Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по бюджет и финанси
Комисия по бюджет и финанси
23/04/2019

    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по бюджет и финанси




    П Р О Т О К О Л

    № 65

    На 23 април 2019 г., вторник, от 15,30 ч. се проведе заседание на Комисията по бюджет и финанси при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Законопроект за допълнение на Закона за местните данъци и такси, внесен от Менда Стоянова, Мария Илиева и Александър Иванов, № 954-01-29 от 22 април 2019 г.
    2. Законопроект за ратифициране на Споразумението между правителството на Република България и Международната банка за възстановяване и развитие („Световна банка”) за предоставяне на подкрепа за офис на Световната банка в Република България, № 902-02-12 от 19 април 2019 г.


    Списъкът на присъствалите на заседанието народни представители и списъкът на гостите се прилагат към протокола.
    Заседанието беше открито и ръководено от госпожа Менда Стоянова – председател на Комисията.

    * * *

    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Уважаеми колеги, имаме кворум.
    Откривам заседанието на Комисията по бюджет и финанси.
    Предлагам следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Законопроект за допълнение на Закона за местните данъци и такси, внесен от Менда Стоянова, Мария Илиева и Александър Иванов, № 954-01-29 от 22 април 2019 г.
    2. Законопроект за ратифициране на Споразумението между правителството на Република България и Международната банка за възстановяване и развитие („Световна банка”) за предоставяне на подкрепа за офис на Световната банка в Република България, № 902-02-12 от 19 април 2019 г.
    3. Допълнителен доклад към Закона за възстановяване и преструктуриране на кредитните институции и инвестиционни посредници по отношение на едно изменение в Закона за кредитните институции.
    Точка трета е ново предложение, по което ще докладвам.
    Който е съгласен с така предложения дневен ред, моля да гласува.
    За – 12, против и въздържали се – няма.
    Дневният ред е приет.
    На заседанието присъстват от Министерството на финансите: госпожа Маринела Петрова – заместник-министър; госпожа Петя Копчева – началник на отдел в дирекция „Данъчна политика”; госпожа Мария Сирийска – главен експерт в дирекция „Данъчна политика”; госпожа Гергана Беремска – директор на дирекция „Международни финансови институции и сътрудничество”.
    Националното сдружение не присъства. Те са „За”, но ги няма.
    Имаме и становищата на Министерството на финансите по Законопроекта за местните данъци и такси, внесен от народните представители.

    Преминаваме към точка първа:
    ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА МЕСТНИТЕ ДАНЪЦИ И ТАКСИ, ВНЕСЕН ОТ МЕНДА СТОЯНОВА, МАРИЯ ИЛИЕВА И АЛЕКСАНДЪР ИВАНОВ, № 954-01-29 от 22 АПРИЛ 2019 Г.
    Законопроектът е внесен от народни представители с цел бързина, с оглед решение на Конституционния съд, с което обявява за противоконституционни разпоредбите на чл. 22, т. 2 по Закона за местните данъци и такси, с който се въвеждаше ограничен данък за недвижимите имоти, находящи се в курортни места, които не са били отдадени под наем, или не са регистрирани като туристически обекти.
    Поради това, че разпоредбата е обявена за противоконституционна, се налага на основание чл. 22 от Закона за Конституционния съд органът, който е постановил този текст, може да предвиди това, как следва да се прилага конституционното решение в частта на този текст, поради което ние внасяме допълнение – добавяме една преходна разпоредба – § 4в, в което се казва, че за 2019 г. жилищните имоти по чл. 22, т. 2 в редакцията до 20 април 2019 г., тоест преди конституционното дело, да се прилага размерът на данъка, като за всички останали недвижими имоти е определена границата от 0,1 до 4,5 на хиляда върху данъчната оценка, тоест старият данък. Данъкът за жилищните имоти за 2019 г. е определен съгласно чл. 22, т. 2 в редакцията до 20 април – пак казвам, когато е бил в сила този текст, се преизчислява служебно, и дължимият данък се съобщава на данъчнозадължените лица.
    Лицата, които са предплатили до 30 април 2019 г. данъка за такива имоти за цялата 2019 г., се ползват с отстъпка от 5% върху преизчисления данък. След преизчисляване на дължимия данък върху недвижимите имоти за 2019 г. надвнесените от данъчнозадължените лица суми, определени съгласно чл. 22, т. 2 в редакцията до 20 април 2019 г., подлежат на прихващане или възстановяване по реда на Данъчно–осигурителния процесуален кодекс. Законът влиза в сила от 20 април 2019 г., тоест от датата на влизането в сила на съдебното решение.
    Колеги, това предлагаме на Вашето внимание.
    Има ли въпроси, изказвания? Няма.
    Имаме положително становище от Министерството на финансите и устно положително становище от Националното сдружение на общините.
    Предлагам да гласуваме на първо гласуване Законопроект за допълнение на Закона за местните данъци и такси, внесен от Менда Стоянова, Мария Илиева и Александър Иванов, № 954-01-29, внесен на 22 април 2019 г.
    Който е „за”, моля да гласува.
    За – 12, против и въздържали се – няма.
    Текстът се приема единодушно.
    Тъй като искаме той да влезе в сила най-бързо и няма възникнали предложения или изменения, предлагам да го разгледаме на заседание едновременно на първо и второ четене.
    Който е „за” това, моля да гласува.
    За – 12, против и въздържали се – няма.
    Сега Ви предлагам Доклад за второ четене, който ще бъде внесен заедно с Доклада на първо четене, и в четвъртък ще го гледаме в залата.
    „Закон за допълнение на Закона за местните данъци и такси”.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на Закона.
    Който е „за”, моля да гласува.
    За – 12, против и въздържали се – няма.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 1, като в ал. 3 думата „определени” се заменя с „за данък, определен”. Техническа поправка.
    Гласуваме текста на вносителя с тази техническа поправка.
    Който е „за”, моля да гласува.
    За – 12, против и въздържали се – няма.
    Текстът е приет.
    Подлагам на гласуване наименованието на подразделението Заключителна разпоредба и § 2 по вносител, който Комисията подкрепя.
    Който е „за”, моля да гласува.
    За – 12, против и въздържали се – няма.
    Текстовете са приети анблок, с което и Законът. На второ четене в четвъртък ще го предложим на народните представители за гласуване.

    Преминаваме към точка втора от дневния ред:
    ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА РАТИФИЦИРАНЕ НА СПОРАЗУМЕНИЕТО МЕЖДУ ПРАВИТЕЛСТВОТО НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ И МЕЖДУНАРОДНАТА БАНКА ЗА ВЪЗСТАНОВЯВАНЕ И РАЗВИТИЕ („СВЕТОВНА БАНКА”) ЗА ПРЕДОСТАВЯНЕ НА ПОДКРЕПА ЗА ОФИС НА СВЕТОВНАТА БАНКА В РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ, № 902-02-12 от 19 АПРИЛ 2019 Г.
    Госпожа Петрова ще ни представи Законопроекта.
    Заповядайте.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР МАРИНЕЛА ПЕТРОВА: Благодаря.
    Предисторията е процедура на Световната банка за подбор на държава в Източна Европа за установяване на изнесен офис за споделени услуги на територията на някоя от тези държави, така че да се осигури спазване на принципа „Следвай слънцето!”, което Световната банка се опитва да прилага, така че да има непрекъснато обслужване на земното кълбо по всяко време на денонощието.
    Първият споделен център е в Ченнай, Индия. Там има около хиляда души персонал. Вторият, вече след процедурата за подбор в края на месец януари 2019 г., всъщност е в София, България. На тази база започнаха преговори – след гласуван през месец март мандат на Министерския съвет министърът на финансите води преговори. Подготвихме Меморандум за сътрудничество между Република България и Световната банка, с който осигуряваме финансово обезпечение. За функционирането на офиса предоставяме възможност Банката да го установи в сграда, съгласно нейните стандарти, обслужване съгласно нейните стандарти, и срещу този наш ангажимент Световната банка се ангажира до 2021 г. може би да назначи персонал в рамките до 400 души, които да работят в България.
    Първоначално офисът ще бъде само с IT експерти. За първите две години се предвижда временен офис, който към момента ще бъде в „София Тех парк”, оттам нататък ще има постоянна локация, която трябва да се избере. Преговорите ще се водят изцяло между Световната банка и потенциалния наемодател, като възстановяването на разходите от наша страна ще бъде на база предоставени доказателствени финансови документи.
    Предложението, с което сме се съгласили, на база мандата на Министерския съвет, е този меморандум да не се публикува, тоест има процедура, която не завършва с публикация в „Държавен вестник”, и на база документите, които сме представили, очакваме Народното събрание да ратифицира меморандума, така че на 11 юли 2019 г. да се осъществи към този момент планираното официално откриване на офиса.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Благодаря.
    Може ли само едно уточнение?
    В материалите е казано, че са нужни допълнителни индикативни средства от държавния бюджет: за 2019 г. – 1 млн. 466,9 хил. лв.; за 2020 г. – 3 520,5 хил. лв. – за дейности по осигуряване на подкрепа за функциониране на временна локация.
    Необходимите средства за дейностите по осигуряване на подкрепа за функциониране на дългосрочна локация на офиса на Световната банка в Република България са съответно: за 2021 г. – 2 151,4 хил. лв., и за 2022 г. – 2 347,0.
    Едновременно с това е дадено, че на петата година се очаква приходите за държавата от дейността на офиса да достигнат 2,3 млн. евро. В смисъл ще бъдат възстановени всичките тези направени разходи, или?
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР МАРИНЕЛА ПЕТРОВА: Не. Приходите са косвени приходи по линия персонала, който ще бъде нает тук, с високите си заплати през потреблението, ДДС приходи също нетира разхода, който ние пряко осъществяваме спрямо офиса.
    В смисъл това е една макрооценка на ефекта по ситуирането на офиса в България. Нямаме пряка вноска от офиса, който да ни възстановява разходите.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Да, разбирам, че няма тяхна вноска, че това е косвен приход за държавата, но на практика очаквате след петата година това да нотира разходите, направени дотогава?
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР МАРИНЕЛА ПЕТРОВА: Да, за този период – дотогава. Това е съвместна оценка, направена със Световната банка.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Въпроси?
    АЛЕКСАНДЪР ИВАНОВ: Само да уточня.
    Петата година от започване на функционирането на самия офис и пълния капацитет, тоест 2026 г.?
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Би трябвало да е 2024 г.
    АЛЕКСАНДЪР ИВАНОВ: Защото от сега, от 2019 г. се брои с временния офис?
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР МАРИНЕЛА ПЕТРОВА: От 2019 г. до 2020 г. – оптимистична е прогнозата, в която ще бъдат назначени до 200, и оттам нататък поетапно до 400 души – 350 – 400. И те нямат още яснота.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Категорично подкрепям и смятам, че не бива да се търси винаги и само финансов положителен ефект от подобно нещо. В крайна сметка, има много по-голям косвен ефект, дори и имиджов ефект, и други такива нефинансови и нематериални ефекти, така че един такъв офис в България наистина е много важен, но все пак да си изясним и финансовата част.
    Има ли други въпроси?
    МАРИЯ ИЛИЕВА: Какъв тип са специалистите – аз не можах да разбера?
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР МАРИНЕЛА ПЕТРОВА: Първоначално са компютърни, IT специалисти. След празниците идва вицепрезидентът, който отговаря за счетоводство, одит – също се предвижда част от звеното за счетоводство и одит да се нанесе тук. След оценка на условията, „Човешки ресурси” може да разположат няколко души. Има един офис в Загреб, който също обмисля прехвърляне с идеята да се оптимизират разходите.
    АЛЕКСАНДЪР ИВАНОВ: Да се прехвърли при нас?
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР МАРИНЕЛА ПЕТРОВА: Да.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Други въпроси? Няма.
    Подлагам на гласуване Законопроект за ратифициране на Споразумението между правителството на Република България и Международната банка за възстановяване и развитие („Световна банка”) за предоставяне на подкрепа за офис на Световната банка в Република България, № 902-02-12 , внесен от Министерския съвет на 19 април 2019 г.
    Който е „за”, моля да гласува.
    За – 11, против – няма, въздържал се – 1.
    Законопроектът е приет.

    Преминаваме към точка трета:
    Анонсирах, че предлагам на Вашето внимание Допълнителен доклад към Доклад № 953-02-28 – това е Доклад за второ гласуване на Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за възстановяване и преструктуриране на кредитните институции и инвестиционни посредници, респективно № 902-01-14, внесен от Министерския съвет на 27 март 2019 г., приет на първо гласуване на 10 април 2019 г.
    Предложението е на народния представител Менда Стоянова, направено по реда на чл. 83, ал. 5, т. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, а именно: да се създаде нов параграф в Законопроекта. Този параграф ще бъде в номерация, каквато е по Доклада, а именно: „В Закона за кредитните институции в чл. 103, ал. 4 думите „освен ако съдът не реши друго” се заличават.”
    Знаете, че ние няколко пъти миналата година правихме промени в Закона за кредитните институции, за да транспонираме директивите и да отговорим на изискванията на Европейската банка във връзка с подготовката ни за присъединяване към Механизма за сътрудничество. В тази връзка в чл. 103, ал. 4 на действащия текст на Закона беше предвидено решенията на Банката да могат да се обжалват в съда, но обжалването да не спира изпълнението на тези решения. Това е изрично изискване на Директивата.
    По реда на чл. 83 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание в Правна комисия в Преходни и заключителни разпоредби на Закона на Административнопроцесуалния кодекс по предложение на народния представител Хамид Хамид е поставена една запетайка и е добавено „освен ако съдът не реши друго”, което на практика обезсмисля предварителното изпълнение. В този смисъл това е текст, който не е съгласуван с Европейската централна банка (ЕЦБ), противоречи на всички промени, които направихме към момента, затова сега аз предлагам по същия ред в този чл. 103, ал. 4 думите, които тогава са гласувани – „освен ако съдът не реши друго”, да бъдат заличени.
    Има ли въпроси и предложения?
    Който е „за”, моля да гласува.
    За – 12, против и въздържали се – няма.
    Приема се.
    Това ще бъде допълнителен доклад, който ще внесем сега и ще го гласуваме утре в пленарната зала.
    С това изчерпахме дневния ред.
    Ако няма други въпроси, закривам днешното заседание. Благодаря Ви.


    (закрито в 15,50 ч.)



    ПРЕДСЕДАТЕЛ:

    МЕНДА СТОЯНОВА
    Форма за търсене
    Ключова дума