Комисия по правни въпроси
07/05/2020 първо гласуване
Доклад на комисия
Д О К Л А Д
за първо гласуване
Вх.№ 053-03-18/07.05.2020 г.
Относно: законопроект за изменение на Закона за здравето, № 002-01-16, внесен от Министерски съвет на 05.05.2020 г.
На свое извънредно заседание, проведено на 7 май 2020 г., Комисията по правни въпроси обсъди законопроект за изменение на Закона за здравето, № 002-01-16, внесен от Министерски съвет на 05.05.2020 г.
На заседанието присъстваха: от Министерството на правосъдието – г-н Данаил Кирилов - министър; от Министерството на здравеопазването – г-н Кирил Ананиев - министър и г-жа Жени Начева – заместник-министър; от Министерството на туризма – г-жа Николина Ангелкова - министър; от Министерството на финансите – г-жа Росица Велкова - заместник-министър и г-жа Диана Драгнева - директор на дирекция „Правна“; от Агенция „Митници“ – г-н Георги Александров - заместник-директор и г-жа Светла Генова - директор на дирекция „Акцизна дейност и методология“; от Камарата на частните съдебни изпълнители – г-н Георги Дичев - председател; от Американската търговска камара в България – г-н Светлин Димитров; от Висшия адвокатски съвет – г-жа Валя Гигова; от Асоциацията на българските административни съдии - г-н Любомир Гайдов – заместник-председател и от Българската петролна и газова асоциация – г-н Светослав Бенчев.
Законопроектът беше представен от г-н Ананиев, г-н Кирилов, г-жа Ангелкова и г-жа Велкова. Посочи се, че във връзка с извънредното положение в страната, обявено с Решение от 13 март 2020 г. на Народното събрание и неговото удължаване до 13 май 2020 г., е необходимо да се предприемат мерки на територията на Република България за предпазване, ограничаване и преодоляване на последиците от разпространението на заразата с вируса на COVID-19 за времето след прекратяването на извънредното положение.
С проекта на закон се цели създаването на нормативна рамка, която да допринесе за намаляване и забавяне разпространението на заразата с вируса на COVID-19 и да обезпечи дейността на здравната система. Разпространението на заразата представлява извънредна епидемична обстановка, свързана с общественото здраве в национален и световен мащаб, и представлява опасност за националната ни сигурност. Въвеждането на мерки е от изключително висока обществена значимост, като забавянето или несвоевременното прилагане може да доведе до значителни и трудно поправими вреди за живота и здравето на хората, здравеопазването и социалната система.
Със законопроекта се предлагат промени в Закона за здравето, които обезпечават въвеждането на противоепидемични мерки от министъра на здравеопазването и които ще имат действие след изтичане на срока на извънредното положение на 13 май 2020 г.
Предвижда се мерките да се определят с акт на министъра на здравеопазването или на директора на съответната регионална здравна инспекция по предложение на главния държавен здравен инспектор. Мерките ще се въвеждат със заповед по реда на чл. 73 от Административнопроцесуалния кодекс в условията на неотложни случаи или с наредба, която ще се обнародва в „Държавен вестник“. С предложените промени в Административнопроцесуалния кодекс се гарантира ефикасното и навременно прилагане на мерките, като се въвежда двумесечен срок за разглеждане на оспорването.
Предлагат се изменения, свързани със задължителна изолация и болнично лечение, като условията и редът за задължителната изолация на болни от заразни болести, на заразоносители, на контактните с тях лица и на лица, които са влезли на територията на страната от други държави, ще се определят с наредба на министъра на здравеопазването.
С изменения в Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г., Закона за чужденците в Република България, Кодекса на труда, Кодекса за социално осигуряване и Закона за държавния служител се прецизират срокове за предвидените в тях социално-икономически, финансови и здравни мерки, като част от сроковете се удължават с до два месеца от отмяната на извънредното положение и се разширява приложното им поле.
Предвижда се ползваният през 2020 г. неплатен отпуск до 60 работни дни да се зачита за трудов и осигурителен стаж.
С цел избягване на събирането на едно място на големи групи ученици се предлага през учебната 2019/2020 г. да не се провежда национално външно оценяване в края на ІV и Х клас, а степента на постигане на компетентностите за съответния етап да се установи след началото на учебната 2020/2021 г. Предвижда се също така приемането на ученици от обединените училища в XI клас за учебната 2020/2021 г. да се извършва само въз основа на окончателните оценки по учебни предмети от удостоверението за завършен първи гимназиален етап на средно образование.
Законопроектът въвежда също задължението за лечебните заведения, определени за лечение на заразата с вируса на COVID-19, да извършват ежемесечна проверка на техническото състояние на енергийните обекти и осигуряването с пречиствателни съоръжения и инсталации за обеззаразяване на пречиствателните станции за отпадъчни води.
В дискусията взеха участие народните представители Крум Зарков, Филип Попов, Красимир Ципов и Стоян Божинов.
Г-н Зарков и г-н Попов посочиха, че ще се въздържат от подкрепата към законопроекта и ще направят предложение за прецизиране на текстовете между първо и второ четене.
Г-н Ципов изрази необходимостта от подкрепа на законопроекта, за да се защитят живота и здравето на българските граждани и да се въведат мерки, които да продължат своето действие след 13 май 2020 г.
В резултат на проведеното обсъждане, Комисията по правни въпроси с 14 гласа „за”, 0 гласа „против“ и 7 гласа „въздържал се”, предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроект за изменение на Закона за здравето, № 002-01-16, внесен от Министерски съвет на 05.05.2020 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
КОМИСИЯТА ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ:
АННА АЛЕКСАНДРОВА