Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по бюджет и финанси
Комисия по бюджет и финанси
16/07/2020

    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по бюджет и финанси



    П Р О Т О К О Л
    № 97

    На 16 юли 2020 г., четвъртък, се проведе редовно заседание на Комисията по бюджет и финанси при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Законопроект за ратифициране на Изменението на Споразумението между правителството на Република България и Международната банка за възстановяване и развитие („Световна банка“) за предоставяне на подкрепа за Офис на Световната банка в Република България от 12 април 2019г., № 002-02-10/26.06.2020 г.
    2. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за хазарта, № 054-01-51/05.06.2020 г. – второ гласуване.
    3. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за местните данъци и такси, № 054-01-65/10.07.2020 г., внесен от Менда Стоянова и група народни представители.
    4. Изслушване на кандидатите за заместник-председател и член на Комисията за финансов надзор.
    5. Проект на решение за възлагане на Сметната палата да извърши одит за съответствие при финансовото управление на публичните средства и дейността на Българската национална телевизия, като първостепенен разпоредител с бюджет и одит за ефективността на надзорната дейност, осъществявана от Съвета за електронни медии върху националните обществени доставчици на медийни услуги, № 054-02-34/15.07.2020 г., внесен от Мария Илиева и група народни представители.

    Списъкът на присъствалите народни представители – членове на Комисията, и на гостите се прилагат към протокола.
    Заседанието беше открито в 14,30 ч. и ръководено от председателя на Комисията госпожа Менда Стоянова.

    * * *

    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Уважаеми колеги, имаме кворум и предлагам да започнем днешното заседание на Комисията по бюджет и финанси.
    Предлагам Ви то да премине при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Законопроект за ратифициране на Изменението на Споразумението между правителството на Република България и Международната банка за възстановяване и развитие („Световна банка“) за предоставяне на подкрепа за Офис на Световната банка в Република България от 12 април 2019г., № 002-02-10/26.06.2020 г.
    2. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за хазарта, № 054-01-51/05.06.2020 г. – второ гласуване.
    3. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за местните данъци и такси, № 054-01-65/10.07.2020 г., внесен от Менда Стоянова и група народни представители.
    4. Изслушване на кандидатите за заместник-председател и член на Комисията за финансов надзор.
    5. Проект на решение за възлагане на Сметната палата да извърши одит за съответствие при финансовото управление на публичните средства и дейността на Българската национална телевизия, като първостепенен разпоредител с бюджет и одит за ефективността на надзорната дейност, осъществявана от Съвета за електронни медии върху националните обществени доставчици на медийни услуги, № 054-02-34/15.07.2020 г., внесен от Мария Илиева и група народни представители.
    Който е за така предложения дневен ред – да гласува.
    Гласували: за – 19, против и въздържали се – няма.
    Приема се.

    Преминаваме към точка първа:
    ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА РАТИФИЦИРАНЕ НА ИЗМЕНЕНИЕТО НА СПОРАЗУМЕНИЕТО МЕЖДУ ПРАВИТЕЛСТВОТО НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ И МЕЖДУНАРОДНАТА БАНКА ЗА ВЪЗСТАНОВЯВАНЕ И РАЗВИТИЕ („СВЕТОВНА БАНКА“) ЗА ПРЕДОСТАВЯНЕ НА ПОДКРЕПА ЗА ОФИС НА СВЕТОВНАТА БАНКА В РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ОТ 12 АПРИЛ 2019Г., № 002-02-10/26.06.2020 г.
    Госпожа Росица Велкова, заместник-министър на финансите, ще ни го представи.
    Заповядайте, госпожо Велкова.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР РОСИЦА ВЕЛКОВА: Уважаема госпожо Председател, уважаеми дами и господа народни представители! На 12 май 2020г. е подписано Изменение на Споразумението между правителството на Република България и Международната банка за възстановяване и развитие („Световна банка“) за предоставяне на подкрепа за Офис на Световната банка в Република България от 12 април 2019г. при условие за последваща ратификация от Народното събрание. Споразумението е ратифицирано от Народното събрание със закон и е влязло в сила на 10 май 2019г.
    Споразумението предвижда оказване от българска страна на финансова подкрепа за дългосрочното позициониране и функциониране на Офис на Световната банка за споделени услуги и други функции в София за периода на неговото действие на територията на страната.
    Офисът за споделени услуги е открит на 18 юли 2019г. с временна локация в „София Тех парк“. След стартиране на дейността на Офиса, мениджмънтът на Банката прояви интерес за позициониране в него на свои служители, работещи и в други области, освен първоначално предвидените в IT сектора, което ще доведе до разширяване на спектъра на дейностите и услугите предоставяни от Офиса в София.
    Банката очаква информационните технологии да бъдат най-голямото звено, представляващо 60-70 на сто от работния капацитет на Офиса, като по този начин той ще бъде значимо допълнение към нашия активен IT сектор. В допълнение към това се предвижда в дългосрочната локация да се разположат също и екипи на Финансовия департамент, на структурите, свързани с обществените поръчки, човешките ресурси и корпоративната сигурност, както и цялото постоянно представителство на Банката.
    Във връзка със заявения допълнителен интерес и предвид желанието на Групата на Световната банка да консолидира дейностите на звената си се очаква броят на служителите да превиши планираните 300. Това налага необходимостта от увеличаване на наеманите площи в дългосрочната локация с 650 кв. м.
    Изменението предвижда промяна в т. 1, параграф 1 на Приложение В от Споразумението от „приблизително 4000 кв.м“ на „приблизително 4650 кв.м“.
    Разширяването на дейностите на Световната банка в България ще има положително влияние върху икономическата среда в страната, като ще способства за осигуряването на работни места за висококвалифицирани специалисти и за надграждането на потенциал в сектори с висока добавена стойност. Присъствието на авторитетна организация в лицето на Световната банка в България издига допълнително престижа на страната ни пред международната инвеститорска общност като атрактивна дестинация за бизнес и инвестиции. Благодаря.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Благодаря.
    Колеги, имате думата за въпроси, изказвания. Няма. Този законопроект е безспорен, така че преминаваме към гласуване.
    Гласуваме Законопроект за ратифициране на Изменението на Споразумението между правителството на Република България и Международната банка за възстановяване и развитие („Световна банка“) за предоставяне на подкрепа за Офис на Световната банка в Република България от 12 април 2019г., № 002-02-10/26.06.2020 г.
    Гласували: за – 19, против и въздържали се – няма.
    Законопроектът е приет. Благодаря Ви.

    Преминаваме към точка втора:
    ВТОРО ГЛАСУВАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТА ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ХАЗАРТА.
    Внесен е от Даниела Дариткова и група народни представители.
    Доклад за второ гласуване.
    „Закон за изменение и допълнение на Закона за хазарта.“
    Работната група подкрепя текста на вносителя за наименованието на Закона.
    Гласуваме наименованието.
    Гласували: за – всички, против и въздържали се – няма.
    Наименованието е прието.
    По § 1 – предложение на Даниела Дариткова и група народни представители.
    Работната група подкрепя предложението.
    Работната група не подкрепя текста на вносителя и предлага следната редакция на § 1. Имате я в Доклада, който е пред Вас.
    Заповядайте за изказване.
    ГЕОРГИ ТЪРНОВАЛИЙСКИ: Госпожо Председател, госпожо Заместник-министър, колеги! Аз съм изненадан от това предложение. Явно има мотиви, хубаво е да ги чуем, но замяната на Държавна комисия по хазарта с Национална агенция за приходите е една много сериозна промяна, която ми се струва, че не можем да направим хей така, между двете четения набързо.
    Тук, освен мотиви, трябваше да има и една оценка на въздействието за всичките тези години – от 2000г. насам, откакто от Националната агенция за приходите хазартът беше преместен в специално създадена агенция.
    Не мога да подкрепя такова предложение. Аз лично ще гласувам „против“ и по всички текстове нататък във връзка с тази промяна, защото не намирам, че е нормално да се прави по този начин – на второ четене, и някак си набързо. Толкова много проблеми възникнаха по дейността на Комисията за хазарта, сега ако това е целта – набързичко да се заметат, смятам, че не трябва да става по този начин.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Благодаря Ви.
    Повечето промени в Доклада са свързани именно с това, така че принципно приемам Вашето изказване и по останалите текстове.
    Считам, че тази промяна не би могла да замете проблемите. Такива, каквито са били – те са ясни, и са в крайна сметка обект на разследване от съответните правоохранителни органи, така че тази промяна има за цел само да подобри дейността в областта на хазарта – на контрола и на издаването на лиценз.
    Националната агенция за приходите е сериозна агенция, доказала във времето своя капацитет и с множество свои органи, които са разположени на територията на цялата страна, така че по отношение на контрола, който могат да осъществяват, възможностите им са доста по-големи и доста по-широки. Смятам, че ще обхванат много по-добре всички хазартни оператори, а не само тези, на които са правени планови проверки от бившата Комисия по хазарта.
    Издаването на лицензите също не е проблем да се извършва от НАП със специализирано звено в нея. Това е въпрос вече на вътрешна организация и устройство.
    Първоначалното предложение за създаване на една агенция, която да бъде към Министерския съвет всъщност заместваше една Комисия по хазарта с една друга, наречена „агенция“, докато това предложение мисля, че е радикално и е в интерес и на фиска, а и на потребителите на хазартната услуга.
    Други желаещи за изказвания няма.
    Гласуваме § 1 в редакцията на работната група.
    Гласували: против – 4, останалите са – за.
    Текстът е приет.
    По § 2 – предложение на Даниела Дариткова, което е подкрепено по принцип от работната група.
    Има предложение на Валери Симеонов и група народни представители, което работната група подкрепя по точки 1, 2, 3 и не подкрепя по т. 4.
    Предложение, което ще направим сега, в рамките на това заседание, по чл. 83, ал. 5, т. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание за изчистване на текст.
    В Доклада пред Вас е окончателната редакция.
    Имате думата за изказвания.
    Едното предложение, което е от народния представител Даниела Дариткова казва, че лиценз следва да се издава единствено и само на дружества с ограничена отговорност, акционерни дружества с поименни акции, тоест тук различни граждански дружества, еднолични търговци и други не могат да бъдат обекти, които да получат лиценз.
    По предложението на Валери Симеонов, предлагам той самият да вземе думата.
    ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Уважаеми колеги народни представители, философията на нашите предложения – и това, и следващите по текстовете от Законопроекта, са продиктувани от желанието да бъде ограничен броят на казината и на игралните зали в България по начин, който би бил приет както от Комисията, така и евентуално от Народното събрание.
    В случая предлагаме едни допълнителни, на първо място финансови изисквания за желаещите да упражняват тази дейност, свързана с хазартните игри, като въвеждаме изискването за изцяло внесен капитал за казина и за игрални зали. Виждате в какъв размер е той – един път 3 млн. лв. за казината, 1 млн. лв. лиценз за зали с игрални автомати, и 3 млн. лв. за игри с онлайн залагания.
    Въвеждаме още едно ограничение – тази дейност да не може да бъде реализирана от еднолични търговци. Това сме го заложили в ал. 4.
    Това са нашите предложения и, въпреки че последното ни предложение за разкриването на нови игрални казина и зали е отхвърлено, аз апелирам към Вас, уважаеми народни представители, да създадем един режим на ограничение за тези, които желаят да открият нови такива хазартни гнезда, огнища, да не кажа някаква друга дума, като тези ограничения са свързани с възможността да бъдат откривани такива само в хотели пет звезди. Това беше първоначалното ни предложение по Законопроекта, който беше отхвърлен на първо четене. Отново правим това предложение за такива ограничения – за петзвездните хотели, в национални курорти, както и в радиус от 20 км от шосейни, железопътни, морски и речни гранични контролно-пропускателни пунктове.
    По този начин ще предотвратим възможността за продължаване, за изместване на казина във вътрешността на страната. Смятаме, че на тази хазартна зависимост са подложени прекалено голям кръг хора и то в много голям процент хора, живеещи в малки населени места. Мисля, че е редно, ако искаме действително да водим реална борба срещу хазартната зависимост, да въведем и тези ограничения, така че ще разчитам на Вашата подкрепа на предложенията ни по § 2.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Благодаря Ви, господин Симеонов.
    Има ли други изказвания?
    Заповядайте.
    РУМЕН ГЕЧЕВ: Благодаря Ви, госпожо Председател.
    Извинявам се, че закъснях малко, но бях на важна среща пак по нашите работи…
    Колегите тук правилно са заявили, че ние ще гласуваме „въздържал се“ или „против“.
    Аз искам още веднъж да кажа, че моето мнение е, че трябва да се намери начин да се забрани хазарта в България, както е в повечето цивилизовани страни, тъй като нито носи приходи, освен досега да пълни джобовете на някои хора, нито ще донесе в държавата, колега Симеонов, защото от това, което виждаме, както се развиват нещата, аз някъде го бях казал и в едно интервю, тези маневри с Първа инвестиционна банка и влизането на най-големия хазартаджия от Европа в нея означава, че има заплаха за уж одържавената Лотария. Там най-вероятно някой предвижда да има други развития и ние няма как да подкрепим това нещо.
    Иначе, предложението Ви да се ограничава това безумие по принцип е правилно, но то е много частично.
    Освен това, каквото и ние да предложим, тук колегите не го приемат. Искам да Ви попитам: казахме ли Ви, че няма никъде по света, и аз Ви го казах, цар на хазарта? Казахме ли Ви, че това е безумие, което се прави? Казахме Ви! Тук Ви казах, в залата. И сега какво правите? Оттегляте го. Защо трябваше да губим ресурси на държавата и да се разправяме сто пъти? Хайде, сега в НАП ще отиде…
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Чухме, господин Гечев. Чухме! И – ни така доволен, ни така! Хем ни го казвате, ние се съобразяваме и изведнъж пак сте недоволен. Дето се вика: то няма оправия!
    РУМЕН ГЕЧЕВ: Ех, ама слушайте, когато Ви се обясняват европейските неща.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Ами – ето, де! Затова се вслушахме и сега предлагаме този подход.
    Заповядайте за реплика.
    ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Аз не мога да приема съмненията на нашия колега, защото Законопроектът, който е внесен и който изцяло забрани лотарийните игри от частни оператори, всъщност аз съм го внесъл. Той беше съгласуван, макар и постфактум, с колегите от по-големия наш коалиционен партньор.
    Аз не знам какво ще стане при следващото управление, но мога да гарантирам от името на цялата управляваща коалиция, че там не се предвиждат никакви вторични прехвърляния на права във връзка с правомощията единствено на Държавния тотализатор да оперира с такива лотарийни игри, така че не мога да приема едно такова обвинение или такива съмнения, поне в рамките на това управление.
    Господин Гечев, поне в рамките на това управление Ви уверявам, че няма как да стане това. След това никой не знае какво ще стане. Не мога да направя връзката с Първа инвестиционна банка.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Добре, сега да продължим.
    Аз бих искала само да кажа, че Вашето предложение, господин Симеонов, в ал. 5 е същото, което бяхте направили преди това и което беше отхвърлено в залата.
    Ние водихме с Вас доста разговори и стигнахме до съгласие да се увеличат драстично изискванията към хазартните оператори, както по отношение на капитала, за който в момента говорим, така и по отношение на инвестиции, така и по отношение на въвеждане на еднократна, доста сериозна такса, която ще отиде в бюджета за получаване на лиценз за хазартна игра, ограничаване и на видовете търговци по Търговския закон, които могат да получат лиценз за такава игра и считаме, че по този начин, чрез тези икономически мерки ще постигнем затваряне на малките зали там, където те не биха били рентабилни, с оглед на тези високи икономически изисквания и не е необходимо да приемаме карта, на която да бъдат разположени хазартните оператори.
    Все пак, нека да проработят тези текстове, нека видим какъв ще е ефектът от тях и ако този ефект не е достатъчен, може да преминем в по-следващ етап и към разглеждане на това предложение.
    Предлагам да гласуваме неподкрепеното предложение по т. 4 на господин Валери Симеонов.
    Гласували: за – 4, останалите се въздържат.
    Предложението не е прието.
    Сега Ви предлагам да гласуваме окончателната редакция на § 2.
    Гласували: въздържали се – 4, останалите са – за.
    Параграф 2 е приет.
    Преминаваме към § 3 – предложения на народния представител Даниела Дариткова, две предложения, които са приети.
    Предложение на Валери Симеонов и група народни представители, също е подкрепено.
    Предложение по реда на чл. 83, ал. 5, т. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание . То е техническо и е за изчистване на текстовете, които работната група е гледала.
    Имате думата за изказвания.
    По предложенията на народния представител Дариткова аз няма да говоря, защото те са свързани с това, което казахме в началото – всички текстове са за прехвърлянето на дейността към НАП.
    Господин Симеонов, ако искате да кажете две думи…
    ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Едно изречение само – идеята е същата, увеличаване на размера на направените инвестиции с цел създаване на затруднения за масовост и по този начин с по-високите изисквания ние ще повишим както качеството, така и ще ограничим броя. Това е.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Само да допълня, че освен увеличаване, и то драстично, на инвестициите, които се изискват за различните видове игри, тук имаме и едно уточнение, което досега не го е имало в Закона, че сумите за поддържане на играта са за всеки един обект, а не общо за лиценза, което е също в тази посока. То и досега така е прилагано, но не беше уточнено в Закона. Това е в т. 2 от предложението на народния представител Валери Симеонов. На практика в текстовете на работната група ги няма.
    Има ли други предложения?
    Гласуваме § 3 в редакцията на работната група.
    Гласували: въздържали се – 4, останалите са „за“.
    Параграф 3 е приет.
    По § 4 – две предложения на народния представител Даниела Дариткова, и текст на работната група.
    Гласуваме § 4.
    Гласували: въздържали се – 4, останалите са за.
    Текстът е приет.
    По § 5 – предложение на народния представител Даниела Дариткова, и текст на работна група.
    Гласуваме § 5 в редакцията в Доклада.
    Гласували: въздържали се – 4, останалите са за.
    Текстът е приет.
    По § 6 – предложение на народния представител Даниела Дариткова, което е прието, и текстът на работната група.
    Гласуваме § 6.
    Гласували: въздържали се – 4, останалите са за.
    Текстът е приет.
    Предложение на народния представител Валери Симеонов за нов параграф, подкрепено от работната група.
    Гласуваме редакцията на новия § 7.
    Гласували: въздържали се – 4, останалите са за.
    Текстът е приет.
    По § 7 по Доклада – предложение на народния представител Даниела Дариткова, и редакция на работната група за § 7, който става § 8.
    Гласуваме го.
    Гласували: въздържали се – 4, останалите са за.
    Параграф 8 е приет.
    Параграф 8 по вносител и предложение на народния представител Даниела Дариткова, съответно подкрепено. Предложение за окончателна редакция на текста от работната група.
    Гласуваме § 8, който става § 9 по Доклада.
    Гласували: въздържали се – 4, останалите са за.
    Текстът е приет.
    Предложение на народния представител Даниела Дариткова за създаване на нов параграф и създаване на нов чл. 13а, който е подкрепен от работната група. Пред Вас съответно е окончателната редакция на този чл. 13а. Член 13а и чл. 14 касаят Българския спортен тотализатор. В текста казваме какви лицензи за хазартни игри може да получава Българският спортен тотализатор. Министерският съвет по предложение на министъра приема правилник, органите на държавното предприятие се назначават и освобождават от министъра на младежта и спорта, съгласувано с министъра на финансите. Това е, което казваме в общи линии.
    Гласуваме го.
    Гласували: въздържали се – 4, останалите са за.
    Текстът е приет.
    По § 9 – предложение на народния представител Вежди Рашидов, подкрепено по принцип.
    Предложение от народния представител Даниела Дариткова, което също е подкрепено.
    Имаме окончателна редакция на § 11, който е всъщност за чл. 14, като тук основното, което сме се опитали да запишем ясно и категорично, е начинът, по който се разпределят приходите, постъпващи от хазартни игри в Българския спортен тотализатор, като освен за изплащане на печалби на участниците в размери не по-малко от 50 на сто, така както е по Закона, и заплащането на таксите, съответно по този закон, и издръжката на държавното предприятие – не повече от 20 на сто от постъпленията, искаме останалата сума да отиде за физическо възпитание и култура, като по-надолу казваме, че не по-малко от 10 на сто от приходите трябва да отиват за поддържане, ремонт, реконструкция, цялостно обновяване и създаване на нови спортни обекти и съоръжения в държавните и общинските училища въз основа на съвместна годишна програма на министъра на младежта и спорта и министъра на образованието, и не по-малко от 10 на сто от приходите – за дейности, финансирани от Фонд „Култура“. Ако са по-малко от 10 на сто за тези два вида дейности, които досега не са получавали пари от Българския спортен тотализатор, ще отиде за сметка на издръжката вероятно…
    Подлагам на гласуване § 11 в редакцията на работната група.
    Гласували: въздържали се – 4, останалите са за.
    Текстът е приет.
    По § 10 – предложение от народния представител Даниела Дариткова, подкрепено.
    Гласуваме § 10, който става § 12.
    Гласували: въздържали се – 4, останалите са за.
    Текстът е приет.
    По § 11 по вносител – предложение на народния представител Даниела Дариткова, който да се раздели на отделни параграфи – от 11 до 18. Това са всички разписани права и задължения на Националната агенция за приходите в тази нова дейност.
    Работната група подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага § 11 да се раздели на отделни параграфи – от 13 до 22.
    Това е текстът, по който най-много се работи от работната група съвместно с НАП, за да се изчистят всички технологични проблеми.
    РУМЕН ГЕЧЕВ: Може ли един въпрос – тъй като навсякъде става дума за натоварването на НАП, колегата Търновалийски тук се е изказал, като казахме преди, че като няма как да има цар на хазарта, като коя страна се организира в Агенцията за приходите? Откъде е взет моделът?
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: В различните страни, може би това ще кажат от Министерство на финансите, са различни царете на хазарта. В една голяма част от тях това са министрите на финансите, естествено…
    РУМЕН ГЕЧЕВ: В почти всички… Или министърът на вътрешните работи.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Имаме ли такава информация?
    РУМЕН ГЕЧЕВ: В кои страни е така, защото аз ги четох страните… Сега ще изчакам да чуя.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР РОСИЦА ВЕЛКОВА: В Хърватска Министерство на финансите е водещо ведомство, регулаторният орган е данъчната администрация на Хърватия.
    В Чехия е в Министерство на финансите, но в самото министерство има отдел за хазарт и лотария.
    В Дания има датски регулаторен орган по хазарта, който е към Министерството на данъчното облагане.
    В Естония е Агенция „Данъчен и митнически съвет“, която е към Министерството на финансите на Естония.
    Във Финландия хазартна администрация е подчинена на Националния полицейски комисар, при нас – на МВР.
    Във Франция регулаторният орган е към министъра на външните работи.
    В Германия – Министерство на вътрешните работи. (Реплики.) В Министерството на вътрешните работи във всяка провинция, както и областен съвет, регионално управление, Комитет за хазартни игри към Министерство на вътрешните работи.
    Великобритания е Комисия към департамента за дигитализация, култура, медии и спорт.
    В Унгария е към НАП… (Шум и реплики.)
    РУМЕН ГЕЧЕВ: В повечето не е така, но в две-три…
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Добре, ще ги изброите. Много моля да ги изброите. Не сега! (Шум и реплики.)
    Гласуваме параграфи от 13 до 22 включително, по Доклада на работната група.
    Гласували: въздържали се – 4, останалите са за.
    Параграфите са приети.
    По § 12 – предложение на народния представител Даниела Дариткова, което е подкрепено.
    Има предложение на народния представител Валери Симеонов, също подкрепено.
    Съответно текст на работната група. Това е текстът за лиценза. (Народният представител Йордан Цонев говори на изключени микрофони.)
    Гласуваме § 23 в редакцията на работната група.
    Гласували: въздържали се – 4, останалите са за.
    Текстът е приет.
    По § 13 – предложение на народния представител Даниела Дариткова и група народни представители.
    Гласуваме окончателната редакция на § 13, който става § 24.
    Гласували: въздържали се – 4, останалите са за.
    Текстът е приет.
    По § 14 – предложение на народния представител Даниела Дариткова, и съответно редакция на работната група.
    По § 15 – предложение на народния представител Даниела Дариткова, и редакция на работната група.
    По § 16 – предложение на народния представител Даниела Дариткова, подкрепено от работната група.
    Предложение на народния представител Валери Симеонов и група народни представители, подкрепено, както и редакция на работната група.
    РУМЕН ГЕЧЕВ: Тук става дума за свързани лица, роднини по първа линия, разбира се, няма да казвам имена, но и през последните години и в Комисията по хазарта има случаи – съпругът шеф, бившата съпруга, и тя работи там, тоест тук пише „съпрузи“. Юристите да кажат, защото времената се промениха вече, в ХХІ век сме, много хора живеят съвместно без да са съпрузи. Разбрахте ми въпроса: може ли да се разшири по някакъв начин или да се запише „лица във фактическо съжителство“?
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Правите ли такова предложение? Сега правите ли, за да го добавим?
    РУМЕН ГЕЧЕВ: Не, аз питам. Добавете го Вие.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Вие сте се сетили… (Весело оживление.)
    РУМЕН ГЕЧЕВ: Защото ще кажете: гласувайте го. Добре, ще го гласуваме. Хайде, прибавете го.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Ако щете, не го гласувайте, но сте прав. Трябва да има и „фактическо съжителство“.
    За протокола – предлагаме да се добави „и фактическо съжителство“.
    Гласуваме предложението на господин Гечев.
    Гласували: всички са за, предложението е прието.
    Моля да се отрази на съответното място в параграфа.
    Сега гласуваме от § 25 до § 28 включително, по Доклада на Комисията, заедно с току-що направеното и прието предложение от господин Гечев.
    Гласували: въздържали се – 4, останалите са за.
    Текстовете са приети.
    По § 18 – предложение от народния представител Даниела Дариткова, и той става § 29.
    По § 19 – предложение на народния представител Даниела Дариткова, който става § 30.
    По § 20 – предложение на народния представител Даниела Дариткова, който става § 31.
    По § 21 – предложението на народния представител Даниела Дариткова, който става § 32, по предложение на работната група.
    Изказвания няма.
    Гласуваме параграфи от 29 до 32 по Доклада на Комисията.
    Гласували: въздържали се – 4, останалите са за.
    Текстовете са приети.
    По § 22 – предложение на народния представител Даниела Дариткова, който става § 33.
    По § 23 – предложение на народния представител Даниела Дариткова, който става § 34.
    Предложение на работната група за § 24, който става § 35.
    По § 25 – предложение на народния представител Даниела Дариткова, подкрепено, който става § 36.
    Гласуваме анблок параграфи от 33 до 36 по Доклада на Комисията.
    Гласували: въздържали се – 4, останалите са за.
    Текстовете са приети.
    Предложение на народния представител Даниела Дариткова и група народни представители за нов § 37, който е подкрепен.
    Имаме § 26 по вносител, който е в редакцията на работната група, и става § 38.
    Гласуваме параграфи 37 и 38 по Доклада на Комисията.
    Гласували: въздържали се – 4, останалите са за.
    Текстовете са приети.
    Предложение на народния представител Даниела Дариткова за създаване на нов параграф, в случая – 39, по Доклада на Комисията.
    Гласуваме § 39 в редакцията на работната група, по Доклада.
    Гласували: въздържали се – 4, останалите са за.
    Текстът е приет.
    Работната група предлага да се създаде нов параграф – в случая ще бъде § 40, нали?
    Гласуваме § 40 по Доклада.
    Гласували: въздържали се – 4, останалите са за.
    Текстовете са приети.
    По § 28 по вносител – предложение на народния представител Даниела Дариткова, подкрепено. Има съответна редакция на текста, който става § 41.
    По § 29 – предложение на народния представител Даниела Дариткова, подкрепено, който става § 42.
    По § 30… (Шум и реплики.)
    Гласуваме параграфа, в който е чл. 47б.
    Гласували: въздържали се – 4, останалите са за.
    Текстът е приет.
    Докладвах параграфи 41, 42 и 43.
    По § 31 по вносител – предложение на народния представител Даниела Дариткова, подкрепено, който става § 44.
    По § 32 – предложение от народния представител Даниела Дариткова и група народни представители, подкрепено, и става § 45.
    По § 33 – подкрепено предложение от Даниела Дариткова и група народни представители, който става § 46.
    Гласуваме параграфи от 41 до 46 по Доклада на работната група.
    Гласували: въздържали се – 4, останалите са за.
    Текстовете са приети.
    По § 34 – предложение на Даниела Дариткова и група народни представители, който става § 47.
    По § 35 – предложение на народния представител Даниела Дариткова, подкрепено, който става § 48.
    По § 36 – предложение на народния представител Даниела Дариткова, подкрепено, който става § 49.
    По § 37 – предложение на народния представител Даниела Дариткова, подкрепено, който става § 50.
    Гласуваме анблок параграфи от 47 до 50 по Доклада на Комисията.
    Гласували: въздържали се – 4, останалите са за.
    Текстовете са приети.
    По § 38 – предложение на народния представител Даниела Дариткова, подкрепено, който става § 51.
    По § 39 – предложение на народния представител Даниела Дариткова, подкрепено, който става § 52.
    По § 40 – предложение от народния представител Даниела Дариткова, което е подкрепено, и става § 53.
    По § 41 – предложение от народния представител Даниела Дариткова, подкрепено, което става § 54.
    По § 42 – предложение от народния представител Даниела Дариткова, подкрепено.
    Предложение на народния представител Валери Симеонов и група народни представители, подкрепено и съответно текст на работната група за § 55 по Доклада.
    Гласуваме анблок параграфи от 51 до 55 по Доклада на Комисията.
    Гласували: въздържали се – 4, останалите са за.
    Текстовете са приети.
    По § 43 – предложение на народния представител Даниела Дариткова и група народни представители, прието, става § 56.
    Предложение на народния представител Валери Симеонов и група народни представители, което е подкрепено.
    Съответно се създава нов § 57 по това предложение.
    По § 44 – предложение на Даниела Дариткова и група народни представители, подкрепено, който става § 58.
    По § 45 – предложение на Даниела Дариткова и група народни представители, подкрепено, което става § 59.
    По § 46 – предложение на Даниела Дариткова и група народни представители, подкрепено, който става § 60.
    Гласуваме анблок параграфи от 55 до 60, които са по Доклада и са пред Вас.
    Гласували: въздържали се – 4, останалите са за.
    Текстовете са приети.
    По § 47 – предложение на Даниела Дариткова и група народни представители, подкрепено, който става § 61.
    По § 48 – предложение на народния представител Даниела Дариткова, подкрепено.
    Предложение на народния представител Валери Симеонов по същия параграф, което също е подкрепено.
    Работната група е предложила текст, който става § 62.
    По § 49 – предложение от народния представител Даниела Дариткова и група народни представители, подкрепено.
    Предложение на Валери Симеонов и група народни представители, което е подкрепено.
    Редакция на работната група по този параграф, който става § 63.
    По § 50 – предложение на Даниела Дариткова и група народни представители, подкрепено, който става § 64.
    По § 51 – предложение на Даниела Дариткова и група народни представители, подкрепено, който става § 65.
    Гласуваме анблок параграфи от 60 до 65 по Доклада на Комисията.
    Гласували: въздържали се – 4, останалите са за.
    Текстовете са приети.
    По § 52 – предложение на Даниела Дариткова и група народни представители, подкрепено, съответно става § 66 по Доклада на Комисията.
    По § 53 по вносител – предложение на Даниела Дариткова и група народни представители, подкрепено, който става § 67 по Доклада.
    По § 54 – предложение на Даниела Дариткова и група народни представители, подкрепено, която става § 68 по Доклада.
    По § 55 – предложение на Даниела Дариткова и група народни представители, подкрепено, който става § 69.
    По § 56 – предложение на Даниела Дариткова и група народни представители, което работната група подкрепя, подкрепя и текста на вносителя по принцип и предлага § 70 в редакцията пред Вас.
    Гласуваме анблок параграфи от 65 до 70 по Доклада на Комисията.
    Гласували: въздържали се – 4, останалите са за.
    Текстовете са приети.
    Предложение на Даниела Дариткова и група народни представители за създаване на нов параграф. Работната група го подкрепя и създава § 71.
    Предложение на Валери Симеонов и група народни представители също за нов параграф.
    Работната група по подкрепя и създава § 72.
    Гласуваме новите параграфи 71 и 72 в редакцията по Доклада.
    Гласували: въздържали се – 4, останалите са за.
    Параграфите са приети.
    По § 57 – работната група подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага редакция на § 57, който става § 73.
    Параграф 58 също е подкрепен по принцип с редакция на работната група и става § 74.
    По § 59 – предложение на Даниела Дариткова и група народни представители, подкрепено, който става § 75.
    По § 60 по вносител – предложение на Даниела Дариткова и група народни представители, подкрепено, като е подкрепен по принцип и текстът на вносителя. Работната група предлага редакция на § 60, който става § 76.
    По § 61 – предложение на Даниела Дариткова и група народни представители, подкрепено предложение, две предложения на Даниела Дариткова и то подкрепено.
    Предложение на Валери Симеонов и група народни представители, също подкрепено.
    Работната група предлага редакция на § 61, който става § 77 по Доклада на Комисията.
    По § 62, който е по вносител и е подкрепен и става § 78.
    И § 63, който е по вносител и също е подкрепен и става § 79.
    Сега гласуваме анблок параграфи от 73 до 79 в редакцията на работната група по Доклада на Комисията.
    Гласували: въздържали се – 4, останалите са за.
    Текстовете са приети.
    „Преходни и заключителни разпоредби.“
    Работната група подкрепя наименованието на подразделението.
    Продължаваме с § 64 – предложение на Даниела Дариткова и група народни представители, подкрепено, както и предложение по реда на чл. 83, ал. 5, т. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, което също е подкрепено.
    Пред Вас е окончателната редакция на § 80.
    Гласуваме наименованието „Преходни и заключителни разпоредби“ и § 80 по Доклада на Комисията.
    Гласували: въздържали се – 4, останалите са за.
    Текстовете са приети.
    Предложение по реда на чл. 83, ал. 5, т. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание за създаване на нови параграфи, които са параграфи 81, 82 и 83. Това са режимите на уреждане на взаимоотношенията на закритата Агенция по хазарта.
    Пред Вас са текстовете.
    Изказвания няма.
    Гласуваме параграфи 81, 82 и 83 в редакцията на работната група.
    Гласували: въздържали се – 4, останалите са за.
    Текстовете са приети.
    По § 65 – предложение на Даниела Дариткова и група народни представители, подкрепено, предложение на народен представител по чл. 83, ал. 5, т. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание. Това е преходният режим за приключване на неприключилите производства. Пред Вас е § 84 по Доклада на Комисията в редакцията на работната група.
    Гласуваме този параграф, както и гласуваме анблок параграфи 81, 82, 84 и 84 по Доклада на Комисията.
    Гласували: въздържали се – 4, останалите са за.
    Параграфите са приети.
    Предложение на Даниела Дариткова и група народни представители за създаване на нов параграф, както и предложение по реда на чл. 83, ал. 5, т. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание за създаване на нови параграфи. Пак казвам, че това е преходният режим за приключване на неприключилите производства.
    Предлагам, ако няма изказвания, да гласуваме параграфи 85, 86, 87, 88 и 89 в редакцията на работната група по Доклада на Комисията.
    Гласували: въздържали се – 4, останалите са за.
    Текстовете са приети.
    По § 66 – предложение на Даниела Дариткова и група народни представители. Това са промени в други закони, които касаят преди всичко замяна на наименованието на Комисията по хазарта с НАП.
    Предложението е подкрепено. Съответно този параграф става § 90.
    По § 67 – предложение на Даниела Дариткова и група народни представители, подкрепено.
    Предложение на народния представител Менда Стоянова, също подкрепено.
    Второ предложение на народния представител Менда Стоянова, също подкрепено.
    Имаме текст на работната група за § 91 – измененията в ДОПК.
    Гласуваме параграфи 90 и 91 по Доклада на Комисията.
    Гласували: въздържали се – 4, останалите са за.
    Текстовете са приети. (Реплики.)
    Дава се малко време на Националната агенция за приходите да организира дейността си, защото няма как да започне от утре, като в рамките на тези срокове се удължават и сроковете на неприключилите производства, за да не търпят щети, примерно, тези, които са в тези производства. Това е в общи линии.
    Предложение на народния представител Менда Стоянова за нов параграф – § 92.
    Второ предложение на народния представител Менда Стоянова за влизането в сила, подкрепено от работната група.
    Предложение на Даниела Дариткова и група народни представители за промени в Закона за Националната агенция за приходите, което не е подкрепено от работната група. (Шум и реплики.)
    Ние гласувахме § 91, гласуваме и § 92 по Доклада на Комисията.
    Гласували: въздържали се – 4, останалите са за.
    Текстът е приет.
    След това имам предложение, което… (Шум и реплики.)
    То наистина няма смисъл. Това трябва да го оттегля – оттеглям това предложение.
    Предложението на Даниела Дариткова и група народни представители не е подкрепено и отиваме направо на § 68 по вносител, където отново имаме предложение на Даниела Дариткова и група народни представители, което е подкрепено и текста по Доклада, който е § 93.
    По § 69 – предложение на Даниела Дариткова и група народни представители, подкрепено, който става § 94.
    По § 70 – предложение на Даниела Дариткова и група народни представители, подкрепено. Параграфът става § 95 по Доклада.
    По § 71 – предложение на Даниела Дариткова и група народни представители, подкрепено. Работната група подкрепя текста на вносителя и на Даниела Дариткова и група народни представители и параграфът става 96.
    По § 72 по вносител, който става § 97.
    Гласуваме неприетото предложение на Даниела Дариткова и група народни представители.
    Гласували: всички се въздържат.
    Предложението на народния представител Даниела Дариткова не е прието.
    Гласуваме анблок параграфи от 93 до 97 в редакцията по Доклада на Комисията.
    Гласували: въздържали се – 4, останалите са за.
    Текстовете са приети.
    За § 73 работната група не подкрепя текста на вносителя и предлага § 73 да бъде отхвърлен.
    Гласуваме отхвърлянето на § 73.
    Гласували: всички са за.
    Параграф 73 е отхвърлен.
    Предложение на Даниела Дариткова и група народни представители за създаване на нов параграф. Прието.
    Работната група създава § 98.
    По § 74 – предложение на Валери Симеонов и група народни представители, подкрепено.
    Предложение, направено по реда на чл. 83, ал. 5, т. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, също подкрепено.
    Работната група не подкрепя текста на вносителя и предлага следната редакция на § 74, който става § 99. Пред Вас е този параграф.
    Сега гласуваме параграфи 98 и 99 по Доклада на Комисията.
    Гласували: въздържали се – 4, останалите са за.
    Текстовете са приети.
    Предложение на Валери Симеонов и група народни представители, което не е подкрепено, тъй като гласувахме и преди това този текст. Все пак да го гласуваме и сега.
    Гласували: всички се въздържат.
    Предложението не е прието.
    С това приключихме с гласуването по Закона. Благодаря Ви.

    Преминаваме към следващата точка:
    ПЪРВО ГЛАСУВАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТА ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА МЕСТНИТЕ ДАНЪЦИ И ТАКСИ.
    Внесен е от Менда Стоянова и група народни представители.
    Какво предлагаме с този законопроект?
    Първото, което предлагаме, е да дадем възможност на общинските съвети да освобождават от заплащане на такса битови отпадъци за услугата сметосъбиране и сметоизвозване за определен период от 2020г. на задължени лица, предприятия, които вследствие на извънредното положение, обявено по установения ред, са преустановили стопанската си дейност и тя не е осъществявана в съответния недвижим имот. (Реплика от народния представител Дора Янкова.)
    Нямат право, ако нямат законово основание. Знаете, че когато едно предприятие не извършва дейност, то може да подаде декларация до месец ноември предната година. Няма как това да се случи за 2020г., така че даваме такава възможност и им даваме възможност да си удостоверяват това със съответните финансови документи.
    Другото, което се прави тук, е промяна в Закона за движението по пътищата, като идеята на тази промяна е да се затвори една дупка, която напоследък се използва от данъкоплатците при прехвърляне на автомобили. Те дерегистрират автомобила от КАТ, прехвърлят го и след това го регистрират, като по този начин избягват заплащането на такса прехвърляне. Сега ние се опитваме да затворим този текст.
    Имате ли въпроси? Няма.
    Гласуваме на първо четене Законопроект за изменение и допълнение на Закона за местните данъци и такси, № 050-01-59, внесен на 10 юли 2020 г.
    Гласували: за – болшинство.
    Законопроектът е приет.

    Преминаваме към следващата точка:
    ИЗСЛУШВАНЕ НА КАНДИДАТИТЕ ЗА ЗАМЕСТНИК-ПРЕДСЕДАТЕЛ И ЧЛЕН НА КОМИСИЯТА ЗА ФИНАНСОВ НАДЗОР.
    При нас са Бойко Атанасов – председател на Комисията, и кандидатите за тези две места: господин Владимир Савов, който познавате всички, тъй като и преди това беше и.д. зам.-председател на направление „Застраховане“ и господин Петър Джелепов – кандидат за член на Комисията.
    По Процедурните правила председателят на Комисията по финансов надзор предлага кандидати за заместник-председател на Застрахователния надзор и за член на Комисията. В приетия от нас срок той е представил двете кандидатури, заведени са надлежно в Деловодството. В тези предложения се съдържат и писмените мотиви, които аргументират добрата професионална репутация на кандидатите, както и са приложени документите за писмено съгласие на кандидатите и декларация относно наличие на българско гражданство, както и писмено съгласие на кандидатите за достъп до разкриване на документи и обявяване на принадлежност на българските граждани в държавна сигурност и разузнавателните служби на Българската народна армия. Има и подробни автобиографии, заверено от кандидата копие от диплома за завършено висше образование с минимална образователно-квалификационна степен „Магистър“ в тази област, както и документи, удостоверяващи, че предложеният кандидат притежава добра репутация, знания, умения и стаж по специалността не по-малко от пет за последните десет години от трудовия му или служебен стаж.
    Всички тези документи са проверени и отговарят на изискванията. Качени са на сайта на Народното събрание, тоест минало е и публичното оповестяване. Дали сме срок на изслушването не по-рано от седем дни от публикуването на тези документи и те са публикувани. В този срок следва да постъпят становища и въпроси. Нямаме постъпили становища и въпроси от неправителствените организации и от средствата за масово осведомяване.
    Извършена е и предварителната проверка по Закона за достъп и разкриване на документи, обявяване на принадлежност на българските граждани към Държавна сигурност и разузнавателните служби на Българската народна армия. Кандидатите не са били такива. Резултатът от проверката също е публикуван на сайта, така че той е известен.
    Остава да изслушаме кандидатите в Комисията по бюджет и финанси, като на всеки кандидат сме дали възможност да представи себе си и своята концепция за дейността до 20 минути, като след това народните представители могат да поставят въпроси към кандидатите.
    Това е, което ние трябва да свършим.
    Първо, давам думата на господин Бойко Атанасов да ни представи кандидатурите и след това ще дам думата на двамата кандидати поотделно.
    БОЙКО АТАНАСОВ: Благодаря, госпожо Председател.
    Уважаеми дами и господа народни представители, колеги! Имам удоволствието да представя кандидатурите за заместник-председател на ръководещ направление „Застраховане“ и член на Комисията.
    По отношение на господин Владимир Савов мога да кажа само, че последните две години, в които работихме заедно, ми дават основанието да вярвам, че той е подходящата кандидатура и че неговият опит на експертно ниво, стратегическо мислене и политиката в областта на застраховането биха били в най-голяма степен и в полза за Комисията.
    Отделно от това господин Савов девет месеца е изпълнявал вече тези правомощия, така че считам, че с летящ старт би поел тези функции. Също така искам да споделя с Вас, че за последната една година, когато беше в Комисията, господин Савов беше човекът, който се занимаваше с международната дейност в Комисията. Той беше лицето на Комисията пред EIOPA (Европейски орган за застраховане и професионално пенсионно осигуряване) и ESMA (Европейски орган за ценни книжа и пазари), като отзивите от тези международни организации също са много добри. Разчитам тази тенденция да се подобри и да се задълбочи още повече.
    По отношение на господин Петър Джелепов, разчитам на неговия професионален опит. В последните 15 години той е в банковата сфера, като през последните десет е на ръководни постове и е работил и управлявал над сто човека. В тази сфера разчитам на неговата експертиза по отношение на анализа и риска на финансовите пазари, по отношение защитата на потребителите на инвестиционни застрахователни и осигурителни услуги, както и за подобряване на процеса и внедряването на новите технологии като цяло в небанковия финансов сектор.
    Съвсем накратко това мога да кажа. Благодаря, госпожо Председател.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Благодаря.
    Предлагам да дадем думата на единия и на други кандидат. Бъдете по-стегнати в изказването си.
    Заповядайте, господин Савов.
    ВЛАДИМИР САВОВ: Благодаря, госпожо Председател.
    Уважаеми дами и господа народни представители, уважаеми колеги! Наистина ще се вслушам в призива и ще се постарая максимално кратко и предметно да Ви очертая перспективите и приоритетите пред застрахователния надзор в Комисията за финансов надзор.
    Наистина познавам добре работата на Комисията за последните шест години и за част от тях и в ролята на изпълняващ правомощията на заместник-председател. Поради това ще започна с онези предизвикателства и направления, които според мен изискват решителни и бързи действия.
    Основен и незабавен приоритет на Надзора, считам,че трябва да бъде мониторингът и реакцията към кризата, причинена от пандемията COVID-19. Особено важно е застрахователите да са в състояние да поддържат своите услуги, да подкрепят своите клиенти и да приложат необходимите мерки за осигуряване на непрекъснатостта на техния бизнес. В този смисъл надзорът следва да подкрепи техните усилия, разбира се, доколкото това позволяват параметрите на Кодекса на застраховането.
    На следващо място и важен приоритет за Комисията за финансов надзор и за управление „Застрахователен надзор“ е довеждането до завършек и въвеждането най-сетне в живота на системата „Бонус-малус“. В сътрудничество с другите две институции, оправомощени да приемат тази наредба – Министерството на вътрешните работи и Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, се изработиха нови редакции на текстовете на Наредбата, които, както знаете, на първия етап предизвикаха съществен и невинаги положителен обществен отзвук. Мисля, че тези нови текстове и извършената работа ще бъдат възприети добре и ще отговорят на повишените очаквания на обществото, а също така и ще спомогнат за стратегическите задачи, които тази система си поставя.
    На трето място е разработката на методика и наредба за определяне на размера на имуществените и неимуществените вреди вследствие на телесни увреждания и смърт, които бяха делегирани на Комисията с последната редакция на Кодекса на застраховането в края на 2018г. Изготвен е доклад, който стъпва на международния опит, европейския опит – най-добри практики в тази насока. Оттук нататък следва да се активизира работата също и с оглед и на българските правни традиции и тази методология да придобие вид на една наредба и за да спазим също вменени ни от Кодекса на застраховането срокове.
    В по-дългосрочен план, мисля, че трябва да отбележа, че във всички свои действия ще се ръководя от принципите, залегнали в Стратегията на Комисията за финансов надзор, а именно законност, обективност и безпристрастност, предвидимост и последователност, отговорност и прозрачност, ефективност и ефикасност.
    Осигуряването на финансовата стабилност на сектора е от изключителна важност с оглед присъединяването на България към Механизма за обща европейска валута. В Комисията за финансов надзор и в частност в „Застрахователния надзор“ вече е възприет подходът за риска „Базиран надзор“, който има за цел изпреварващо идентифициране, приоритизиране и превантивно адресиране на проблемите, именно превантивно, а не да търсим решение, когато вече те са възникнали. Считам, че следва да бъде засилен именно проактивния диалог на Надзора със застрахователите с цел именно ранното идентифициране на потенциални проблеми.
    От увеличаващо значение ще бъде и засиленият надзор на пазарното поведение – как се продават застрахователните продукти, как работят застрахователите, как работят техните агенти и застрахователните посредници. Дейността на Надзора, който в изминалите години основно беше фокусиран върху пруденциалните изисквания и платежоспособността, все повече и повече ще се измества и в тази насока.
    Важен приоритет за целия Надзор и в частност пак за застраховането е дигитализацията на процесите и услугите, възможността за предоставянето им от разстояние, особено в обстановката, в която се намираме. В този смисъл смятам, че трябва да получат по-добро и по-широко развитие надзорните и регулаторни цифрови технологии, автоматизацията на анализа на данни в електронен вид и насърчаването на електронното подаване на информация.
    В един такъв по-дългосрочен план следва да бъде внимателно преценена ефективността на инфраструктурата на българския застрахователен сектор и неговите обезпечаващи системи, като, разбира се, изхождаме от променящата се парадигма на икономиката, разширяващата се дигитализация, натрупан опит, идентифицираните във времето несъвършенства. Разбира се, към този процес следва да се подходи изключително внимателно, отговорно, с анализ на рисковете и всички заинтересовани лица.
    Някои от ситуациите в сектора например по системата „Зелена карта“ и наложения от Съвета на бюрата мониторинг на Националното бюро изискват в допълнение на надзорните мерки, които може да предприеме Комисията за финансов надзор, също така и комплексен подход и взаимодействие с компетентни български, чуждестранни и международни институции, ще продължи и задълбочи сътрудничеството с EIOPА, където вече наистина имаме изградена активна комуникация и добра репутация. Във всички такива случаи ще отстоявам и отчитам и националния интерес при взаимодействието си със структурите на европейските надзорни органи.
    Използвам случая да благодаря на председателя на Комисията за финансов надзор господин Атанасов за доверието, което ми гласува, като ме номинира за този пост и за мен ще бъде чест и привилегия да отговоря и на доверието на Народното събрание в случай, че кандидатурата ми получи подкрепа.
    Вярвам, че имам необходимите опит, знания, а също така и мотивация да работя с енергия и почтеност в изпълнение на мисията на Комисията за финансов надзор, а именно защитата на потребителите на финансови услуги и, от друга страна, финансовата стабилност на пазара – два приоритета, които в баланс и взаимодействие помежду си ще доведат и до положително развитие на сектора, и на икономиката на страната. Благодаря Ви за вниманието.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Колеги, ако имате някакви въпроси към колегата, може би сега, да не е наведнъж.
    Благодаря Ви.
    Заповядайте, господин Джелепов.
    ПЕТЪР ДЖЕЛЕПОВ: Благодаря, госпожо Председател.
    Уважаеми дами и господа народни представители, уважаеми дами и господа колеги! Благодаря за доверието да представя концепцията си като кандидат-член на Комисията за финансов надзор, който ще отговаря за анализа и оценката на рисковете на финансовите пазари, защитата на потребителите на финансови услуги.
    Концепцията ми е базирана на развитието на основните процеси в работата на един от най-важните регулаторни органи в България: на първо място, анализ на рисковете в небанковия финансов сектор, като една от основните цели пред регулаторния орган е анализ и превенция на рисковете при застрахователните, инвестиционните и осигурителните пазари – това е приложимо и ефективно при прилагане на риск „Базиран надзор“; поддържане на стабилни финансови пазари чрез ранна идентификация на рисковете с оглед поддържане на финансовата стабилност; развитие на подхода за анализ в електронен вид при извършване на контролните действия и насърчаване на електронното подаване на информация.
    Важно е прилагането на Стратегията за управление на риска от неспазване относимото законодателство от поднадзорните лица чрез периодични оценки на нивата на неспазване на относимото законодателство, регулярна оценка на отделните рискови индикатори с цел основно превенция, а не да изчакваме, когато стане проблем.
    Основна задача ще бъде прегледът, анализът и оценката на рисковете в небанковия финансов сектор, вследствие на пандемията от COVID-19, като в условията на влошена икономическа обстановка и повишаване на основните категории и рискове вследствие на пандемията, ще акцентирам върху оценката и превенцията на риска, на които са подложени участващите в небанковия финансов сектор.
    Ефективното прилагане на надзора, основан на риска, се базира върху няколко елемента, които са от съществено значение, освен за прилагането на настоящите надзорни рамки, но и за тяхното надграждане с оглед по-високи резултати и предвидимост на рисковете.
    Акцентът върху настояще и бъдеще, присъщи за сферата на дейност на поднадзорните лица и риска, ще доведе до създаване на приобщаващ подход към ранни коригиращи действия при преодоляване на последиците от пандемията и не само. Изграждането на системата за ранно предупреждаване чрез непрекъснато събиране и анализ на данни ще повиши пропускателната способност за наблюдение и на база ключови индикатори ще се предвиди евентуална криза.
    На второ място, основна моя задача ще бъде защитата на инвеститорите, застрахованите и осигурените лица. Целта на осъществяваната от мен контролна дейност е предотвратяване и преустановяване на закононарушения с оглед осигуряване защитата на интересите на инвеститорите, застрахованите и осигурените лица. Основна задача ще бъде постигане на стабилност, прозрачност и доверие на финансовите пазари.
    Основна моя задача в бъдещата ми работа, ако бъда одобрен и подкрепен, ще бъде и осъществяване на подкрепа за въвеждане на финансови иновации и технологии в небанковия финансов сектор. Целта ми ще бъде получаване на информация относно това кои финансови иновации използват и предоставят поднадзорните лица към настоящия момент, както и кои финансови организации имат намерение да ги въведат през следващите години в рамките на събраната информация и намалението на разходите и отчетеното повишение на приходите.
    Вследствие на направените констатации ще бъде направен детайлен анализ на нормативните пречки пред прилагането и развитието на финансовите иновации и ще бъдат набелязани предложения и конкретни решения за тях.
    Важна задача за мен ще бъде и активното развитие на финансовите технологии в условията на пандемията от COVID-19.
    В резюме, най-важният краен резултат за мен е дигитализацията на небанковия финансов сектор, понижаване на разходите, съответно ръст на приходите и улеснен достъп на клиентите до финансовите, застрахователните и осигурителните услуги. За мен от съществено значение е ролята на Комисията за финансов надзор като медиатор между ползвателите на финансови услуги и поднадзорните лица, контролът, превенцията и прилагането на регулаторната мярка.
    Като обобщение и като следствие от натрупания ми опит във финансовия сектор заявявам своята готовност да работя с доверие и ясна комуникация за постоянно усъвършенстване на регулаторната и надзорна дейност на Комисията за финансов надзор. Ангажирам се да защитавам интересите на гражданите и бизнеса в ролята им на потребители на небанкови финансови услуги.
    Благодаря на господин Атанасов за предложението. Благодаря и на Вас за вниманието.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Благодаря.
    Колеги, имате думата за изказвания, въпроси.
    Господин Гечев, само да кажа, че тук е сложена, прикачена и на единия, и на другия академичната справка, както Вие миналия път поискахте. Много добро впечатление ми правят и двете, особено на господин Савов, който е един отличник… (Оживление.)
    ДОРА ЯНКОВА: Може ли една препоръка? Една препоръка само – явно дипломите са дипломи, обаче да работи така за хората, че да няма извънредни заседания в стила на кипърската застрахователна компания. Защото и в момента сме гузни пред хората. Ходим с наведени глави, питат ни какво става и нищо не става. А и тези хора имаха страхотни дипломи. Затова препоръката ми е председателят да е събуден и тези, които го подпомагат, да не спят.
    ПРЕД. МЕНДА СТОЯНОВА: Други изказвания?
    Заповядайте, господин Гечев.
    РУМЕН ГЕЧЕВ: Уважаема госпожо Председател, уважаеми колеги! За разлика от други обсъждани предложения, които сме имали в парламента и те не са завършвали добре, поради това, че при определени условия преди време са се подавали на кадрови натиск шефовете на съответните институции, в това число и Комисията за финансов надзор, в случая, казано накратко, ние ще подкрепим и двете кандидатури, тъй като колегите и по дипломи, и по стаж отговарят на изискванията.
    Нашата препоръка от избора на ръководни кадри, както се казва, и на новата Българска банка за развитие, и на Агенцията по експортно застраховане, и тук ще бъде и към ръководителя на КФН, и към новите колеги. Има формална и неформална страна. Ние всички знаем кой къде е работил, как е работил. Препоръката е следната: защитавайте интереса на обществото, на инвеститорите и на потребителите, защото нямаме право на повече грешки.
    Причината за това, което става около нас и около парламента, знаете, че обществото не одобрява работата на всички ни в една или друга степен. Никакви повече кипърски и други! Да се носи персонална отговорност и да не се забравя, че сте изпратени там не да защитавате интереса на един или друг, някаква група, а сте изпратени да защитавате интересите на българското общество и на българския бизнес.
    Дотук много добре. Желаем Ви успех! Ако имате нужда от някаква подкрепа, нормативни промени и други, едва ли ще има проблем. Колегата ще помага с каквото може. В случая нямам никакви притеснения, за разлика от други случаи, че клиентите ще се побутват и ще се подсмиват на професионализма на някои хора. В случая двамата колеги не вярвам да изпадат в такава ситуация и ще представят достойно институцията.
    Желаем Ви успех и умната! Благодаря Ви.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Благодаря.
    Заповядайте, господин Цонев.
    ЙОРДАН ЦОНЕВ: Благодаря, госпожо Председател.
    Първо, да поздравя Бойко Атанасов за предложенията, защото освен че са много добри професионалисти, освен СV-тата, които Вие харесахте, тук има още два момента, които аз искам да изтъкна.
    Първият, че става въпрос за хора с опит, особено господин Савов има опит вече в Комисията, има опит и в сектора „Застраховане“ и то в много труден момент – това е първото. Разбира се, и господин Джелепов също има опит. От това, което чухме – амбициите му за високотехнологични продукти в сектора, това е много насърчаващо обещание.
    Второ, да поздравя Бойко Атанасов и за друго. Тъй като знам кандидатите откъде са били представени преди тук, очевидно става въпрос за професионален избор и за никакъв партиен натиск или партиен избор. Очевидно, тук става въпрос само за професионален избор. Ако беше иначе, най-вероятно поне единият от кандидатите, нямаше да е кандидат.
    Поздравления за това, че съвсем професионално сте се спрели на хората!
    Една препоръка към господин Савов – от целия небанков финансов сектор Вие поемате ресора, който е в най-тежко състояние, с най-много проблеми. Опрете се на всички – и на Комисията по бюджет и финанси, и на министъра на финансите, и на екипите, защото там проблемите са сериозни и ние разбираме колко ще Ви бъде трудно.
    Пожелавам успех и на двама Ви, и на цялата Комисия! Благодаря. Ние ще подкрепим тези кандидатури.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Други желаещи да се изкажат? Няма.
    Ние няма да гласуваме сега, защото такава е процедурата. В залата ще се гласува. Другата седмица ще бъдем в залата. Благодаря.

    Преминаваме към точка пета:
    ПРОЕКТ НА РЕШЕНИЕ ЗА ВЪЗЛАГАНЕ НА СМЕТНАТА ПАЛАТА ДА ИЗВЪРШИ ОДИТ ЗА СЪОТВЕТСТВИЕ ПРИ ФИНАНСОВОТО УПРАВЛЕНИЕ НА ПУБЛИЧНИТЕ СРЕДСТВА И ДЕЙНОСТТА НА БЪЛГАРСКАТА НАЦИОНАЛНА ТЕЛЕВИЗИЯ И НА СЕМ.
    Госпожа Мария Илиева ще ни запознае с предложението.
    МАРИЯ ИЛИЕВА: Уважаеми колеги, всички знаем, че Българската национална телевизия е обществен доставчик на медийни услуги и като такъв получава субсидия от държавата за своята дейност.
    През последните години по бюджета на телевизията има натрупване на задължения по Договора за разпространение на телевизионните програми чрез електронна съобщителна мрежа за наземно цифрово разпространение, като причините са различни. Една от тях е поемане на финансови ангажименти над предвидените по бюджета на телевизията.
    Бихме искали да видим как телевизията изпълнява своя бюджет, как го планира, отчита, каква е причината за тези несъответствия, тъй като, знаете, че като организация, която получава средства от бюджета, тя е необходимо не само да бъде законосъобразна, но и да прилага принципа на добро финансово управление.
    От своя страна Телевизията осъществява дейността си на база на лиценз, който е издаден от Съвета за електронни медии и в този лиценз се регламентират, определят се задълженията на Телевизията относно съдържанието на програмите, включително видове предавания и продукти. Към момента субсидирането на телевизията се извършва на база на час-програма.
    Европейското законодателство е оставило в компетентността на държавите членки да определят реда и начина за финансиране на обществените доставчици на медийни услуги, като изисква от тях да имат ефективност в надзорната дейност. В случая надзор по изпълнение на лиценза се осъществява от Съвета за електронни медии. Това е причината да предлагаме два одита – единият е одит за съответствието на финансовото управление на публичните средства и дейността на Българската национална телевизия, а другият е одит за ефективността на надзорната дейност, осъществявана от Съвета за електронни медии върху националните обществени доставчици на медийни услуги.
    Предложението е одитът да се извърши до 31 октомври тази година и съответно месец по-късно да бъде представен окончателният доклад в Народното събрание.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Благодаря. Имате думата за въпроси или предложения.
    Заповядайте.
    ГЕОРГИ ТЪРНОВАЛИЙСКИ: На мен ми се струва, че срокът е малко кратък. Не знам дали имате предвид нещо, свързано с бюджета на Телевизията? Това ли имате предвид?
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Не само. В момента има работна група, която прави промяна в Закона за финансирането, тъй като трябва да отговорим на Директивата. Това би подпомогнало начина, по който да се структурират показатели, индикатори и така нататък, чрез които да се извърши това финансиране, тъй като се налага ние да променим този начин. Той не отговаря на Директивата за държавните помощи. Трябва да го обосновем по друг начин.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Заповядайте.
    ЦВЕТАН ЦВЕТКОВ: Благодаря, госпожо Председател.
    Уважаеми госпожи и господа народни представители! Ще помогна само за уточняване обхвата на двата одита, тъй като при първия е записано: одит за съответствие при финансово управление на публични средства и дейностите на БНТ, а в мотивите се изтъква само изследване на бюджета, изпълнението на бюджета. При такъв одит за финансово управление, освен изследване на бюджета се проверяват обществени поръчки, разходи за трудови възнаграждения, авторски права, управление на предоставената собственост на БНТ. Ако се направи цялостен одит, срокът ще бъде недостатъчен. Ако обаче се фокусираме само върху изпълнението на бюджета за одитирания период, посочен в Проекта на решение, ще може да се справим. Моята молба е да се уточни обхватът на одита. Дали само това ще бъде областта на изследване. (Реплики.)
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Няма смисъл, разбира се.
    ЦВЕТАН ЦВЕТКОВ: Тогава срокът ще бъде много кратък.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Ще сложите по-голям екип и ще работите. Казвам Ви, че до края на годината е нужно да се направи Законът и да се планира бюджетът на българската телевизия по нов начин, просто няма как. Ако искаме да свършим работа, трябва да се напънете. Ще направите по-голям екип, ще се съсредоточите и така. (Разговор на изключени микрофони.)
    Молбата ни е да се съсредоточите, защото това е важно не просто да си приказваме какво се случва там, а и да се свърши реална работа и да стане каквото трябва.
    ЦВЕТАН ЦВЕТКОВ: Разбирам. И ако може още един въпрос: по отношение обхвата на втория одит. Национални обществени доставчици на медийни услуги са БНТ и БНР. Тук се включва и БНР в одита на тази надзорна функция, която се упражнява от СЕМ. В мотивите се говори за БНТ?
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Според мен трябва да си включите и БНТ, и БНР, Съвета за електронни медии, защото, пак казвам, по Директива изключително важно е да има надзор над тези обществени доставчици на медийни услуги, за да се оправдае въпросната субсидия. Този надзор трябва да го прави СЕМ, няма кой друг да го прави. Те трябва да имат критерии, индикатори, да следят, не знам какво да правят, и така нататък. Затова искаме да видим те имат ли такива неща, нямат ли, как осъществяват този надзор досега? Как смятат да го осъществяват във връзка с Директивата – изискванията, които са поставени там? Това е.
    РУМЕН ГЕЧЕВ: Разбира се, че трябва да е всеобхватен. Подкрепяме. Може би за бъдещата ни работа – господин Цветков от Сметната палата, и ние да видим както в някои страни, сега си мисля, има ограничения на разходите, които правят над лимита. Не знам дали това число ще излезе, но четох в медиите, че при предния шеф на телевизията някакви минус 70 милиона, минус 50 милиона. Хората по света имат ограничение с колко могат да надвишават текущите им ограничения.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Господин Гечев, вижте, ние имаме…
    РУМЕН ГЕЧЕВ: Разбрах, но те като проверяват сега да кажат, ако е имало ограничение, как така те са били преодолени и препоръчайте какво още трябва да се направи, за да не може фактически, който и да е директор на телевизията, да превишава.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Вижте, когато гласуваме Закона за държавния бюджет, понеже те са в отделен член, отделно им гласуваме техния бюджет, там са им сложени и лимити на разходи, и лимити на поемане на задължения. (Дискусия встрани от микрофоните.)
    РУМЕН ГЕЧЕВ: Да направим така, че да не може да харчи повече от това, което му е ограничено.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Той не харчи повече. Той е сключил договор и това са задължения.
    Министерството на финансите не му дава повече пари от това, което е гласувано в бюджета. (Дискусия встрани от микрофоните.) Той като е надвишил лимита за поемане на задължения, ако е така, и следващата година започват да набъбват само задълженията му със съответните ангажименти, лихви и така нататък. Това трябва да се види. (Народният представител Йордан Цонев говори на изключен микрофон.)
    РУМЕН ГЕЧЕВ: Нека да направят, защото и колегата знае, че във всяка държавна агенция или предприятие отлично се знае, че когато се сключват нови договори, мога да Ви дам пример с няколко държавни фирми, има един финансов контрол вътре, който разрешава или не разрешава да се подпише договорът. И моят въпрос е: как така в Националната телевизия някой си позволява да подписва договори за десетки милиона и накрая – какви санкции? Уволняват го, той от 70 млн. лв., като излезе със 7 млн. лв. комисионни, какво правим? Нали така?
    ЙОРДАН ЦОНЕВ: Колега Гечев, по същия начин стои въпросът с любимите на БСП болници. Сключват едни договори, поемат едни задължения и после бюджетът им ги покрива. Да говорим не само за Телевизията, да говорим за болници и за всичко! Това е един и същ казус.
    ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Благодаря Ви.
    Предлагам да гласуваме този Проект на решение.
    Гласували: всички са за, против и въздържали се – няма.
    Ще го предложим на вниманието на народните представители в залата. Благодаря Ви.
    С това днешния дневен ред на нашата Комисия е изчерпан.
    Закривам заседанието. Благодаря на всички.

    (Закрито в 16,00 ч.)


    ПРЕДСЕДАТЕЛ:

    МЕНДА СТОЯНОВА
    Форма за търсене
    Ключова дума