Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по бюджет и финанси
Комисия по бюджет и финанси
17/01/2019 първо гласуване

    законопроект за социалните услуги, №802-01-57, внесен от Министерски съвет на 11.12.2018 г.
    Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    КОМИСИЯ ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ
    Д О К Л А Д

    Относно: законопроект за социалните услуги, №802-01-57, внесен от Министерски съвет на 11.12.2018 г.

    На редовно заседание, проведено на 17 януари 2019 г., Комисията по бюджет и финанси разгледа посочения законопроект.
    На заседанието присъстваха представителите на Министерство на труда и социалната политика – Зорница Русинова – заместник-министър и Елена Кременлиева – директор на дирекция „Социално включване“. Законопроектът беше представен от г-жа Русинова.
    Със законопроекта за социалните услуги се цели да се разрешат следните основни групи проблеми:
    ● затрудненият достъп до предоставяните социални услуги поради неравномерно териториално развитие на системата от социални услуги;
    ● липсата на ефективно функционираща система за контрол върху качеството на предоставяните социални услуги;
    ● трудностите и проблемите, произтичащи от липсата на механизми за гарантиране на по-висока степен на ефективност и ефикасност при управлението на системата като цяло и на предоставянето на самите социални услуги.
    Това е първият специален закон, който урежда всички въпроси от значение за сектора на социалните услуги в Република България. Социалните услуги не се възприемат като сгради, а като дейности, чрез които хората се подкрепят за създаване на социална компетентност, която да им позволи да бъдат активни в реализирането на правата си, а не да бъдат само пасивни получатели на подкрепа и грижа.
    Основните моменти в законопроекта са следните:
    ● за първи път се създава възможност за ползване на общодостъпни социални услуги от всички лица, а не само от уязвимите групи.
    ● облекчава се достъпа до социални услуги и се премахва издаването на заповеди за настаняване и направления за ползване на услуги. За първи път се дава право на избор на лицата сами да избират доставчика на услугата, която искат да ползват.
    ● балансират се отговорностите на общините и дирекции „Социално подпомагане“ с цел по-добро насочване на лицата за ползване на услуги.
    ● за първи път се определят не само лицата, които не заплащат такса при ползване на услуги, финансирани от държавния бюджет, но и безплатни социални услуги.
    ● с цел равен достъп до услуги и посрещане на нуждите на територията на цялата страна се въвежда планиране на национално ниво на социалните услуги, финансирани от държавния бюджет, чрез разработване на национална карта на социалните услуги въз основа на нормативно определени обективни критерии.
    ● за първи път се въвежда деление на услугите на общинско и областно ниво.
    ● облекчава се режима за създаване от общините на услуги, които се финансират от държавния бюджет. Общините получават и възможност да сключват споразумения помежду си с цел осигуряването на необходимите услуги. За първи път се регламентират и различни възможности за публично-частно партньорство.
    ● поставят се ясни правила за определяне на стандартите за финансиране от държавния бюджет на социалните услуги и възможност за определяне на допълващи стандарти за някои услуги и групи техни потребители.
    ● всички частни доставчици ще предоставят услуги при равни условия, като се регламентира лицензионен режим за тях със срок на валидност на лиценза 5 г.
    ● за първи път се определят основните направления на стандартите за качество, като сред тях са и стандартите за ефективност. Изискванията за качество са задължителни за всички.
    ● за служителите се регламентират право на обучения, на супервизия, на наставничество, на участие; утвърждаване на стандарти за работно натоварване; наредба за стандартите за заплащане на труда на служителите, осъществяващи дейности по предоставяне на услуги; приемане на етичен кодекс.
    ● за първи път се дефинират интегрираното предоставяне на подкрепа и интегрираните междусекторни услуги. Интегрираните услуги се регламентират по начин, който да не допуска прехвърляне към социалната система на нетипични за нея дейности.
    ● с цел по-добър цялостен контрол и ясна и непротиворечива методическа подкрепа от един специализиран орган с ясно дефинирани функции се създава Агенция за качеството на социалните услуги. Агенцията ще бъде специализирана единствено в контрола и мониторинга на качеството и ефективността, като чрез създаването й ще се преодолее сегашното дублиране на функции и прехвърляне на отговорности между две агенции. Новата агенция ще бъде създадена в рамките на щатната численост на Министерство на труда и социалната политика, която включва и второстепенните разпоредители с бюджет.
    Предлагат се изменения и допълнения в 26 закона, като те са свързани с новата регламентация и различното дефиниране на социалните услуги.
    Предлага се законопроектът за социалните услуги да влезе в сила от 1 януари 2020 г.

    След проведеното обсъждане на законопроекта се проведе гласуване, което приключи при следните резултати: „За” – 21 народни представители, без „Против” и „Въздържали се”.
    Въз основа на гореизложеното Комисията по бюджет и финанси предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроект за социалните услуги, №802-01-57, внесен от Министерски съвет на 11.12.2018 г.


    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ:


    МЕНДА СТОЯНОВА
    Форма за търсене
    Ключова дума