Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по бюджет и финанси
Комисия по бюджет и финанси
13/03/2019

    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по бюджет и финанси






    П Р О Т О К О Л
    № 58


    На 13 март 2019 г. се проведе редовно заседание на Комисията по бюджет и финанси при следния

    Д Н Е В Е Н Р Е Д:

    1. Изслушване на кандидата за председател на Комисията за финансов надзор.
    2. Разни.

    Списъците на присъствалите народни представители – членове на Комисията по бюджет и финанси, и на гостите се прилагат към протокола.
    Заседанието беше открито в 14,30 ч. и ръководено от председателя на Комисията госпожа Менда Стоянова.

    * * *

    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Уважаеми колеги, имаме кворум. Предлагам да започнем днешното заседание на Комисията по бюджет и финанси.
    Предлагам то да премине при следния дневен ред: (Изчита дневния ред.)
    Изслушването е съгласно приетата от Народно събрание процедура за приемане на условията и реда за предлагане на кандидатите, представяне и публично оповестяване на документите и изслушването на кандидатите в Комисията по бюджет и финанси, респективно в пленарната зала на Народно събрание.
    Съгласно приетите от нас Процедурни правила в определения срок е постъпило едно-единствено предложение за председател на Комисията за финансов надзор. Предложението е постъпило от колегите от Политическа партия „Атака“. Те предлагат господин Бойко Атанасов Атанасов за председател на Комисията.
    Господин Атанасов в момента е заместник-председател на Комисията за финансов надзор. Няма друга кандидатура.
    Към това предложение са приложени и документи, които се изискват от приетите от нас Процедурни правила.
    Експерти от Комисията и аз лично проверихме документите на кандидата. Те са окомплектовани в цялост, в пълнота съгласно изискванията. Към тях са приложени и изискуемите от Закона декларации от кандидата за съгласие за проверка по Закона за достъп и разкриване на документите и обявяване на принадлежност на български граждани към Държавна сигурност и разузнавателните служби на Българската народна армия, както и другите декларации, които се изискват по Закона за Комисията за финансов надзор.
    Съгласно промените в Закона за административното обслужване, които приехме, служебно се изисква справка за съдимостта на кандидата. Такава е представена от Дирекция „Управление на човешките ресурси“ в Народно събрание. Приложено е свидетелство за съдимост.
    От Комисията за разкриване на документи и обявяване на принадлежност на български граждани към Държавна сигурност и разузнавателните служби на Българската народна армия е пристигнало адресирано до мен уведомление, че за господин Бойко Атанасов не са открити документи, удостоверяващи принадлежност, съгласно разпоредбите на чл. 25 от Закона за достъп и разкриване на документите и за обявяване на принадлежност на български граждани към Държавна сигурност и разузнавателните служби на Българската народна армия.
    Всички допълнителни документи са налице. Поради това можем да считаме, че т. І от приетите от нас Процедурни правила относно предлагането и представянето на документи на кандидата е изпълнена.
    Точка ІІ, касаеща оповестяването на документите, също е изпълнена. Съгласно приетите Правила документите са качени на сайта на Народното събрание. Там те престояха 12 дни – до вчера, тоест срокът е спазен и в рамките на тази процедура не са постъпили никакви искания, въпроси или становища от юридически лица с нестопанска цел или други лица за общественополезна дейност, професионални организации или други въпроси и становища, касаещи кандидата.
    По този повод обявявам, че и т. ІІ – Публично оповестяване на документите, е изпълнена.
    Точка ІІІ изисква извършването на предварителна проверка по Закона за достъп и разкриване на документите и обявяване на принадлежност на български граждани към Държавна сигурност и разузнавателните служби на Българската народна армия. Такова писмо е постъпило от Комисията. То също е качено на сайта на Народното събрание.
    Сега, след всичко изпълнено по първите три точки, преминаваме към т. ІV – Изслушване на кандидата в Комисията по бюджет и финанси.
    Изслушването ще се проведе на днешното заседание, което е открито. Присъстват всички, които са пожелали. То се предава пряко в реално време чрез интернет страницата на Народното събрание.
    Трябва да представя кандидатите по азбучен ред. В случая става дума за един кандидат – господин Бойко Атанасов Атанасов.
    В тази връзка трябва да се направи и представяне на данни за специфичната подготовка, мотивацията и публичната репутация, обществената подкрепа на кандидата.
    Ще го направи колегата, който е един от съвносителите.
    След това ще дадем думата на кандидата да ни представи своята визия, концепция за дейността на Комисията като неин председател. После ще пристъпим към Вашите въпроси и допълнителни разисквания по темата.
    Преди да дам думата на господин Александров, искам да кажа, че в залата присъства и член на Комисията за финансов надзор – госпожа Диана Йорданова, както и гости са: госпожа Масларска – председател на Управителния съвет на Българската асоциация на лицензираните инвестиционни посредници, и господин Кръстев – председател на Управителния съвет на Българската асоциация на управляващите дружества. Това са две професионални организации, които бяха под надзора на досегашния заместник-председател на Комисията. Ако желаят да вземат отношение, ще им бъде дадена възможност за това.
    Заповядайте, господин Александров.
    НИКОЛАЙ АЛЕКСАНДРОВ: Благодаря Ви, госпожо Председател.
    Скъпи колеги, уважаеми гости, позволете ми да представя кандидатурата на господин Бойко Атанасов Атанасов за председател на Комисията за финансов надзор.
    Господин Бойко Атанасов притежава магистърска степен по икономика от Университета за национално и световно стопанство. Участвал е в редица специализации в България и в чужбина.
    Професионалното си развитие господин Атанасов преминава почти изцяло в сферата на публичните финанси и по-конкретно в приходните агенции на Република България.
    През 1996 г. неговият път и трудова дейност започват през дейността данъчен инспектор в Главно управление на данъчната администрация, а по-късно заема последователно ръководни позиции: заместник-териториален данъчен инспектор на Териториална дирекция (ТД), град София, заместник-директор на ТД на НАП, град София, директор на ТД на НАП – София град, като от 2013 до 2017 г. е изпълнителен директор на Националната агенция за приходите. В този 4-годишен период господин Атанасов развива Агенцията в посока към интегрирано електронно управление, въвежда редица оптимизации на работните процеси и създава програми за управление на човешките ресурси, повишава мотивацията на служителите в сферата на държавната администрация. По време на неговото управление НАП се утвърждава като една от водещите приходни администрации в Европа, като повишава доброволното изпълнение на задълженията до 83,5% и постига ежегоден ръст от над 12% на събираемостта.
    През 2017 г. господин Атанасов е заемал длъжността заместник-министър на финансите, като негов основен ресор са Националната агенция за приходите и Агенция „Митници“.
    В продължение на над 20 години професионално развитие господин Атанасов придобива изключително ценен управленски опит, който го отличава като лидер със стратегическо мислене и като експерт с отлични познания в областта на данъчното и финансовото законодателство.
    През последната над една година господин Бойко Атанасов заема длъжността заместник-председател на Комисията за финансов надзор, ръководещ управлението на надзорно-инвестиционната дейност, като отново налага своя ръководен стил, ориентиран към усъвършенстване и внедряване на иновативни процеси в полза на бизнеса и гражданите, предразполагайки към конструктивен диалог. В този период той придобива ясна представа за актуалното състояние на Комисията и формира визия за развитието й като самостоятелен и независим орган.
    С оглед на гореизложеното, аз, както и група от още шестима народни представители считаме, че господин Атанасов притежава необходимото образование, професионален опит и публична репутация да заеме длъжността председател на Комисията за финансов надзор. Убедени сме, че той ще допринесе за по-нататъшното развитие и продължаване на политиката по укрепване на регулаторния орган.
    Това е мотивацията ни, госпожо Председател.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Благодаря, господин Александров.
    Преминаваме към следващата процедура – предоставям думата на господин Бойко Атанасов да ни представи визията си за развитие на Комисията за финансов надзор вече в качеството му на неин председател.
    Съгласно Правилата имате 20 минути, господин Атанасов. Надявам се да Ви стигнат.
    БОЙКО АТАНАСОВ: Благодаря Ви, госпожо Председател.
    Уважаема госпожо Председател, уважаеми дами и господа народни представители! Благодаря Ви за възможността да представя своята концепция за развитие на един от най-важните регулаторни органи в Република България, а именно Комисията за финансов надзор.
    През последните две години Комисията мина през динамични периоди. На база на натрупания опит считам, че основните цели, които бих поставил пред Комисията, се съсредоточават в следните три основни цели, а именно:
    - да се създаде стабилен екип от професионалисти;
    - прозрачна и навременна комуникация с обществото;
    - най-важната цел, разбира се, е осъществяването на изключително стриктен надзор по отношение на поднадзорните лица в трите основни направления, регулирани от Комисията, а именно: капиталов пазар, застраховане и пенсионни фондове.
    Вярвам, че основните три функции, които трябва да се съблюдават от всеки ръководител на сериозно ведомство, каквото е Комисията, са той да има ясна визия за развитието на организацията, стриктен контрол върху поднадзорните лица и не на последно място, диалог с всички заинтересовани участници в този процес.
    Като причинно-следствена връзка от това, което споделих, ще започна представянето на концепцията си именно от визията си за развитието на Комисията.
    От опита ми като заместник-председател от октомври 2017 г., имах сериозната и обективна възможност да се запозная в детайли с актуалната ситуация в Комисията както по отношение на позиционирането й спрямо поднадзорните лица, бизнеса, браншовите организации и институциите, така и в контекста на управление на екипа на Комисията.
    Ще започна с основните посоки, в които вярвам, че е абсолютно необходимо да развиваме Комисията. Те са шест, като не са подредени в последователност и значимост.
    Първата посока от тях е управление на позиционирането и репутацията на Комисията като стабилен, обективен и независим регулаторен орган в обществото като цяло, както и в сферата на дейността на трите управления, всяко от които отговарящо за определената област на небанковия и финансов сектор, а именно: провеждане на комуникационни кампании и създаване на среда за активен диалог с поднадзорните лица, бизнеса и гражданите с цел да представим работата на Комисията такава, каквато е, идеи и възможности за промени, както и работа в режим на изслушване на предложения и обратна връзка от поднадзорните на Комисията лица.
    Основният акцент е създаване на прозрачност в действията чрез предоставяне на максимално подробна, точна и навременна информация. Идеята е да се търси диалогичност на всички нива.
    Важна част за развитието на българския капиталов, застрахователен и осигурителен пазар е активната комуникация с бизнеса, която да се изразява в провеждане на регулярни срещи в дискусионен формат в посока развитие на концепции и стратегии и добри бизнес практики. Визирам активно участие в работните срещи и семинари на служители на Комисията както от стратегическо, така и от оперативно ниво. Целта е Комисията да се отвори максимално за комуникация с бизнеса, за да имаме регулярно директен поглед върху проблемите, които той среща, очакванията му към Комисията, както и мнението по отношение на подготвяните промени, законовата и подзаконовата нормативна база.
    Като изключително важен елемент визирам процеса по идентифициране на потенциално недобри и/или лоши бизнес практики още в самото начало.
    Не на последно място, вярвам, че имаме реалната възможност в сферата на управление на репутацията и комуникационните потоци да информираме хората в България по отношение на качеството на предоставяните услуги и продукти в инвестиционния, застрахователния и пенсионния сектор.
    Визията ми е да осъществяваме превенция чрез активна регулация, а не реакция в кризисни ситуации.
    Вярвам, че чрез правилна комуникация Комисията може да има имидж на орган, работещ по стратегически план на развитие на база на ключови критерии за успех. Един от най-важните резултати, които целя, е добрата ни репутация да е гарант за доверието на бизнеса и поднадзорните лица в нас.
    Като втора посока искам да споделя и активизиране на всички възможни мерки и механизми за създаване на предвидима регулаторна дейност и превантивен контрол. Основният фокус ще бъде върху риск базиран надзор и осъществяване на координиран надзор в ситуациите, където са включени други институции.
    Осигуряване на финансова стабилност на застрахователния сектор. От съществена важност е българските застрахователи да поддържат адекватно ниво на резервите, като изпълняват изискванията за платежоспособност, залегнали в Кодекса за застраховането.
    Моето вярване е, че ние можем да бъдем предсказуеми за тези, които спазват законите и правилата, и непредсказуеми за тези, които са склонни да ги нарушават, и то съзнателно, и да водят до генериране на негативни последици за гражданите на Република България.
    Сериозно предизвикателство в краткосрочен план е изготвянето на нов Закон за дружествата със специална инвестиционна цел, който да бъде съобразен с пряко приложимото европейско законодателство в областта на секюритизациите. В тази връзка ще бъдат въведени нови регулаторни правомощия на Комисията, както и поднадзорни такива, както над поднадзорните лица, така и по отношение на нови субекти, които към настоящия момент не подлежат на надзор в Комисията.
    На следващо място искам да отбележа като основна посока в концепцията си намаляването на административната тежест посредством оптимизация на процесите и дигитализация. Като резултат целя Комисията да предоставя бързи и качествени услуги в регулаторната дейност, както и прозрачност в надзорната дейност. Постигането на тази желана ситуация може да се случи чрез следните мерки.
    На първо място, оптимизиране на бизнес процесите, с което да постигнем по-висока ефективност в работата на Комисията и в оперативен аспект, и в комуникационен такъв.
    Поставяне на акцент върху оптимизацията на съществуващите и реализирането на нови електронни услуги с цел разширяване на взаимодействието по електронен път и по-широк достъп до административни услуги.
    В контекста на въвеждане на електронното управление в България създаване на дискусионни работни групи с цел генериране на идеи и предложения за промяна на законодателството в частите, в които има необосновани административни тежести за бизнеса; разбира се, но не на последно място, чрез стимулиране на електронното подаване на информацията.
    Като следваща посока бих изтъкнал международното сътрудничество и обмена на добри практики, особено в контекста на подготовката на България за присъединяване към ERM ІІ.
    Позиционирането на Комисията на картата на надзорните органи на небанковия финансов сектор в Европейския съюз е също един от приоритетите ми. Имаме задача да направим България атрактивна и предсказуема дестинация по отношение на небанковия финансов сектор.
    На следващо място искам да отбележа защитата на обществения интерес на застрахованите и застраховащите лица. Тук се включва и целта преодоляване на последиците от фалита на кипърския застраховател „Олимпик“, мониторинга над Националното бюро на българските автомобилни застрахователи и заздравяване на компенсационните механизми в българската застрахователна система.
    Като последна посока искам да споделя моята визия за създаване на силен, мотивиран и с високо ниво на експертиза екип. Считам за изключително сериозно предимство, че познавам хората, работещи в Комисията. През последните 18 месеца ги опознах както като оперативни функции, така и голяма част от тях като личностни нагласи на мислене и поведение в организационната среда. Смело мога да заявя, че в екипа на Комисията работят хора със сериозна експертиза и желание за развитие. Посоката е повишаване на мотивацията, генерирането на нови идеи и най-вече развитие по отношение на стратегията за прозрачна комуникация към гражданите и поднадзорните лица и партньорско отношение към институциите в България.
    Голямата цел е Комисията да се отличи като една от организациите в България с екип от лидери, способни да информират и едновременно с това да генерират и анализират идеи, но най-вече екип, който се гордее, че работи като едно цяло.
    Стратегията, чрез която това ще се случи, включва: създаване на организационна култура, на лична отговорност и ангажираност, на мотивация и растеж, внедряване на програми за новоназначените служители и програма за развитие на капацитета на ръководителите, анализ на процесите на оценяване на служителите в сферата на управление на задачи, процеси и хора.
    Вярвам, че екипът на Комисията може да реализира ефективен за обществото проект за повишаване на финансовата грамотност. Визирам създаване на образователни програми както на живо, така и адекватни на дигиталния свят, в който живеем.
    От съществена важност за защитата на интересите на инвеститорите е тяхната финансова грамотност. Именно с цел нейното повишаване като приоритет в работата идентифицирам провеждане на разяснителни кампании за потребителите на финансови и услуги и организиране на семинари за различни целеви групи.
    И последно, повишаване на осъзнатостта, че индивидуалните действия и начин на комуникация влияят върху цялостния имидж на Комисията. Аз вярвам, че председателят е длъжен да защитава интересите на гражданите, на инвеститорите, на застрахованите и осигурените лица, да осигурява стабилност, прозрачност и доверие на финансовите пазари, както и тяхната адекватна и стабилна инфраструктура.
    Вярвам, че председателят трябва да бъде пръв сред равни в Комисията. Негова е ролята да обединява екипа на Комисията, да определя визията и стратегиите, както и да осигурява ресурсите за постигане на заложените цели.
    Заявявам намерението си Комисията за финансов надзор да продължи да предприема последователни действия и да усъвършенства своите практики във връзка с осъществяване на ефективен риск базиран надзор върху небанковия финансов сектор, което е свързано с ранна идентификация на рисковете и е основна предпоставка за стабилност на финансовите пазари.
    Като синтез на всичко изложено и с оглед на натрупания ми опит като заместник-председател на Комисията, ръководещ Управление „Надзор на инвестиционната дейност“, бих искал да изразя своята готовност да защитавам интересите на потребителите на небанковите финансови услуги и да работя активно и последователно за постоянното усъвършенстване на регулаторната и надзорната дейност на Комисията за финансов надзор, отговаряща на предизвикателствата в инвестиционния, застрахователния и пенсионноосигурителния сектор. Благодаря Ви за вниманието.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Благодаря, господин Атанасов.
    Колеги, имате думата за изказвания и въпроси, ако имате такива. Ако няма такива, аз ще си дам думата.
    Първо искам да кажа, че познавам господин Бойко Атанасов много отдавна. Пристрастна съм, защото е мой стар колега от данъчната администрация. Всички знаете, че и аз произхождам от там. Радвам се, че той е кандидатурата за председател. Познавам неговите качества, професионален, административен опит, опит на ръководител. С две ръце бих се подписала под неговата кандидатура, ако тя не беше внесена от колегите.
    Радвам се, че той ще се бори за тази позиция. Надявам се, че всички ние ще го подкрепим вдругиден в зала. Радвам се, че ще влезе с летящ старт в тази позиция, поради това че вече година и половина е вътре в Комисията и познава технологията на работа, взаимоотношенията, процесите, които текат в различните направления.
    Слушайки неговата концепция, тя ми звучи като стратегически план, което е чудесно. Той може да се разработи по-детайлно от Комисията, включително и във времеви аспект.
    Намирам в този план много хубави стъпки, които вече са извървени в данъчната администрация, когато господин Атанасов беше неин ръководител на различни нива. Определено трябва да кажа, че и в момента Националната агенция за приходите е една от най-добре развитите структури в държавната администрация по отношение на електронни услуги, по отношение на електронна или информационна система, която подпомага нейната работа за така наречения риск базиран контрол. Всичко това ми дава увереност, че това ще се случи в Комисията за финансов надзор
    Приятно изненадана съм от това, че в концепцията имаше посока към клиентите на Вашите поднадзорни лица, към всички хора. Всички знаем, че финансовата култура на средния българин е на доста ниско ниво. Още повече това важи за небанковите финансови услуги. Там някои от хората дори нямат информация, че съществуват подобни услуги.
    Радвам се, че слагате като важен акцент и това в работата на Комисията. Мисля, че това е преди всичко работа на председателя – да се обърнете към хората, а не само да осъществявате надзорната си дейност като последващ контрол.
    Разбира се, за да се постигнат всички тези цели, Вие много по-добре от мен знаете, че е необходима сериозна информационна система. В тази връзка в хода на моето изказване бих искала да задам следния въпрос: как виждате във времето изграждането на тази система? Знам, че това е дълъг процес. Той трябва да се стартира като основа, да се надгражда и развива във времето.
    Този процес се забави твърде много в Комисията за финансов надзор от времето, когато тук, в тази сграда, изслушвахме госпожа Караиванова и говорехме за информационна система. Тогава зададох същия въпрос. Бих се радвала да чуя отговор от вас в тази посока.
    Преди да завърша изказването си, да кажа още веднъж на колегите, че това е един прекрасен кандидат. Агитирам да гласувате за него в пленарната зала. Смятам, че с големия си административен и опит на ръководител ще бъде безкрайно полезен за развитието на Комисията, защото там има професионални направления, има експерти, специалисти, но е важно Комисията да се ръководи с визия и в изпълнение на определена стратегия.
    Подкрепям напълно господин Атанасов.
    Очаквам от него да чуя отговор на моя въпрос.
    Господин Атанасов, по процедура, ако има други колеги да зададат въпрос, това трябва да се случи сега и Вие обобщено да отговорите.
    Има ли други колеги, които желаят да се изкажат, да изразят становище или да зададат въпрос? Няма.
    Заповядайте.
    БОЙКО АТАНАСОВ: Благодаря Ви, госпожо Председател.
    Първо, искам да благодаря за прекрасните думи и оценка, която ми дадохте. Те ме карат да се чувствам още по-задължен и отговорен, ако ми бъде поверена отговорността да бъда председател на Комисията за финансов надзор.
    По отношение конкретно на Вашия въпрос. Към настоящия момент фактите са, че има стартирала процедура за изграждане на единна информационна система в Комисията. Към настоящия момент все още работи комисията по офертите, която разглежда предоставените оферти. Към настоящия момент все още няма готовност да излезе с крайния резултат и заключение дали има кандидат, отговарящ на изискванията на процедурата. Това, което мога с пълна сила да заявя, е, че една модерна информационна система е в основата на всяка една модерна администрация. За да бъде Комисията такъв орган, то трябва да има тази основа. Това ще е приоритет в работата. Към настоящия момент няма с какво да се похвалим.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Знам.
    Други желаещи? – питам за последно. Няма.
    В такъв случай приключваме процедурата. Знаете, че няма да има гласуване. Гласуването ще бъде в пленарната зала. Точката ще бъде първа за петък.
    Докладът, който ще описва всичко, което се е говорило в тази зала, ще бъде представен в резюме на колегите от пленарна зала. Надявам се, че в петък ще се поздравим с председател на Комисията.
    С това изчерпихме тази точка. Има ли някой нещо да каже? Няма.

    Преминаваме към точка:
    РАЗНИ.
    Няма нищо по нея.
    Закривам заседанието на Комисията. Утре няма да имаме заседание.
    (Закрито в 15,00 часа.)

    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    Менда Стоянова
    Форма за търсене
    Ключова дума