Комисия по бюджет и финанси
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по бюджет и финанси
П Р О Т О К О Л
№ 30
На 22 март 2018 г., четвъртък, се проведе редовно заседание на Комисията по бюджет и финанси при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за ограничаване на плащанията в брой, № 854-01-18/19.03. 2018 г., внесен от народните представители Менда Стоянова и Станислав Иванов.
2. Разни.
Списък на присъствалите народни представители – членове на Комисията по бюджет и финанси, и списъкът на гостите се прилагат към протокола.
Заседанието беше открито в 14,34 ч. и ръководено от председателя на Комисията госпожа Менда Стоянова.
* * *
ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Предлагам да започнем днешното заседание на Комисията по бюджет и финанси с една единствена точка, предложение за дневен ред:
Законопроект за изменение и допълнение на Закона за ограничаванията на плащанията в брой, № 854-01-18 от 19 март 2018 г., внесен от народните представители Менда Стоянова и Станислав Иванов.
Има ли други предложения за дневния ред? Няма.
Моля, гласувайте. Против и въздържали се няма, дневният ред е приет.
При нас е заместник-министър Росица Велкова и госпожа Светла Костова от Министерството на финансите, както и от Управителния съвет на АПИ.
Ще кажа две думи по законопроекта, защото съм вносител, като представяне, макар че Вие, предполагам, всички сте се запознали с мотивите. Законопроектът е поредната крачка към облекчаване на административната тежест. Всички знаете, че в чл. 4 на Закона за ограничаване на плащанията в брой се регулират начините, по които бюджетните организации имат сметки в БНБ и биха могли чрез картови разплащания директно от ПОС терминали сумите от плащанията на данъци, мита, такси различни и така нататък, да постъпват директно по сметките на БНБ на съответната организация и това, разбира се, се случва без допълнителни плащания, такси от страна на платците. Единствено НАП в ал. 4 имаше възможност и тя вече е реализирана освен на физическия ПОС терминал, с който са снабдени почти всички бюджетни организации, да може да сключва договор с картовия оператор и да има виртуален ПОС. На сайта на НАП, ако сега влезете, ще видите, че може да си направите справка по съответния ПИН код за плащанията, които дължите или да си подадете декларация и да Ви изчислят данъка и са предвидени няколко опции за плащане на данъка, единият е през ePay, ако имате регистрация там, другият е с платежно нареждане, което е оформено предварително, така че да си направите само сумата и сметката.
И сега, благодарение на тази ал. 4 в чл. 4 те имат и виртуален ПОС терминал, където може директно с карта – дебитна, кредитна, да си платите данъка по сметка на БНБ без такси. Сега такава възможност се дава през тази нова ал. 5 на всички бюджетни организации по чл. 53 от Закона за публичните финанси и техните подведомствени разпоредители с бюджет, чиито сметки се обслужват от Българска народна банка, тоест и други организации да имат възможност да изграждат такъв виртуален ПОС, да сключват договори с „Борика“ и да предлагат тази услуга.
В Заключителните разпоредби е предложена и промяна в Закона за пътищата в чл. 10, в ал. 6 да се създаде второ изречение, което дава възможност на АПИ да обслужва картовите плащания по реда на този Закон за плащанията в брой. И АПИ ще са вероятно първи, които веднага ще се възползват от тази дадена възможност във връзка с това, че АПИ ще бъде и оператор на тол системата и ще има възможност да се плаща и чрез такъв виртуален ПОС като вариант на другите видове плащания. Това е законопроектът.
Ако имате въпроси, тук са колегите от АПИ, тук са колегите от Министерството на финансите.
Госпожа Велкова може само две думи да ни каже как се движат нещата там с виртуалния ПОС на НАП.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР РОСИЦА ВЕЛКОВА: Министерството на финансите подкрепя предложения проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за ограничаване на плащанията в брой. Централизираният подход за обслужване на картовите плащания ефективно е въведен в НАП от февруари 2018 година. За този кратък период, от който той се прилага, вече е налице положителен ефект, като се предлага една удобна и безплатна алтернатива за задължените лица да плащат задълженията си към бюджета. Към 20-ти март по този начин са платени задължения към бюджета в размер на 3 млн. 325 хил. лв., които задължения са както към централен бюджет, така и към осигурителните фондове. Благодаря.
ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Благодаря.
ГЕОРГИ ТЪРНОВАЛИЙСКИ: Благодаря, госпожо Председател.
Колеги, уважаема госпожо заместник-министър, да, това е наистина облекчаване на административната тежест, приемаме го като такова, защото е факт. Но аз искам да попитам с това предложение ние разширяваме кръга, за да могат и общините да се възползват от това... Мисля, че те бяха изключени по Закона за публичните финанси. Това исках да попитам, дали могат да се възползват общините и също да събират по този начин…
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР РОСИЦА ВЕЛКОВА: Общините в момента са по действащия Закон за ограничаване на плащанията в брой по ал. 5. Обслужването на картови плащания по събиране на приходи и други постъпления на бюджетни организации, които не попадат в обхвата на горната алинея, се извършва въз основа на сключен договор между съответната банка и бюджетната организация, тоест общините са с конкретни търговски банки, с които сключват договори.
ВЕСЕЛИН ДАВИДОВ (член на УС на АПИ): Здравейте! Уважаема госпожо Председател, уважаеми госпожи и господа народни представители, уважаема госпожо Заместник-министър! Ние от страна на АПИ също приветстваме законопроекта. Разбира се, той ще намери своето отражение и при нас предвид реализацията на проекта за изграждане на тол система и последващо осъществяване на тол таксуване. Както е известно при ползването на тол системата ние предоставяме всички известни в международната практика начини на плащане и ползване. Тези плащания, разбира се, се осъществяват, при картовите плащания тази опционалност също ще облекчи процеса при нас. Знаете, предвидено е и по линия на европейското законодателство да осигурим така наречените тол терминали, тоест, устройства при които ползвателите могат при инцидентно преминаване през държавата, без наличие на бордово устройство, да могат предплатено, тоест заплащайки най-напред за дадения маршрут и съобразно характеристиките на съответното превозно средство, да предплатят тази услуга и да преминат по съответния маршрут, както и начини на плащане през мобилни приложения, тоест виртуален ПОС терминал.
Изцяло подкрепяме законопроекта, на линия сме, ако има необходимост от разяснение на други питания в тази връзка. Благодаря.
ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Благодаря.
Гласуваме. Моля, гласувайте. „За” 19, „против” и „въздържали се” няма. Текстът е приет. Другата седмица ще го гледаме в зала и ако няма предложения между първо и второ четене, може да го минем и на второ, за да може да работи АПИ и да си сключва договорите.
Много благодаря за Вашето участие в днешното заседание.
Закривам заседанието.
(Закрито в 14,44 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Менда Стоянова