КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
14/11/2012
проект на Закон за доброволчеството, № 202-01-68, внесен от
Министерския съвет на 26 октомври 2012 г.
На заседанието, проведено на 14 ноември 2012 г., Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове разгледа проект на Закон за доброволчеството, внесен от Министерския съвет.
В заседанието на Комисията взеха участие Деяна Данаилова – директор на Дирекция „Културна политика” в Министерството на културата, Николай Нанков – началник на отдел в Дирекция „Правно-нормативна дейност” в Министерството на вътрешните работи, и Яничка Труева – директор на Дирекция „Младеж” в Министерството на образованието, младежта и науката.
I. Настоящият законопроект се предлага в изпълнение на законодателната резолюция на Европейския парламент от 26 ноември 2009 г. относно предложението за решение на Съвета относно обявяването на 2011 г. за Европейската година на доброволчеството .
II. Целта на законопроекта, съгласно представените от вносителя мотиви, е да регулира, посредством общ закон, трайно установени обществените отношения, уредени до момента в различни по степен нормативни актове - специални закони или подзаконови нормативни актове. Съгласно мотивите към законопроекта, законопроектът цели да определи и стимулира доброволческата дейност във всички сфери на обществения живот, като основа за насърчаване на активната гражданска позиция, развитие на гражданското общество и засилване на солидарността.
III. Основните положения в предложения законопроект включват:
• Основни принципи на доброволческа дейност и легална дефиниция на понятията: „доброволческа организация”, „доброволческа дейност” и „доброволец”, което създава необходимите предпоставки за определяне правния статус на доброволците;
• Въведени са съответни разпоредби, които предвиждат участието на доброволци-български граждани, доброволци-граждани на държава - членка на Европейския съюз, и доброволци-граждани на трети страни. За целта законопроектът въвежда изискванията на Директива 2004/114/ЕО на Съвета от 13 декември 2004 г. относно условията за прием на граждани на трети страни с цел образование, ученически обмен, безвъзмездно обучение или доброволческа дейност. В тази връзка се правят изменения и в Закона за чужденците, предвидени в Заключителните разпоредби на настоящия законопроект.
• Очертан е кръгът от субекти, които осъществяват доброволческа дейност под формата на доброволчески организации и формирования.
• Определени са правата и задълженията на доброволеца. Предвидено е възстановяване на действително направените разходи от доброволеца при или по повод извършването на доброволческата дейност. В определени случаи се предвижда застраховане на доброволеца срещу злополука или за вреди, причинени от него на трети лица. Уредени са отношенията, свързани с обучения и квалификация на доброволците. Предвидено е издаването на идентификационна карта, чрез която доброволците да се легитимират по време на извършване на дейността.
• Определени са видовете доброволчество, като се дава дефиниция за краткосрочно, дългосрочно и корпоративно доброволчество. Въвежда се изискване за сключване на писмен договор за дългосрочно доброволчество, като се посочват необходимите документи и задължителните реквизити на договора.
• Регламентиран е редът за водене на регистъра на доброволците от доброволческите организации и формирования, в полза на които ще се извършва дейността.
IV. С оглед на ресорната си компетентност, Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове разглежда законопроекта във връзка с европейското измерение на темата за доброволчеството, като един от важните аспекти на активното гражданство. Същевременно, при разглеждане на законопроекта, КЕВКЕФ отбелязва следното, което да бъде взето предвид между първо и второ четене на законопроекта:
1. Липсва ясно разпределение на отговорностите между отделните институции, имащи отношение към дейности по доброволчество.
2. Да се изследват възможностите за включване в законопроекта на някои добри практики от предложението за Регламент за създаване на Европейски доброволчески корпус за хуманитарна помощ, COM (2012) 514 – напр. по отношение на правния статут и изискванията към кандидатите за доброволци, механизма за сертифициране на изпращащите организации, създаването, поддръжката и актуализирането на регистър на доброволците, създаването на програми за обучение на кандидатите за доброволци и др.
3. С цел постигане на висока степен на прозрачност и обществена информираност, следва да се обмисли създаване на единен информационен регистър на доброволците, както и да се определи отговорна институция, която да го администрира. В тази връзка, считаме за уместно да се взаимства опита на Министерство на вътрешните работи, което е в процес на създаване на такъв регистър.
4. Считаме за необходимо да се обмисли създаването на стандартизиран представителен документ, идентичен за различните видове доброволческа дейност.
5. С оглед на спецификата на обществените отношения, свързани с извършване на доброволческата дейност, да се осигури синхрон с вече наличната нормативна уредба по отношение на различните видове доброволчество - Закона за младежта по отношение на младежкото доброволчество, Закона за защита при бедствия в Република България и съответните наредби на МВР по отношение на доброволчеството за помощ при бедствия, както и новата Стратегия на МВР за развитие на доброволните формирования за защита при бедствия, пожари и други извънредни ситуации.
6. Считаме, че наред с разграничението на доброволческите дейности на краткосрочни и дългосрочни, съобразно времетраенето им, следва да се прецени доколко законопроектът обхваща видовете доброволчество, според предмета на осъществяваната дейност – напр. за помощ при бедствия, при хуманитарни акции и др.
7. С оглед практическото приложение на чл. 4 от законопроекта, касаещ взаимодействията с държавата, следва да се предвиди по-голяма прецизност и конкретика за видовете стимули и облекчения във връзка с доброволческата дейност. Отчитането на особеностите при полагане на доброволен труд, чрез предвиждане на съответни данъчни, застрахователни и осигурителни правила, би създало благоприятни предпоставки за осъществяване на дейностите по доброволчество.
8. Предвид специфичния характер на доброволческата дейност – полагане на „безвъзмезден труд”, считаме за необходимо допълнително да се обсъди връзката с трудовото законодателство, вкл. по отношение на основните реквизити на предвидения „договор за дългосрочно доброволчество” и във връзка с осигуряването на адекватна законова закрила, съответстваща на лицата, наети по трудово правоотношение. С оглед създаването на по-голяма правна сигурност при сключването на договорите за доброволчество, е препоръчително да се изготви проект на типов договор за дългосрочно доброволчество, като приложение към закона.
V. В заключение може да се отбележи, че предложеният Закон за доброволчеството е необходима стъпка за утвърждаване на културата за доброволчество в България и създаването на устойчиви традиции в тази посока.
С оглед на гореизложеното и в резултат на проведеното гласуване, Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове предлага (с 14 гласа „за” и 1 глас „въздържал се”) на Народното събрание да приеме на първо гласуване проект на Закон за доброволчеството, № 202-01-68, внесен от Министерския съвет на 26 октомври 2012 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И
КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ
ФОНДОВЕ:
/п./МОНИКА ПАНАЙОТОВА