Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по правни въпроси
Комисия по правни въпроси
23/03/2020

    Доклад на комисия
    Д О К Л А Д
    Вх. № 053-03-14/23.03.2020 г.

    Относно: Указ № 70 от 22 март 2020 г. на президента на Република България, постъпил на 22 март 2020 г., за връщане за ново обсъждане на Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г., приет от Народното събрание на 20 март 2020 г. и мотивите към указа


    На свое заседание, проведено на 23 март 2020 г., Комисията по правни въпроси обсъди Указ № 70 от 22 март 2020 г. на президента на Република България, постъпил на 22 март 2020 г., за връщане за ново обсъждане на Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г., приет от Народното събрание на 20 март 2020 г. и мотивите към указа.
    На заседанието присъстваха: Пламен Узунов – секретар по правни въпроси и антикорупция на президента; Данаил Кирилов – министър на правосъдието и Красимира Филипова – заместник на главния прокурор.
    Председателят на Комисията по правни въпроси Анна Александрова докладва указа на президента и мотивите към него. На основание чл. 101, ал. 1 от Конституцията президентът връща за ново обсъждане в Народното събрание Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г., приет от Народното събрание на 20 март 2020 г., като оспорва § 3, т. 2, буква „а“ и § 12а от преходните и заключителните разпоредби.
    В началото на мотивите президентът заявява, че споделя необходимостта от бързо приемане на законодателни изменения в условия на извънредно положение, които да регламентират дейността на институциите в критични ситуации и да съхранят правата на гражданите. Отбелязва, че за кратките срокове, в които е изработен и приет законът, той е обхванал разнородни обществени отношения и е въвел много мерки в различни сфери.
    В мотивите си президентът посочва, че не може да подмине опасенията за свободата на словото, с които се свързват измененията в § 3, т. 2, буква „а“ относно чл. 326, ал. 1 от Наказателния кодекс, с които се прибавя като съставомерно деяние предаването на „невярна информация за разпространението на заразна болест“. Президентът смята, че този текст пряко засяга свободата на изразяване и на разпространение на информация и посочва съответните международни стандарти в областта на правата на човека. Изменението в чл. 326, ал. 1 от Наказателния кодекс е определено като несъответстващо на правозащитните стандарти. Президентът подчертава, че липсва конкретен критерий за определяне на една информация като „невярна“ и не се държи сметка, че същността и особеностите на коронавируса и неговото разпространение все още са предмет на научна дискусия. Поправката в Наказателния кодекс според президента нарушава изискването за временен характер на извънредните мерки и ограниченията на основни права, тъй като няма да се прилага само за периода на извънредното положение.
    В мотивите към указа президентът също излага становище, че е необходима защита на потребителите и мерки в тази посока трябва да има, но отбелязва, че в § 12а, т. 1 не се дава легална дефиниция на понятието „необосновано високи цени“. Липсва и нормативна основа за разграничаване на необосновано високите цени във време, когато не е обявено извънредно положение и когато такова е обявено. Няма и разграничение по отношение на стоките и услугите, чиито цени не следва да бъдат необосновано високи. Президентът смята, че подобен подход създава правна несигурност, допуска субективност на преценката на контролните органи и създава предпоставки за административен произвол. Според президента разпоредбите на чл. 177а и 177б в Закона за защита на потребителите императивно задължават всички стопански субекти „да предоставят на населението предлаганите от тях стоки и услуги на цени, равни на средноаритметичните цени на предлаганите от тях стоки и услуги през последните три месеца“ преди обявяването на извънредното положение или настъпването на бедствие по смисъла на Закона за защита при бедствия, като не се държи сметка, че отделните стопански субекти имат и са имали в посочения тримесечен референтен период собствена търговска, ценова и маркетингова политика, както и различни взаимоотношения с търговските си партньори. Не се въвежда праг, а се предвижда фиксиране на всички цени в икономиката, което е несъразмерно спрямо целите на закона за избягване на необосновано високи цени, като се създава риск стоки, които са поскъпнали на международните пазари, включително животоспасяващи медикаменти да не се внасят в България, ако фиксираните цени са по-ниски от разходите за внос. Предвидената санкция в размер на 5 на сто от оборота за предходната година създава предпоставки редица търговци да преустановят превантивно част от дейността си, за да не се поставят в риск от налагане на наказание, което може да доведе до фалит в период на извънредно положение и рязко влошена икономическа среда. В заключение президентът подчертава, че разпоредбите на § 12а, т. 2 и 3 нарушават правилата за свободно движение на стоки и услуги в рамките на Европейския съюз.
    В хода на дискусията изказвания направиха народните представители Крум Зарков, Красимир Ципов и Йордан Цонев.
    От името на парламентарната група „БСП за България“ Крум Зарков посочи, че ветото е шанс за преглед на спорните текстове и компенсиране на бързото законодателство. Той заяви, че „БСП за България“ ще подкрепи ветото на президента. Подчерта, че по отношение на спекулата не трябва да се допуска някой да трупа лесни пари по време на извънредното положение, като ще се подготвят и внесат по – прецизни текстове в специалните закони, които да се разгледат от компетентните комисии в Народното събрание. Призова съответните асоциации да следят движението на цените и да не се допуска тяхното повишаване по време на извънредното положение.
    От името на парламентарната група ПП ГЕРБ Красимир Ципов заяви, че ПП ГЕРБ ще подкрепи ветото и ще гласува против повторното приемане на закона. Обърна внимание, че по време на обсъжданията във водещата комисия на второ гласуване предложението за промяна в Закона за защита на потребителите, внесено от Корнелия Нинова и група народни представители, е било отхвърлено с мотиви, че разпоредбите са неясни и непрецизни и с тях няма да се постигнат очакваните резултати. Независимо от това, че първоначално предложението е отхвърлено в пленарна зала то е прегласувано и прието с оглед постигане на консенсус. Красимир Ципов посочи, че са постъпили множество сигнали за проблеми при прилагането на разпоредбите и поради това, че не може да се направи прецизна формулировка в момента на текстовете ПП ГЕРБ ще подкрепи отпадането на § 12а.
    По отношение на мотивите на президента за липса на конкретен критерий за определяне на една информация като „невярна“ в чл. 326, ал. 1 от Наказателния кодекс Красимир Ципов подчерта, че понятието „невярна информация“ не е ново за българското наказателно право, тъй като съществува в съставите на престъпленията по чл. 260в и чл. 353а от НК и досега не са възниквали проблеми при прилагането.
    От името на парламентарната група „Движение за права и свободи“ Йордан Цонев заяви, че групата ще подкрепи ветото и ще изложи своите аргументи в пленарна зала.
    В хода на проведената дискусия членовете на комисията се обединиха около становището Законът за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г., приет от Народното събрание на 20 март 2020 г., да не бъде приет повторно, оспорените параграфи § 3, т. 2, буква „а“ и § 12а от преходните и заключителните разпоредби да бъдат съобразени с мотивите на президента и да се отразят съответните правно-технически промени в свързаните с тях текстове.
    След проведената дискусия и гласуване, Комисията по правни въпроси с 19 гласа „за”, 0 гласа „против“ и 0 гласа „въздържал се”, предлага на Народното събрание:
    I. Да не приеме повторно Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г., приет от Народното събрание на 20 март 2020 г., и да обсъди оспорените разпоредби.

    II. Оспорените разпоредби и свързаните с тях текстове да се гласуват, както следва:
    1. В § 3, т. 2, буква „а“ да отпадне.
    2. Параграф 12а да бъде отхвърлен.
    3. Параграф 51 да стане § 52 и да се измени така:
    „§ 52. Законът влиза в сила от 13 март 2020 г., с изключение на чл. 5, § 3, § 12, § 25 – 31, § 41, § 49 и 51, които влизат в сила от деня на обнародването на закона в „Държавен вестник“, и се прилага до отмяна на извънредното положение.“
    4. Параграф 50а да се преномерира на § 51.



    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    КОМИСИЯТА ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ:

    АННА АЛЕКСАНДРОВА
    Форма за търсене
    Ключова дума