Временна анкетна комисия за проверка на всички данни, факти и обстоятелства около предоставянето, придобиването и изпълнението на права за концесия за добив на въглища от Бобовдолския въглищен басейн, участък "Бабино" за периода от 2005 г. до края на месец септември 2016 г.
Временна анкетна комисия за проверка на всички данни, факти и обстоятелства около предоставянето, придобиването и изпълнението на права за концесия за добив на въглища от Бобовдолския въглищен басейн, участък "Бабино" за периода от 2005 г. до края на месец септември 2016 г.
ДНЕВЕН РЕД:
1. Приемане на Вътрешни правила за работата и дейността на Временната анкетна комисия за проверка на всички данни, факти и обстоятелства около предоставянето, придобиването и изпълнението на права за концесия за добив на въглища от Бобовдолския въглищен басейн, участък „Бабино“ за периода от 2005 г. до края на месец септември 2016 г.
2. Изслушване на Министерство на енергетиката по предварително изискана информация във връзка с предоставянето, придобиването и изпълнението на права за концесия за добив на въглища от Бобовдолския въглищен басейн, участък „Бабино“.
3. Разни.
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Временна анкетна комисия за проверка на всички данни,
факти и обстоятелства около предоставянето, придобиването
и изпълнението на права за концесия за добив на въглища
от Бобовдолския въглищен басейн, участък „Бабино“
за периода от 2005 г. до края на месец септември 2016 г.
П Р О Т О К О Л
№ 1
На 24 ноември 2016 г., четвъртък, се проведе редовно заседание на Временната анкетна комисия за проверка на всички данни, факти и обстоятелства около предоставянето, придобиването и изпълнението на права за концесия за добив на въглища от Бобовдолския въглищен басейн, участък „Бабино“ за периода от 2005 г. до края на месец септември 2016 г. при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Приемане на Вътрешни правила за работата и дейността на Временната анкетна комисия за проверка на всички данни, факти и обстоятелства около предоставянето, придобиването и изпълнението на права за концесия за добив на въглища от Бобовдолския въглищен басейн, участък „Бабино“ за периода от 2005 г. до края на месец септември 2016 г.
2. Изслушване на Министерство на енергетиката по предварително изискана информация във връзка с предоставянето, придобиването и изпълнението на права за концесия за добив на въглища от Бобовдолския въглищен басейн, участък „Бабино“.
3. Разни.
Списък на присъствалите народни представители – членове на Временната анкетна комисия за проверка на всички данни, факти и обстоятелства около предоставянето, придобиването и изпълнението на права за концесия за добив на въглища от Бобовдолския въглищен басейн, участък „Бабино“ за периода от 2005 г. до края на месец септември 2016 г., и списъкът на гостите се прилагат към протокола.
Заседанието беше открито в 16,05 ч. и ръководено от председателя на Временната комисия господин Делян Добрев.
* * *
ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Здравейте, колеги!
Имаме кворум, предлагам да започнем.
Откривам редовното заседание на Временната анкетна комисия за проверка на всички данни, факти и обстоятелства около предоставянето, придобиването и изпълнението на права за концесия за добив на въглища от Бобовдолския въглищен басейн, участък „Бабино“ за периода от 2005 г. до края на месец септември 2016 г.
Дневният ред за днес е в три точки:
1. Приемане на Вътрешни правила за работата и дейността на Временната анкетна комисия за проверка на всички данни, факти и обстоятелства около предоставянето, придобиването и изпълнението на права за концесия за добив на въглища от Бобовдолския въглищен басейн, участък „Бабино“ за периода от 2005 г. до края на месец септември 2016 г.
2. Изслушване на Министерство на енергетиката по предварително изискана информация във връзка с предоставянето, придобиването и изпълнението на права за концесия за добив на въглища от Бобовдолския въглищен басейн, участък „Бабино“.
3. Разни.
Моля да гласуваме дневния ред.
За – 11, против и въздържали се – няма.
Дневният ред се приема.
Присъстващи от Министерството на енергетиката са: господин Жечо Станков – заместник-министър на енергетиката; господин Станислав Станков – директор дирекция „Природни ресурси, концесии и контрол“; госпожа Веселина Кинанева – главен експерт в дирекция „Природни ресурси, концесии и контрол“; госпожа Лиляна Драгиев а- директор дирекция „Корпоративно управление в енергетиката“; госпожа Елвира Шопова – главен експерт в дирекция „Корпоративно управление в енергетиката“; господин Любомир Стефанов – главен експерт в дирекция „Корпоративно управление в енергетиката“. Здравейте!
Господин Стойнев ще гласува вместо господин Ерменков.
Благодаря, господин Ерменков.
Преминаваме към точка първа от дневния ред:
ПРИЕМАНЕ НА ВЪТРЕШНИ ПРАВИЛА ЗА РАБОТАТА И ДЕЙНОСТТА НА ВРЕМЕННАТА АНКЕТНА КОМИСИЯ ЗА ПРОВЕРКА НА ВСИЧКИ ДАННИ, ФАКТИ И ОБСТОЯТЕЛСТВА ОКОЛО ПРЕДОСТАВЯНЕТО, ПРИДОБИВАНЕТО И ИЗПЪЛНЕНИЕТО НА ПРАВА ЗА КОНЦЕСИЯ ЗА ДОБИВ НА ВЪГЛИЩА ОТ БОБОВДОЛСКИЯ ВЪГЛИЩЕН БАСЕЙН, УЧАСТЪК „БАБИНО“ ЗА ПЕРИОДА ОТ 2005 Г. ДО КРАЯ НА МЕСЕЦ СЕПТЕМВРИ 2016 Г.
Колеги, правилата са пред Вас. Те са стандартни за подобен вид временни комисии.
Има ли колеги народни представители, които искат да вземат отношение по правилата? – Не виждам.
Подлагам на гласуване Вътрешни правила за работата и дейността на Временната анкетна комисия за проверка на всички данни, факти и обстоятелства около предоставянето, придобиването и изпълнението на права за концесия за добив на въглища от Бобовдолския въглищен басейн, участък „Бабино“ за периода от 2005 г. до края на месец септември 2016 г.
Който е за, моля да гласува.
За – 11, против и въздържали се – няма.
Правилата са приети.
Преминаваме към втора точка от дневния ред:
ИЗСЛУШВАНЕ НА МИНИСТЕРСТВО НА ЕНЕРГЕТИКАТА ПО ПРЕДВАРИТЕЛНО ИЗИСКАНА ИНФОРМАЦИЯ ВЪВ ВРЪЗКА С ПРЕДОСТАВЯНЕТО, ПРИДОБИВАНЕТО И ИЗПЪЛНЕНИЕТО НА ПРАВА ЗА КОНЦЕСИЯ ЗА ДОБИВ НА ВЪГЛИЩА ОТ БОБОВДОЛСКИЯ ВЪГЛИЩЕН БАСЕЙН, УЧАСТЪК „БАБИНО“.
Давам думата представителите на Министерството на енергетиката с молба да ни запознаят с казуса, доколкото е възможно, в рамките на 15-20 минути.
Предварително искам да им благодаря за това, че са предоставили в Комисията огромно количество от документи, кашони, с които се надяваме да имаме възможност да се запознаем.
Заповядайте, имате думата.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЖЕЧО СТАНКОВ: Благодаря Ви, господин Добрев.
Както сам споменахте, доста е обемно количеството материали, които сме предоставили. Ще се опитаме в синтезиран вариант в рамките на 10-15 минути да представим пред Вас информацията, като по време на представянето, ако възникнат въпроси, сме на Ваше разположение, включително да ни прекъсвате, за да може в момента на представянето да се изясняват част от нещата.
Както знаете, мини „Бобов дол“ е компания към момента на 2005 г. със 100% държавно участие. С решение на Министерския съвет № 78 и 79 компанията по-късно сключва договор с Министерството на икономиката и енергетиката по това време за два участъка, а именно участък „Бабино“ и участък „Бобов дол“ в находище Бобовдолския въглищен басейн. Във връзка с решението и подписания договор компанията получава за срок от 35 години концесионния договор и съответно, съгласно т. 10 от решението, и пет години освобождаване от заплащане на концесионни възнаграждения.
Важно е да споменем, че е уточнено, че концесионните права влизат в сила, при условие, че е извършена сделка през Агенцията по приватизация или закупуване на дяловете на дружеството, което по-напред в нашето изложение е от доста голямо значение. Затова към този момент го споменавам.
Към 2005 и 2006 г. мини „Бобов дол“ експлоатира находището, като съгласно цитираното решение по-напред, добива въглища, които предоставя на клиента си на ТЕЦ „Бобов дол“.
Към 31 декември 2005 г. текущото задължение на мини „Бобов дол“ са близо 40 милиона лева – 39 999 лв. Текущите активи са 8 млн. 285 хил. лв. Отчетената загуба за годината е 13 млн. лв., което е с близо 300% повече в сравнение с предходните години.
Съответно през 2006 г. Държавната комисия за енергийно и водно регулиране в промяната на цената на енергията вписва именно и промяната на цената на въглищата от мини „Бобов дол“ към ТЕЦ „Бобов дол“, като цената на въглищата е повишена.
Това, което е важно и откъдето произтичат доста последствия занапред – след като има подадено от управителя на „Балкан МК Ораново“ искане за подписване на договор за наем на активите се стартира една процедура както от изпълнителния директор на мини „Бобов дол“, така и от министъра на икономиката и енергетиката по онова време, с което се престъпва в процедура при пряко договаряне отдаване активите на предприятието под наем.
Има налично писмо в Министерството на енергетиката, подписано от представителите на синдикатите, които са настоявали тази процедура да бъде проведена по прозрачен начин, а не с пряко договаряне. Имам предвид прозрачен начин от гледна точка съревнователен принцип, а не пряко договаряне, като съответно е вписано, че разпореждането на министъра е сделката да се извърши след получаване на разрешение от Агенцията по приватизация по чл. 28, ал. 1 от Закона за приватизация и следприватизационен контрол. Такъв документ е намерен в Министерството на енергетиката. На база тези действия, предприети и от Министерството, и от дружеството, на 9.06.2006 г. е подписан договор № 1910 между мини „Бобов дол“ и Ораново, като предмет на договора е наем на активите на дружеството за срок от пет години.
ДРАГОМИР СТОЙНЕВ: Поначало само се говори за наем на активите.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЖЕЧО СТАНКОВ: Точно така.
ДРАГОМИР СТОЙНЕВ: Активите какво представляват, защото Вие ги остойностихте на 8 млн. лв. Какво включват тези активи?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЖЕЧО СТАНКОВ: Те са надлежно описани и в договора, но по-важното е, че това са налични машини и съоръжения, свързани с добива. Но по-важното, което предполагам, че госпожа Кенанева чисто юридически допълнително ще добави, в договора за наем, според нас са скрити предоставяне на права за добив, което по тълкуванията на юристите на Министерството на енергетиката е действие, което е несъобразено със Закона за подземните богатства.
Както знаете, подземните богатства са изключително държавна собственост и няма как да бъде предоставен добивът им чрез договор за наем. Защото в договора за наем извън машините, които се дават под наем, се дават и правата на Ораново да добива въглищата в рудника, което само по себе си, според нас, е противоречие със Закона за подземните богатства.
Активите, колегите ми дават джокери, към момента са били 39 млн. лв. Говорим за дълготрайните активи. А 8 млн. лв. са текущите.
Госпожо Кенанева, ако желаете нещо да добавите във връзка с договора и тези права – скрито предоставяне на права за добив, които противоречат на Закона за подземните богатства.
ВЕСЕЛИНА КИНАНЕВА: Това, което можем да добавим, е, че в този договор за наем нас като юристи ни притеснява е, има едно скрито прехвърляне на концесионни права. Защото освен активи, каквато е била основната цел, е отдадено правото на добив, което е предмет на концесията. Записано е: „да съхранява технологичните и допирните възможности и да организира и управлява подготовката и изземването на запасите“, а това, съгласно Закона за подземните богатства, става само с една нарочена процедура, която минава през Министерския съвет и с разрешение на Министерския съвет. Това е, което нас, като юристи, ни притеснява в този договор за наем.
МИТХАТ МЕТИН: А може ли пак да прочетете формулировката?
ВЕСЕЛИНА КИНАНЕВА: Да.
„Наемодателят отдава срещу заплащане на наемателя при условията и в сроковете на този договор с цел да съхрянава технологичните и добивните възможности на мини „Бобов дол“, да организира и управлява подготовката и изземването на запасите от въглищата в мината“.
Ето тази втора точка ни притеснява.
МИТХАТ МЕТИН: Да организира, съхранява…
ВЕСЕЛИНА КИНАНЕВА: Да организира и управлява подготовката и изземването на запасите от въглищата в мината. След което имаме: „Наемателят организира добива на въглища със свои средства и работна сила“, след което „Наемодателят предоставя за ползване на наемателя с приемо-предавателни протоколи всички площи, табани, технически съоръжения, инсталации и други ДМА, собственост на мини „Бобов дол“ и са описани.
МИТХАТ МЕТИН: Може ли да се върнете на: „Наемателят организира със свои средства и усилия…“.
ВЕСЕЛИНА КИНАНЕВА: Наемателят организира добива на въглища със свои…
МИТХАТ МЕТИН: Добива?
ВЕСЕЛИНА КИНАНЕВА: Да, добива. Това е основното наше притеснение като юристи.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЖЕЧО СТАНКОВ: Госпожо Драгиева, заповядайте.
ЛИЛЯНА ДРАГИЕВА: Интересна към договора е следващата точка за определянето на наемната цена, като с протокол министърът на енергетиката разрешава цената да бъде определена на тон сурови, непресети въглища, определени за съответните години на договорения период. След което следва предложение от изпълнителния директор с една обосновка, в която казва, че много трудно биха премерени така непресетите въглища и предлага да бъдат предадени по добити въглища. За всеки е ясно разликата за чия сметка е.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЖЕЧО СТАНКОВ: Другото, което в договора и в анекса не е определено, е срокът на заплащане на задълженията, както и санкции и неустойки при неизпълнение на това задължение, имам предвид свързано със задължение за плащане на наемната цена. Няма защитна клауза, която при незаплащане на наемната цена по някакъв начин да има наказателна клауза или изискуемост на тази наемна цена.
ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Тоест дотук разбираме, че едно подземно богатство, вместо да бъде дадено на концесия, както е редът на закона, е дадено под наем, заедно с активите.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЖЕЧО СТАНКОВ: Да, точно така, господин Добрев, дадено е под наем.
ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Без конкурс, без процедура, без правила.
ЛИЛЯНА ДРАГИЕВА: С пряко договаряне.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЖЕЧО СТАНКОВ: Процедурата, по която е процедирано, е пряко договаряне. Още веднъж казваме, че към момента на събиране на документите попаднахме и на писмо от синдикалните организации, които са възроптали спрямо това. Интересното е, че преди да вземат решение Бордът на мини „Бобов дол“ са писали доклади към Министерството, в което също са се противяли, защото основната дейност на дружеството е била добив на подземни богатства, а след като се сключва договорът, сами разбирате, че единствената дейност, която се извършва, не е променена в Търговския регистър, но е била „отдаване под наем на активи“. Нищо друго.
ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Самото даване на активите по някаква процедура, която не е конкурсна, предопределя, че никой друг не може да вземе правата върху това подземно богатство, дори и след това да се направи конкурсна процедура по Закона за подземните богатства.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЖЕЧО СТАНКОВ: Точно така.
ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Извинявайте, че Ви прекъсвам.
Може ли по принцип да запознаете, защото аз, като бивш министър, господин Стойнев, като бивш министър, знаем тематиката достатъчно добре, но останалите колеги, предполагам, не познават до такава степен Закона за подземните богатства, да кажете в една процедура за концесия какво би получила държавата. Да разкажете параметрите, по които се оценяват офертите. Те не са само на базата на процент концесионно възнаграждение от приходите, но също така и бонус за държавата при подписване на договора и т.н.
Ако може да разкажете тази процедура.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЖЕЧО СТАНКОВ: Както и сам споменахте, при такъв вид процедура има ясни параметри, които в голяма част от случаите са съизмерими, а именно: става въпрос за цифри, парични суми и вноски, които се извършват към държавата.
Освен концесионното възнаграждение, което е на база добито количество и това, което спомена госпожа Драгиева в случая по начина, по който е подписан договорът – на тон пресяти въглища, още веднъж допълнително намалява тези количества към държавата. Дължат се както инвестиции, така и заплащания на така наречения „бонус при подписване“, който в голяма степен в голяма част от договорите дори добива милионна стойност.
Към допълнителните условия, които са свързани с една конкурсна и тръжна процедура, допълнителни бариери за част от участниците в повечето случаи са предоставянето на банкови гаранции, експертен капацитет, опит в този бранш, за да не се предостави каквото и да е подземно богатство на компания, която тепърва да започне да се упражнява с него.
Предвид начина на сключване на този договор всичките тези условия са покрити по някакъв начин от гледна точка на неизпълнението им.
ПЕТЪР ПЕТРОВ: Господин Председател, може ли един въпрос?
Тъй като говорим за договор, кой е подписал от страна на държавата договора, за да ни е ясно за какво става дума?
ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Ако можете да отговорите на колегата.
ЛИЛЯНА ДРАГИЕВА: Наемът се подписва от изпълнителния директор.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЖЕЧО СТАНКОВ: Към момента на подписване на договора, той е разписан между две дружества, а именно от изпълнителния директор на мини „Бобов дол“, към този момент това е господин Пламен Стефанов Евтимов, и Валери Манов. Но това подписване на договор идва, след като имаме протокол от тогавашния министър господин Овчаров, като гледам датата на подписване на договора.
Има протоколно решение на министъра.
ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Министърът е собственик на капитала, вероятно на дружеството, което подписва договор за наем.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЖЕЧО СТАНКОВ: Точно така.
ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Като собственик на капитала вероятно трябва да вземе решение на Общото събрание, съответното протоколно решение за това, че разрешава на изпълнителния директор да сключи такъв тип договор.
Ако можете да ни кажете от коя дата е това решение и кой го е подписал?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЖЕЧО СТАНКОВ: Протоколно решение № РД-21-117 от 31.05.2006 г. Взима се решение, което е разписано от тогавашния министър господин Румен Овчаров и дава позволение на мини „Бобов дол“ за подписване на наемен договор с фирма „Ораново“ ЕООД, гр. Перник. Сделката да бъде сключена при условията и процедурата на пряко договаряне с кандидата „Ораново“ ЕООД, гр. Перник. Това е описано в протоколното решение.
ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Значи с протоколното решение се дава право за подписване на договор, уточнява се процедурата, че тя е по директно договаряне, включително се посочва фирмата, с която трябва да се договаря.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЖЕЧО СТАНКОВ: И към протоколното решение има приложение на договора, който е одобрен да бъде подписан.
ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: И се дава проект на договор. Тоест и онези клаузи, с които се прехвърлят правата с договор за наем, са приложени към същото протоколно решение.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЖЕЧО СТАНКОВ: Това е документацията, която е окомплектована при нас.
МИТХАТ МЕТИН: Клаузи в договора?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЖЕЧО СТАНКОВ: Проектът на договора е приложен тук. Точно този договор.
МИТХАТ МЕТИН: Още веднъж може ли юридическото наименование на наемателя?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЖЕЧО СТАНКОВ: Юридическото наименование на наемателя е „Ораново“ ЕООД, гр. Перник. Така е изписано в протоколното решение. И в договора.
ДРАГОМИР СТОЙНЕВ: А за това протоколно решение, което е било изготвено, има ли някакво становище на Юридическия отдел в съответното министерство, или от Министерския съвет?
МИТХАТ МЕТИН: Как се е движила преписката.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЖЕЧО СТАНКОВ: Сега колегите ще кажат.
ЛЮБОМИР СТЕФАНОВ: По принцип при подготовката на всеки протокол преди това се предхожда от докладна записка, обяснителна защо е необходимо, описано е финансовото състояние на дружеството – на мини „Бобов дол“ към този период средата на 2006 г. от изпълнителния директор, в който той е дал финансови данни и е дал известна обосновка, че счита, че е изгодно едно такова отдаване под наем с оглед търсене на възможност за стабилизиране на дружеството.
ЛИЛЯНА ДРАГИЕВА: Само да поясня за господата народни представители, които не знаят предната процедура. Всяка година дружествата дават своите финансови отчети в Министерството на енергетиката, тогава Министерство на икономика и енергетика. Дирекция „Корпоративно управление“ на свои заседания със заповед на министъра се определя комисия, която разглежда тези финансови отчети и съответно приема съответните параметри. След приемане на финансовите отчети се произнася комисията приема или не ги приема и съответно освобождава или не освобождава от отговорност съответния изпълнителен директор.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЖЕЧО СТАНКОВ: Това, което по-скоро, господин председател, притеснява нашите юристи към момента, е, че чрез този договор за наем са предоставени права, които физически не са притежавани и не могат да бъдат предоставени по този ред.
ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Да.
Господин Заместник-министър, нас ни притеснява не само това, а ни притеснява и фактът, затова ще Ви помоля да продължите, че няколко месеца след сключването на този договор и прехвърлянето на правата на „Ораново“, съответното частно дружество „Ораново“ е продадено на друго частно дружество срещу 35 млн. евро. Може ли да ни запознаете с процедурата оттам нататък и то, доколкото аз знам, прехвърлянето на правата, което е станало с решение на Министерския съвет, и доколкото се запознах с документацията, за прехвърлянето на тези незнайно как получени права срещу 35 млн. евро е имало отрицателни становища и на Министерския съвет, и на самото Министерство, и на Министерството на финансите.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЖЕЧО СТАНКОВ: Да позволите преди да стигнем до този момент, след сключването на договора за наем, приблизително около шест месеца по-късно имаме решение на Министерския съвет, с което се прехвърля правата от мини „Бобов дол“ на „Ораново“ ЕООД, като изписано е изцяло прехвърляне на права и задължения по концесионен договор за добив на въглища в участък „Бобов дол“.
Тук е важно да споменем, че след като са се опитали с договор за наем да бъдат прехвърлени тези права, впоследствие тези права се прехвърлят и с решение на Министерския съвет, като е важно да споменем, че настъпването на необходимите действия, свързани с приватизация на дружеството или прехвърляне на дялове, не се е осъществило или самите права въобще не са възникнали отново да бъдат прехвърлени те.
За това, което Вие споменахте – „Ораново“ ЕООД и сделката, която е извършена след това за препродажба на тези права, искам да спомена, че тези документи не са налични в Министерството на енергетиката. С тях успях да се запозная на база документи, предоставени от народен представител на предходно заседание на Енергийната комисия, господин Валентин Николов тогава ми показа документ, на който действително това, което казвате, е вярно – има препродажба на дружеството. Но понеже това са отношения между дружества, в Министерството на енергетиката не успяхме да открием такива документи или съответно в свързаните дружества с Министерството.
ПЕТЪР ПЕТРОВ: Кой е купувачът?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЖЕЧО СТАНКОВ: „Въгледобив Бобов дол“ ЕООД, гр. Перник. То се е казвало по друг начин. Впоследствие последното дружество, което е преименувано и придобива правата е „Въгледобив Бобов дол“, което и към момента е дружество, което притежава така да се каже правата.
Това, което е важно да споменем, е че при внасянето в Министерския съвет и при взимането на решение за прехвърляне на правата от мини „Бобов дол“ към „Ораново“ ЕООД, днес колегите са изкарали стенограма от заседанието на Министерския съвет, където директорът на дирекция „Икономическа политика“ Цвета Каменова взима отношение и казва, че не може да бъде прехвърлено нещо, с други думи права по концесия, които въобще не съществуват и са в буквален смисъл възроптали спрямо действието на взимане на такова решение. Не съгласуват процедурата Министерския съвет…
ДРАГОМИР СТОЙНЕВ: Прощавайте, това писмено има ли го?
ЛИЛЯНА ДРАГИЕВА: Има го към решенията в Министерския съвет.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЖЕЧО СТАНКОВ: Трябва да го има и във вашата документация, която сме Ви предоставили, може да се запознаете с нея. В сайта на Министерския съвет също можете да го откриете.
Като това, което като копие е пристигнало в Министерството, е финансовата обосновка, която тогавашният финансов министър Пламен Орешарски не одобрява, като първи вариант, и два дена преди заседанието на Министерския съвет е изпратена такава положителна. Това също го има във вашите документи, които сме Ви предоставили.
ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Във връзка с първоначалното прехвърляне на права, освен това становище на съответната дирекция в Министерския съвет, има и докладна от заместник-министъра, разбира се подготвена от администрацията, в която се дават три варианта за прехвърлянето на тези права. И в тази докладна, доколкото аз прочетох, се казва, че прехвърлянето на правата по начина, по който това явно е наредено да стане, трябва законодателна промяна. И ако не бъде извършена такава законодателна промяна, това ще бъде нарушение на закона.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЖЕЧО СТАНКОВ: Точно така. Директно е описано това, като също директно, в прав текст, заместник-министърът съобщава на министъра си, че няма права, които да са влезли в сила, за да могат да бъдат прехвърлени и решението е законодателна промяна. Такава законодателна промяна е направена обаче много по-късно, след тези действия по прехвърлянето, а именно в 2008 г., ако не се лъжа. Така че те в случая не са я извършили навреме, за да може прехвърлянето да мине по този ред.
ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: И има становище…
МИТХАТ МЕТИН: Момент. Законодателната промяна, която е извършена, в закона за изменение и допълнение няма клауза за обратно действие, предполагам. Няма как да има. Тоест, господин Заместник-министър, това, което казвате – че впоследствие е извършена такава промяна, към нашия казус е нон сенс.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЖЕЧО СТАНКОВ: Казвам, че такава промяна е била наложителна към онзи момент, за да бъде по правилен начин прехвърлено едно право, което реално не е настъпило като право.
ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Към същия онзи момент Министерството на икономиката и енергетиката по процедура съгласува с Министерството на финансите финансовата обосновка. И от Министерството на финансите има получени две писма, доколкото аз видях. В първото писмо, грубо казано, се твърди, че такова прехвърляне на права не може да стане, защото ще бъде нарушение на закона. Това писмо се получава на една дата с входящ номер в Министерството на икономиката. И на същия ден, явно няколко часа по-късно, се получава второ писмо по същия казус, без допълнителна кореспонденция между едното и другото министерство, в което второ писмо се твърди, че Министерството на финансите подкрепя първото си становище и отново смята, че това би било нарушение на закона, но съгласува финансовата обосновка за отдаването на концесията.
Това така ли е и можете ли да ни цитирате писмата?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЖЕЧО СТАНКОВ: Точно така, господин Добрев.
С писмо от 02.02.2007 г., свързано с изходящо писмо от Министерството на финансите, разписано от министър Пламен Орешарски, се твърди следното: „Предвид всичките изложени факти, че концесионният договор на мини „Бобов дол“ не е влязъл в сила, считаме, че не е налице обоснована и аргументирана необходимост от прехвърляне на права и задължения по предоставянето на концесии на трети лица“.
Това се случва на 02.02.2007 г., като на 05.02.2007 г. – три дена по-късно, е описано, че те държат на предходното си писмо, но съгласуват финансовата обосновка.
ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Но на 02.02.2007 г. е изходящият номер, а входящият в Министерството на икономиката на 05.02.2007 г. ли е? Същият ден, в който е получено и второто писмо?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЖЕЧО СТАНКОВ: Да, прав сте – на 05.02.2007 г. са и двете дати, като дати. Заблудих се, понеже гледам датите на изходящия номер от Министерството на финансите. И двете са входирани на 5 февруари в Министерството, въпреки че едното е излязло от Министерството на финансите на 2-ри, а другото на 5-и.
ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Значи едното писмо е пътувало три дни, а другото писмо е пристигнало за един час. Така да го разбираме. И второто писмо, което одобрява финансовата обосновка…
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЖЕЧО СТАНКОВ: Само започва с изречението: „Независимо от горното“, което повтаря пак предходното писмо, „ви връщаме одобрена финансова обосновка“.
ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: С второто писмо те пак казват, че това нарушава закона, но независимо от това, че го нарушава, одобряват финансовата обосновка.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЖЕЧО СТАНКОВ: В документите имате и приложено становище, както споменах, на директор дирекция „Икономическа и социална политика“ Цвета Каменова, в което се изтъкват също проблеми…
ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Може ли да ни прочетете какво е казала Цвета Каменова?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЖЕЧО СТАНКОВ: „Считаме, че спрямо двата участъка от находище Бобовдолски въгищен басейн – „Бобов дол“ и „Бабино“, няма влезли в сила концесионни договори“. С други думи продължава надолу, че няма какво да бъде прехвърлено като концесионни права, след като не съществува такова право изначално.
„Права и задължения по предоставената концесия за добив могат да се прехвърлят само, ако концесионен договор е влязъл в сила“.
МИТХАТ МЕТИН: А то няма такъв.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЖЕЧО СТАНКОВ: Да, точно така е. Но понеже становището е от няколко страници, извадково Ви чета.
ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: И какво е заключението на това становище? Мисля, че имаше заключение накрая?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЖЕЧО СТАНКОВ: „От изложението следва, че предложения проект на решение е без правно основание. Приемането на решение от Министерския съвет за даване на разрешение за прехвърляне на права и задължения по концесионен договор ще бъде немотивирано и прието в нарушение на чл. 25, ал. 3, във връзка с чл. 23, ал. 1 от Закона за подземните богатства“.
ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Тоест Министерският съвет също е дал официално становище за това, че това, което се прави, е нарушение на закона.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЖЕЧО СТАНКОВ: Точно така.
ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: А тези писма са от 5 февруари, нали така?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЖЕЧО СТАНКОВ: Това становище е от 7 февруари, представено по време на заседанието на Министерския съвет.
ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: А кога е решението на Министерския съвет?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЖЕЧО СТАНКОВ: На 19 февруари 2007 г., обнародвано в „Държавен вестник“. Решение № 107 и 108 от 2007 г. Те са две за двата различни участъка.
ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Тоест решението на Министерския съвет е след като са получени всички отрицателни становища.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЖЕЧО СТАНКОВ: Няма как да влезе на заседание на Министерския съвет докладна записка, която не е окомплектована с финансова обосновка и съгласувателна процедура спрямо чл. 32.
ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Просто уточняваме да не би да е станало ясно, че е противозаконно след решението на Министерския съвет. Явно е станало ясно преди това.
Заповядайте.
МИТХАТ МЕТИН: Господин Председател, господин Заместник-министър, преди малко казахте: няма как да влезе докладна записка на разглеждане в заседание на Министерския съвет без финансова обосновка. Затова Ви питам: каква е юридическата стойност на тази част на писмото, в което се съгласува от страна на Министерството на финансите финансовата обосновка? От това писмо, което е пътувало един ден.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЖЕЧО СТАНКОВ: Съжалявам, но аз не успях да разбера въпроса. Обърнах се към колегите – и те не могат да разберат въпроса.
МИТХАТ МЕТИН: Добре, към юристите – каква е юридическата стойност на това, че влиза писмо от Министерството на финансите към Министерството на икономиката в част, в която се съгласува финансова обосновка? Какво означава това? Преведете ни го.
ВЕСЕЛИНА КИНАНЕВА: Изрично е посочено в самото становище на Финансите. Те пак казват: Ние подкрепяме нашето първо становище, че не съгласуваме проекта от гледна точка на неговата законосъобразност. Независимо от горното Ви връщаме одобрени финансови обосновки към двата проекта, видно от които приемането на решение не е свързано с ползването на допълнителни бюджетни средства и няма да доведе до пряко или косвено въздействие. Тоест, те казват: тъй като не ни засяга нашия държавен бюджет, ние нямаме проблем да Ви одобрим финансовите обосновки, ние ги одобряваме. По Устройствения правилник на Министерския съвет те са кратки, не се изискват средства от бюджета, не се разходват и от тази гледна точка се одобряват. Но не одобряват проекта по законосъобразност.
МИТХАТ МЕТИН: А тази финансова обосновка, тези финансови обосновки вървят комплект с искането от Министерството на икономиката към Министерството на финансите?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЖЕЧО СТАНКОВ: В зависимост от чл. 32 и съгласувките, които трябва да се извършат между самите министерства, извън финансовата обосновка има и съгласувателни решения на останалите министри в кабинета, които също предоставят съгласувателни решения, за да може да влезе на Министерския съвет. Но един от важните документи в повечето случаи е финансовата обосновка влияе или не влияе на бюджета.
НИКОЛАЙ АЛЕКСАНДРОВ : Не е правно издържано.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЖЕЧО СТАНКОВ: Не че не е правно издържано, а че е незаконосъобразно.
ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Добре.
Продължете, моля.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЖЕЧО СТАНКОВ: Само да видим докъде бяхме стигнали.
ЛИЛЯНА ДРАГИЕВА: До влизане на решенията за концесията в Министерския съвет.
ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Решението на Министерския съвет е на 19 февруари, така ли?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЖЕЧО СТАНКОВ: Точно така – на 19 февруари 2007 г.
ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: А от коя дата е докладът в три точки на заместник-министър Валентин Иванов.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЖЕЧО СТАНКОВ: Сега ще Ви кажем – господин Валентин Иванов на 26 февруари 2007 г.
ВЕСЕЛИНА КИНАНЕВА: Предлага допълнителните споразумения за подпис: „Във връзка с приетото решение на Министерския съвет за прехвърляне на права на…“
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЖЕЧО СТАНКОВ: Не, другото писмо, където му казва… Разбирате, че документацията е доста обемна.
Към 26 декември 2006 г. е направен докладът от заместник-министъра към министъра, или приблизително около два месеца преди решението на Министерския съвет, с което са направени предложенията за изменение в закона и това, че реално няма законосъобразен начин за прехвърляне на правата.
ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Тоест този доклад е първата аларма в Министерството, че нещо не е по реда си. И е доклад от заместник-министъра до министъра. Съответно в следващите приблизително два месеца няма законодателна промяна. Вместо да се направи законодателна промяна и това, което се прави, да е законосъобразно, не говорим дали това е най-добрият вариант за отдаване на концесия, защото законът е ясен – трябва да има съревнование, за да получи държавата максимума. Няма законодателна промяна, получават се още редица отрицателни становища и въпреки всичко се внася докладна в Министерския съвет и се прехвърлят въпросните несъществуващи права.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЖЕЧО СТАНКОВ: Ако позволите госпожа Драгиева ще засегне какво се случва оттук нататък с държавното дружество мини „Бобов дол“, след като, от една страна, с първия договор прехвърля активите си, а с решението на Министерския съвет се прехвърлят и правата по добив.
ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Само, ако ми позволите, един въпрос. Какъв е мотивът да се прехвърлят правата по този начин – с решение на Министерския съвет без конкурс, без процедура, както чухме в нарушение на закона, от държавното дружество на частното дружество през февруари 2007 г.?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЖЕЧО СТАНКОВ: Извинявам се, че ще използвам едни думи, които не са юридически издържани. Буквално аргументът, който е посочен, е, че правата трябва да бъдат прехвърлени по целесъобразност. Това, ако не се лъжа, и в самата стенограма на Министерския съвет е посочено като основание на прехвърлянето.
ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Добре – даване на права от страна на държавата, на едно държавно дружество под условие, че то бъде впоследствие приватизирано, защото така са дадени първоначално на „Бобов дол“ правата, то е все още държавно. При условие че има приватизация явно в тази приватизация ще се получи цена и за правата, тоест държавният интерес донякъде е защитен. Само че вместо приватизация се прехвърлят права по целесъобразност, както Вие казахте, на една точно определена частна компания. А как е избрана точно тази частна компания, за да й се прехвърлят правата точно на нея?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЖЕЧО СТАНКОВ: Няма обяснение на този въпрос, не е избирана. Ако питате: избирана ли е? – Не е избирана. Няма следа за провеждане на съответната процедура. Като е важно да се каже, че през годините, след като дружеството 1991 г. е създадено като държавно дружество, имали започнали процедури от Агенцията по приватизация, включително и оферти за приватизация на рудниците, които обаче не са доведени докрай и впоследствие се случват тези прехвърляния.
ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: В такъв случай не е ли ощетено и държавното дружество, защото то всъщност прехвърля безплатно едни права, нали така, които права все пак са някакъв актив в това държавно предприятие?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЖЕЧО СТАНКОВ: Държавното дружество на база на договора си за наем, трябва възмездно да прехвърли някакви активи. Тези активи в годините и документацията, която сме представили, се вижда, че наемната цена не е плащана и са завеждани дела. Пак повтарям – в договора не е била посочена никаква клауза, с която това дружество, за да продължи да съществува по начина, по който е съществувало предварително, и да се издържа чрез наемната си цена, то неполучавайки я 2009 г., ако не се лъжа – 18.03.2009 г. Окръжен съд казва, че това дружество е в несъстоятелност и то връща датата на несъстоятелност още към 2004 г. Извинявам се – в неплатежоспособност. И открива процедура по производство по несъстоятелност.
В тази връзка дружеството „Мини „Бобов дол“ не е Министерството на енергетиката органът, който трябва да каже ощетено ли е или не, но с всички последици за самото дружество става видно, че то губи финансова стабилност и в крайна сметка е стартирана процедура по несъстоятелност и е обявено в неплатежоспособност. Декапитализирано през годините.
Всичките хора, които са работили в дружеството са прехвърлени, на база документите, които имаме в Министерството и справките от НОИ, в дружеството „Ораново“ ЕООД, като задълженията към НОИ са 15 млн. лв. И в дружеството остават 29 човека персонал – в дружество „Мини „Бобов дол“.
ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Вие споменахте, че е имало становище и от синдикатите, които са казали: правата трябва да се отдадат с прозрачна, ясна конкурсна процедура по Закона за подземните богатства.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЖЕЧО СТАНКОВ: Точно така.
ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Може ли да ни кажете на коя дата е това становище от синдикатите – преди февруари 2007 г. или след това?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЖЕЧО СТАНКОВ: Преди да го намерят колегите ще кажа: да, преди датата на решението на Министерския съвет е и преди подписването на договора за наем. Като писмото е подписано от господин Топалов, който и в момента е член на синдиката и правим регулярни срещи със синдикалната организация.
То по-скоро алармираше на база на решението на министъра за пряко договаряне.
Господин Председател, за да не губим време, то е представено, но понеже лично съм чел становището, те се обявяват за прозрачна процедура, а не пряко договаряне, свързано с прехвърляне на права и отдаване под наем на активите на дружеството. Като точно алармират, че това може да се окаже пагубно за държавното дружество.
ПЕТЪР ПЕТРОВ: Господин Председател, може ли един въпрос?
ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Да, заповядайте.
ПЕТЪР ПЕТРОВ: Важно е за нас – членовете на Комисията, които не сме в течение, да разберем защо се е стигнало до този договор, аз отново отивам към договора за наем, кои са причините, откога дружеството изпада в тежко положение, за да иска да сключва договор за наем? От колко години назад то е на загуба, за да отиде на такъв договор?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЖЕЧО СТАНКОВ: Благодаря Ви.
Госпожа Елвира Шопова ще вземе отношение с ретроспекция.
ЕЛВИРА ШОПОВА: Тежкото финансово състояние на дружеството се задълбочава през 2005 г. На 15 март 2006 г. постъпва в мини „Бобов дол“ предложение от дружеството „Балкан МК Ораново“, което включва точно тази програма за преотстъпване на активите на дружеството, наемане на активите на дружество „Бобов дол“ от „Балкан МК“, като предлагат план и програма с договор за наем за пет години. Това предложение фактически е внесено в Министерството на енергетиката от изпълнителния директор на мини „Бобов дол“ и оттам започват дебатите по разглеждането на този вариант за отдаване под наем на активите на дружеството.
ЛИЛЯНА ДРАГИЕВА: Идеята е била прекрасна – да оздравим дружеството, но реалното изпълнение след това е коренно различно от идеята. Напротив, след този договор започва задълбочаването. Аз мога да Ви запозная с още три докладни в течение на времето. Първата проверка, която е направена, малко след като е поработил този договор, след 6-7 месеца, накрая на 2006 г., когато казваме, че вследствие на този договор нещата са се подобрили, инвестиционната програма работи по-добре, ремонтната работи. Това е в края на 2006 г. Веднага в 2007-2008 г. след като не се плаща нищо, след като амортизационните отчисления остават за сметка на нашето държавно дружество нещата се задълбочават още повече. Декапитализира се дружеството и стига до несъстоятелност.
ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Тоест дори това решение с отдаването под наем не постига целта да стабилизира дружеството, постига точно обратното.
ЛИЛЯНА ДРАГИЕВА: Напротив, влошава положението още повече, защото няма реално изпълнение на нито една от точките, които са поставени – от самия наем до самите активи.
ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Тоест не само, че е много съмнителен договорът, а впоследствие той дори не се изпълнява. И дружеството изпада в несъстоятелност.
ЕЛВИРА ШОПОВА: След отдаването под наем се влошава състоянието драстично.
ЛИЛЯНА ДРАГИЕВА: Още по-лошото е, че служители от Министерството на икономиката и енергетиката, от дирекция „Корпоративно управление“ и от ПРК концесии, имат три проверки за периода 2006-2008 г. И в трите проверки се алармира и колегите проверяващи дават препоръки какво трябва да се случи веднага, след като са излезнали от проверка, но управленско решение няма, изпълнение на препоръките няма. Там е казано, че договорът не работи, че трябва да се прекрати и т.н., но няма движение по тези проверки.
Също имаме проверка, която е представена и на вас в документите от Агенцията „Държавна финансова инспекция“ съвсем подробно те са анализирали този договор, в самото начало 2008-2009 г. и казват, че не е работещо, но оттам нататък няма никакво решение.
Още по-лошото е, че не се и прекратява – да се търси прекратяване на договора, макар че това е било възможно от страна от наемодателя да поиска прекратяване на договора, но и това не е направено. Последната докладна е до министър Трайчо Трайков и оттам нататък пак няма никакво движение.
Така че колегите от дирекцията са си свършили работата и са алармирали ръководството на Министерството, но няма движение по всички доклади от проверките. И за това, че няма плащане на наема, за това, че задълженията не се погасяват към НОИ, напротив, натрупва се и се стига до още по-лоши резултати. В крайна сметка се декапитализира и приключваме.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЖЕЧО СТАНКОВ: И към днешна дата, поради липса на клаузи за начина на събиране, или санкции при неплащане на наемната цена, и към момента, доколкото знам, се водят дела с цел възстановяване на тези плащания. Представете си колко години назад не е плащан наемът. Към момента мисля, че имаше едно дело за 18 милиона. И още други назад във времето. Самият наемател изначало в договора е нямал санкции при неизпълнение на задължението си за плащане на наемната цена.
ЕЛВИРА ШОПОВА: По-лошото от цялата история с тези заведени дела към наемателя, е, че самото дружество, което е наело активите, също е в несъстоятелност и изпълнява оздравителен план, в който не са признати задълженията, които се дължат към държавното дружество „Мини „Бобов дол“. Има образувани и прокурорски проверки, които са прекратени.
ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Казахте, че е имало проверки в миналото – конкретно на този казус, или по отношение на изпълнението на договора за наем? Въпросът ми по-конкретно е дали е проверяван редът, по който са дадени правата, което нас ни притеснява в случая?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЖЕЧО СТАНКОВ: Не. Това няма как да бъде проверено от отдел „Контрол“ към дирекция „Концесии“.
ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Не, чух, че споменахте проверки на прокуратурата.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЖЕЧО СТАНКОВ: Проверка на прокуратурата е свързана с преписки с тогавашните директори, като единият директор пуска сигнал към прокуратурата за действие на предходния директор на мини „Бобов дол“ за бездействие. Но в същината си по прехвърлянето на правата, договора за наем и решението на Министерския съвет не са разглеждани.
ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: В момента знаете ли дали има проверка от страна на прокуратурата конкретно по този казус?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЖЕЧО СТАНКОВ: Господин Председател, към момента бяха изискани документи от Прокуратурата от Министерството на енергетиката. Такива са представени, така че към момента има действия, които са предприети от Прокуратурата. Да, има действия.
ЛИЛЯНА ДРАГИЕВА: Същата проверка като в задачата на Вашата комисия.
ДРАГОМИР СТОЙНЕВ: Относно прехвърляне на правата.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЖЕЧО СТАНКОВ: Съвпада със задачата на Комисията.
ЛИЛЯНА ДРАГИЕВА: Ние първо на тях представихме документите.
ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Колеги, други въпроси?
Заповядайте.
НИКОЛА ХАДЖИЙСКИ: Господин Председател, топката малко се прехвърля към Вас, тъй като е ясно вече за криминалните действия до 2009 г., но в края на 2009 г. има сформирано мега министерство на енергетика, икономика и туризъм, оглавявано от господин Трайков, впоследствие от Вас. Какви действия са предприети и на база този договор спрямо мини „Бобов дол“?
ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Ще помоля Министерството да Ви запознае с този въпрос: какви действия са предприети в периода 2012 и 2013 г., та чак до господин Стойнев.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЖЕЧО СТАНКОВ: Господин Председател, договорът за наем изтича 2011 г., така че не знам какви действия се очаква да бъдат предприети след 2011 г. Кой като министър да се самосезира, за да тръгне да разследва действия за договор, който се сключва в 2006 г. и приключва в 2011 г. Предполагам назад във времето винаги може да се разследват и много други договори, но надали всеки министър се сеща да прегледа вече изтекли договори.
ЛИЛЯНА ДРАГИЕВА: Последните проверки са представени на вниманието на министър Трайков.
ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Благодаря Ви.
Колеги, други въпроси?
МИТХАТ МЕТИН: Във връзка с проверката в Прокуратурата – документите, които са изискани, са след създаването на нашата Комисия или предхождат създаването на нашата Комисия?
ЛИЛЯНА ДРАГИЕВА: Датата точно не мога да Ви кажа, но спешността беше много по-бърза от Вашата. Първо работихме за тях и сме ги предали първо на прокуратурата.
ДРАГОМИР СТОЙНЕВ: Тоест, госпожо Драгиева, искате да кажете, че тези документи, които ги има тук, зад нас, вече са предадени на прокуратурата.
ЛИЛЯНА ДРАГИЕВА: Абсолютно. Огледално копие са дадени преди да ги представим на Вас, в прокуратурата. Има образувана преписка по сигнала.
ДРАГОМИР СТОЙНЕВ: Благодаря.
ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Колеги, други въпроси?
Ако няма други въпроси, предлагам да направим следното – цялата документация, която виждате във всички класьори, е на разположение в кабинет № 442, където всеки един от Вас може да се запознае, за да се информираме в по-голяма степен и да зададем допълнителни въпроси към Министерството, да изискаме допълнителни документи.
Като всяка една временна Комисия, моето разбиране, надявам се и Вашето, е след приключване работата на тази Комисия, да внесем доклад в Народното събрание, с който да предложим някакви действия по тази тема.
ЛИЛЯНА ДРАГИЕВА: При положение че работи прокуратурата, Вашата комисия може ли да продължи работа?
ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Това трябва да е решение, което да обсъдим членовете на Комисията. Вчера е имало заседание на Временната комисия за Белене и тъй като там вече има повдигнати обвинения, тоест прокуратурата повдига обвинения, членовете на Комисията са решили да замразят дейността на Комисията. В този случай с Бобов дол няма повдигнати обвинения от страна на прокуратурата, сякаш ние не пречим на работата на прокуратурата. Но бих искал да чуя мнението на всеки един от Вас.
МИТХАТ МЕТИН: Господин Председател, аз, тъй като съм член и на Временната комисия за Белене, наистина имахме такова заседание, огледално на нашето в момента. Там има повдигнати обвинения. Съвсем отделен е въпросът, че при повдигане на обвинения всички производства, вчера и това казахме в заседанието, от гражданско естество спират до произнасянето на наказателния съд.
Ние тук не сме производство, първо. Второ, както каза и Председателят, можем да разговаряме с всички ведомства до момента, в който тази прокурорска проверка не е прераснала в следствено дело и няма повдигнати обвинения, и няма привличане на обвиняеми. След като няма такъв прокурорски акт, ние можем да работим, за да изпълним целта, с която сме създадени към този момент.
Естествено, списъкът на лицата, които ние бихме могли да поканим за среща, ще бъде уточнен на ниво заместник-председатели, така че не виждам някакъв проблем по въпроса.
ЛИЛЯНА ДРАГИЕВА: Аз го казах само в смисъл, че казахте, че ще продължите да искате документи от нас и е твърде възможно когато поискате оригиналните документи ние да не можем да Ви направим и представим копие. За това са притесненията ни. Ние сме Ви представили достатъчно документи. Въпросът е оттук нататък.
МИТХАТ МЕТИН: Разбирам, уважаема госпожо, но ние разсъждаваме върху казуса дали трябва да работим или да не работим.
ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Господин Стойнев.
ДРАГОМИР СТОЙНЕВ: Благодаря, господин Председател.
Тъй като Вие загатнахте вече и за изготвяне на доклад, аз съм убеден в безпристрастността на експертите, но в крайна сметка тук има и политическо лице в лицето на заместник-министъра и може би ще има и политически отзвук. Моето лично мнение е, че все пак трябва да бъде изслушана и друга страна, трябва да бъдат изслушани и хора, които по това време са били директори на дирекции, които са си слагали подписа, за да разберем. Вие давате документите, казвате какво е становището, но в крайна сметка тогава Вие не сте присъствали на този процес, който се е случвал по повод придобиването на конкретни права. Не мога да коментирам сега дали нещо е законно или не е законно, но в крайна сметка тези хора, които са участвали, може би да ги поканим и да ги изслушаме, да им зададем конкретни въпроси, а не само да се базираме на конкретни документи.
Благодаря.
ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Господин Стойнев, аз предлагам в следващите десетина дни или две седмици, всеки един от нас да се запознае с документацията, тя е твърде обемна, така че ще ни трябва време за това. Документацията ни е предоставена, накратко ни запознаха с част от събитията в периода 2006-2007 г. Тук, разбира се, документацията е до 2011-2012 г., както сме я поискали – за целия период на…
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЖЕЧО СТАНКОВ: До 2016 г., защото мини „Бобов дол“ е в несъстоятелност в момента.
ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Да, документацията е до 2016 г., така че цялата документация е налична. Да се запознаем с документацията и след като се запознаем с нея ще преценим на заседание кой да поканим, или заместник-председателите, заедно с мен, в неформално заседание с всички вас можем да преценим кои хора да поканим, за да ги изслушаме в Комисията. Но нека първо се запознаем с документацията в следващите две седмици.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЖЕЧО СТАНКОВ: Господин Председател, във връзка със споменатото от господин Стойнев искам да уверя и цялата Комисия, че ангажираността на администрацията, както и моята, свързана с документите, които излагаме пред Вас, е изцяло обективна, като сме се базирали на документите, които са или като копие…
ДРАГОМИР СТОЙНЕВ: Аз в администрацията не се съмнявам.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЖЕЧО СТАНКОВ: Понеже аз, както споменахте, като политическо лице и част от политическия кабинет, по никакъв начин поемам ангажимент пред Комисията да не злоупотребявам с каквито и да е изказвания в тази насока, какви са документите, които Ви предоставяме. Напротив – оказваме пълно съдействие, за да може Комисията да свърши своята работа и съответно да прецени с доклад или с какво да излезе пред колегите народни представители.
Последното, което искам да добавя – успяхме да намерим писмото на господин Топалов, което гласи:
„С отдаване под наем на мини „Бобов дол“ се цели източването на дружеството, както и скрита приватизация и заобикаляне на самата процедура, като по този начин няма да има ясни правила и ангажименти от страна на наемателя. В случай че Вие в качеството си на принципал на „Мини „Бобов дол“ ЕАД смятате да отдадете дружеството под наем, то нека да бъде обявена процедура, съгласно законовите изисквания, в която да участват дружества, изявили желание да наемат мината като считаме, че самата процедура няма да продължи повече от месец, който срок няма да се отрази отрицателно на състоянието на дружеството.“
Това е един от абзаците.
ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: От коя дата е?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЖЕЧО СТАНКОВ: Писмото е от 31.03.2006 г.
ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: А на коя дата е подписан договорът за наем?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЖЕЧО СТАНКОВ: На 9.06.2006 г.
ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Тоест няколко месеца след писмото.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЖЕЧО СТАНКОВ: След заявяването интереса от компанията „Ораново МК“, което се случва на 15 март, писмото е на 31 или 30 март, не се чете.
ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: А договорът?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЖЕЧО СТАНКОВ: Договорът е в средата на годината, след три месеца – 9.06.
ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Тоест в тези три месеца е имал време за процедура, ако Топалов е прав и отнема един месец. Добре. Благодаря Ви.
Господин Стойнев.
ДРАГОМИР СТОЙНЕВ: Благодаря, господин Председател.
Именно това имам предвид. Сега, господин Заместник-министър, Вие наистина целенасочено водите тук разговора, предоставяте ни писмо, което касае синдикатите. Аз също като министър съм получавал писма от синдикатите относно ВМЗ Сопот и т.н., кой какво е правил, ако не се вдигне цената на въглищата какво ще стане в мините и т.н. Но в крайна сметка министърът преценява, министърът е отговорен за политиката. Така че много Ви моля сега да не вадим всички становища…
ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Не, аз попитах за това писмо, не е виновен Заместник-министърът.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЖЕЧО СТАНКОВ: Господин Стойнев, това беше писмо, което не успяхме да намерим в документите, които носим с нас и няма как да носим всичките папки. Просто не успяхме да го открием, помолих колегите да може да ни го изпратят, за да можем да отговорим.
ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Аз попитах за него, така че благодаря Ви за отговора.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЖЕЧО СТАНКОВ: Извинявам се още веднъж, не искам да бъде политически. Виждате, че бягаме от някакъв такъв дебат. Изкарали сме документите и сме Ви ги предоставили. Решава Комисията какво да прави. Смятаме, че това е във Вашата компетентност.
ПРЕДС. ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Колеги, други въпроси? – Не виждам.
Предлагам да закрием днешното заседание. Както се разбрахме – в следващите две седмици да се запознаем с документацията и тогава ще насрочим ново заседание.
Благодаря Ви.
Закривам заседанието.
(Закрито в 17,10 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Делян Добрев