Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Временна комисия за проучване на случаите на неизплатени заплати
Временна комисия за проучване на случаите на неизплатени заплати
04/05/2017
    Стенограма от заседание
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Временна комисия за проучване на случаите на неизплатени заплати



    П Р О Т О К О Л
    № 1


    На 4 май 2017 г. се проведе заседание на Временната комисия за проучване на случаите на неизплатени заплати при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Обсъждане и приемане на Вътрешни правила за работата на Комисията.
    2. Разни.

    Списък на присъствалите народни представители – членове на Комисията, се прилага към протокола.
    Заседанието беше открито в 9,40 ч. и ръководено от председателя на Комисията – госпожа Диана Йорданова.

    * * *

    ПРЕДС. ДИАНА ЙОРДАНОВА: Колеги, добър ден!
    Това е първото заседание на Временната комисия.
    Като всяка комисия, трябва да приемем Вътрешни правила за работа.
    Съжалявам, че сега ги получавате, но все пак това е първо заседание. Това е техническа част и след като се запознаете с тях ще видите, че на практика няма нещо по-различно от обичайните правила за работа на която и да е постоянна комисия на Народното събрание, съобразени са с Правилника, който приехме, така че ако имате някакви допълнителни предложения, можем да ги обсъдим, но като цяло структурират работата на Комисията.
    Днес това е единствената ни точка и трябва да ги гласуваме.
    Като дневен ред предлагам

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Обсъждане и приемане на Вътрешни правила за работата на Комисията.
    2. Разни.

    Във втората точка ми се иска да коментираме една пътна карта за работата на Комисията.
    Който е съгласен с така предложения дневен ред, моля да гласува.
    Гласували: за – 10, против и въздържали се – няма.
    Дневният ред е приет.

    Първа точка:
    ОБСЪЖДАНЕ И ПРИЕМАНЕ НА ВЪТРЕШНИ ПРАВИЛА ЗА РАБОТАТА НА КОМИСИЯТА.
    Имате ли възражения, съображения, предложения някакви?
    Вътре виждате, че са заложени правила за работа. Оттук нататък всички материали ще се получават най-късно до 24 часа преди заседанието на Комисията, а самото уведомяване с дневния ред ще бъде поне 48 часа или два дни предварително, така че да имаме възможност всички да се подготвим.
    Това, което ще получаваме ще бъде на имейли, телефони имаме, за да можем да получаваме информация. Тази информация ще бъде становища на засегнатите страни, ще изпратим за разглеждане както предложенията на омбудсмана, така и всички наши заседания по повод на изслушване на различните страни, така че да може да има обмен на информация и в крайна сметка да излезем с доклад, който донякъде да спомогне за решаване на този, за съжаление, доста наболял проблем за българското общество.
    Да се върнем на първа точка – дали се запознахте с Правилата? Някакви предложения, възражения?
    Ако няма – да гласуваме.
    Който е за приемане на Вътрешните правила за организацията и дейността на Временната комисия за проучване на случаите за неизплатени заплати, моля да гласува.
    Гласували: за – 10, против и въздържали се – няма. Благодаря.

    Минаваме към точка:
    РАЗНИ.
    Това ще е относно организацията на работата на Комисията.
    Първо, предлагам следващото заседание да бъде в следващата сряда, в 14,30 ч.
    Тъй като все още не са ситуирани останалите комисии, няма да пречим на работата на Социална комисия.
    Знаете, че с някои от вас коментирахме да направим първата комисия във вторник, но разбрах, че не всички имат тази възможност, а е добре, тъй като има и групи, но ще започнем в сряда. Вече в процеса на работата ще преценяваме като ден – сряда или четвъртък, но това ще го уточняваме допълнително за всяко следващо заседание. Така или иначе, ще вземаме общо решенията.
    Снощи си мислех как да конструираме Комисията, защото знаете, че проблемите са сериозни. Трябва да изслушаме абсолютно всички страни, както потърпевшите и засегнатите работници с неизплатени заплати, така също трябва да има становища от страна на работодателски организации, от страна на профсъюзите – КНСБ, „Подкрепа“, от страна на институциите – Главна инспекция по труда, НОИ, и всички, които осъществяват контрол върху това.
    Предлагам това на Вашето внимание, но го предлагам като коментар, за да можем да го уточним.
    На първото заседание ми се иска да изслушаме представители на засегнатите страни в присъствието на омбудсмана, защото тя също ще ни представи фактическата обстановка. При нея има доста сигнали за неизплатени заплати.
    Иска ми се изслушването на практика да завърши с идентифициране на проблемите и защо се е стигнало до там. На нас са ни известни част от проблемите, но може би пък да има и други причини.
    На тези заседания при всички случаи ще бъдат поканени представители на всички страни по казуса. Започваме с изслушване на отделните представители, защото знаете – имаме опит, ако направим едно общо изслушване на абсолютно всички страни, било работодатели, работници, синдикати, институции, ще стане една голяма говорилня, а не мисля, че това е целта на Комисията.
    На следващо заседание предлагам да изслушаме работодателските организации, пак в присъствието на всички останали, за да могат да бъдат запознати с проблема.
    На трето или четвърто заседание да изслушаме и останалите, но ще видим как ще се получи, защото Комисията има срок на действие два месеца, което означава, че ние до края на юни – 28-ми мисля, че беше крайният срок, трябва да излезем с доклад.
    Затова трябва да изслушаме представители на всички институции. Ако нещо сме пропуснали, моля за допълнение – ГИТ, Министерство на труда и социалната политика, НОИ, Фонда за гарантиране на вземанията, може би и НАП, тъй като те на практика осъществяват събирането на тези задължения.
    Да направим едно заседание за обсъждане на насоки за законодателна инициатива на базата на постъпили предложения, на базата на това, което ще съберем като информация и да завършим работата с едно обсъждане и приемане на доклада, с който Комисията ще излезе.
    Това в най-общи линии съм направила като структура, така че очаквам Ваши предложения, ако нещо сме пропуснали, да допълните, защото работата е динамична, но мисля, че в една такава посока трябва да се концентрираме.
    Много тежка работа ни чака. Знаете, че очакванията на обществото са изключително големи. Ние освен да предложим, а може би и да се направят и някакви съвместни заседания вече със Социалната комисия, за законодателна инициатива нямаме друг механизъм по разписани правомощия.
    Заповядайте, господин Адемов.
    ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, госпожо Председател.
    Колеги, аз съм съгласен с този подход, който Вие представихте, но ми се иска на първо време да изясним фактическата обстановка и за какво точно става въпрос.
    На следващо място да се опитаме да анализираме причините, които са довели до тази фактическа обстановка.
    Говоря като цели. Те са казани в проекта, но след като сме изяснили фактическата обстановка, дефинирали сме причините, тоест дефинирали сме проблема като такъв, да се опитаме да изслушаме и експерти по трудово право. Говоря за хора от научните среди, които да ни помогнат да дефинираме предложенията за законодателна инициатива, ако такива са необходими.
    Комисията има право да кани всякакви експерти, всякакви специалисти, така че от тази гледна точка мисля, че е редно да бъде подпомогната Комисията и от научната мисъл, която е ангажирана с трудовото право в България.
    Всички знаем за какво става въпрос, за кои специалисти и кои могат да бъдат канени по предложение на членовете на Комисията, така че да може Комисията в един коректен тон да излезе с предложения, които да бъдат възприети след това от Народното събрание.
    Практиката показва, че ако направим десет предложения или шест, колкото е направил омбудсманът, едва ли ще стигнем до консенсус. Добре е в тази Комисия, още повече, че е на паритетен принцип, още повече, че е ангажирана по един такъв сериозен обществен проблем, да се опитаме да дефинираме едно или две предложения, които да бъдат консенсусно приети в пленарната зала и които да помогнат за решаването на проблема, в крайна сметка.
    Аз съм далеч от мисълта, че ще решим всички проблеми, но поне основните или тези, които са със субективен характер.
    ПРЕДС. ДИАНА ЙОРДАНОВА: Благодаря, д-р Адемов.
    Действително, както казах, очакванията са твърде големи. Ние, поне до някъде, трябва да направим това, което зависи от нас.
    Добро е предложението. Мислех някъде да вместя изслушването на експерти защото, нека не забравяме, че самият предмет на дейност на Комисията не включва законодателна инициатива, поне така както сте го внесли, но това не пречи в процеса на работа ние да решим да излезем с такова предложение.
    Заповядайте, колеги.
    КРУМ ЗАРКОВ: Благодаря, госпожо Председател.
    Преди всичко Ви благодаря, че се заехте с тази работа, тъй като тя е много тежка и бързото свикване на Комисията показа, че Вие сте решена да работим и имате нашата подкрепа.
    Да, съгласен съм с д-р Адемов. Трябва специалисти по трудово право и по търговско право да се произнесат, защото ще видим, че ключа за решаването на голямата част от проблема се крие в една много сложна юридическа процедура, която е процедурата по несъстоятелност и в момента, в който тя започва и отключва съответния фонд.
    Целта, поради която БСП предложи тази Комисия, е, и освен да направим преглед на фактическата обстановка, ние десетина случая сме изписали в мотивите, предполагам, че госпожа Манолова ще представи още, и синдикатите – също, ще се избистри проблемът много бързо, но причината беше и също така да не вкараме законопроекти и да задействаме механичния рефлекс на парламентарната дейност, тъй като ние също имаме готови предложения, които по някога съвпадат, понякога – не, с тези, които са предложени от омбудсмана, но сме готови да ги обсъдим.
    Естествено, Комисията няма сама по себе си законодателна инициатива, но всеки един от нас е народен представител с такава. Иска ми се още отсега да залегне един позитивен подход, да изслушаме в спокойна атмосфера проблема и да можем, евентуално след два месеца, в края на нашия доклад, да кажем двете или трите ключови промени, с които всички политически сили да са съгласни. Това ще бъде един голям принос, предполагам.
    И с този дух влизаме с колегата Стойнев в работата на Комисията.
    ПРЕДС. ДИАНА ЙОРДАНОВА: Заповядайте, господин Стойнев.
    ДРАГОМИР СТОЙНЕВ: Уважаема госпожо Председател!
    Благодаря Ви наистина за бързата реакция и за днешното първо заседание на Комисията.
    Ние наистина търсим един конструктивен подход и считам, че решенията, които ще излязат като законодателни инициативи, при тях не трябва да има място за деление на леви, десни или центристи, а наистина трябва да имаме един подход, който да решава проблемите на хората и се радвам, че още от първото заседание усещам конструктивизъм и позитивна нагласа.
    Хубаво би било зад решенията, с които излизаме и сме убедени, че трябва да има съответни законодателни инициативи, предлагам тук всички членове на Комисията да застанем и заедно да внесем тези законодателни инициативи, за да покажем наистина на българските граждани, че когато става въпрос за реалното решаване на техните проблеми, ние наистина можем да се обединим около конкретни законодателни промени. Благодаря.
    ПРЕДС. ДИАНА ЙОРДАНОВА: Благодаря, колеги.
    Действително това е и моята идея. Радвам се, че всички сме на едно мнение, защото проблемът не е нито ляв, нито десен. Проблемът е на българските граждани, които, така или иначе, са ни дали своето доверие, така че за мен това ще бъде най-доброто постижение на тази Комисия – действително всички политически сили, без оглед на цвят, на виждания, да застанем зад предложения, които биха били добри и които биха спомогнали за решаване на проблема.
    Наясно сме всички, че не може изведнъж с магическа пръчка всичко да решим, но стъпката в тази посока мисля, че ще бъде добра.
    Заповядайте, колеги.
    СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Уважаема госпожо Председател, уважаеми колеги! Аз искам да попитам във връзка със следващото заседание: по отношение на дневния ред имаме ли яснота кои точно представители на работниците от засегнати фирми ще бъдат поканени? Да не стане така да пропуснем някой и след това да се почувства обиден и да се обединим в консенсус за това кои да са поканени, защото пък и да не стане прекалено дълго това заседание. Да не заседаваме по 4-5 часа, защото е явно, че проблемите са едни и същи.
    Просто да се обединим да работим така, че да няма обидени и да не пропуснем някой. Благодаря.
    ПРЕДС. ДИАНА ЙОРДАНОВА: И аз благодаря за напомнянето. Предстои ми среща с госпожа Манолова, защото повечето случаи са постъпили при нея като сигнали. Днес тя пътува до Бургас, иначе имах идея да я поканим на първото заседание, за да можем заедно да очертаем насоките на работа на Комисията, така че чрез нея ще поканим всички засегнати страни, които са си подали към нея съответните жалби.
    С оглед на това Комисията да няма безкрайно дълги заседания мисля да Ви предложа един регламент, който сме изготвили с госпожа Шикова, така че времетраенето на изслушването с оглед на това хем да не ограничаваме хората да си кажат проблема, хем пък и да се движим в някаква посока и да не се получи някаква безкрайност, може би представянето на отделните случаи да бъде до около 20 минути. След това ние като народни представители да имаме възможност да задаваме уточняващи въпроси, за да си изясним следствие на какъв точно проблем се е стигнало до там. И някъде около 10 минути от тяхна страна да се вземе отношение.
    Предлагам някаква такава структура на самото заседание, за да не го превърнем в някаква свободна сбирка. Все пак трябва да работим по някакъв регламент. Това е. Благодаря.
    Заповядайте, д-р Адемов.
    ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря, госпожо Председател.
    Това, което каза госпожа Ангелова е много важно от гледна точка на това, че Главна инспекция по труда, като оторизиран държавен орган за контрол на неизплатените заплати, и не само, но понеже в момента говорим за това, но под юрисдикцията на Главна инспекция по труда са 210 хиляди предприятия! Няма как да поканим работодатели и работници от всички тях, но те могат да ни подскажа кои, примерно, десет предприятия са с най-сериозни проблеми, защото в ГИТ има регистър. Те регистрират във всеки един момент проверките, които извършват.
    За 2016 г. те са извършили 259 или 249, може да бъркам числото, проверки в 249 предприятия, което означава, че те имат някаква информация. Имат информация в кои от проверените предприятия са най-драстичните случаи.
    И понеже в тези предприятия има представителни работодателски и синдикални организации, единият подход е да поканим работодателските и синдикалните организации.
    Вторият подход е от Главна инспекция по труда да ни подскажат в кои предприятия, проверени от тях през последните години, например, са най-драстичните проблеми, за да можем да поканим работници, служители, ощетени или очакващи плащане на неизплатени заплати. Да кажем, да изберат десет предприятия и да извикаме работници и служители от тях.
    В противен случай влизаме в една много сериозна дискусия кои точно да поканим, кои да не поканим. Винаги ще има обидени. Ако изберем принципа от 10 или 20, колкото кажете, предприятия, в които са най-драстичните проблеми, добре, но нека да помислим заедно.
    Или другият подход е да бъде по сектори – например, строителство, шивашка индустрия, лека промишленост, търговия. Това са секторите, в които са забелязани най-много случаи, но ще ни бъде много трудно да изберем кои работници да поканим. Как ще ги изберем? Винаги рискуваме да влезем в хипотезата някои да се разсърдят и защо Комисията покани тези, а не покани онези.
    Ако имаме предварително изчистен механизъм и принцип, по който да ги каним, тогава можем да обясним на всички останали защо сме поканили тези, а не онези.
    ПРЕДС. ДИАНА ЙОРДАНОВА: Вземам повод от това, което казахте. В такъв случай може би е добре на следващото заседание да поканим Главна инспекция на труда, омбудсмана и ако, решим, разбира се, дискутираме го в момента. Прав сте, че всеки един сектор си има работодателска и синдикална организация. Ако желаете, първо с това да се занимаваме. Да поканим първо тях, за да идентифицираме къде са най-сериозните проблеми и след това да пристъпим, на следващо заседание да изслушаме самите работници. Това е добра идея, но само ако се обединим всички около нея.
    ДРАГОМИР СТОЙНЕВ: Ако позволите, госпожо Председател.
    Не разбрах – на следващата среща съм съгласен и за държавните институции, но включваме ли и синдикатите, и работодателите? Или на база на получената информация от институциите, на база среща с работниците, на третата стъпка вече – синдикати и работодатели?
    ПРЕДС. ДИАНА ЙОРДАНОВА: Точно така.
    ДРАГОМИР СТОЙНЕВ: Разбрах. Благодаря.
    КРУМ ЗАРКОВ: Аз също мисля, че трябва да започнем с институциите, за да се ориентираме къде стъпваме, но още на първото заседание мисля, че трябва да присъства и представител на Фонда за гарантиране на вземанията, защото той също е сезиран от най-различни фирми и предприятия, така че можем да започнем с представителите на Инспекцията по труда, омбудсмана и Фонда, които да ни кажат къде точно са проблемите и след това да започнем да ги развиваме.
    ХАСАН АДЕМОВ: От Фонда могат да ни помогнат за гарантиране на вземанията на работници и служители при несъстоятелност на предприятия. Има и закон. Те са длъжни да изпълняват закона такъв какъвто е. Те могат да ни помогнат за фактическата обстановка. Иначе те, какво могат да ни кажат? Нищо по-различно от това, което е записано в закона. Законът е много кратък.
    КРУМ ЗАРКОВ: Госпожо Председател, моята идея е, че на първо време в този Фонд е информацията за тези работници, които са се обърнали към него, за да им се изплатят заплатите, когато законът разрешава това.
    Ние знаем, че там има проблеми и не се стига до това изплащане по много причини. Това ще се разбере в хода на работата, но тъй като търсим кои фирми да поканим, много работници са се обърнали към Фонда в последната година и предишните, с такива искания. Някои са били удовлетворени, други – не, но пред представителя на Фонда… (Реплики.)
    Не искам да влизам в тази тема, защото това ще е една голяма част от общата тема, но идеята ми е да поканим представител на Фонда, за да ни каже, да ни насочи към работниците, които са се обръщали към него. Дори и тези, които не са били удовлетворени, защото законовите изисквания не са били спазени, но те са се обръщали. Там има проблем, затова да ги поканим.
    ПРЕДС. ДИАНА ЙОРДАНОВА: Можем да формулираме и ако желаете, така да процедираме – в края на всяко заседание, в точка Разни, да си формулираме следващото заседание на базата на информацията, която сме получили.
    Моля да ме коригирате, ако съм пропуснала нещо – за следващото заседание каним ГИТ, каним омбудсмана, каним Фонда.
    Има ли други предложения? Няма.
    Мисля, че това на първо време е достатъчно.
    Благодаря Ви, колеги.
    Ако няма други предложения – благодаря за присъствието.
    Закривам заседанието.
    Успешна работа на Комисията! Да бъдем конструктивни, както днес!

    (Закрито в 10,10 ч.)



    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    Диана ЙОРДАНОВА


    Стенограф:
    Вася Йорданова
    Форма за търсене
    Ключова дума

    2017