли 2010 г. за прилагане на принципа на равно третиране на мъжете и жените, които извършват дейности в качеството на самостоятелно заети лица, и за отмяна на Директива 86/613/ЕИО на Съвета. Насърчаването на равнопоставеността между половете във връзка с извършването на стопанска дейност в качеството на самостоятелно заети лица би допринесло за по-добро съвместяване на професионалния и семейния живот.

    С оглед на гореизложеното и в резултат на проведеното гласуване, Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове предлага (с 8 гласа „за” и 2 гласа “въздържал се“) на Народното събрание да приеме на първо гласуване проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за защита от дискриминация, № 202-01-31, внесен от Министерския съвет на 15 юни 2012 г.


    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И
    КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ:

    МОНИКА ПАНАЙОТОВА
    Форма за търсене
    Ключова дума