Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
24/10/2012

    проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за данък върху добавената стойност, №202-01-62, внесен от Министерския съвет на 12 октомври 2012 г.
    На заседанието, проведено на 24 октомври 2012 г., Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове разгледа проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за данък върху добавената стойност, внесен от Министерския съвет.
    В заседанието на Комисията взеха участие представители на Министерството на финансите – Боряна Пенчева – заместник-министър, Людмила Петкова – директор на Дирекция „Данъчна политика”, Красимир Сивев – началник отдел в Дирекция „Данъчна политика”, и Росен Иванов – директор на Дирекция „Данъчно осигурителна методология” в НАП.

    I. С проекта на Закон за изменение и допълнение на Закона за данък върху добавената стойност се предлагат промени свързани с хармонизиране на българското данъчно законодателство с изискванията на европейски директиви и решения на Съда на Европейските общности в областта на косвеното облагане, както и с прецизиране на разпоредбите, които създават затруднения при практическото прилагане на закона.
    В преходните и заключителните разпоредби на проекта на закон се предлагат и промени в още 10 нормативни акта – Данъчно-осигурителния процесуален кодекс, Кодекса за социалното осигуряване, Закона за корпоративното подоходно облагане, Закона за данъците върху доходите на физическите лица, Закона за акцизите и данъчните складове, Закона за счетоводството, Закона за здравното осигуряване, Закона за публичното предлагане на ценни книжа, Закона за гарантиране вземанията на работниците и служителите при несъстоятелност на работодателя и Закона за националната агенция за приходите.
    Предвижда се законът да влезе в сила от 1 януари 2013 г., с изключение на някои от разпоредбите в §62 и §63 – внасящи промени в Закона за акцизите и данъчните складове.
    II. С проекта на закон се предлага транспонирането на разпоредби произтичащи от:
    - Директива 2008/8/ЕО на Съвета от 12 февруари 2008 г. за изменение на Директива 2006/112/ЕО по отношение на мястото на доставката на услуги - от 1 януари 2013 г. се променя мястото на изпълнение на доставка на услуги по отдаване под наем или предоставяне за ползване на превозни средства на данъчно незадължено лице;
    - Директива 2010/45/ЕО на Съвета от 13 юли 2010 г. за изменение на Директива 2006/112/ЕО относно общата система на данъка върху добавената стойност по отношение на правилата за фактуриране – с предложените промени се определят условията и правилата за фактуриране на доставките с цел ясно да се разграничи държавата членка, чиито правила за фактуриране се прилагат. Предлагат се изменения по отношение на някои изисквания относно информацията, която да се посочва във фактурите, за да се постигане по-ефикасен данъчен контрол и равнопоставено третиране на трансграничните и националните доставки, както и относно електронното фактуриране. Въвежда се изискването фактурите на хартиен носител и електронните фактури да се третират равнопоставено независимо от избора на данъчно задълженото лице. Предвиждат се изисквания за гарантиране на автентичността на произхода, целостта на съдържанието и четливостта на фактурата, известието към фактурата и др.
    - Писмо на Европейската комисия EU Pilot 2781/11 за несъответствия на разпоредби в закона с Директива 2006/112/ЕО – предлага се промяна, която възстановява правната уредба, действаща преди датата на присъединяването на България към ЕС, по отношение на правото на приспадане на данъчен кредит при доставки на мотоциклети и леки автомобили.
    III. С проекта на закон се предлага и внасянето на редица други промени, сред които са следните по-значими:
    - Промени свързани в голямата си част с облекчаване на административната тежест за бизнеса и гражданите – предлага се значително облекчаване на режима на деклариране и внасяне на корпоративни данъци и данъци върху доходите на физическите лица, стесняване на обема на информация, която данъчно задължените лица предоставят в НАП и др.
    - Предлага се намаляване на лихвената тежест, касаеща събирането на задължителните осигурителни вноски. С промяната, лихвата за непогасени в срок задължения за задължителни осигурителни вноски се предвижда да бъде намалена с 10 процентни пункта и да се изравни с тази за задължения за данъци. По този начин ще се постигне уеднаквяване на административните режими в областта на данъчното облагане и задължителното осигуряване;
    - В Закона за корпоративното подоходно облагане са предвидени изменения свързани с новия Закон за хазарта – промените целят регламентиране облагането на дейността, извършвана от организаторите на хазартни игри, и улесняване на практическото прилагане както от страна на данъчно задължените лица, така и от страна на приходната администрация. Предлага се въвеждане на намалена ставка в размер на 7 на сто, за игрите които се организират от разстояние, което е мотивирано с международната конкуренция в сектора, както и със стремежа предлагането и потреблението на хазартни услуги да бъде запазено на територията на страната;
    - В Закона за данъците върху доходите на физическите лица се предлага ограничаване обхвата на необлагаемите доходи – предвижда се доходите от лихви по влогове и депозити в търговски банки и някои клонове на чуждестранни банки, да бъдат изключени от обхвата на необлагаемите доходи и от 1 януари 2013 г. тези доходи да станат облагаеми;
    - В Закона за акцизите и данъчните складове се предвижда промяна в акцизните ставки във връзка с поети ангажименти за поетапно повишаване на акцизите върху горивата до достигане на минималните нива на облагане в ЕС. Увеличението ще засегне някои специфични видове горива;
    - Предлагат се редакционни и технически бележки свързани с прецизиране на текстове от законите и улесняващи тяхното практическо прилагане.
    IV. В заключение може да се каже, че в частта му свързана с транспониране на правото на ЕС в българското законодателство, са отчетени разпоредбите и няма противоречие с Директива 2008/8/ЕО на Съвета от 12 февруари 2008 г. за изменение на Директива 2006/112/ЕО по отношение на мястото на доставката на услуги и Директива 2010/45/ЕО на Съвета от 13 юли 2010 г. за изменение на Директива 2006/112/ЕО относно общата система на данъка върху добавената стойност по отношение на правилата за фактуриране.

    С оглед на гореизложеното и в резултат на проведеното гласуване, Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове предлага (с 13 гласа „за“ и 1 глас „против“) на Народното събрание да приеме на първо гласуване проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за данък върху добавената стойност, №202-01-62, внесен от Министерския съвет на 12 октомври 2012 г.


    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И
    КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ
    ФОНДОВЕ:

    МОНИКА ПАНАЙОТОВА
    Форма за търсене
    Ключова дума