Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
12/12/2012

    проект на Закон изменение и допълнение на Закона за енергийната ефективност, №202-01-82, внесен от Министерския съвет на 27 ноември 2012 г.
    На заседанието, проведено на 12 декември 2012 г., Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове разгледа проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за енергийната ефективност, внесен от Министерския съвет.
    В заседанието на Комисията взеха участие представители на Министерството на икономиката, енергетиката и туризма – Иво Маринов – заместник-министър, и Николай Налбантов – директор на Дирекция „Енергийни стратегии и политики за устойчиво енергийно развитие”.

    I. Основната задача на предложените промени в Закона за енергийната ефективност е съществено да бъде подпомогнато постигането на целите на страната в областта на енергийната ефективност, намаляване потреблението на енергия и насърчаване подобряването на енергийните характеристики на сградите.
    С проекта на Закон за изменение и допълнение на Закона за енергийната ефективност се предлага транспонирането на разпоредбите на Директива 2010/31/ЕС от 19 май 2010 г. относно енергийните характеристики на сградите. С документа се въвеждат мерки, определящи изисквания за публичния сектор, както по отношение на реновирането на сградите в този сектор, така и по отношение прилагането на високи стандарти за енергийна ефективност при изграждането на сгради с близко до нулево потребление на енергия. С директивата се поставят нови, по-високи цели за енергийна ефективност в сградите, и практически се въвежда повсеместно изискване за такива сгради, които имат близко до нулево потребление на енергия.

    II. Сред основните промени, предложени с проекта на Закон за изменение и допълнение на закона за енергийна ефективност, са следните:
    - Разработване на Национален план за увеличаване броя на сградите с близко до нулево потребление на енергия – в него трябва да бъдат включени националното определение и техническите показатели за сгради с близко до нулево потребление на енергия, периода на действие, националните цели за увеличаване броя на сградите с близко до нулево потребление на енергия, в зависимост от класификацията на видовете сгради, и политиките и механизмите, в т.ч. финансови, за насърчаване изграждането на такъв тип сгради;
    - Въвеждане на Сертификати за проектни енергийни характеристики – предлага се издаване на сертификати преди въвеждане на нови сгради в експлоатация. Предлага се сертификатите да бъдат издавани от лицето, упражняващо строителен надзор, или от техническия ръководител - за строежите от пета категория, въз основа на разработения и оценен за съответствие инвестиционен проект на сградата
    - Енергийно сертифициране на сгради в експлоатация и обособени части от сгради – въвежда се изискване сертификати за енергийни характеристики на сгради да се издават за всички сгради за обществено обслужване с разгъната застроена площ над 500 м2, като от 9 юли 2015 г. посоченият праг за издаване на сертификат намалява на 250 м2.
    - Въвеждане изискване при продажба или при отдаване под наем на сграда или на обособени части от сграда продавачът/наемодателят да предоставя на купувача сертификата за енергийни характеристики на сградата.
    - Въвеждане на Система за независим контрол на издадените сертификати за енергийни характеристики и докладите от инспекциите – с цел подлагане на проверка на всички издадени сертификати за енергийни характеристики през съответната година. Контролът се предвижда да бъде упражняван от Агенцията за устойчиво енергийно развитие;
    С преходните и заключителни разпоредби на проекта на закон се предлагат и промени в Закона за местните данъци и такси, с които се облекчават условията на които трябва да отговарят сгради сертифицирани за клас на енергопотребление, за да бъдат освободени от заплащане на данък върху недвижимите имоти.

    III. Финансови средства за изпълнение изискванията въвеждани със законопроекта са предвидени в националния бюджет на Република България за 2013 г. по централния бюджет – за изпълнение на мерките от страна на общините за сградите по договори с гарантиран резултат за сгради – общинска собственост, обслужващи делегирани от държавата дейности съгласно чл. 9 от Наредба № РД-16-347 от 2 април 2009 г.
    Заинтересованите министерства, ведомства и други държавни структури се очаква да осигурят изпълнението на изискванията на закона в рамките на определените им бюджети за 2013 г. и за следващи години.
    Законът за изменение и допълнение на Закона за енергийната ефективност не се очаква да окаже въздействие върху първостепенните разпоредители с бюджетни кредити и подчинените им структури, тъй като мерките могат да се осъществяват в по-продължителен период, което не налага осигуряването на значителен по размер бюджетен ресурс.

    IV. Въз основа на предложените текстове, КЕВКЕФ счита, че разпоредбите на Директива 2010/31/ЕС от 19 май 2010 г. относно енергийните характеристики на сградите ще бъдат успешно транспонирани в българското законодателство и на свой ред ще допринесат за постигане целите на страната в областта на енергийната политика.


    С оглед на гореизложеното и в резултат на проведеното гласуване, Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове единодушно предлага (с 11 гласа „за“) на Народното събрание да приеме на първо гласуване проект на Закон изменение и допълнение на Закона за енергийната ефективност, №202-01-82, внесен от Министерския съвет на 27 ноември 2012 г.



    ЗАМЕСТНИК-ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    КОМИСИЯТА ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ
    И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ:

    /п./ВЛАДИМИР ТОШЕВ
    Форма за търсене
    Ключова дума