КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
П Р О Т О К О Л
№ 117
На 12 декември 2012 г. г., сряда от 14,00 часа се проведе заседание на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Представяне, обсъждане и приемане на становище по законопроект № 202-01-76/22.11.2012 г. за изменение и допълнение на Закона за дейностите по представяне на услуги - внесен от Министерския съвет.
2. Представяне, обсъждане и приемане на становище по законопроект № 202-01-82/27.11.2012 г. за изменение и допълнение на Закона за енергийната ефективност – внесен от Министерския съвет.
3. Представяне, обсъждане и приемане на становище по законопроект № 202-01-74/21.11.2012 г. за ограничаване изменението на климата – внесен от Министерския съвет.
4. Представяне, обсъждане и приемане на становище по законопроект № 202-02-30/29.11.2012 г. за ратифициране на Споразумението за общо авиационно пространство между Европейския съюз и неговите държави членки, от една страна, и Република Молдова, от друга страна – внесен от Министерския съвет.
5. Представяне, обсъждане и приемане на становище по законопроект № 202-02-31/03.12.2012 г. за ратифициране на Протокола от 2002 г. към Атинската конвенция относно превоза на пътници и личния им багаж по море от 1974 г. – внесен от Министерския съвет.
6. Разни.
На заседанието присъстваха: Иво Маринов – заместник-министър на икономиката, енергетиката и туризма, Боряна Каменова – началник на отдел в дирекция „Политики по изменение на климата” в Министерството на околната среда и водите, Красимир Найденов – главен експерт в отдел „Международна дейност” в Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация” на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, Анна Натова – директор на дирекция „Европейски съюз, международни отношения и проекти” в Изпълнителна агенция „Морска администрация” към Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията.
Заседанието беше открито и ръководено от Владимир Тошев – заместник-председател на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове.
ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Добър ден, колеги, уважаеми гости. Имаме наличния кворум и можем да започнем заседанието. Днес провеждаме заседанието малко в необичайни, екстремни условия, но така налага парламентарната дейност.
Предлагам за днешното заседание на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове следния проект за
ДНЕВЕН РЕД:
1. Представяне, обсъждане и приемане на становище по законопроект № 202-01-76/22.11.2012 г. за изменение и допълнение на Закона за дейностите по представяне на услуги - внесен от Министерския съвет.
2. Представяне, обсъждане и приемане на становище по законопроект № 202-01-82/27.11.2012 г. за изменение и допълнение на Закона за енергийната ефективност – внесен от Министерския съвет.
3. Представяне, обсъждане и приемане на становище по законопроект № 202-01-74/21.11.2012 г. за ограничаване изменението на климата – внесен от Министерския съвет.
4. Представяне, обсъждане и приемане на становище по законопроект № 202-02-30/29.11.2012 г. за ратифициране на Споразумението за общо авиационно пространство между Европейския съюз и неговите държави членки, от една страна, и Република Молдова, от друга страна – внесен от Министерския съвет.
5. Представяне, обсъждане и приемане на становище по законопроект № 202-02-31/03.12.2012 г. за ратифициране на Протокола от 2002 г. към Атинската конвенция относно превоза на пътници и личния им багаж по море от 1974 г. – внесен от Министерския съвет.
6. Разни.
Има ли предложения за изменение и допълнение на така предложения дневен ред? – Няма.
Който е съгласен с така предложения дневен ред, моля да гласува.
Гласували: за 11, против и въздържали се няма.
Приема се единодушно.
Започваме с първа точка от дневния ред:
ПРЕДСТАВЯНЕ, ОБСЪЖДАНЕ И ПРИЕМАНЕ НА СТАНОВИЩЕ ПО ЗАКОНОПРОЕКТ № 202-01-76/22.11.2012 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ДЕЙНОСТИТЕ ПО ПРЕДСТАВЯНЕ НА УСЛУГИ - ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ.
По този закон наши гости са:
От Министерството на икономиката, енергетиката и туризма
Иво Маринов – заместник-министър
Десислава Георгиева – началник на отдел в Дирекция „Техническа хармонизация и политика за потребителите”
Елиза Дилова – главен експерт в Дирекция „Техническа хармонизация и политика за потребителите”.
Заповядайте, господин заместник-министър, да представите законопроекта.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ИВО МАРИНОВ: Уважаеми господин председател, уважаеми дами и господа народни представители! Проектът на Закона за изменение и допълнение на Закона за дейностите по предоставяне на услуги е разработен в съответствие с коментари и препоръки на Европейската комисия, свързани с необходимостта от осигуряване на пълното и точно прилагане на Директива 2006/123 на Европейския парламент и на Съвета от 12 декември 2006 година относно услугите на вътрешния пазар.
С проекта на Закона за изменение и допълнение на Закона за дейностите по предоставяне на услуги са отстранени констатираните от Европейската комисия несъответствия с разпоредбите на Директива 2006/123. Разпоредбите на закона са допълнени и прецизирани, с оглед избягване на неяснотите и различни тълкувания, както и с цел установяването на единен подход за унифициране на приложимото национално законодателство в областта на предоставянето на услуги.
В законопроекта са конкретизирани трите принципа на съответствие, съгласно които специален закон може да въвежда разрешителен режим, а именно:
-принципът на недискриминация,
- принципът на необходимост и
- принципът на пропорционалност.
Премахнати са някои разпоредби, дискутиращи възможността за налагане на ограничения по получаване на услуги от доставчиците.
Създадена е разпоредба, която налага компетентните органи да приемат всички документи, издадени по законодателството на друга държава членка, които са еквивалентни и по същността си сравними за целта на изискванията, определени в законодателството на Република България.
Изяснен е обхватът на правомощията за осъществяване на контрол от страна на националните компетентни органи спрямо доставчиците от друга държава членка, които временно предоставят услугата на територията на България.
С препоръките на Европейската комисия по прилагане на директивата са направени изменения и допълнения в Закона за Камарата на строителите в България и Закона за Камарата на архитектите и инженерите в инвестиционното проектирани, отнасящи се по-специално за временното и еднократно предоставяне на услуги в областта на архитектурата, проектирането и строителството от доставчици от друга държава членка в България.
И накрая бих искал само да обърна внимание, че в § 14 от законопроекта, когато беше разписан самият закон, все още нямаше номерация на регламента на Европейския парламент и на Съвета относно административното сътрудничество чрез информационната система за вътрешния пазар. Вече има такава номерация и би следвало да се добави, че регламентът е под номер 10-24 от 25 октомври 2012 г. Благодаря.
ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Благодаря, господин заместник-министър.
Освен това в препоръките си към водещата комисия ние сме предложили някои корекции от чисто техническо естество, така че и това ще го имаме в предвид. То вече влезе в протокола.
Колеги, мнения, изказвания, препоръки има ли към проекта за становище на нашата комисия? – Няма.
Който е съгласен да приемем становището по законопроект № 202-01-76/22.11.2012 г. за изменение и допълнение на Закона за дейностите по представяне на услуги - внесен от Министерския съвет, нека да гласува.
Гласували: за 11, против и въздържали се няма.
Приема се единодушно.
Преминаваме към втора точка от дневния ред:
ПРЕДСТАВЯНЕ, ОБСЪЖДАНЕ И ПРИЕМАНЕ НА СТАНОВИЩЕ ПО ЗАКОНОПРОЕКТ № 202-01-82/27.11.2012 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ЕНЕРГИЙНАТА ЕФЕКТИВНОСТ – ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ.
По тази точка сме поканили да присъстват:
От Министерството на икономиката, енергетиката и туризма
Иво Маринов – заместник-министър
Николай Налбантов – директор на Дирекция „Енергийни стратегии и политики за устойчиво енергийно развитие”
Валентина Илиева – началник на отдел в Дирекция „Енергийна стратегии и политики за устойчиво енергийно развитие”.
Господин заместник-министър, имате думата да представите законопроекта.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ИВО МАРИНОВ: Уважаеми господин председател, уважаеми дами и господа народни представители! Законът за изменение и допълнение на Закона за енергийната ефективност е разработен във връзка с транспонирането на директива 2010/31 на Европейския съюз от 19 май 2010 г. относно енергийните характеристики на сградите.
Основната насоченост на законопроекта е да допринесе съществено за постигането на целите на страната в областта на енергийната ефективност, намаляване на потреблението на енергия и насърчаване подобряването на енергийните характеристики на сградите.
Основните нови моменти в законопроекта са следните.
На първо място, ще бъде разработен национален план за увеличаване на броя на сградите с близко до нулево потребление на енергия, който ще включва националното определение и техническите показатели за сгради с близко до нулево потребление на енергия;
- периодът на действие;
- националните цели за увеличаване на броя на сградите с близко до нулево потребление на енергия в зависимост от класификацията на видовете сгради и политиките и механизмите, в това число финансови, за насърчаване изграждането на такъв тип сгради.
Енергийните характеристики на нова сграда преди въвеждането й в експлоатация ще бъдат удостоверявани със сертификат за проектни енергийни характеристики, който ще се издава въз основа на разработения и оценка за съответствие на инвестиционния проект на сградата от консултантите по енергийна ефективност.
Сертификатът „Енергийни характеристики” ще се издава на всички сгради за обществено обслужване с разгърната застроена площ над 500 кв. м., като от 9 юли 2015 г. посоченият праг за издаване на сертификат намалява на 250 кв. м.
Въвежда се изискване след реконструкция, основен ремонт или основно обновяване на сграда в експлоатация енергийните характеристики на сградата и на ремонтираната част от нея да са подобрени така, че да съответстват на минималните изисквания за енергийни характеристики, доколкото това е технически възможно и икономически обосновано, като същевременно ще бъде правена оценка по отношение на техническата и икономическата целесъобразност за използване на алтернативни високо ефективни системи.
Всички сертификати за енергийни характеристики, издадени през съответната година, ще бъдат подлагани на проверка за достоверността на входящите данни на сградите и данните, посочени в сертификата на резултатите и направените препоръки.
За удостоверяване на качеството и достоверното обследване и сертифициране се предвижда квалификацията на консултантите по енергийна ефективност да се раздели на две нива, като удостоверението за вписване в регистъра ще се подновява на три години след успешно положен изпит. Благодаря.
ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Благодаря и аз. Колеги, това е още един законопроект, който хармонизира нашето законодателство с европейското.
Искам да допълня, че парите, които общините трябва да вложат, е заложено в законопроекта да бъдат гарантирани от държавния бюджет, така че общините няма да се натоварят. Там, където се вкарват в този закон сгради, които са собственост на агенции и министерства, те трябва да се погрижат сами за средствата, които са необходими.
Имате думата за въпроси и изказвания. – Не виждам такива. Преминаваме към гласуване.
Който е съгласен със становище по законопроект № 202-01-82/27.11.2012 г. за изменение и допълнение на Закона за енергийната ефективност – внесен от Министерския съвет, моля да гласува.
Гласували: за 11, против и въздържали се няма.
Приема се.
Да благодарим на господин заместник-министър Маринов за неговото участие.
Преминаваме към трета точка от дневния ред:
ПРЕДСТАВЯНЕ, ОБСЪЖДАНЕ И ПРИЕМАНЕ НА СТАНОВИЩЕ ПО ЗАКОНОПРОЕКТ № 202-01-74/21.11.2012 Г. ЗА ОГРАНИЧАВАНЕ ИЗМЕНЕНИЕТО НА КЛИМАТА – ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ.
По тази точка наши гости са:
От Министерството на околната среда и водите
Боряна Каменова – директор на дирекция „Политики по изменение на климата”
Венета Борикова – началник на отдел в дирекция „Политики по изменение на климата”
Силвия Бакърджиева – държавен експерт в отдел „Координация по въпросите на Европейския съюз” към дирекция „Координация по въпросите на Европейския съюз и международно сътрудничество”.
Давам думата на госпожа Каменова да представи законопроекта.
БОРЯНА КАМЕНОВА: Благодаря Ви, господин председател. Уважаеми господин председател, уважаеми дами и господа народни представители! Представеният законопроект има за цел да приведе българското законодателство в съответствие с европейските изисквания в областта на ограничаване на изменението на климата, като транспонира напълно съответните законодателни актове от пакета „Климат – енергетиката”, именно Директива 2003/87 и нейните изменения, направени с Директива 2008/101. Директива 2009/29 въвежда част от изискванията на Директива 2009/30 и предвижда мерки по прилагането на редица регламенти и решения в рамките на този пакет.
Проектът на закона третира въпросите, свързани с търговията с квоти за емисии на парникови газове през периода 2013 – 2020 г., избора на тръжна платформа, на тръжен продавач, разходването на приходите от тези търгове, различни въпроси, свързани с изискванията за мониторинг и докладване на операторите на инсталации и на операторите на въздухоплавателни средства. Досегашният период е 2013 г., което по-различно.
Доброволната схема за намаление на емисиите регламентира задълженията на отделните институции, които имат компетенции по инвентаризацията на емисиите на парникови газове и предвижда създаването на консултативен съвет, който да разглежда всички въпроси, свързани с изменението на климата, всички проекти на стратегии, на законодателни актове и др.
За прилагането на закона не се изискват допълнителни средства от държавния бюджет.
ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Благодаря Ви. Колеги, имате думата за въпроси и мнения. Заповядайте, господин Божинов.
ГЕОРГИ БОЖИНОВ: Как да разбираме, че политиката в тази област има изцяло хоризонтален характер?
БОРЯНА КАМЕНОВА: Имаме предвид, че политиката в тази област засяга всички сектори на икономиката. Министерството на околната среда и водите не разполага с капацитет във всички тези области, затова е необходимо ангажирането и на всички останали ведомства, които имат компетенция в съответните области.
ГЕОРГИ БОЖИНОВ: Това е погрешен принцип. В Комисията по околната среда и водите ще направим много сериозен дебат. Защото ако се видят ангажиментите на Европейския съюз и относителния дял на емисиите, които дава Европейският съюз, относителният дял на населението, 12 процента е относителният дял на Европейския съюз, 8 процента е населението. Ако се види какъв е делът на Китай и на Съединените щати, ние да изпълним като общност всички ангажименти, които сме поели, резултатът ще бъде незначителен и няма да постигнем целите.
Ние даваме 1,5 процента от емисиите на Европа. С първия план сме емитирали 49 процента от онова, което ни беше базата. Аз ще стигна до това защо не съм съгласен.
Ако видите какъв е относителният дял на енергетиката – той е над 70 процента. Колко е на земеделието, колко е на отпадъците и колко е на промишлеността? Тук е 6,9 процента. И ако вземем този принцип разпрострян, че всеки трябва да намали до онова, което е нашата квота, това ще бъде една страшна пречка за индустриалната политика на страната. резервът е тук.
В Стратегията за енергетиката – съжалявам, че си отиде заместник-министърът – пише ,че това може да стане, без да се пресира промишлеността на България, ако относителният дял на атомната енергетика нарасне до 47 процента в микса. А с решението да не строим Белене няма как да постигнем това. Ако не постигнем това, намалението няма как да дойде от емисиите, които са от твърди горива. Тоест няма как да стане при тази политика всичко хоризонтално, без национална субординация на целите и отделните стратегии, на Водната стратегия, която трябва да осигури дела на водната енергетика, термални централи.
ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Господин Божинов, аз се извинявам. Ще Ви доизслушаме. Само да кажа – има логика във Вашите разсъждения, най-вероятно има и голяма доза истина. Но нашето становище тук на Комисията по европейските въпроси е по отношение транспонирането на регламентите и директивите. А тези регламенти и директиви, които са заложени, са доста.
Във водещата Комисия по околната среда и водите Вие ще имате възможност по-подробно да си кажете мнението.
ГЕОРГИ БОЖИНОВ: Ние дори да постигнем всичко, което сме поели като ангажимент, ако на последната среща не сме успели пропорционално да се договорим за ангажиментите, ще бъде удар върху конкурентоспособността. Това е глобална политика. Аз затова казвам, че не може да има това изречение в мотивите на нашето правителство. Ще имаме национална политика. Това са много сериозни неща.
ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Господин Божинов, съгласен съм с Вас. Още по-глобален е въпросът за Китай и Съединените американски щати по отношение на парниковите газове и т.н. Но дайте да прегледаме тук становището на комисията.
ГЕОРГИ БОЖИНОВ: Ние тук даваме мандат на тези, които ще подготвят нашите представители в Европейската общност. И ние не можем да си мълчим.
ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Със сигурност.
ГЕОРГИ БОЖИНОВ: Защото Китай и Съединените щати казват: Германия, за да постигне това развитие, е емитирала своето в годините. За да ги достигнем сега, ние трябва да се съобразяваме. А като те не се съобразяват, а ние се съобразяваме, утре няма да имаме химическа, торова промишленост, нищо няма да имаме. И какъв ще бъде резултатът? Затова аз не приемам това изречение в мотивите на комисията. Трябва да запишем нещо друго, че всички стратегии ще бъдат субординирани, за да постигнем целите.
ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Аз Ви благодаря, господин Божинов. Със сигурност този дебат ще го продължим в Комисията по околната среда и водите и в пленарната зала. Прав сте. Ще се аргументирате в залата, имате право на мнение. Сериозни са въпросите. Съгласен съм с Вас.
Други въпроси и мнения? – Няма.
Преминаваме към гласуване на становище по законопроект № 202-01-74/21.11.2012 г. за ограничаване изменението на климата – внесен от Министерския съвет.
Гласували: за 10, против няма, въздържал се 1.
Приема се.
Преминаваме към четвърта точка от дневния ред:
ПРЕДСТАВЯНЕ, ОБСЪЖДАНЕ И ПРИЕМАНЕ НА СТАНОВИЩЕ ПО ЗАКОНОПРОЕКТ № 202-02-30/29.11.2012 Г. ЗА РАТИФИЦИРАНЕ НА СПОРАЗУМЕНИЕТО ЗА ОБЩО АВИАЦИОННО ПРОСТРАНСТВО МЕЖДУ ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ И НЕГОВИТЕ ДЪРЖАВИ ЧЛЕНКИ, ОТ ЕДНА СТРАНА, И РЕПУБЛИКА МОЛДОВА, ОТ ДРУГА СТРАНА – ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ.
По тази точка наш гост е:
От Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията
Красимир Найденов – главен експерт в отдел „Международна дейност” в Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация”.
Заповядайте, господин Найденов, да представите законопроекта.
КРАСИМИР НАЙДЕНОВ: Благодаря Ви, господин председател. Уважаеми дами и господа, уважаеми народни представители! С оглед на обстоятелството, че Република България има двустранно споразумение за въздушен транспорт с тази страна, настоящето споразумение разширява правата на българските превозвачи при извършването на въздушни транспортни услуги до и от територията на Република Молдова.
Сключването на всеобхватно споразумение за въздушен транспорт с Република Молдова е важен елемент в развитието на външната политика на Европейския съюз в областта на въздухоплаването към изграждането на едно по-широко общоевропейско авиационно пространство.
Въздухоплавателните услуги между Европейския съюз и Република Молдова понастоящем се извършват на основата на двустранни споразумения между отделните държави членки и Република Молдова.
Споразумението създава едновременно за всички въздушни превозвачи на Съюза еднакви условия за достъп до пазари и установява нови договорености за регулаторно сътрудничество и сближаване между Европейския съюз и Република Молдова в области, които са от съществено значение за едно безопасно, сигурно и ефективно функциониране на въздухоплавателните услуги.
Упражняването на съществуващите права за въздушно движение, които произтичат от двустранните споразумения и не са включени в настоящето споразумение, може да продължи, при условие, че не се допуска дискриминиране между държавите членки и техните граждани.
Споразумението за общо авиационно пространство между Европейския съюз и Молдова ще осигури равнопоставеност за всички въздушни превозвачи от Европейския съюз и ще позволи на пътниците във всички държави членки да се ползват от сходни условия и засилен трафик между Европейския съюз и Молдова.
В този смисъл Споразумението преследва следните основни цели:
Първо, постепенно отваряне на пазара посредством предоставяне на достъп до маршрутите и капацитет на взаимна основа.
Второ, насърчаване на регулаторното сътрудничество и хармонизацията на разпоредбите и подходите на основата на законодателството на Европейския съюз в областта на въздухоплаването.
Трето, насърчаване на въздухоплавателни услуги на основата на конкуренция между въздушните превозвачи с минимална държавна намеса и контрол.
Четвърто, недискриминационно отношение и равнопоставеност на икономическите субекти.
Каква е оценката на въздействието.
Споразумението гарантира постепенно отваряне на пазара на въздушния транспорт между Европейския съюз и Република Молдова.
Икономическите ползи от това се оценяват на около 17 млрд. евро годишно, главно поради по-ниските въздухоплавателни тарифи, по-големия брой пътувания и свързаната с това икономическа дейност.
Изпълнението от българска страна на Споразумението за общоевропейско авиационно пространство не налага използването на средства от държавния бюджет, както и промени в българското законодателство.
Това споразумение ще доведе до:
- разширяване на обхвата на правата на авиационните превозвачи;
- нови възможности за авиационните оператори;
- икономически ползи и намаляване на регулаторната тежест на отрасъла;
- увеличаване приходите от превоз на пътници и товари;
- увеличаване броя на опериращите превозвачи по линии със значителен трафик;
- намаляване на цените на самолетните билети по линии с реална конкуренция;
- стимулиране на инвестициите в авиационния сектор вследствие прилагането на общи, стабилни и предвидими правила.
Предвидено е създаването на съвместен комитет, който да отговаря за качественото прилагане на Споразумението и резултатите от това. Благодаря Ви, господин председател.
ВЛАДИМИР ТОШЕВ: И аз благодаря. Колеги, има ли въпроси? – Няма.
Поставям на гласуване становището по законопроект № 202-02-30/29.11.2012 г. за ратифициране на Споразумението за общо авиационно пространство между Европейския съюз и неговите държави членки, от една страна, и Република Молдова, от друга страна – внесен от Министерския съвет.
Гласували: за 11, против и въздържали се няма.
Приема се единодушно.
Преминаваме към пета точка от дневния ред:
ПРЕДСТАВЯНЕ, ОБСЪЖДАНЕ И ПРИЕМАНЕ НА СТАНОВИЩЕ ПО ЗАКОНОПРОЕКТ № 202-02-31/03.12.2012 Г. ЗА РАТИФИЦИРАНЕ НА ПРОТОКОЛА ОТ 2002 Г. КЪМ АТИНСКАТА КОНВЕНЦИЯ ОТНОСНО ПРЕВОЗА НА ПЪТНИЦИ И ЛИЧНИЯ ИМ БАГАЖ ПО МОРЕ ОТ 1974 Г. – ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ.
По тази точка наш гост е Анна Натова – директор на дирекция „Европейски съюз, международни отношения и проекти” в Изпълнителна агенция „Морска администрация” към Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията. Заповядайте да представите законопроекта, госпожо Натова.
АННА НАТОВА: Благодаря, господин председател. Уважаеми народни представители! Запознати сме с вашето становище по законопроекта за ратифициране на протокола от 2002 г. към Атинската конвенция относно превози на пътници и личния им багаж по море от 1974 г. Ще бъда максимално кратка.
Атинската конвенция регулира режима на гражданската отговорност за вреди, причинени на пътниците при превоза им по море. Протоколът от 2002 г. към същата конвенция разширява обхвата, увеличава отговорността на превозвача.
Република България не е страна по конвенцията от 1974 г., но ратифицирайки протокола от 2002 г., ще се обвърже с консолидирания текст на конвенцията и на протокола.
Основната цел на конвенцията е да бъдат гарантирани правата както на превозвачите, така и на пътниците в случаите на причинени вреди по време на превоз по море.
По-голямата част от правилата на конвенцията са включени в правото на Европейския съюз посредством регламент № 392 от 2009 г. на Европейския парламент и на Съвета относно отговорността на превозвачите на пътници по море в случай на произшествия. Този регламент ще започне да се прилага от датата на влизане в сила на конвенцията за Европейския съюз, но не по-късно от 31 декември 2012 г.
Европейският съюз се присъедини като самостоятелна страна към протокола на 15 декември 2011 г. И въпреки че Европейският съюз се е присъединил към конвенцията в качеството си на регионална организация за икономическа интеграция, остава необходимостта всяка държава членка отделно да стане страна по Протокола от 2002 г. съгласно решение на Съвета от 2012/22.
Република България като държава – членка на Европейския съюз, ратифицира протокол в изпълнение на това свое задължение. Благодаря.
ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Благодаря Ви и аз. Въпроси, мнения? – Няма.
Гласуваме становище по законопроект № 202-02-31/03.12.2012 г. за ратифициране на Протокола от 2002 г. към Атинската конвенция относно превоза на пътници и личния им багаж по море от 1974 г. – внесен от Министерския съвет.
Гласували: за 11, против и въздържали се няма.
Приема се единодушно.
С това нашата работа завърши. Благодаря на всички за участието.
Пожелавам ви от името на ръководството на комисията весели Коледни празници. Ще се видим догодина.
Закривам заседанието.
ЗАМЕСТНИК-ПРЕДСЕДАТЕЛ
НА КОМИСИЯТА ПО
ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И
КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ
ФОНДОВЕ:
(Владимир Тошев)