Комисия по бюджет и финанси
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по бюджет и финанси
П Р О Т О К О Л
№ 7
На 20 юли 2017 г. се проведе редовно заседание на Комисията по бюджет и финанси при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за предучилищното и училищното образование, № 754-01-14, внесен от Корнелия Нинова и група народни представители на 1 юни 2017 г.
2. Законопроект за изменение и допълнение на закона за Българската банка за развитие, № 702-01-7, внесен от министерския съвет на 13 юли 2017 г.
3. Разни
Към протокола се прилага Списък на присъствалите народни представители.
На заседанието присъстваха госпожа Таня Михайлова – заместник-министър на образованието и науката, и господин Лъчезар Борисов – заместник-министър на икономиката.
Заседанието беше открито в 14,30 ч. и ръководено от председателя на Комисията госпожа Менда Стоянова.
* * *
ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Имаме необходимия кворум, откривам редовното заседание на Комисията по бюджет и финанси.
Предлагам следният дневен на днешното заседание:
1. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за предучилищното и училищното образование, № 754-01-14, внесен от Корнелия Нинова и група народни представители на 1 юни 2013 г.
2. зид на Закона за Българската банка за развитие, № 702-01-7, внесен от Министерския съвет на 13 юли 2017 г.
3. Разни.
Има ли други предложения за включване на точки в дневния ред? Не виждам.
Моля, гласувайте така предложения дневен ред.
За – 20, против и въздържали се – няма.
Дневният ред се приема.
Преминаваме към точка първа от дневния ред:
ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ПРЕДУЧИЛИЩНОТО И УЧИЛИЩНОТО ОБРАЗОВАНИЕ, № 754.-01-14, ВНЕСЕН ОТ КОРНЕЛИЯ НИНОВА И ГРУПА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ НА 1 ЮНИ 2017 Г.
Има ли вносител, който ще ни представи Законопроекта?
Аз мисля, че народните представители са се запознали със Законопроекта и можем да минем към разискванията.
Предлагам първо заместник-министърът на образованието и науката госпожа Таня Михайлова да каже съображенията на Министерството на образованието и науката.
Госпожо Михайлова, искам само да Ви напомня, че ние все пак сме Финансова комисия и ще Ви моля да се ограничите в частта, касаеща финансирането на този Проект, а в Комисията по образованието и науката надълго и нашироко ще си дискутирате и другите проблеми.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ТАНЯ МИХАЙЛОВА: Там мина.
ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Добре.
Заповядайте.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ТАНЯ МИХАЙЛОВА: Благодаря ви, госпожо председател. Уважаеми народни представители, тъй като наистина становището вече е внесено и Вие сте запознати с него, наистина ще се огранича само с финансовите измерения, които засягат тези предложения в Закона за училищното и предучилищното образование.
Ще се спра основно на предложението за отмяна на чл. 10 от Закона, с който се предвижда възможността частните детски градини и частните училища да получават държавна субсидия за осъществяване на задължителното предучилищно и училищно образование, както и за осъществяване на образование и след задължителна училищна възраст, което е безплатно за учениците.
Концепцията да се отмени възможността за държавно субсидиране на държавните детски градини и училища в Законопроекта не е проведена последователно, тъй като не се предлага отмяна и на останалите действащи разпоредби в Закона, които уреждат този въпрос.
Считаме, че финансирането на дейностите по възпитание и обучение на децата и учениците, обучаващи се в частните детски градини и училища, не поставя в условия на необосновано преимущество частните образователни институции и гражданите, които ги ползват, тъй като ангажимент на държавата е да насърчава образованието, независимо от това чия е собствеността на детската градина и училището – държавна, общинска или частна. Всички знаем, че образованието е обществено и солидарно дело.
По отношение на предложението, което също касае финанси за единен учебник, смятаме, че това ще затрудни и процеса на издаване и разпространяване на одобрените познавателни книжки, учебници и учебни помагала, които се предоставят за безвъзмездно ползване. Към настоящия момент с ПМС № 79 от 13 април 2016 г. за осигуряване на безвъзмездно ползване на познавателни книжки, учебници и учебни помагала са определени нормативите на средствата за закупуването им, независимо от автора или издателя. Конкуренцията между издателствата и авторските колективи води до по-добро качество на учебниците и до по-ниски цени. В един конкурентен пазар на учебници всички издатели на учебници се стремят да предложат най-доброто. Държавата плаща учебниците за безвъзмездно ползване, но цените са ограничени. За всеки клас има определен норматив на средствата. В рамките на тези средства издателите се съревновават в една свободна конкуренция.
Не подкрепяме предложението и за изменение на чл. 187, ал. 1 от § 21, тъй като от предложения текст в Законопроекта не става ясно какви стипендии – текстът касае отпускане на целеви стипендии като допълнителна подкрепа, не става ясно какви стипендии ще бъдат отпуснати.
Възможностите за получаване на стипендии на учениците след завършено основно образование са регламентирани в Постановление № 33 на Министерския съвет от 2013 г., а в момента ние подготвяме и изменение на постановлението, с оглед на придобиване на основно образование след завършен седми клас.
Наредбата за условията и реда за осъществяване закрила на деца с изявени дарби също е приета с Постановление на Министерския съвет (ПМС)и урежда отпускане на едногодишни стипендии за ученици, класирани в проява, включена в Програма на мерките за закрила на децата с изявени дарби, приета с ПМС за съответната година.
Също така Министерството на образованието и науката счита, че формулировката в § 25, чл. 281 от Закона за предучилищното и училищното образование, който всъщност гарантира средствата, които се отпускат, следва да се запази, тъй като е съобразена с политиката за увеличаване на средства за образованието. Освен това същата не създава предпоставки за нарушаване принципите за разпределение на публични ресурси в съответствие с приоритетите за развитие на страната.
Следва да се има предвид и че предложението не отговаря на фискалните правила, които към момента са регламентирани, в това число и относно размера на бюджетния дефицит, тъй като следва да бъде спазван при разработване на Проекта на закон за държавния бюджет в Република България за съответната година в качеството й на страна – членка на Европейския съюз.
ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Благодаря.
Уважаеми дами ми господа, имате ли въпроси и изказвания?
Госпожо Бъчварова, ще вземете ли думата? Не Ви насилвам, просто питам, защото тук сте представител на тази гилдия и вносител.
СВЕТЛА БЪЧВАРОВА: Не съм на тази гилдия. За другата гилдия се говори повече. (Реплика от председателят Менда Стоянова.
Да, в широкия смисъл на думата.
Благодаря.
Изслушах внимателно и становището на Министерството на финансите, които на практика не подкрепят абсолютно нищо и считат …
РЕПЛИКИ: Становището на Министерството на образованието и науката.
СВЕТЛА БЪЧВАРОВА: Аз чета становището на Министерството на финансите. (Реплики.)
Извинявам се, не познавам екипа на Министерството на образованието и науката, но така или иначе становището по основните наши предложения е отрицателно. Искам да коментирам само няколко неща във връзка с предложения Законопроект.
Част от тях не касаят финансови въпроси, а по-скоро за по-добра организация на дейността и оценката, че новият Закон, който беше приет от Четиридесет и третото Народно събрание има проблеми, които следва да бъдат решени. Една част от въпросите са именно в тази посока.
Коментарът, свързан със стандартите – да бъдат приемани от Народното събрание, целта е наистина на по-високо ниво и на по-широко публично обсъждане да има възможност тези стандарти да бъдат приети и съответно прилагани в училищата.
По отношение на учебниците. Колеги, има доста сериозно движение на ученици от едно населено място в друго. Хаосът, който се създава с това, че в едно училище се обучава по едни учебници, създава проблеми, ако съответно този ученик трябва да бъде преместен в друго. Трябва да Ви кажа, че такива безобразия има в одобрените учебници, на които съм се натъквала – не знам доколко е силен контрола. Разбирам, че той се финансира като дейност, разбирам, че трябва конкуренция, но конкуренция, която все пак да има едно високо качество на това, което се предлага като учебници. Не говоря за помагалата, говоря за учебници, които са по основни предмети. Противоречията между тях са толкова явни, че, извинете ме, но учениците, сигурно пък и родителите, са силно объркани от това какво трябва точно да осъзнаят в тази материя, която се предлага.
Затова, ако има един учебник, а може би и в едни следващи предложения да се ограничат до два или три по учебен предмет, ние ще имаме наистина едни по-добри помагала, които да дават възможност за качествено образование.
Другото нещо, което знам от опит затова, че моите родители бяха учители, е „до четвърти клас нямате повтаряне“. Тоест, вървят на системата. Но така се получава, че до четвърти клас има ученици, които не знаят да четат, не знаят български. И как минава от клас в клас, без да има това основно усвояване на знания, при условие че не може да чете и пише. Как ще коригирате това нещо?
Системата, която се предлага, може да е демократична, но задължително трябва да могат да четат и да пишат, за да стигнат в следващите класове.
По отношение на финансовите предложения или ангажименти, които се предлагат в Законопроекта, считам, че е важно все пак да се обърне внимание върху финансирането на училищата. Процентът от брутния вътрешен продукт, който да даде възможност за покриване само за дейности, свързани с обучението на децата, но за преквалификация на учителите. Имаме предложение в тази посока.
За изграждане на материална база, защото това не могат да го направят от делегираните бюджети.
Тук е много спорен и въпроса, свързан с професионалните гимназии. Много, така, между другото, между първо и второ четене в Закона беше предложено професионалните гимназии, които бяха 87 на брой към Министерството на земеделието, да преминат към общините. Не знам дали имате справка, но масово тези професионални училища вече отсъстват от картата на обучаващи институции, просто защото общините не могат под никаква форма да ги издържат.
Затова ние предлагаме те да бъдат държавни и да има наистина прилагане на Закона за професионално образование.
Какво предлагате? Първо, да закрием тези училища, след това съответно да ги откриваме с нови ресурси, с нови програми?!
В малките населени места, където в професионалните училища децата имат съответно възможност да се обучават и да живеят, общините нямат никакъв капацитет да ги поддържат, затова има сливане на много места. Отделно това, че само 7 или 8 са минали през Министерския съвет с прехвърлянето на активите. Другото, всичко останало като активи, стои все още в Министерството на земеделието и храните. Това е поне справката отпреди два месеца от Министерството на земеделието, храните и горите.
Това искам да подчертая особено като необходимост, защото без професионално образование в сферата на земеделието не можем да разчитаме на какъвто и да бил просперитет или конкурентоспособност на този отрасъл след като няма нито специалисти в съответните направления, нито хора, които да ги прилагат на практика.
Това са нашите предложения. Всяко едно обсъждане, включително и с това, което предлагаме, мисля, че е в полза на българското образование, защото дава възможност за различни гледни точки. Такава е нашата гледна точка. Считаме, че има нужда от промяна и дебатите са важни за нас, за да разберем по същество какви са претенциите на Министерството на финансите, Министерството на образованието и науката, а не само защото ние сме ги предложили, както на практика май се получава. Благодаря.
ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Благодаря Ви.
Колегата Апостолов помоли да делегира гласът си на колегите си, за да не прекъсваме госпожа Бъчварова.
Има ли други въпроси, становища? Няма.
Преминаваме към гласуване на Законопроекта.
Ние все пак не сме водеща комисия.
Гласуваме Законопроект за изменение и допълнение на Закона за предучилищното и училищното образование, № 754-01-14, внесен от Корнелия Нинова и група народни представители.
Който е „за“ този законопроект, моля да гласува.
За – 5, против – 9, въздържали се – 6.
Законопроектът не е приет и от нашата Комисия.
Преминаваме към точка втора от дневния ред:
ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА БЪЛГАРСКАТА БАНКА ЗА РАЗВИТИЕ, № 702-01-7, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ НА 13 ЮЛИ 2017 Г.
При нас е господин Борисов – заместник-министър на икономиката.
Заповядайте, господин Борисов, да ни представите Законопроекта.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЛЧЕЗАР БОРИСОВ: Благодаря, госпожо председател.
Уважаема госпожо председател, уважаеми госпожи и господа народни представители! Извинявам първо министър Караниколов, който днес е в болнични и го замествам.
И в министерството предложеният Законопроект по същество представлява промяна в органа за упражняване правата на държавата в Общото събрание на Българската банка за развитие. По-конкретно това, което се предлага, е органът да бъде променен от министъра на финансите към министъра на икономиката.
Ще споделя част от мотивите, а впоследствие бих бил готов да отговоря и на въпросите. Част от екипа на Министерството на икономиката и на Министерството на финансите са тук.
Едно от основните правомощия на министъра на икономиката е да ръководи, координира, контролира осъществяването на държавната политика за насърчаването на малките и средни предприятия чрез създаването и развитието на конкурентоспособни малки и средни предприятия и, разбира се, търсенето на балансирано икономическо развитие, разбира се, и в регионален мащаб.
По същество това е записано и в Закона за Българската банка за развитие, че той дава статут на банка, която провежда политики в подкрепа на малките и средни предприятия в страната. Разбира се, в Закона са поставени цели, които търсят и поставят балансирано икономическо развитие по регионите.
Министърът на икономиката също е органът, който отговаря за изпълнението на Стратегията за насърчаване на малки и средни предприятия и съответно за всички инструменти, които трябва да бъдат приложени за изпълнение на тази стратегия. Освен това министъра на икономиката като функции има и подпомагането на експорта и пред експортно кредитиране. В неговия състав като принципал той отговаря за Българската агенция за експортно застраховане, каквито цели по отношение на пред експортното застраховане, кредитиране и експортно кредитиране има и Българската банка за развитие. Именно в това са съсредоточени част от мотивите на настоящия законопроект да се постигне една по-голяма синергия между всички инструменти в сферата на насърчаването на малките и средни предприятия, насърчаването на експорта и това са най-общо мотивите, които са залегнали към предложения Законопроект. Благодаря Ви.
ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Благодаря.
Имате думата за изказвания и въпроси.
Заповядайте, господин Гечев.
РУМЕН ГЕЧЕВ: Мисля, че групите трябва да си кажат позицията.
ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Ще си ги изкажат с гласуване.
РУМЕН ГЕЧЕВ: Ние казахме и в Икономическата комисия, че категорично подкрепяме това предложение. То е последователно, ние и друг път сме го обсъждали тук, говорейки за този синергичен ефект и за възможността за реализация на икономическа политика, ние подкрепяме категорично това, като имахме уговорка с колегите от Министерството на икономиката все пак да го обвържат с Програмата, която очакваме правителството да представи - още не я е представило и това вероятно затруднява и Министерството на икономиката, но когато е готова и тази програма предполагам, че те ще направят и съответните корекции и в тригодишната програма, защото тя е приета от служебното правителство, но очакваме да има някакви промени в нея.
Подкрепяме и се надяваме Банката да започне да изпълнява в по-пълна степен функциите за подкрепа на малки и средни фирми, тъй като знаем, че през последните години е подкрепяла и не толкова малки и средни фирми. Ние ще се срещнем с ръководството. Нека да видим как ще бъде променено това.
Имате нашата подкрепа. Благодаря Ви.
ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Благодаря.
Други желаещи за изказвания? Няма.
Другите ще изразят становището си с гласуване.
Който е „за“ Законопроект за изменение и допълнение на Закона за Българската банка за развитие, моля да гласува.
За – 21, против и въздържали се – няма.
Приема се единодушно.
С това изчерпахме днешния дневен ред.
Колеги, във вторник, 25 юли 2017 г., ще направим извънредно заседание в 12,30 ч. оттатък – (има се предвид на пл. „Народно събрание № 2), за да може след това да продължите в Комисията и след това – групите.
На извънредното заседание ще изслушаме предложенията за заместник-председатели на Комисията за финансов надзор (КФН) и ако има нещо друго, дребно, за да не правим комисия в четвъртък.
Двата големи законопроекта, които дойдоха – за местните данъци и такси и Кодекса за социално осигуряване, предлагам да ги оставим за след ваканцията, защото така или иначе сега нямаме никакво време и няма смисъл да натоварваме комисията допълнително. (Уточнение с народен представител Румен Гечев.)
Както си е по процедура. (Уточнение с народен представител Румен Гечев.)
Да, да, преди ваканцията. Това е целта. Ако преди ваканцията … (Реплики от народен представител Светла Бъчварова и народен представител Румен Гечев.)
Ние във вторник, като направим доклада, ще помоля в четвъртък да ни фиксират точката, за да може да приключи тази тема до края на тази сесия.
Другите два законопроекта са доста големи и ще имаме доста приказки по тях. Хубаво е да използваме ваканцията, за да се запознаем в детайли, защото те са доста сериозни, и да си ги гледаме на първото заседание след ваканцията.
Ако дойде нещо дребно, може да го включим в извънредното заседание във вторник.
С това обявявам край на заседанието на Комисията. Благодаря.
(Закрито в 15,00 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Менда Стоянова