Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по бюджет и финанси
Комисия по бюджет и финанси
16/10/2018

    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по бюджет и финанси







    ПРОТОКОЛ
    № 43


    На 16 октомври 2018 г., вторник, се проведе редовно заседание на Комисията по бюджет и финанси при следния



    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за корпоративното подоходно облагане, № 802-01-39/11.10.2018, внесен от Министерския съвет.

    Списък на присъствалите народни представители – членове на Комисията по бюджет и финанси, и списъкът на гостите се прилагат към протокола.
    Заседанието беше открито в 15,00 ч. и ръководено от председателя на комисията Менда Стоянова.

    * * *

    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Уважаеми колеги, имаме кворум и откривам днешното заседание на Комисията по бюджет и финанси. Предлагам да премине при следния дневен ред:
    Точка единствена. ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА КОРПОРАТИВНОТО ПОДОХОДНО ОБЛАГАНЕ, № 802-01-39, ОТ 11 ОКТОМВРИ 2018 г., внесен от Министерския съвет.
    Има ли други предложения по дневния ред? Няма.
    Гласуваме така предложения дневен ред.
    За – 19, против и въздържали се няма.
    Дневният ред е приет.
    Преди за започнем, искам да Ви представя нашите гости: госпожа Росица Велкова – заместник-министър на финансите, която ще ни представя Законопроекта; госпожа Людмила Петкова – директор на дирекция „Данъчна политика“ с началник на отдели и експерти от дирекцията; госпожа Светла Генова – директор на дирекция „Акцизни дейности и методология“; екип от НАП, начело с госпожа Галя Димитрова – изпълнителен директор, КНСБ – господин Любен Томов – главен икономист, господин Любослав Костов и господин Мартин Иванов; НСОРБ – Силвия Георгиева – изпълнителен директор; Асоциация на индустриалния капитал в България (АИКБ) – господин Васил Велев и негови колеги; КРИБ – Георги Симеонов; Българска петролна и газова асоциация – Светослав Бенчев и Института на дипломираните експерт счетоводители начело с председателя Васко Райчев и заместник-председателите господин Велин Филипов и госпожа Валя Йорданова.
    Ако съм пропуснала някои от гостите, като вземе думата, ще се представи.
    Започваме днешното заседание с разглеждането на Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за корпоративното подоходно облагане. Давам думата на заместник-министър Велкова да ни представи Законопроекта.
    Заповядайте.
    ЗАМ.-МИНИСТЪР РОСИЦА ВЕЛКОВА: Благодаря!
    Уважаеми дами и господа народни представители! В Проекта на Закона за изменение и допълнение на Закона за корпоративното подоходно облагане са включени предложения за промени в следните нормативни актове: в Закона за данъците върху доходите на физическите лица, в Закона за местните данъци и такси, Закона за акцизите и данъчните складове, Закона за тютюна, тютюневите и свързаните с тях изделия, Закона за Данък върху добавената стойност, Закона за счетоводството, Закона за юридическите лица с не стопанска цел и Данъчно осигурителния процесуален кодекс.
    Предложените промени в Законопроекта са свързани с реализирането на законодателни мерки за привеждане в съответствие на разпоредби в националното законодателство с Европейски директиви, с Решение на съда на Европейския съюз, както и с актуалната Европейска практика по управление качеството на атмосферния въздух; отстраняване на ясноти, синхронизиране на разпоредби и улесняване на практическото прилагане на Данъчното законодателство; намаляване на административната тежест и разходите за бизнеса и гражданите при прилагане на Данъчното законодателство; прецизиране на разпоредби чрез промени с редакционен и правно-технически характер.
    В Закона за корпоративното подоходно облагане са предложени следните основни промени: промени, свързани с въвеждане разпоредбите на Директива 2016/1164/ЕС от 12 юли 2016 г. за установяване на правила срещу практиките за избягване на данъци, които пряко засягат функционирането на вътрешния пазар. По-конкретно като нови мерки в тази връзка се въвежда правилото за ограничаване на приспадането на лихвите, като с предложения Законопроект се запазва действащото правило за регулиране признаването на разходите за лихви и се предлага да бъде въведено и ново правило за ограничаване на приспадането на лихви, като се въвежда праг, при който новото правило не се прилага, когато превишението на разходите по заеми определено за текущата година не надвишава прага от левовата равностойност на 3 млн. евро. Правило за контролиране чуждестранни дружества, с което се въвежда нов режим за облагане на печалба, произтичаща от чуждестранни образования и места на стопанска дейност, които отговарят на условията за контролирано чуждестранно дружество.
    Промени, свързани с прецизиране на разпоредби и редакционни промени във връзка с улесняване на практическото прилагане на Закона. Въвежда се възможност в определени случаи, въпреки че данъчно задълженото лице не осъществява дейност по смисъла на Закона за счетоводството, то да може да подаде Годишна данъчна декларация. Предоставя се възможност на работодателите, които за предходната година не са били задължени и не са подали Годишна данъчна декларация, но за текущата година желаят да изберат облагане с данък върху разходите на доходите в натура, да направят това чрез подаване на Годишна данъчна декларация.
    Промени във връзка с реда на деклариране и внасяне на корпоративен данък, на данък, удържан при източника, на данък върху разходите и на алтернативен данък в случаите на прекратяване с ликвидация или поради несъстоятелност, прекратяване на дейността на място на стопанска дейност на чуждестранно юридическо лице в България или прекратяване на не персонифицирано дружество или Осигурителна каса.
    По отношение на процедурата за провеждане на конкурс за издаване на разрешения отказ за разрешаване на дейност, като оператор на ваучери за храна, се предлага към случаите, в които се издава отказ изрично да се добави и този, при който образецът на ваучер не отговаря на определени изисквания, които изрично са включени в Закона.
    В Закона за местните данъци и такси са предложени следните основни промени:
    Промени, свързани с данъка върху превозните средства за леки и товарни автомобили с техническо допустимо максимална маса не повече от 3,5 тона. Данъкът върху превозните средства ще се определя по формула, която включва два компонента – имуществен и екологичен.
    Имущественият компонент се определя от ставката на данъка и мощността на двигателя, коригиран с коефициент в зависимост от годината на производство на автомобила.
    Екологичният компонент е свързан с екологичните характеристики на автомобила и представлява коригиращ коефициент, който отразява екологичната категория на автомобила.
    Промяна, свързана с предотвратяване на некоректно ползване на данъчно облекчение на основно жилище.
    Промяна, свързана с облекчаване на административната тежест, чрез която нотариусите при реализиране на сделка или действие за придобиване на моторно превозно средство, ще могат да извършват проверка за наличието или липсата на задължения за данък върху превозното средство и чрез автоматизиран обмен на данни.
    В Закона за данъците върху доходите на физическите лица са предложени следните основни промени:
    Предложения за намаляване на административната тежест. Предложено е улесняване на лицата при ползване на данъчните облекчения за млади семейства, за деца и за деца с увреждания като отпада задължението към Годишната данъчна декларация да се прилага писмена декларация от съпруг/а, че същият няма да ползва данъчно облекчение.
    По отношение на данъчните облекчения за деца и за деца с увреждания се предлага създаване на правна възможност за ползване на облекченията и от двамата родители, когато доходите им не позволяват те да се приложат от единия родител.
    Предлага се придобитите облагаеми парични предметни награди от игри, състезания и конкурси, които не са предоставени от работодател или възложител, да преминат към облагане с окончателен данък вместо с данък върху Годишната данъчна основа. Облекчаване на лицата, прецизиране на начина закръгляване на годишните данъци върху доходите на физическите лица, така че дължимият данък за довнасяне по Годишна данъчна декларация да се внася без стотинки, а само в левове.
    Предлага се стойност на необлагаемите предметни печалби с незначителна стойност да се увеличи от 30 лв. на 100 лв. Предложено е лицата – търговци, по смисъла на Търговския закон, които през данъчната година не са осъществявали дейност по смисъла на Закона за счетоводство да не подават Годишен отчет за дейността.
    Предвижда се по-дълъг срок за внасяне на дължим данък за доход на починали лица в случаите, когато Годишната данъчна декларация се подава след крайния срок по общия ред за подаване на годишните данъчни декларации 30 април. Синхронизират се текстовете с предложенията, направени в ЗКПО при заличаване/прекратяване на предприятия.
    Предложено е самоосигуряващите се лица да подават Годишните данъчни декларации и всички други справки и декларации само по електронен път. Промяната е предвидена да влезе в сила за тези декларации и справки, задължението за подаване на които възниква след 31 декември 2019 г.
    Предложена е нова концепция за премахване на хартиен носител на служебните бележки по чл. 35 от ЗДДФЛ. С предложението отпада задължението на работодателите – платците на доходи, за издаване на служебна бележка по чл. 45 от ЗДДФЛ за придобития и изплатения доход и удържания данък на физическите лица, освен в случаите, че лицето изрично пожелае това. Съответно отпада задължението на лицата да прилагат служебните бележки към Годишната данъчна декларация, както и се предвижда автоматично зареждане в образците данъчни декларации на лицата, което значително ще опрости процеса на попълването и подаването им. Въвеждането на тази концепция и всички произтичащи промени е предвидено да се прилага за доходи, изплатени след 31 декември 2018 г.
    В Закона за акцизите и данъчните складове са предложени следните основни промени:
    Въвежда се солидарна отговорност за събиране на задълженията за акциз в случаите за потребление енергийни продукти извън условията на ползване на данъчна преференция, когато в последствие бъде установено, че за акцизните стоки не е изпълнено условието по отношение на крайното потребление.
    Във връзка с привеждане на националното законодателство в съответствие със съдебната практика на Съда на Европейския съюз се предлагат следните промени:
    Промяна в понятието за тютюн за пушене във връзка с Решение на ЕС от 6 април 2017 г. по дело С-638/15 относно тълкуване на чл. 2, § 1, буква „в“ и чл. 5, § 1 от Директива 2011/64/ЕО на Съвета от 21 юни 2011 г. относно структурата и ставките на акциза върху обработен тютюн.
    Промяна на чл. 24, ал. 2, т. 6 от Закона във връзка с Решение на ЕС от 6 юни 2018 г. по дело С-4717 относно тълкуване на чл. 21, § 3, от Директива 2003/96/ЕО на Съвета от 27 октомври 2003 г. относно преструктурирането на правната рамка на общността за данъчно облагане на енергийните продукти и електроенергията.
    Прецизиране разпоредбата за определяне на данъчната основа за бирата в съответствие с Решение на ЕС по дело С-3017, в което е поставено, че чл. 3, § 1 от Директива 9283/ЕО на Съвета от 19 октомври 1992 г. за хармонизиране на структурата на акцизите върху алкохола и алкохолните напитки. Въвежда се специален ред за облепване с бандерол и уведомяване на митническите органи за бутилирани алкохолни напитки и ограничени серии пури с колекционерска стойност. Разширяват се правомощията на митническите органи да запечатват обекти или части от тях за определен срок, когато предоставеното от данъчно-задължените лица обезпечение усвоено изцяло и частично. Целта е да ограничат възможностите за генериране на допълнителни публични задължения.
    В Закона за данък върху добавената стойност са предложени следните основни промени:
    Предложения за промени свързани с въвеждане в Закона на правилата на новоприети европейски директиви, за изменение на Директива 2006/112/ЕО относно общата система на данъка върху добавената стойност с цел хармонизиране с изискванията им на Директива /2017/2455/ЕС на Съвета по отношение на някои задължения, приложими при доставките на услуги и дистанционните продажби на стоки.
    На Директива 2016/1065/ЕС на Съвета по отношение на данъчното третиране на ваучери.
    На Директива 2018/912/ЕС на Съвета от 22 юни 2018 г. по отношение на задължението за спазване на минимален размер на стандартната данъчна ставка.
    Проектът предвижда въвеждане на възможността, предвидена в чл. 211, § 2 от Директива 2006/112/ЕО за отложено начисляване на ДДС от вносител при внос на стоки на територията на страната.
    С оглед съобразяване на практиката на ЕС, поставена с негово Решение по дело С-552/16 се предвижда изменение на обстоятелствата за задължителна регистрация. Няма да е налице основание задължителна дерегистрация при прекратяване на юридическо лице, търговец с ликвидация, когато юридическото лице е избрало два остане регистрирано да датата на заличаването му от Търговския регистър.
    Промени в резултат на констатирани от Европейската комисия неизпълнения на Република България и открити процедури за нарушение:
    Във връзка с процедура за нарушение № 2017/4125 в разпоредбите на чл. 27, ал. 1 и чл. 52, ал. 2 от Закона за данък върху добавената стойност за определяне на данъчната основа при дарение на стока се предлагат промени с цел отстраняване на нарушението.
    Във връзка с процедура за нарушение № 2017/4110 в разпоредбите на чл. 176в, ал. 2 и 3 от Закона за данък върху добавената стойност се предлагат промени с цел отстраняване на нарушението, като отпада изискването размерът на обезпечението да не може да бъде по-малко от 50 хил. лв.
    Във връзка с намаляване на административната тежест на лицата се предлага лицата да могат да се дерегистрират по избор след изтичането на 12 месеца от началото на календарната година следваща годината на доброволната регистрация. Също така е предложено, когато едно лице се дерегистрира и повторно регистрира по Закона в рамките на един данъчен период за стоките и услугите, които са били налични както към датата на дерегистрацията, така и към датата на последващата регистрация да не се начислява данък при дерегистрацията.
    Чрез предложението за генериране в електронен вид на фискалния и системния бон се предвижда да се даде възможност за предоставянето му на купувача в случаите на продажба на стоки или услуги чрез електронен магазин, при които няма физически контакт между доставчика и получателя по доставката.
    Удължава се срокът на прилагане до 30 юни 2022 г. на въведени от 1 януари 2014 г. в Националното законодателство механизъм за обратно начисляване на ДДС при доставки на зърнени и технически култури.
    В Закона за счетоводството са предложени промени с цел прецизиране, коригиране и допълване на някои разпоредби с цел по-правилното им прилагане в практиката и по-ясното им разбиране и тълкуване.
    В Закона за юридическите лица с нестопанска цел са предложени промени с цел уеднаквяване на сроковете за публикуване на годишни финансови отчети в регистъра на юридическите лица с нестопанска цел, водена от Агенцията по вписванията.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Благодаря.
    Колеги, имате думата за изказвания и въпроси, включително и гостите, който желае.
    Заповядайте, господин Гечев.
    РУМЕН ГЕЧЕВ: Благодаря, госпожо Председател.
    Консултирахме се с колегите преди два-три дни и считаме, че не е изпълнен ангажиментът за оценка на въздействието, например, може ли да ни предоставите, докато влезем в зала, какви са точните ефекти върху бюджета: предлагаме промяна 1 – ефектът е 5,20 лв, промяна 3 – ефектът за бюджета е такъв. Има промени за местни данъци и такси. Колко ще влияе върху общините? Трябва да имате сметки при пререгистрация на автомобили – колко автомобили са регистрирани по региони и какви са ефектите, тъй като Законът ни задължава да обсъждаме, когато има ефект на въздействие, а ние не виждаме числа какви са ефектите върху бюджета – нито на общините, нито от централния бюджет, тоест не е изпълнено изискването. Това ни е въпросът. Ще можете ли да отговорите на закона и да ни дадете ефект на въздействие до гледане в пленарна зала?
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Заповядайте, госпожо Велкова.
    ЗАМ.-МИНИСТЪР РОСИЦА ВЕЛКОВА: Една от съществените промени, които се предлагат в Закона за местните данъци и такси е, че товарните автомобили, които са от категория N1 и досега са се облагали на товароносимост, като в тях влиза голяма част от спортни автомобили, семейни автомобили, които повечето от тях имат аналог в M1, в момента се предлага облагане, аналогично на M1. В момента около 308 автомобила по последна регистрация в КАТ, са от категория N1. Ефектът, който се очаква от тях не може съвсем конкретно да бъде изчислен, защото попадайки в категория на облагане M1 общинските съвети ще вземат решение в диапазоните, които са дадени както в имуществения компонент, така и в екологичния компонент.
    Ориентировъчно очакваме около 13 милиона приход, но това е съвсем условно, тъй като всичко това ще зависи от решенията, които ще вземат общинските съвети.
    По отношение на промените, които се предлагат в облагането на пътните превозни средства, както е момента, от категория M1 и тези, които са от категория в N1, също не можем да дадем конкретни разчети, защото няма яснота какви решения ще вземат общинските съвети за диапазоните, тъй като са много широки както за имуществения, така и за екологичния компонент. Очакваме на консолидирано ниво ефектът да е около 6 милиона, но пак казвам, това е съвсем условно.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Благодаря Ви.
    РУМЕН ГЕЧЕВ: Уточняващ въпрос. Това го няма писмено да се разпише. Отговорът е смущаващ, както казват англичаните: „maybe rain, maybe snow“ – може би 6 милиона, може би 6 лева. Какво правим тогава? Какво обсъждаме тук? Това е несериозно.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Обсъждаме данъчната основа и границите, рамките, в които общините…
    РУМЕН ГЕЧЕВ: Ще изчакаме другите изказвания. Но не е спазен Законът да има ефект на въздействие. Сами чухте.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Оценка на въздействието има, но точна цифра, както чухте, няма как да има, защото… (Реплики.) Ние сме Бюджетна комисия, но специално Законът за местните данъци и такси държавата, като законодател, определя данъчната основа и ставката за съответните данъци в диапазон. Всички Вие знаете, че по решение, включително и на нашата комисия преди години, оставихме доста широк диапазон, за да дадем възможност на общините съобразно конкретните специфики, да осъществяват своите решения за приходите си в бюджета и в тази връзка няма как да се изиска от Министерството на финансите да гледа на боб и да каже коя община каква ставка би възприела, за да изчисли конкретния ефект.
    Други желаещи за изказвания? Заповядайте, госпожо Георгиева.
    СИЛВИЯ ГЕОРГИЕВА: Благодаря, госпожо Стоянова.
    Уважаеми народни представители, уважаеми колеги от Министерството на финансите, уважаеми гости! Бих искала да изкажа от името на Националното сдружение на общините в Република България, подкрепа за предлаганите от Министерството на финансите промени в частта на Закона за местните данъци и такси с няколко доуточняващи изречения. Тези промени са очаквани от общините и са обсъждани многократно през годините в различни формати на Националното сдружение на общините, включително през 2016 г. са приети като част от нашето общо събрание, като част от концепция за нов Закон за местните данъци и такси.
    Те ще имат за нас два съществени положителни ефекта – от една страна, ще ни позволят да пресечем злоупотребите с деклариране на повече от едно основно жилище, тъй като вече ще имаме законово разпоредба, която ни позволя при установяване на деклариране на повече от едно основно жилище на едно лице в различни общини, то да бъде обложено с целия размер на данъка до изясняване кое точно ще му бъде основното жилище и как ще бъде възприето.
    По отношение на превозните средства смятаме, че предложените промени ще ни позволят плавно да тестваме въвеждането на двукомпонентното облагане. Нашите данъчни администрации вече правят изчисления. Точни цифри и разчети ще можем да дадем едва, след като бъдат приети решенията на нашите общински съвети. При всички случаи изчисленията, които се правят в момента, се съобразяват промените да бъдат, от една страна, поносими и, от друга страна, да не нарушим достигнатата добра събираемост на този вид данък, който в момента имаме в общините.
    Тук искам да изкажа удовлетворение, че беше прието от вносителя – Министерството на финансите, едно наше съществено предложение за 2019 г. срокът ни да бъде до 31 януари 2019 г. и да направим обсъжданията на промените в нашата наредба, тъй като ще имаме нужда от време да направим изчисленията и да ги обсъдим с гражданите данъкоплатци в рамките на сроковете по Закона за нормативните актове.
    Използвам случая, че съм взела думата да кажа, че освен подкрепата за тези промени, сме внесли и някои предложения за други промени в Закона за местните данъци и такси на вниманието на народните представители. Имате изпратено нашето становище – бих искала само да ги индикирам – предлагаме в чл. 54, ал. 3, т. 5 да се развие допълнителна норма или дефиниция за органи, които удостоверяват съответствие на автомобила с определена от производителя екологична категория. Това ни е необходимо, за да имаме унифицирани норми и условия, защото без тях съществува риск, лицата да ни представят документите с неясен произход или невярно съдържание. За нас е важно да бъде ясно уточнено в закона кои са органите, които могат да издават такива документи.
    В допълнение – внесли сме предложение за някои промени в декларативния режим за установяване на ползвателите на имотите във връзка с определяне на такса „битови отпадъци“. Предлагаме изместване на сроковете за деклариране с две години, за да могат да съвпаднат с кампанията по преброяване на населението през 2021 г. тъй като считаме, че по този начин ще бъде облекчена административната тежест и за гражданите и за бизнеса, и ще можем максимално адекватно, точно и конкретно да определим броя на ползвателите в имотите. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Благодаря Ви.
    Господин Васил Велев, заповядайте.
    ВАСИЛ ВЕЛЕВ: Благодаря Ви, госпожо Председател.
    Ние в Тристранния съвет, като АИКБ, подкрепихме Законопроекта, тъй като той въвежда редица облекчения за административна тежест или премахва административната тежест, ограничава сивия сектор – примера с удължаване срока за обратното начисляване на ДДС, внася повече справедливост включително и при данъците за МПС с N1 сертификат –данъкът, примерно е 5, 6 лева, докато за същия автомобил, който не е товарен и по-малко руши пътищата, данъка му е 300, 400 лв. Очевидно това не е справедливо. Същото важи и за основните жилища. Разпоредбите отново внасят справедливост и способност за отклоняване от плащане на данъци.
    Ние сме обнадеждени от целта в управленската програма на правителството – свеждане на регулаторните режими до минимално изискуемите от европейското законодателство. Затова се надяваме, че едно наше предложение, една наша надежда от пет години вече, най-накрая ще се сбъдне. Става дума за Директивата 2013/34 на Европейския съюз за финансовите отчети, в която се регламентира задължителният одит на финансовите отчети.
    Според Директивата за малките предприятия представлява значителна административна тежест. Там много често едни и същи лица са както акционери, така и управители затова не се нуждаят особено от това трета страна да гарантира достоверността на финансовите отчети. Цитирам дословно текст от Директивата. При нас, в нашия Закон за счетоводството, праговете са 4 пъти по-рестриктивни, тоест това се отклонява много от прокламираната цел – свеждане до минимално изискуемите. Това не е всичко. За някои правни форми, като акционерни дружества, рестриктивността е 1000 пъти по-голяма от тази в Европейската директива.
    При праг от 18 милиона продажби едно акционерно да има и 18 хил. продажби пак подлежи на задължителен одит. Даже ако няма и нито един назначен човек там – знаете средните предприятия са с над 50 човека – 50 ако го делим на нула това става безкрайно повече рестрикции, тоест върху нула всяко число дава безкрайност. Това представлява една значителна административна тежест, уважаеми народни представители, от порядъка на 6500 предприятия, в които работят над 1000 хил. души. Данните сме ги взели от Националната статистика. В същото време, ако се приеме предложението на АИКБ, БСК, БВТП, КРИБ – обединени в Асоциация на организацията на българските работодатели, казвам ги по азбучен ред, чиито членове създават повече от 86% от брутната добавена стойност и дават работа на повече от 82% от наетите в нашата страна, ако се приеме предложението да се увеличат праговете – не 4 пъти, както е по Директива, а само 2 пъти от задължителен одит, ще отпаднат около една трета от предприятията, което е около една десета от бюджета на съсловието на одиторите. Тоест това няма да бъде невъзстановим удар върху одиторите, защото става дума за една десета.
    А в същото време вместо да одитират 16 или 15 хиляди предприятия, ще одитират 10. Съгласно Директивата трябва да одитират 5 хиляди. Така ще имат възможност да се концентрират върху съществените и важни предприятия, а не да се разпиляват върху дреболии.
    Аз си позволявам да отправя един призив към добрите одитори, които вярвам са мнозинството, да не позволяват от тяхно име да говорят хора, които са посредствени и агресивни. (Реплики.)
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Много Ви моля, намирате се в Бюджетна комисия, без квалификации към когото и да било!
    ВАСИЛ ВЕЛЕВ: Да, отчитам го.
    Ако знаете как се избира одитор от тези 6500 предприятия, Вие ще се срамувате от това, че сте одитори. Мен ме е срам за тях. Най-често срещаните неистини и манипулации в опит да се защити…
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Предлагам да се концентрирате, защото много пространна е тази тема. Ако обичате да се концентрирате.
    ВАСИЛ ВЕЛЕВ: Предложенията, които правя са във връзка с § 43 на Законопроекта – Промени в Закона за счетоводството. Ние сме представили на вниманието на уважаемите народни представители конкретните предложения и мотиви към тях с призив и надежда да бъдат припознати и подкрепени, за да се поправи една допусната грешка преди две години между две четения, защото тогава Министерството на финансите и Министерския съвет не внесоха такъв закон, който да предвижда одит и за микропредприятия. Това го няма никъде по света. България има 400 000 работещи единици предприятия, от тях се одитират 15. Да се твърди, че всички останали 385 000 са в „сивия сектор“, защото не се одитират, а тези 15, които се одитират нямат „сиви практики“, издава пълно непознаване на реалността.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Благодаря Ви.
    Мисля, че доста пространно ни обяснихте тази тема.
    ВАСИЛ ВЕЛЕВ: Госпожо Стоянова, има седем заблуди, които се разпространяват. Предполагам, че ще чуем някои от тях.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Господин Велев, много Ви моля! Виждам, че тук във Вашето писмено становище Асоциацията на индустриалния капитал не подкрепя предложеният Законопроект за корпоративното подоходно облагане с единствената забележка по тази тема, която Вие доста пространно ни обяснихте.
    Благодаря на Българската стопанска камара, която е единствената, дала бележки по всички закони от този законопроект и те са по същество.
    ВАСИЛ ВЕЛЕВ: Мога ли да довърша?
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Да, ще Ви помоля да се ограничите и да довършите, защото това не е същината на Законопроекта, който гледаме.
    ВАСИЛ ВЕЛЕВ: В Тристранния съвет предложенията на работодателите бяха подкрепени и от синдикатите и беше поет ангажимента и от председателстващия да се внесат предложения между две четения. Поради тази причина ние подкрепихме Законопроекта и това е отразено в протокола на Тристранния съвет. Това стана впоследствие, след като беше изпратено вече при Вас това писмо. Затова аз съм тук, за да декларирам нашата подкрепа.
    Нашите предложения се подкрепиха и от Националния икономически съвет с председател министъра на икономиката, в който участват десет заместник-министри. Ние призоваваме и народното представителство да ги подкрепи. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Благодаря Ви.
    Още един път мисля, че много време отделихме на тази тема. Аз съм изключително впечатлена от Вашите писмени становища, които са концентрирани единствено само върху тази тема, независимо, че Законопроектът е от много страници и включва множество изменения. Затова сега ще дам думата на Българска стопанска камара – господин Бранков, който ще ни представи тяхното становище, което всъщност има становище почти по всички теми, засегнати от Законопроекта.
    Заповядайте, господин Бранков.
    ДИМИТЪР БРАНКОВ: Благодаря, госпожо Председател.
    Благодаря и за комплимента. Не сме успели, разбира се, да коментираме всички. Предложенията са доста мащабни и обхватни за промени в данъчните закони.
    Стопанска камара също изрази подкрепа на внесения Законопроект в неговата цялост. Може би сега е момента да споделя старо наше становище, че това, което сме подкрепили – всякакви радикални промени в данъчното законодателство, да бъдат направени след задълбочена преценка и само след като страната се присъедини към Еврозоната. Така че и в това число и на нашите колеги от синдикатите предложенията за по резки движения в тази сфера може би за тях има смисъл да се говори в едно бъдеще време, тогава, когато и колкото се може по-скоро бъдат направени съответните стъпки.
    По отношение на Закона за данък доходите на физически лица, ние подкрепяме отпадането на служебните бележки по чл. 45. Държа да подчертая, че това е старо предложение на Стопанска камара, включително, което ще облекчи взаимоотношенията и на бизнеса, и на гражданите с данъчните власти.
    По отношение на предложения данък върху превозните средства и двата компонента – имуществения и екологичен, нашето предложение е да се обмисли възможността да се диференцират съответно ставката и общото задължение според вида на употребеното гориво. Има достатъчно научна база за екологичния отпечатък на основните горива, използвани от моторни превозни средства и е възможна тази диференциация да бъде извършена.
    Изключително важно според нас предложение, което се опитваме от години наред предлагайки и аргументирайки го, са промени в Закона за местните данъци и такси, конкретно чл. 62, т. 2, а именно даване възможност на всички юридически лица, както и на сгради в режим на етажна собственост, да бъдат освободени от такса битови отпадъци в случаите, при които имат сключени договори с оторизирани оператори за събиране, транспортиране и предаване на съответните отпадъци за третиране. Най-често знаете, това става в съоръжения за депониране, за съжаление. Но така или иначе това е абсолютно възможно. В момента само по първата компонента се дава възможност за освобождаване от таксата, а именно в събирането и транспортирането. Считаме, че по този начин ще бъде действително прокаран докрай замисъла, който беше възприет миналата година, след дълги години на дебат по тази тема.
    Пак по отношение на Закона за местните данъци и такси, ще внесем допълнително предложение, макар че това вероятно излиза извън принципите и изискванията на правилника, но имаме сигнали от редица, най-вече големи предприятия за различния подход, който прилагат общините при дефиниране на съответно съоръжение, сгради, недвижими имоти за целите на облагането с данък сгради най-вече. В много от случаите не може да се изчисли застроена площ, съответно да се приложи методиката. Само давам примери – везни за измерване на маса с големи размери, силози, големи резервоари. Не може да се счита, че това са сгради, респективно да се търси застроена площ, оттам да се влезе в методиката. Режимът се прилага по изключително различен начин от общините. Време е вече да се въведат ясни понятия и дефиниции. Навремето такъв проблем не съществуваше до 2006 г. до влизане в сила на Закона, тъй като действаха класификатори за дълготрайните материални активи – доста по-ясни от действащите в момента.
    Може би забравих по повод на екологичния данък или екологичната компонента за моторни превозни средства. Ние гледаме на промените обвързано, заедно с действащата така наречена продуктова или екотакса, която се плаща при регистрация и, която вероятно знаете, че в над 90% от случаите се издължава алтернативно не към предприятието за дейности по околна среда към МОСВ, а към организации за оползотворяване, респективно средствата отиват за подпомагане рециклирането на стари автомобили, но по този начин се нарушават пазарните принципи, действието на конкуренцията, тъй като се предоставя практически държавна помощ за част от операторите, за другата не.
    Временен според нас е и този въпрос да бъде, ако не сега решен, обмислен детайлно, и да се вземат съответни решения.
    Може би да спра дотук. Изразявам, разбира се, подкрепа на казаното от господин Велев. Това е обща позиция на четирите организации. Стои също така въпросът за деклариране за подаване на отчетите на юридически лица с нестопанска цел от особен тип, каквито представляват синдикалните и работодателските организации. В момента има празнота – отбелязали сме темата в нашето становище, за да не претоварвам с време. Благодаря още веднъж за възможността.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Благодаря.
    Заповядайте.
    ВАСИЛ ТОДОРОВ (Българска търговска промишлена палата):
    Благодаря, госпожо Председател.
    В Националния съвет за Тристранно сътрудничество, Българска търговска промишлена палата изрази подкрепа на Законопроекта за изменение на Закона за корпоративното подоходно облагане, а също така изразихме становища и по другите предложения за изменения на други данъчни закони.
    Това, което само ще добавя е предложение, което направиха нашите членове във връзка със съгласувателната процедура. Това е в Закона за данъците върху доходите на физическите лица във връзка със съкратяването на срока за подаване на справката по чл. 73 – от 15 март да се съкрати срока на 28 февруари. Предложението е срокът 15 март да се запази. Също така изискването изцяло за подаване на тази справка по електронен път да се въведе и да се подкрепя за в бъдеще като стандартна процедура, но да остане възможността за подаване на хартиен носител, като естествено се предвиди такса за самата обработка.
    По отношение на Закона за местните данъци и такси. Изразили сме подкрепа по отношение на въвеждането на екологичната компонента. И това, което ще спомена накрая това е нашата подкрепа по отношение на предложението, което ясно беше формулирано от господин Васил Велев за необходимо изменение на Закона за счетоводството, защото това е важен въпрос, който касае намаляването на тежестта върху бизнеса и считаме, че няма основание това предложение да не бъде разгледано и да не бъде прието от Народното събрание. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Благодаря Ви.
    Заповядайте, господин Филипов.
    ВЕЛИН ФИЛИПОВ: (Заместник-председател на Управителния съвет на ИДЕС). За разлика от господин Велев няма да бъдем обстоятелствени и емоционални. Само няколко факта като чисто принципни положения.
    Първо, българският Закон за счетоводство в частта на критериите за одит е в абсолютно съответствие с правилата на Европейския съюз, което е потвърдено на българската държава със становище от Европейската комисия. Това, което не бива да се забравя е как са приети тези прагове. Те бяха приети с осъвременяване, с инфлация от последната им промяна през 2007 г, беше взета натрупаната инфлация за периода 2007 – 2015 г., праговете бяха увеличени 33% в частта на активите и 60% в частта на нетните приходи от продажби.
    България е една от малките държави, която увеличи праговете си за одит. От останалите държави 22 не направиха промени с новата Европейска директива, България чувствително ги увеличи.
    И последното, което бих искал да отбележа, че си направихме труда много подробно да ги сравним с останалите държави в Европейския съюз. Направихме такова сравнение с Централно-Източна Европа – привели сме достатъчно примери, не искам да отделяме време, Словакия, Унгария и Чехия, които са с прагове много близки или малко над българските, с пъти по-високи брутни вътрешни продукти. Сравнили сме ги и с водещи европейски икономики, разбира се, отчитайки разликите в икономиките и с конкретни стойности установяваме, че няма по-висока тежест в България по отношение на нашите предприятия спрямо тези от партньорските държави в Европейския съюз. Благодаря.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Благодаря.
    Други желаещи за изказвания?
    ЛЮБЕН ТОМОВ (Главен икономист на КНСБ): Уважаема госпожо Председател, уважаеми господа народни представители, уважаеми колеги и социални партньори КНСБ подкрепи предложените промени. Затова, наред с официалното становище, което сме подали в парламента, ще спомена някои от по-важните промени, които пряко касаят българските потребители, българските граждани.
    На първо място, въвеждането на така наречения „ек. компонент“ при облагането на моторните превозни средства променя като цяло концепцията за определен данък върху превозните средства с технически допустима маса до 3,5 тона. Считаме, че това е, както беше споменато, една стъпка в правилната посока, макар че тук ясно и категорично се установява преразпределение на данъчната тежест върху по-ниско доходните категории от населението, тъй като по официални данни 67% от всички автомобили са на възраст над 15 години и над 20 години – около 38%, тоест допълнително натоварване ще има в нискодоходните и среднодоходните слоеве от населението. Считаме, че това е плавна, премерена стъпка в правилната посока. Затова, независимо от негативния ефект, който ще има върху нискодоходните и среднодоходните групи от населението, подкрепяме това предложение, още повече че то е с изключителна екологична насоченост и фискален ефект.
    Премахването на облекчението за такса смет, когато жилището е посочено като основно и собствениците му декларират, че не ползват имота, за да не плащат по-високи такси „битови отпадъци“, също е в правилната посока, както беше посочено. Редица изменения в Закона за местните данъци и такси внасят повече справедливост и по-голяма събираемост в данъците. Това е стъпка, която също подкрепяме.
    Не може да не подкрепим и премахването на служебните бележки, тоест няма да има нужда от подаването на такива за облагаемия доход на физическите лица, като се предвижда справките за изплатените суми да бъдат директно подавани автоматично към НАП и само от работодателите. Това е нещо, което ще спести на данъкоплатците както нерви, така и време. В тази посока е и премахването и изискването за писмена декларация от единия родител, който ползва данъчно облекчение за деца. както и промените в данък добавена стойност. Затова, като имаме предвид, че те облекчават както бизнеса, така и обикновените граждани, ние подкрепяме предложените промени, но в същото време изказваме нашето съжаление, че поредна година не се променя като цяло данъчната философия на правителството.
    В тази връзка искам да посоча на господин Бранков, че едва ли това е основният бечмаркинг, който е заложен за България, тоест влизането в Еврозоната, и тя да е пряко обвързана с необходимите промени в данъчните закони. В момента България е във възходящ икономически цикъл и смятаме, че е нормално да се предприемат, разбира се, не толкова радикални реформи. Нашата визия е за въвеждането на минимален необлагаем минимум в размера на минималната работна заплата и постепенно въвеждане на съотношение минимална работна заплата – максимален осигурителен доход, което да съответства на доходите на гражданите и да бъде в посока на по голяма справедливост.
    В заключение, приемаме и подкрепяме предложените промени, разбира се, с нашето предложение, да се мисли в перспектива за изменение на данъчната философия и на данъчната система, особено в частта за данъка за облагане на доходите на физическите лица. Благодаря.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Други желаещи за изказвания?
    Заповядайте.
    ВАЛЕНТИН ЛАМБЕВ: Уважаеми колеги, уважаеми гости! Влязохме в конкретиката на това предложение за изменение на Закона за корпоративното подоходно облагане.
    От парламентарната група на „БСП за България“ считаме, че в това изменение има за всекиго по нещо. Ясно се очертаха страните. Това, което е по-важно и, което не виждаме като философия в това изменение, е прогресивността в тези изменения – намаляването на различията в доходите, липсата на оценка за въздействието с конкретни финансови параметри за бюджета.
    Смятаме, че в част от тези предложения има и палиативност. В тази връзка, като парламентарна група, ние няма да подкрепим тези промени. Разбира се, има отделни предложения, които ще бъдат обсъдени и навярно на второ четене ще бъдат подкрепени, както ще имаме и наши предложения, които съответстват на нашите виждания като политика преди второ четене. Благодаря.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Заповядайте.
    ТЕОДОР ДЕЧЕВ (Изпълнителен директор на Института за устойчиво и икономическо развитие). Само две бележки. Можем да дадем едно число, що се отнася до оценка на въздействието. Ако предложенията на четирите организации по отношение на вдигане на праговете на независимия одит бъдат изпълнени, сумата е 13 млн. лв. Това е една правителствена програма за подкрепа на микробизнеса, която става с едно движение на химикалката – няма никаква организационна работа, никаква логистика, никакви усилия.
    Второ, взех думата, защото в изказването на уважаемия представител на ИДЕС чух откровен опит народните представители да бъдат заблудени. Чухме, че било направено изключително задълбочено сравнение с всички европейски страни на база на съотношението на праговете за одит с брутния вътрешен продукт.
    Какво Ви става?! Вие сте уж хабилитирано лице, тук е и професор Гечев. Може ли някой да каже как сравняваме най-глобалния макроикономически показател с най-микро, микроикономическия показател, който едва ли не е на ниво цех на предприятие, и след това съобщаваме на народните представители, че сме направили страшно сравнение, и то е ужасно в наша изгода. Аз твърдя, че това е измама. Благодаря.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Благодаря Ви.
    Аз дадох възможност на всеки да се изкаже колкото желае дълго и по каквато иска тема. Останах с впечатлението, че работодателските организации имат само един дерт по този закон и нищо друго не ги интересува освен това.
    (Реплика.)
    Ще имаме възможност да водим този дебат и допълнително. Доколкото всички тук трябва да знаят, имаше работна група, която работи по тази тема. Не стигна до единно решение, но има решение като протокол от работната група и той предвиждаше да се събере допълнителна информация, да се изиска такава от всяка една от държавите членки, за да продължи анализа – това как се случва в другите европейски държави. Затова в Закона няма текст в едната или в другата посока, но разбирам, че това е единственото ключово в този законопроект, който интересува работодателските организации с изключение на Българската стопанска камара. Благодаря.
    Предлагам да преминем към гласуване. Всеки имаше възможност да се изкаже.
    Подлагам на гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за корпоративното подоходно облагане, № 802-01-39, внесен от Министерския съвет.
    За – 13, против – 6, въздържали се – няма.
    Законопроектът е приет.
    С това изчерпахме днешния дневен ред. Благодаря на всички за участието.

    (Закрито 16,00 ч.)





    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    Менда Стоянова
    Форма за търсене
    Ключова дума