Комисия по правни въпроси
03/06/2020 първо гласуване
Доклад на комисия
Д О К Л А Д
за първо гласуване
Вх.№ 053-03-24/05.06.2020 г.
Относно: законопроект за изменение и допълнение на Закона за публичното предлагане на ценни книжа, № 002-01-19, внесен от Министерски съвет на 27.05.2020 г.
На свое заседание, проведено на 3 юни 2020 г., Комисията по правни въпроси обсъди законопроект за изменение и допълнение на Закона за публичното предлагане на ценни книжа, № 002-01-19, внесен от Министерски съвет на 27.05.2020 г.
На заседанието присъстваха: от Министерството на финансите – г-жа Цветанка Михайлова - директор на дирекция „Регулация на финансовите пазари“, г-жа Христина Пендичева - държавен експерт в дирекция „Регулация на финансовите пазари“ и г-жа Елена Петрова - държавен експерт в дирекция „Регулация на финансовите пазари“; от Комисията за финансов надзор – г-жа Петя Димитрова – директор на дирекция „Регулаторни режими на инвестиционната дейност“, г-жа Петя Хантова-Георгиева - директор на дирекция „Надзор на инвестиционната дейност“, г-жа Лидия Вълчовска - директор на дирекция „Правна“ и г-н Милен Милев - началник на отдел „Нормативна дейност и методология“.
От името на вносителя законопроектът беше представен от г-жа Михайлова, която посочи, че с предложения проект в националното законодателство се въвеждат мерки по прилагането на Регламент (ЕС) 2017/1129 на Европейския парламент и на Съвета от 14 юни 2017 г. относно проспекта, който трябва да се публикува при публично предлагане или допускане на ценни книжа до търговия на регулиран пазар, и за отмяна на Директива 2003/71/ЕО (Регламент (ЕС) 2017/1129).
Г-жа Михайлова отбеляза, че със законопроекта се усъвършенства нормативната уредба във връзка с изготвянето, одобрението и разпространяването на проспекта, който емитентите, предложителите и лицата, които искат допускане до търговия на регулиран пазар, публикуват при публично предлагане на ценни книжа.
Въвежда се национално изключение от задължението за публикуване на проспект при публично предлагане на ценни книжа с цел да се създадат условия за по-лесен достъп до капиталовия пазар на по-малки и нововъзникнали компании. Публично предлагане на ценни книжа под левовата равностойност на 3 млн. евро може да бъде осъществявано без публикуван проспект само на територията на Република България, като няма да подлежи на паспортизиране по Регламента.
Предвижда се намаляване на административната тежест, като отпада изискването за представяне на документи, които са достъпни в официален публичен регистър с безплатен достъп. Облекчават се условията и редът за публикуване на съобщение за публичното предлагане, като се предвижда съобщението да се публикува на интернет страниците на емитента, когато ценните книжа са предложени от него, и на инвестиционните посредници, участващи в предлагането.
Създава се задължение за въвеждане на процедури, които да позволят на служителите на лицата, предоставящи финансови услуги, да сигнализират за действителни или потенциални нарушения в рамките на предприятието на работодателя по специален, самостоятелен и независим ред. Усъвършенстват се административнонаказателните разпоредби, като се въвеждат и някои специфични изисквания за тяхното оповестяване.
Премахва се възможността за даване на обратно действие на промени в условията, при които са издадени облигациите, включително и на конкретните им параметри, и се въвежда ограничение за придобиване до 20 на сто от емисията облигации, когато довереник на облигационерите е и облигационер по същата емисия.
Предлага се задълженията на емитента за разкриване на информация да се прекратяват с решението на КФН за отписването му от регистъра, съответно с влизането в сила на решението за обявяване на емитента в несъстоятелност.
Създава се задължение за членовете на управителния и на контролния орган на дружество, придобило статут на публично дружество, да декларират конфликт на интереси, както и да предоставят гаранции за управлението си, които ще се актуализират при всяка промяна на възнагражденията им.
С промените в Закона за пазарите на финансови инструменти се въвеждат определени изисквания за инвестиционните консултанти, брокерите на финансови инструменти и лицата, които ще предлагат финансови инструменти, и се прецизират административнонаказателните разпоредби.
С предложените изменения Комисията за финансов надзор се определя за компетентния административен орган, на който се предоставят съответните регулаторни и надзорни правомощия във връзка с Регламент (ЕС) 2017/1129. На Комисията за финансов надзор се дава възможност да дава съгласие информацията, представляваща професионална тайна, предоставена на органи на държава членка и на трета държава, осъществяващи финансов надзор, да се предоставя на чуждестранни разследващи и съдебни органи.
Променят се и таксите, събирани от Комисията за финансов надзор, като до 1 януари 2021 г. няма да се събират такси за одобрение на проспект за публично предлагане на ценни книжа.
Предлагат се промени и в Търговския закон, които произтичат от промяната в определението за публично предлагане съгласно Регламент (ЕС) 2017/1129.
Предложените изменения в Закона за публичното предлагане на ценни книжа не са свързани с допълнителни разходи, трансфери или други плащания, като не се очаква повишаване на разходите за задължените лица.
След проведеното гласуване, Комисията по правни въпроси с 12 гласа „за”, 0 гласа „против“ и 7 гласа „въздържал се” предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Закона за публичното предлагане на ценни книжа, № 002-01-19, внесен от Министерски съвет на 27.05.2020 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
КОМИСИЯТА ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ:
АННА АЛЕКСАНДРОВА