Временна комисия за обсъждане на Законопроект за изменение и допълнение на Конституцията на Република България
Временна комисия за обсъждане на Законопроект за изменение и допълнение на Конституцията на Република България
Заседание на Комисията
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
ВРЕМЕННА КОМИСИЯ ЗА ОБСЪЖДАНЕ НА
ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА
КОНСТИТУЦИЯТА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
П Р О Т О К О Л
№ 9
На 14 декември 2015 г. от 15,10 ч. се проведе редовно заседание на Временната комисия за обсъждане на Законопроект за изменение и допълнение на Конституцията на Република България.
Списъкът на присъствалите на заседанието народни представители и списъкът на гостите се прилагат към протокола.
Заседанието бе открито и ръководено от председателя на Комисията господин Димитър Лазаров.
* * *
ПРЕДС. ДИМИТЪР ЛАЗАРОВ: Добър ден, уважаеми колеги!
Имаме кворум – можем да започнем.
Господин Миков и господин Чавдар Георгиев предварително обявиха, че няма да участват в днешното заседание. Имат основателна причина – трябва да присъстват на някакво погребение. Предварително се обадиха.
Не виждам господин Явор Хайтов и господин Делчев, но имаме кворум и можем да започнем.
Дневният ред е раздаден предварително:
1. Обсъждане и трето гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Конституцията на Република България, вх. № 554-01-144, 24 юли 2015 г., внесен от госпожа Цецка Цачева и група народни представители.
2. Организационни въпроси.
Проектът, така както е гласуван от над 180 народни представители, е раздаден на всички – на Закона за изменение и допълнение на Конституцията. Той е прегледан от референтите от „Финални текстове” към Народното събрание. Няма направени забележки.
Знаете чл. 5 на Процедурните правила – не се обсъждат текстовете, които са приети на второ гласуване, не се правят и предложения за нови текстове, освен ако няма някакви правнотехнически или редакционни забележки. Такива към момента не са постъпили.
Който е съгласен с този дневен ред, моля да гласува.
За – 11, против няма, въздържали се няма.
Искам да напомня, че съгласно Процедурните правила, които ние сме приели, така както и предходните гласувания по отношение на Конституцията на първо или текстовете на второ гласуване, и сега се приема с две трети от състава на Комисията, тоест 8 – Комисията е в състав от 15 члена.
Някакви мнения, становища, защото пристъпваме по същество? Някой да изрази мнение по Законопроекта?
Заповядайте, господин Атанасов.
АТАНАС АТАНАСОВ: Благодаря Ви, господин Председател.
Аз няма да подкрепя Законопроекта в този му вид най-малко по три причини.
На първо място, текстът в Преходните и заключителните разпоредби, който предвижда парламентарната квота във Висшия съдебен съвет да бъде разпределена в двете колегии от самия Висш съдебен съвет, е нонсенс, защото парламентарната квота се избира от Народното събрание, а сега предоставяме възможност самият Висш съдебен съвет да реши кой къде отива. Това е първата причина.
Втората причина е по отношение на разпределението в двете колегии, тъй като на първо четене със 184 гласа беше приет Законопроект, в който се предвиждаше друго разпределение – това е известно. На второ четене то беше променено. Това за нас е недопустимо – ние не можем да го подкрепим.
На трето място, един изключително важен елемент, който някак си остана незабелязан. В пленарната зала поисках гласуване, прегласуване – не беше чуто онова, което предлагам. Също много сериозна пречка – беше гласуван текст, който е противоконституционен. Става въпрос за управлението на съдебните имоти. С приетия на второ четене Законопроект се предвижда това правомощие да се възложи на Висшия съдебен съвет, което е в противоречие с чл. 106 от Конституцията – че държавните имоти се управляват от правителството, и е недопустимо с изменение в същия нормативен акт – в Конституцията, да се възложи на друг орган.
Тук ще си позволя да кажа, че в крайна сметка, освен че е противоконституционен този текст, това е нецелесъобразно, защото Висшият съдебен съвет е висш кадрови орган на съдебната власт, а ние сега му възлагаме стопански функции – да организира, да провежда търгове за ремонти на сгради, да разпределя средства и така нататък.
Поради тези три най-малко причини няма да подкрепя Законопроекта. Благодаря Ви.
ПРЕДС. ДИМИТЪР ЛАЗАРОВ: Благодаря, господин Атанасов.
Колеги, други мнения, становища по Законопроекта? Няма.
Подлагам на трето гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Конституцията на Република България, приет на второ гласуване в пленарната зала с над 180 гласа, № 554-01-144 от 24 юли 2015 г., внесен от Цецка Цачева и група народни представители.
За – 11, против няма, въздържал се – 1.
По точка „Организационни въпроси”. Съгласно парламентарната традиция и приетите Процедурни правила в пленарната зала, както и преди малко казах, не се правят обсъждания по текстовете, не се гласуват отделни текстове – гласува се в цялост приетият Законопроект. След като се изслуша докладът на Комисията от днешното заседание, съответно председателят на Комисията трябва да изчете и съдържанието на Закона за изменение и допълнение на Конституцията, гласуването става със ставане от място и устно изявление на народните представители – дали са „за”, „против” или „въздържали се”. Казвам това, просто за да обявите и на колегите от съответните парламентарни групи. Разбира се, след гласуването би могло да има и изявления от парламентарните групи.
Някакви други въпроси? (Реплика: „Няма, господин Председател”.) Няма.
Поради изчерпване на дневния ред закривам заседанието.
(Закрито в 15,20 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Димитър Лазаров