Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по бюджет и финанси
Комисия по бюджет и финанси
13/06/2019

    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по бюджет и финанси






    ПРОТОКОЛ
    № 69

    На 13 юни, четвъртък, 2019 г. от 14,30 ч. се състоя редовно заседание на Комисията по бюджет и финанси при следния


    ДНЕВЕН РЕД:
    1. Законопроект за марките и географските означения, № 902-01-29, внесен от Министерския съвет на 6 юни 2019 г.

    Списък на гостите и народните представители, присъствали на заседанието на Комисията по бюджет и финанси, се прилага към протокола.
    Заседанието бе открито и ръководено от председателя на Комисията по бюджет и финанси госпожа Менда Стоянова.

    * * *

    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Уважаеми колеги, имаме необходимия кворум – откривам днешното заседание на Комисията по бюджет и финанси.
    По предварителния дневен ред трябваше да имаме три точки, но две от тях междувременно отпаднаха: Законопроектът за превенция от неблагоприятни климатични събития, поради това че не можем да осигурим представители на Министерството на земеделието и Законопроектът за публичните предприятия – вчера на заседанието на водещата комисия министър Караниколов е обявил, че си е променил концепцията за публичните предприятия. Ние не сме водеща комисия, ще чакаме водещата комисия да узрее и тогава да ги чуем какво искат да правят. Поради тази причина имаме една единствена точка.
    Преминаваме към първа, единствена точка от дневния ред:
    ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА МАРКИТЕ И ГЕОГРАФСКИТЕ ОЗНАЧЕНИЯ, № 902-01-29, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ НА 6 ЮНИ 2019 г.
    При нас са представители на Министерството на икономиката: госпожа Лилия Иванова – заместник-министър, която ще ни представи Законопроекта.
    Заповядайте.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЛИЛИЯ ИВАНОВА: Благодаря, госпожо Председател.
    Уважаеми дами и господа народни представители! Законът за марките и географските означения е проект на изцяло нов закон, който ще замени сега действаща нормативна уредба в тази област. Целта на разработения Законопроект е привеждане на националното законодателство в съответствие с изискванията на правото на Европейския съюз и усъвършенстване на досега действаща нормативна уредба.
    Относно първата част на посочените цели Законопроектът въвежда изискванията на Директива 2436/2015 относно марките, както и е във връзка с получено мотивирано становище на Европейската комисия по процедура за нарушение № 4062/2017 г. Във връзка с това от приложното поле на новия Законопроект се изключва регистрацията на стоки и продукти, за които правото на Европейския съюз предвижда европейска регистрация и закрила на географски означения.
    В съответствие с новата директива се формулира и нова дефиниция за марка, определя се съдържанието на изключителното право върху марка, неговото ограничаване, марката като обект на собственост, задължението за използването й, обхватът на закрилата и други. Конкретизирани са абсолютните и относителни основания за отказ от регистрация, както са въведени и нови състави на нарушения във връзка с това.
    Подробно и ясно са регламентирани процедурите по регистрация на марки и географски означения, опозиция, обжалване на решения по опозиция, прекратяване действието, отмяната и заличаването на регистрации. Регламентирано е производството, което се развива пред нашия орган – патентно ведомство, във връзка с международните регистрации на марки и географски означения.
    Предложени са изменения по отношение на дължимите държавни такси – това вече са финансовите аспекти на Законопроекта, като се увеличават размерите и налаганите глоби във връзка с това да бъдат уеднаквени по логика със Закона за авторското право, тъй като представляват права на интелектуална собственост.
    По отношение на измененията във връзка с дължимите държавни такси мога да кажа, че се обединява таксата по заявление и регистрация в една такса с оглед бързина и ефективност на производството, както и облекчаване на административните тежести за бизнеса. Бих казала, че обединяването е свързано с това, че и по заявлението до момента се извършват основните действия във връзка с това производство, и регистрацията по-скоро е технически акт, който би следвало да е съвсем малка част от съществуващата държавна такса. Благодаря за вниманието.
    Предлагам да подкрепите предложения законопроект.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Благодаря.
    Колеги, имате думата за въпроси.
    Заповядайте, госпожо Бъчварова.
    СВЕТЛА БЪЧВАРОВА: Уважаема госпожо Председател, уважаеми колеги! Въпросът ми е свързан със защитените географски наименования, които съществуват по националното законодателство за земеделските продукти – мляко, сирене, кашкавал.
    Предишната промяна на Закона даде възможност, въпреки че това беше в нарушение на европейските директиви, в рамките на една година българските производители обаче не като асоциация, като физически лица да могат да подадат своите заявки за европейска регистрация.
    Въпросът ми е: имате ли информация дали в тази една година се е случила процедура, свързана със заявяване в Европейската комисия на български продукти, които са важни за нас? Не е тайна, че с промяната на законодателството малко утежнихме възможността те да бъдат регистрирани по регламента на Европейската комисия, защото преди това физически и юридически лица имаха възможност да регистрират марки, но с промяната на Закона се цели това да бъдат асоциации и организации на производители, което създава предпоставка, първо, да се създадат такива асоциации или организации и след това да се продължи процедурата.
    Как виждате въобще решението на този въпрос със Законопроекта, с неговото влизане евентуално до месец август или до края на годината – дали ще имаме възможност да защитим тези марки, на които България е традиционен производител и е важно да има европейска защита?
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Благодаря.
    Заповядайте да отговорите.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЛИЛИЯ ИВАНОВА: Мога да кажа, че преходният период, заради който може би имаме и нова санкция от Европейската комисия, изтича сега – юли месец. Тази информация би следвало да я има в Министерството на земеделието, храните и горите и може би в Комисията по земеделие би следвало да има повече информация.
    Ще помоля колежката, която се занимава точно с този въпрос, да даде по-подробен отговор.
    ДЕСИСЛАВА ГЕОРГИЕВА: Благодаря.
    Преди да отговоря на въпроса, да уточня, че става въпрос за географски означения, а не за марки, тоест има разлика.
    Във връзка с този проблем в Закона за марките, който несъответства на европейското законодателство, миналата година беше приет Законопроект, след който не само във връзка с преходния период, но и във връзка с други аспекти, които бяха идентифицирани като проблем от Комисията – че не е предвидена възможност да се изключат текущи съдебни или административни производства по Законопроекта, получихме мотивирано становище от Европейската комисия, което вече е финалният етап от досъдебната фаза. Това наложи в сегашния законопроект, в Преходните разпоредби да предвидим мерки, с които веднага от влизането в сила на този законопроект, националната регистрация на географски означения, на земеделски продукти и храни да бъде прекратена, като сме включили и ароматизирани вина, и лозаровинарски продукти, тъй като за всички тези продукти има европейска регистрация, на европейско ниво.
    Органите са различни, подаването и кандидатстването за европейска регистрация става пред Министерството на земеделието, храните и горите – за земеделските продукти и храни, и пред Института по лозаровинарство за вината, тоест те са запознати с процедурата. Тя отнема дълго време, може да мине една или повече години от кандидатстването и финалното решение – дали ще бъде одобрена, или ще бъде защитена такава европейска регистрация. Доколкото имам информация, няма много голяма активност от страна на бизнеса в този едногодишен период – преходен, който почти изтече, тъй като той изтича на практика в края на месец юли тази година. За съжаление, не можем да се похвалим с голям ефект от приетия през миналата година Законопроект, който на практика само доведе до това, че получихме мотивирано становище и не успяхме да затворим процедурата. Няма голяма полезност за бизнеса.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Благодаря.
    Мисля, че не може да получите отговор на Вашия въпрос тук.
    СВЕТЛА БЪЧВАРОВА: Ами, май нищо не е свършено.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Да, с този закон вече и българската регистрация отпада и тотално са незаконни, така да се каже, всички тези означения, нали така? Сега всеки може да започне европейска регистрация по процедурата от А до Я. (Реплика от Светла Бъчварова.) Не знам какви точно бяха пречките в този преходен период – да не могат да се възползват от по-облекчена процедура. Вие, във Вашите земеделски среди, по-добре ги знаете. Едва ли колегите могат да ни ги изясняват тук.
    ДЕСИСЛАВА ГЕОРГИЕВА: Министерството на земеделието има яснота.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Вие сте изпълнителна власт, трябва да си говорите. Не може нас да ни прехвърляте от едното министерство на другото с проблемите.
    ДЕСИСЛАВА ГЕОРГИЕВА: Въпросът е, че се изразява в това – от Европейската комисия изявиха желание и поеха ангажимент да разглеждат с предимство и по-бързо кандидатурите от България. Това обаче не отменя всички изисквания по регламента, на които тази регистрация трябва да отговаря, за да я получат. Всички технически спецификации…
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Проблемът беше, че трябваше да кандидатстват асоциации, доколкото съм запозната, а не можеше отделни производители и така нататък. Оттам се създаде проблемът. Защото да се обединят в асоциация, пък да си съчетаят интересите вътре, пък да си подадат заедно документите, това по български просто не се случва. Не знам защо беше нужно да се кандидатства през асоциация, а не през отделни производители, както сега те могат да си кандидатстват – по общия ред. Производител „Х“ да си подаде одобрение на географско значение…
    ДЕСИСЛАВА ГЕОРГИЕВА: По принцип изискване на Регламента е да кандидатстват групи, в смисъл трудно може самостоятелно физическо лице да кандидатства.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Трудно или невъзможно?
    ДЕСИСЛАВА ГЕОРГИЕВА: Това е изискване на Регламента, не е на нашия закон.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Да, разбирам, че не е на Вашия закон. Говорим за европейско наименование.
    ДЕСИСЛАВА ГЕОРГИЕВА: Въпросът е да са двама производители, но те трябва да са съгласни, че ще прилагат точно тази технология, която стои зад този продукт и това географско име, а те не могат да се разберат.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Е, така де, така!
    ДЕСИСЛАВА ГЕОРГИЕВА: Проблемът не е в държавата, проблемът не е в националното законодателство, а в изискванията на Регламента и способността на нашия бизнес да иска да отговори на това. (Дискусия встрани от микрофоните.)
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Други въпроси, колеги? Няма. Няма смисъл да има, да.
    Гласуваме Законопроект за марките и географските означения, № 901-01-29, внесен от Министерския съвет.
    За – 19, против и въздържали се – няма.
    Законопроектът е приет единодушно. Благодаря
    С това изчерпахме дневния ред на днешното заседание на Комисията по бюджет и финанси. Благодаря.
    (Закрито в 14,45 ч.)





    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    Менда Стоянова
    Форма за търсене
    Ключова дума