Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
04/07/2012

    Съобщение от Комисията до Европейския парламент, до Съвета, до Европейския икономически и социален комитет и до Комитета на регионите COM(2012) 42 във връзка с Програма за опростяване на многогодишната финансова рамка за периода 2014-2020 г.
    I. На редовно заседание, проведено на 4 юли 2012 г., Комисията по европейски въпроси и контрол на европейските фондове (КЕВКЕФ) обсъди предложената Програма за опростяване на многогодишната финансова рамка за периода 2014-2020 година, COM (2012) 42 окончателен.

    II. На 29 юни 2011 г. Европейската комисия (ЕК) представи своята визия за финансите на ЕС за следващата многогодишна финансова рамка (МФР) за периода 2014-2020 г., като посочи целите на политиката и начините за тяхното финансиране. В контекста на законодателното предизвикателство да се подновят и подобрят резултатите от разходните програми на ЕС, обхващайки всички европейски политики и ангажирайки всички европейски институции и държавите-членки, Комисията положи усилия да се улесни достъпът до финансиране от ЕС за неговите граждани и предприятия. В своето съобщение за МФР за периода 2014-2020 г. Комисията демонстрира решимостта си да започне програма за амбициозно опростяване на цялата бъдеща МФР.

    III. В съобщението от Комисията се прави преглед на всички положени усилия, като се започне с промени във Финансовия регламент, допълнен от 57 предложения за законодателни актове. Процесът на опростяване цели да отговори на необходимостта от намаляване на административната тежест и разходите, както за бенефициентите на средства, така и за останалите участници в разходните програми на ЕС, като в същото време се спазват принципите на добро финансово управление.
    Комисията се стреми да рационализира програмите – посредством намаляване на техния брой, подобряване на съгласуваността и яснотата на правилата, съсредоточаване върху ясни цели и показатели, използване на по-опростени инструменти при вземане на решение. Същевременно, инициативата на ЕК е насочена към опростяване на механизмите и процедурите за изпълнение – правилата за допустимост на разходите, процедурите за възлагане на обществени поръчки, формите за кандидатстване. Ще бъде въведен по-пропорционален и ефективен от разходна гледна точка контрол.
    Част от конкретните предложения на ЕК в тази насока включват:
    • Проекти до 100 000 евро да бъдат одитирани само веднъж, а всички останали по-големи проекти – не повече от веднъж годишно;
    • Намаляване на периода за съхраняване на документите по проекти от над 10 г. на около пет години;
    • Скъсяване времето за получаване на грант в сферата на изследванията от средно около 350 дни на максимум 100 дни;
    • Разширяване прилагането на т.н. опростена процедура за възвръщане на /реимбурсиране/ на разходите. Чрез прилагането на тази процедура, при заплащането на еднократни суми (lump sums), основното внимание се насочва към постигнатите резултати от проекта. Чрез нея се намалява тежестта, свързана с финансовото управление, контрола и одита, както за бенефициентите, така и за националните и регионалните власти.

    IV. След състоялото се обсъждане по Програмата за опростяване на Многогодишната финансова рамка за периода 2014-2020 г. COM (2012) 42, КЕВКЕФ изразява следното становище, което да бъде изпратено до европейските институции в рамките на политическия диалог:

    По отношение на правилата, ръководещи Многогодишната финансова рамка (МФР) и предложената Програмата за тяхното опростяване:

    1. КЕВКЕФ приветства Европейската комисия за предприетите стъпки за рационализиране изпълнението на програмите заложени в бъдещата МФР чрез опростяване на общите и специфични правила за управление на програмите (посредством ревизията на Финансовия регламент и разработването на секторното законодателство), като в същото време се стреми да запазва финансовите интереси на основните участници;

    2. КЕВКЕФ счита, че разходите на Европейския съюз, произтичащи от предложената МФР, допринасят значително за постигане на целите заложени в стратегията “Европа 2020”. В тази връзка, създаването на предпоставки, които да улеснят изпълнението на МФР е от ключово значение за постигане на успех на Стратегията в т.ч. и за повишаване растежа и заетостта в ЕС;

    3. КЕВКЕФ отчита, че ефектите от прекалено усложнени правила се изразяват в загуба на средства, по-високи нива на грешки, непропропорционално ниво на бюрокрация и демотивация на бенефициенти, които биха участвали и добавили стойност към европейските програми. Затова КЕВКЕФ намира, че подобна реформа е необходима, навременна и достатъчно обширна, за да създаде по-голяма правна сигурност, осезаем ефект и да даде нов импулс за използване на европейските фондове;

    4. КЕВКЕФ отбелязва, и че процесът на търсене на възможности за опростяване на процедурите не трябва да бъде еднократен акт, а постоянен процес. Същевременно, отчита и факта, че за да бъдат успешни, мерките за опростяване на ниво ЕС трябва да бъдат последвани от подобни усилия на национално, регионално и местно равнище.

    5. КЕВКЕФ приветства целевата ориентация в подхода възприет от Комисията и счита, че по този начин ще се създаде възможност бенефициентите да се концентрират върху изпълнение на проекти, не върху административна работа свързана с тях. От своя страна, контролиращите органи биха могли да се съсредоточат върху проследяването на постигнатите резултати и ефикасността на извършените разходи, вместо върху контрола на самите разходи, без оглед на крайните цели заложени в проектите;

    6. КЕВКЕФ отбелязва, че опростяването на правилата не трябва да е за сметка на принципите за добро финансово управление. Нещо повече, административният капацитет трябва да се концентрира и по-голямо внимание трябва да се обърне върху областите с голям рисков потенциал. В тази връзка, КЕВКЕФ приветства възможността броят на проверките на място да бъде намален, при условие че е изградена добре функционираща система за контрол в съответната държава-членка и процентът на грешки на ниво бенефициент е достатъчно нисък. Това би допринесло за по-пропорционален и по-ефикасен от гледна точка на разходите контрол;

    7. КЕВКЕФ счита, че рационализацията на програмите ще добави фокус и прозрачност към процеса на използване на средствата от ЕС. На следващо място, разширеното използване на опростени методи за изчисляване на разходите (като еднократни суми, единни ставки и стандартни таблици за единичните разходи) ще оптимизира процесите на отчитане и контрол. Нещо повече, в своята цялост програмата за опростяване би стимулирала по-активното участие на бенефициенти, би ускорила изпълнението на проекти по програми финансирани от ЕС и би създала предпоставки за намаляване на бюрокрацията;

    По отношение на специфичните предложения залегнали в Програмата за опростяване:

    8. КЕВКЕФ подкрепя идеята на ЕК за намаление на броя на програмите, включването им в обща рамка с единни правила и създаването на Обща стратегическа рамка за всички фондове със споделено управление;

    9. КЕВКЕФ насърчава прилагането на интегриран подход при реализацията на политиките и приоритетно насочване на ресурсите към мерки и дейности, допринасящи за реализацията на необходими секторни политики и реформи. Прилагането на интегриран подход между различните програми и източници на финансиране и търсенето на синергичен ефект са ключови фактори за успешното провеждане на реформи с помощта на европейските средства. Базирайки се на опита от настоящия програмен период, КЕВКЕФ счита, че този модел е доказал своята ефикасност и следва да бъде доразвит и широко прилаган от държавите-членки след 2013 г.

    10. КЕВКЕФ подкрепя ЕК в намерението й, след приемане на законодателния пакет за опростяване, да направи последваща оценка за неговото въздействие върху бизнеса, работата на администрацията и бюджета на ЕС (вкл. и отражението му върху нивата на грешки);

    11. КЕВКЕФ приветства формулирането на универсални правила, създаващи равни възможности за бенефициентите на европейски средства от всички страни-членки. В тази връзка, КЕВКЕФ подкрепя възприетия подход от страна на ЕК изпълнението на МФР да се осъществява чрез специални законодателни предложения - регламенти, създаващи обща правна рамка и еднакво равнище на права и задължения за бенефициерите. Същевременно, КЕВКЕФ счита за необходимо да се гарантира, че процесът на изговяне на делегирани актове и актове за изпълнение от страна на ЕК за изпълнение на регламентите, ще бъде осъществено в условията на пълна прозрачност и координация с ЕП и държавите-членки;

    12. КЕВКЕФ иска да привлече вниманието на Комисията, че е необходим предпазлив подход при премахването на гаранции обезпечаващи финансиране, тъй като това би могло да доведе до намаляване на финансовата дисциплина на бенефициентите;

    13. КЕВКЕФ изразява резерва към предложението за обединяване на програма ПРОГРЕС, мрежата EURES и инструмента за микрофинансиране. Това са програми с коренно различен начин на управление, които освен това са насочени и към различни целеви групи. Обединяването на програмите по-скоро би затруднило, както управлението им на ниво ЕС и на национално ниво, така и ползвателите им.

    Докладът и становището към него бяха приети с 10 гласа “за” и 1 глас “въздържал се”.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И
    КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ:


    МОНИКА ПАНАЙОТОВА
    Форма за търсене
    Ключова дума