Комисия по правни въпроси
Стенограма от заседание на комисия
П Р О Т О К О Л
№ 108
На 14 ноември 2019 г., четвъртък, се проведе редовно заседание на Комисията по правни въпроси при следния
Д Н Е В Е Н Р Е Д:
1. Обсъждане за първо гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за обществените поръчки, № 902-01-59, внесен от Министерския съвет на 06.11.2019 г.
2. Обсъждане за първо гласуване на законопроект за изменение и допълнение на Закона за българското гражданство, № 754-01-49, внесен от Андон Димов Дончев и група народни представители на 27.07.2017 г.
3. Обсъждане за първо гласуване на законопроект за изменение и допълнение на Закона за българското гражданство, № 902-01-51, внесен от Министерски съвет на 08.10.2019 г.
Списък на присъствалите народни представители – членове на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове, и списъкът на гостите се прилагат към протокола.
Заседанието беше открито в 14,30 ч. и ръководено от председателя на Комисията по правните въпроси госпожа Анна Александрова.
* * *
ПРЕДС. АННА АЛЕКСАНДРОВА: Уважаеми дами и господа народни представители, имаме необходимия кворум. Откривам редовното заседание на Комисията по правни въпроси.
Предлагам дневният ред на днешното заседание да бъде следният:
1. Обсъждане за първо гласуване на законопроект за изменение и допълнение на Закона за обществените поръчки, № 902-01-59, внесен от Министерския съвет на 06.11.2019 г.
2. Обсъждане за първо гласуване на законопроект за изменение и допълнение на Закона за българското гражданство, № 754-01-49, внесен от Андон Димов Дончев и група народни представители на 27.07.2017 г.
3. Обсъждане за първо гласуване на законопроект за изменение и допълнение на Закона за българското гражданство, № 902-01-51, внесен от Министерския съвет на 08.10.2019 г.
Ако нямате мнения, становища, предложения или възражения, аз имам предложение точка 2 и 3 да отпаднат от днешния дневен ред със следните мотиви: има Временна анкетна комисия, която се занимава с казуса по българското гражданство, а колегите в тази комисия удължиха срока на работата си. Те имат и законодателни промени, които искат да внесат, а с оглед на това, че законопроектите са от една и съща материя, то трябва да бъдат разглеждани заедно. Предлагам да ги отложим за следващо заседание, когато ще е факт техният входиран законопроект. Имате ли нещо против?
Подлагам на гласуване точка 2 и 3 от днешния дневен ред да отпаднат от Комисията по правни въпроси.
За – 17, против и въздържали се – няма.
Приема се.
Преминаваме към точка първа от дневния ред:
ОБСЪЖДАНЕ ЗА ПЪРВО ГЛАСУВАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ОБЩЕСТВЕНИТЕ ПОРЪЧКИ, № 902-01-59, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ НА 06.11.2019 Г.
Гости на днешното заседание на Комисията по правни въпроси от Агенцията по обществените поръчки са: госпожа Миглена Павлова – изпълнителен директор, госпожа Галя Манасиева – директор на дирекция „Законодателство и методология“, и госпожа Христина Денева Кирчева – началник на отдел „Правна уредба и методология“ в дирекция „Законодателство и методология“.
Госпожо Павлова, имате думата да представите Законопроекта.
МИГЛЕНА ПАВЛОВА: Благодаря, уважаема госпожо Председател!
Уважаеми дами и господа народни представители, предлаганите промени със Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за обществените поръчки са свързани с процеса на поетапното въвеждане на електронно възлагане на обществените поръчки, което ще се осъществи чрез централизирана електронна платформа. Предвидено е тя да се реализира на два етапа, като първият от тях вече е приключил, а в хода на подготовката и разработването на функционалностите на платформата, планирани за въвеждане на втория етап, е установена необходимост от прецизиране на някои норми на закона с оглед отразяване на спецификите на електронния процес и осигуряване на нормативни предпоставки за нейното използване.
Въвеждането на електронна платформа налага съществена промяна в съдържанието на Регистъра на обществените поръчки. Новият регистър ще е част от платформата и ще съдържа електронни преписки на всяка обществена поръчка, в която ще се публикуват всички документи, свързани с нея, включително договори, рамкови споразумения, анексите към тях както и договорите за под- изпълнение.
Промените, свързани с Регистъра на обществените поръчки, засягат и разпоредбите, които уреждат така наречения профил на купувача. Предвидено е неговото по-ранно въвеждане на платформата – вместо от 1 януари 2021 г. е от 1 януари 2020 г., съобразно графика, по който възложителите ще я прилагат, като по този начин цялата информация за поръчките е събрана на едно място. За улеснение на възложителите се избягва двойната публикация и се намаляват техните разходи за поддържане на досегашните им профили на купувача.
Измененията засягат поръчките на най-ниските стойности, които понастоящем се възлагат чрез публикуване на обяви за събиране на оферти и покани до определени лица на профила на купувача на възложителите. Предлага се тези поръчки да се обявяват чрез платформата в Регистъра на обществените поръчки. Това е стъпка в посока на разширяване на публичността при този ред на възлагане с най-ниски стойности.
С част от предложените промени се цели преодоляване на констатирани проблеми в практиката. По-съществените от тях са в следните насоки: предоставена е възможност на всички разпоредители с бюджет от по-висока степен, а не само на първостепенните, да възлагат поръчките за нуждите на подчинените си разпоредители с бюджет.
Предложена е промяна, свързана с начина на изчисляване на прогнозната стойност на поръчките, която е продиктувана от установени в практиката затруднения на възложителите. В определени случаи е невъзможно прогнозната стойност да се определи чрез пазарни проучвания или консултации, предвид което новата редакция на разпоредбата не предвижда задължение, а регламентира възможност, чрез която възложителят може да определи актуалната пазарна стойност на обществената поръчка.
Важна промяна при провеждане на поръчки на ниска стойност е, че е изрично уредено подаването на единия електронен документ за обществени поръчки вместо декларации, изготвени от възложителя. Така се установяват правилата за деклариране на определени обстоятелства при участие в поръчки, независимо от прилагания ред.
Използването на единен подход ще спомогне значително за намаляване на административната тежест както при възложителите, така и при стопанските субекти. В Законопроекта са предложени изменения, които касаят прецизиране на разпоредбите относно вътрешното така наречено инхаус възлагане. Допълнено е едно от условията за неговото прилагане, свързано с наличието на пряко частно капиталово участие в контролираното юридическо лице. Изрично е посочено, че наличието на частен капитал е допустимо, само ако произтича от разпоредбите на националното законодателство, които са в съответствие с договора за Европейския съюз. Целта на промяната е постигане на по-точно съответствие с европейските директиви.
Приемането на Законопроекта осигурява необходимите нормативни предпоставки за по-нататъшното развитие на процеса по въвеждане на изцяло електронно възлагане на обществени поръчки в нашата страна и същевременно прецизирана нормативна рамка, която да улесни прилагането на Закона от субектите на възлагателния процес, а и ще спомогне за установяване на правилна и непротиворечива практика. Благодаря.
ПРЕДС. АННА АЛЕКСАНДРОВА: Благодаря Ви, уважаема госпожо Павлова.
Колеги, имате думата за становища, мнения, възраждания.
Законопроектът е предложен от Министерския съвет и е извървяна съгласувателната процедура, като има съгласувателни становища от всички министерства. Днес е пристигнало становище в Комисията по правни въпроси от Националното сдружение на експертите по обществени поръчки и вече е качено на сайта.
В общи линии отношението е положително, като ще има предложения между първо и второ четене по някой от параграфите, както и в някой от становищата на министерствата.
Имате думата, колеги.
Господин Митев, заповядайте.
ХРИСТИЯН МИТЕВ: Благодаря, уважаема госпожо Председател!
Уважаеми колеги, уважаеми гости! Аз ще подкрепя така предложения Законопроект. Радвам се, че най-накрая стигнахме до втората фаза на въвеждане на електронния регистър на обществените поръчки. Реформата, която започнахме и която заложихме в Закона в началото на този мандат, най-накрая се случва по отношение на публичността и прозрачността на обществените поръчки, която се постига именно с електронния регистър.
Останалите промени, които са предложени с цел усъвършенстване на правната рамка, свързана с възлагането на изпълнение на обществени поръчки, също ги смятам за добри като цяло. Разбира се, между първо и второ четене ще се съобразим и с постъпващите становища. Запазваме си правото да предложим промени, ако такива са необходими, но по отношение на принципите на Законопроекта считам, че сте същият следва да бъде подкрепен. Благодаря.
ПРЕДС. АННА АЛЕКСАНДРОВА: Благодаря, господин Митев.
Реплики към изказването на господин Митев? Няма.
Заповядайте, господин Хамид.
ХАМИД ХАМИД: Благодаря, уважаема госпожо Председател!
Аз също ще подкрепя предложените текстове – няма да се спирам на темата дали са навременни, или закъснели. Вземам думата само, за да пожелая успех на Агенцията и да се справят както винаги досега са се справяли, така че – успех!
ПРЕДС. АННА АЛЕКСАНДРОВА: Благодаря Ви, господин Хамид.
Заповядайте, господин Зарков.
КРУМ ЗАРКОВ: Благодаря Ви, уважаема госпожо Председател. Уважаеми народни представители, госпожо Павлова, госпожо Манасиева, госпожо Денева-Кирчева, благодаря Ви, че сте тук и ни представихте Законопроекта.
Очевидно е, че политическата сила БСП подкрепя идеята за въвеждане на електронното възлагане на обществени поръчки по много причини, а не на последно място е тази, че това ще осигури проследимост на процеса и ще гарантира много по-голяма прозрачност, като превенция за нелицеприятни и незаконни практики.
Законопроектът е подготвен професионалното и е изминал своя път, както отбеляза и председателката, бил е достатъчно време на портала за обществени обсъждания. Не видях да са постъпили бележки по него, а в същото време той е на вниманието на народните представители едва от осми ноември тази година. Виждате, че постъпват становища и в последния момент, с които ние ще се запознаем подробно.
Законопроектът е сложен, въпреки че е завидно кратък и е направен опит да засегнат различните специфики на различните секторни ведомства, възложители. Има също така разпоредби, които касаят въвеждането в българското законодателство на европейски директиви, а всичко това изисква да бъде внимателно прочетено и проверено.
Аз разбирам колегите, които го подкрепят като кредит на доверие, за да подкрепят неговата цел и философия, и на второ четене евентуално да вземат необходимите мерки. Ние ще предприемем друг подход: гарантираме положително си и конструктивно отношение към Законопроекта, като на първо четене ще се въздържим от неговата подкрепа и ще участваме активно в работата по него и на второ четене. Използвам случая да Ви насърча да продължите да работите в посока на въвеждането на електронното правителство в тази му част.
ПРЕДС. АННА АЛЕКСАНДРОВА: Благодаря Ви, уважаеми господин Зарков.
Има ли реплики към изказването на господин Зарков? Няма. Други изказвания? Няма други изказвания и закривам дебата.
Подлагам на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за обществените поръчки, № 902-01-59, внесен от Министерския съвет на 6 ноември 2019 г.
Който е съгласен, моля да гласува.
За – 14, против – няма, въздържали се – 4.
Приема се на първо четене Законопроектът за изменение и допълнение на Закона за обществените поръчки.
С това се изчерпва дневния ред на Комисията по правни въпроси.
Благодаря на всички за участието в работата на Комисията по правни въпроси.
Закривам заседанието.
(Закрито в 14,46 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Анна Александрова