Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по бюджет и финанси
Комисия по бюджет и финанси
15/05/2019

    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по бюджет и финанси






    ПРОТОКОЛ
    № 66

    На 15 май, сряда, 2019 г. се състоя редовно заседание на Комисията по бюджет и финанси при следния

    ДНЕВЕН РЕД:
    1. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за отговорността на държавата и общините за вреди, № 954-01-26, внесен на 18 април 2019 г. от Хамид Хамид.
    2. Решение за определяне на Комисия за одитиране на годишния финансов отчет на Сметната палата за 2018 г.

    Списък на присъствалите народни представители – членове на Комисията по бюджет и финанси, и списъкът на гостите се прилагат към протокола.
    Заседанието беше открито в 12,15 ч. и ръководено от председателя на Комисията госпожа Менда Стоянова.


    * * *
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Уважаеми колеги, имаме необходимия кворум и можем да открием днешното заседание на Комисията по бюджет и финанси.
    Предложение за дневен ред:
    1. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за отговорността на държавата и общините за вреди, № 954-01-26, внесен от Хамид Хамид на 18 април 2019 г.
    2. Решение за определяне на Комисия за одитиране на Годишния финансов отчет на Сметната палата за 2018 г.
    Има ли други предложения? Няма.
    Гласуваме така предложения дневен ред.
    За – 13, против и въздържал се – няма.
    Дневният ред е приет.

    Преминаваме към точка първа:
    ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ОТГОВОРНОСТТА НА ДЪРЖАВАТА И ОБЩИНИТЕ ЗА ВРЕДИ, № 954-01-26, ВНЕСЕН ОТ ХАМИД ХАМИД НА 18 АПРИЛ 2019 Г.
    Господин Кичиков ще ни представи от името на вносителя – Хамид Хамид, Законопроекта.
    По точка първа гости от Министерството на финансите са: госпожа Илияна Владова – началник отдел дирекция „Държавни разходи“; госпожа Евгения Петкова – началник отдел в дирекция „Финанси на общините“, и господин Милен Савов – държавен експерт в дирекция „Правна“.
    Заповядайте, господин Кичиков.
    СЕРГЕЙ КИЧИКОВ: Уважаема госпожо Председател, уважаеми колеги, уважаеми гости!
    Съвсем накратко, с няколко думи ще представя Законопроекта, внесен от колегата Хамид Хамид.
    Целта на предложените промени в Закона за отговорността на държавата и общините за вреди, № 954-01-26, внесен от Хамид Хамид на 18 април 2019 г., е да уреди заплащането на вреди, нанесени от вече отменени подзаконови нормативни актове за периода, в който те са били действащи, отменени или обявени за нищожни такива.
    Знаете, тълкувателното решение на Общото събрание на съдийската колегия на Върховния административен съд от 2016 г., с което колегията на съдиите във ВАЗ прецени, че такива обезщетения не следва да бъдат заплащани, нормата цели да преодолее това решение.
    Наред с това са предложени и няколко изменения в процесуалния закон, в АПК. В съвсем кратък вид това е представянето на мотивите. Благодаря.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Благодаря, господин Кичиков.
    Има по-подробни мотиви, предполагам, че народните представители са се запознали с тях. Предполагам, че получихте и становището по този законопроект на Националното сдружение на общините и на Министерството на финансите, които изискахме. И двете становища са отрицателни по така предложения текст за изменение на Закона.
    Националното сдружение на общините категорично – понеже тук няма техни представители, затова аз ще маркирам – не подкрепя предложеното допълнение на текста на чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ, който всъщност е и параграф единствен на Законопроекта.
    Практически с тази добавка се разширява обхватът и възможността на различни лица да търсят обезщетение от държавата и общините при отмяна на техни наредби и други подзаконови актове, което досега не е било възможно, тъй като не е било предвидено в Закона. Тълкувателно решение на Върховния административен съд също установява, че отмяната действа занапред и с времето, през което съответният подзаконов нормативен документ е действал, той е бил на законно основание и няма причина да се търсят вреди за този период. Разбира се, това са юридически аргументи.
    От финансова гледна точка това категорично би довело до допълнителни разходи и то в сериозни, да не кажа, в непредвидими размери както за държавата в лицето на определени министерства и ведомства, най-вече и за общините. Така че некоректно в оценката на въздействието се пише, че това няма да има отношение към бюджетните приходи и разходи – определено ще има.
    Разбира се, има и други предложения в Преходните и заключителни разпоредби за промяна по отношение на таксите, които, от една страна, една част от тях имат негативно въздействие върху държавата и общините, тъй като се предлага те също да плащат такси на касационно ниво на обжалване. Разширява се и кръгът пък на лицата, които са освободени от такива такси при обжалване – освен социално слаби, се добавя и социалното подпомагане, което разширява също обхвата на тези лица и би довело до намаляване на приходите от такси в съдебната система, респективно и някаква компенсация ще се иска от страна на бюджета. Така че от финансова гледна точка общо взето си има сериозни последици, но най-вече чл. 1, ал. 1.
    Ще помоля от Министерството на финансите малко по-задълбочено, ако някой от Вас желае да изложи аргументи „против“ не само по чл. 1, а и по Преходните и заключителни разпоредби.
    Заповядайте, госпожо Владева.
    ИЛИЯНА ВЛАДЕВА: Благодаря, госпожо Председател.
    Уважаеми дами и господа народни представители, уважаеми гости!
    Госпожа Стоянова общо взето изложи нашите мотиви и притеснения, които са за неподкрепа на предложения Законопроект както в основната му част, така и за предложенията, които се правят, за промени в Административнопроцесуалния кодекс. Наистина в оценката на въздействието е посочено, че приемането на Законопроекта не е свързано с необходимост от допълнителни средства, като определено считаме, че тези промени ще доведат до увеличение на разходната част на бюджетните организации, в това число и на общините още през настоящата бюджетна година.
    По отношение на промените, които се предлагат в Административнопроцесуалния кодекс, касаещи намаляването на държавните такси в касационното производство и таксите за частни жалби биха довели до промени в приходната част на съдебната власт, в това число и до намаляване на приходите от такси, и изцяло отпадане на таксата за граждани по частни жалби по дела за социално подпомагане. По така направените предложения, касаещи размера и обхвата на събираните такси, липсва оценка за финансовите последици за бюджета на съдебната власт.
    Само да обърна внимание все пак на чл. 19 от Закона за публичните финанси, който казва, че нормативни актове, които предвиждат увеличение на разходи, намаляване на приходи, каквито са предложените норми в Законопроекта, не трябва да се предвижда да влизат в сила по-рано от следващата бюджетна година. Това са общо взето нашите забележки по отношение на финансовата част.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Имате думата за изказвания и становища.
    Разбирам, че може би няма да има становище от името на вносителя.
    За мен има и друг въпрос, който е много интересен –тълкувателното решение от 2016 г., пък сега сме 2019 г., и сега се повдига този въпрос.
    Има ли желаещи за изказвания и становища?
    В интерес на истината в Преходните и заключителни разпоредби има една или две разпоредби, които биха могли да бъдат приети след съответната корекция, но в крайна сметка ние гледаме основния Закон за отговорността на държавата и общините и неговото изменение, а не изменението в Преходните разпоредби.
    Ако няма други, желаещи за изказване, подлагам на гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за отговорността на държавата и общините за вреди, № 954-01-26, внесен от Хамид Хамид.
    За – 1, против – няма, въздържали се – 12.
    Нашата Комисия отхвърля Законопроекта.
    Тъй като този Законопроект е приет от Правната комисия, поемам ангажимента да внеса предложение между първо и второ четене за отпадане на чл. 1, както и на членовете, които са в Преходните и заключителни разпоредби и влияят негативно на бюджета. Ще го решаваме в залата.

    Преминаваме към втора точка от дневния ред:
    РЕШЕНИЕ ЗА ОПРЕДЕЛЯНЕ НА КОМИСИЯ ЗА ОДИТИРАНЕ НА ГОДИШНИЯ ФИНАНСОВ ОТЧЕТ НА СМЕТНАТА ПАЛАТА ЗА 2018 Г.
    Всяка година горе-долу по това време избираме такава комисия и след това, както знаете, тя депозира своя доклад.
    Давам думата на председателя на Сметната палата за предложението, което те правят в частта на одиторите.
    Всъщност, за протокола, знаете, че тази комисия се състои от двама регистрирани одитори – експерт счетоводители, и от народни представители на паритетен принцип от всяка парламентарна група, представена в Бюджетната комисия.
    По отношение на народните представители ние сме се спрели на народните представители, които са членове и на подкомисията, тъй като това е в техните правомощия.
    По отношение на регистрираните одитори имаме предложение от страна на Сметната палата.
    Предлагам Ви да го докладвате.
    Заповядайте.
    ЦВЕТАН ЦВЕТКОВ: Благодаря Ви, госпожо Председател.
    Уважаеми госпожи и господа народни представители!
    Представям на вниманието Ви двете кандидатури за членове на Комисията, която да одитира годишния финансов отчет на Сметната палата за 2018 г. Това са регистрираните одитори: професор Снежана Башева – декан на Финансово-счетоводния факултет на Университета за национално и световно стопанство, дългогодишен преподавател по счетоводна отчетност, финансов контрол и одит, с множество публикации. Нейният стаж като дипломиран експерт-счетоводител и като регистриран одитор е над 20 години.
    Професор Башева беше член на Комисията за одитиране за миналогодишния финансов отчет на Сметната палата – 2017 г., и сега отново я предлагаме да бъде член на тази комисия, но за годишния финансов отчет за 2018 г.
    Другият регистриран одитор е господин Бойко Костов. Той също има дългогодишна практика – около 26 години, като регистриран одитор. Господин Костов също така в два последователни мандата беше председател на Института на дипломираните експерт-счетоводители. Има множество публикации в областта на счетоводството, на контрола, а също така и на одита.
    Това са накратко нашите предложения за регистрирани одитори като членове на Комисията за одитиране на годишния финансов отчет на Сметната палата за 2018 г.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Благодаря Ви.
    Всички познаваме госпожа Башева, а и колегите, които миналата година участваха в тази комисия, я познават по-добре, така че нямаме съмнения относно отнасящото се за нейната компетентност, както и от безпристрастност и равноотдалеченост при проверката на този отчет.
    Нашата комисия познава доста добре и господин Бойко Костов, тъй като работихме с него като председател на ИДЕС. Смятам, че и двете кандидатури са прекрасни.
    Колегите, които предлагаме от квотата на Народното събрание, са госпожа Мария Илиева и госпожа Евгения Ангелова – народни представители от парламентарната група на ГЕРБ, госпожа Дора Янкова – взехте ли й съгласието ( да ) – народен представител от парламентарната група на „БСП за България“, Николай Александров – „Обединени патриоти“, Сергей Кичиков от „Движение за права и свободи“ и госпожа Дора Христова от Партия „ВОЛЯ – Българските родолюбци“.
    Горе-долу това е Комисията, като предложението за председател на Комисията е да гласуваме госпожа Мария Илиева, която е позната на всички като председател на подкомисията и мисля, че със своята компетентност чудесно ще се справи с тази си функция.
    Имате ли изказвания по така предложените кандидатури както за колегите, така и за регистрираните одитори? Няма.
    Предлагам Ви да гласуваме Проект за решение, който ще внесем в пленарната зала за одобрение и гласуване:
    „Проект!
    РЕШЕНИЕ
    за определяне на Комисия за одитиране на Годишния финансов отчет на Сметната палата за 2018 г.

    Народното събрание на основание чл. 86, ал. 1 от Конституцията на Република България и чл. 65, ал. 1 и ал. 2 от Закона за Сметната палата
    РЕШИ:

    1. Определя 8-членна Комисия, която да одитира Годишния финансов отчет на Сметната палата.
    2. Избира състав на Комисията, както следва:
    Председател: Мария Йорданова Илиева – народен представител от парламентарната група на Партия ГЕРБ.
    Членове: Евгения Даниелова Ангелова – народен представител от парламентарната група на Партия ГЕРБ.
    Дора Илиева Янкова – народен представител от парламентарната група на „БСП за България“.
    Николай Веселинов Александров – народен представител от парламентарната група на „Обединени патриоти.
    Сергей Манушов Кичиков – народен представител от парламентарната група на „Движение за права и свободи“ и
    Дора Стоянова Христова – народен представител от парламентарната група на Партия „ВОЛЯ – Българските родолюбци“.
    Снежана Александрова Башева – регистриран одитор.
    Бойко Стойчев Костов – регистриран одитор.
    3. Комисията да изготви доклад по отчета по т. 1, който да представи за разглеждане в Народното събрание до 30 септември 2019 г. заедно с отчета за дейността на Сметната палата за 2018 г.“
    Въпроси и изказвания? Няма.
    Подлагам на гласуване така предложения Ви Проект на решение.
    За – 12, против и въздържал се – няма.
    Проектът е приет.
    С това изчерпахме дневния ред на днешното заседание на Комисията по бюджет и финанси.
    Благодаря на колегите от Сметната палата за уважението.
    Закривам заседанието.
    (Закрито в 12, 40 ч.)





    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    Менда Стоянова
    Форма за търсене
    Ключова дума