Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по правни въпроси
Стенограма от заседание на комисия
П Р О Т О К О Л
№ 127


На 20 май 2020 г., сряда, се проведе заседание на Комисията по правни въпроси при следния

ДНЕВЕН РЕД:

1. Обсъждане за първо гласуване на Законопроект за изменение на Закона за данък върху добавената стойност, № 054-01-43, внесен от Красимир Георгиев Ципов и група народни представители нa 15.05.2020 г.
2. Обсъждане за първо гласуване на Законопроект за изменение на Закона за данък върху добавената стойност, № 054-01-44, внесен от Валери Симеонов Симеонов и група народни представители нa 15.05.2020 г.

Списъкът на присъствалите народни представители – членове на Комисията, и на гостите се прилага към протокола.
Заседанието беше открито в 14,30 ч. и ръководено от председателя на Комисията госпожа Анна Александрова.

* * *

ПРЕДС. АННА АЛЕКСАНДРОВА: Добър ден на всички!
Имаме кворум – откривам днешното заседание на Комисията по правни въпроси.
Имате
ДНЕВЕН РЕД:

1. Обсъждане за първо гласуване на Законопроект за изменение на Закона за данък върху добавената стойност, № 054-01-43, внесен от Красимир Георгиев Ципов и група народни представители нa 15.05.2020 г.
2. Обсъждане за първо гласуване на Законопроект за изменение на Закона за данък върху добавената стойност, № 054-01-44, внесен от Валери Симеонов Симеонов и група народни представители нa 15.05.2020 г.

Имате думата по дневния ред.
Заповядайте, господин Митев.
ХРИСТИАН МИТЕВ: Благодаря, уважаема госпожо Председател.
Уважаеми колеги, предлагам чисто процедурно, така е и по Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, обсъждането на двете точки да бъде направено заедно, гласуването съответно да е разделно. Благодаря.
ПРЕДС. АННА АЛЕКСАНДРОВА: Благодаря Ви, уважаеми господин Митев.
Заповядайте, уважаеми господин Божанков.
ЯВОР БОЖАНКОВ: Уважаема госпожо Председател, тъй като и направеното предложение на БСП от доста време е отлежало, входирано е, въпросът ми е: защо то не е включено в дневния ред днес за разглеждане от Комисията? Благодаря.
ПРЕДС. АННА АЛЕКСАНДРОВА: Законопроектът на БСП не ни е разпределен като на съпътстваща комисия, както тези два законопроекта. Освен това не ни е разпределен и колегата сега може да каже, но според мен не ни е разпределен, защото не включва мерки по Закона за мерките и действията по време на извънредно положение. Смятам, че единствено това е мотивът.
Заповядайте, господин Митев, ако искате нещо да добавите.
ХРИСТИАН МИТЕВ: Благодаря, уважаема госпожо Председател.
Уважаеми колега Божанков, причината всъщност да гледаме изобщо Закона за ДДС в Правната комисия са Преходни и заключителни разпоредби, с които се правят промени в Закона за мерките и действията по време на извънредно положение и затова всъщност тези два законопроекта са ни разпределени. В Законопроекта, който сте внесли Вие няма такива промени, затова не е разпределен. Няма друга причина. В Бюджетна комисия ще бъдат гледани всички законопроекти, включително и Вашият. Благодаря.
ПРЕДС. АННА АЛЕКСАНДРОВА: Благодаря Ви.
Уважаеми колеги, няма други изказвания.
Закривам дебата.
Подлагам на гласуване така предложения ни Дневен ред.
Гласували: за – 18, против и въздържали се – няма.
Дневният ред е приет.

Гости на заседанието на Комисията по правни въпроси на 20 май 2020 г. по двете точки, които преди малко представих: от Министерство на финансите – госпожа Диана Драгнева, директор на дирекция „Правна“, госпожа Екатерина Тархова, главен експерт в дирекция „Данъчна политика; от Българска асоциация на заведенията – господин Ричард Алибегов, председател, господин Лъчезар Захариев, съпредседател; от Българска хотелиерска и ресторантьорска асоциация – господин Атанас Димитров, заместник-председател; от Сдружение на заведенията в България – господин Емил Коларов, председател.
Към момента ги няма, но предполагам, че ще се присъединят.

Преминаваме към точка първа:
ОБСЪЖДАНЕ ЗА ПЪРВО ГЛАСУВАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ДАНЪК ВЪРХУ ДОБАВЕНАТА СТОЙНОСТ, № 054-01-43, ВНЕСЕН ОТ КРАСИМИР ГЕОРГИЕВ ЦИПОВ И ГРУПА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ НA 15.05.2020 Г.
Кой ще представи Законопроекта?
Заповядайте, уважаема госпожо Събева.
ИГЛИКА СЪБЕВА: Уважаема госпожо Председател, уважаеми колеги народни представители, уважаеми гости!
Представям на Вашето внимание Мотиви към Проекта на Закон за изменение на Закона за данък върху добавената стойност.
Предложението за промяна в Закона за данъка върху добавената стойност предвижда въвеждане на нова, намалена ставка на данъка за ресторантьорски и кетъринг услуги в размер на 9% за ограничен период от време – до 31 декември 2021 г., с цел още по-бързо възстановяване на сектора от последиците от пандемията на вируса на CОVID-19 и защита на българското производство.
В съответствие с Директива (ЕС) 2018/1713 на Съвета от 6 ноември 2018 г. за изменение на Директива 2006/112/ЕО, предложението предвижда и въвеждане на намалена ставка на данък върху добавената стойност за разпространение и продажба на художествена, научна и учебна литература. Предложението отчита и технологичния напредък в цифровата икономика, като дава възможност за облагане с намалена ставка на ДДС на доставките на книги, независимо от това дали са доставяни на физически носители или по електронен път, както и цели да се стимулира потреблението на стоки с положителни външни въздействия.
Въвеждането на намалена ставка на ДДС ще доведе до прогнозно намаляване на бюджетните приходи за предвидения период на действие 1 юли 2020 г. – 31 декември 2021 г., общо в размер на 275 млн. лв., както следва:
1. При ресторантьорски и кетъринг услуги – загуба за 2020 г. за периода юли-декември в размер на 105 млн. лв. постъпления от ДДС, а за 2021 г. – 150 млн. лв.
2. При доставка на книги на физически носители или извършвана по електронен път, или и двете (включително учебници и т.н.) за периода юли-декември 2020 г., загуба в размер на 7 млн. лв. постъпления от ДДС, а за 2021 г. –13 млн. лв.
Предложението за увеличаване на минималния осигурителен праг от 610 лв. на 800 лв. чрез съответна промяна в Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2020 г. е ефективна мярка за намаляване дела на сивата икономика и повишаване на приходите от задължителни осигурителни вноски, както и приходите от данъци върху доходите на физическите лица.
Едновременно с това предложената мярка има социален ефект за работниците, тъй като осигурителните им права ще бъдат върху по-висок осигурителен доход, който се доближава до реалните трудови възнаграждения, изплащани за съответните дейности.
Оценката за максималния брой на потенциалните правоимащи лица за ваучерите, които се предвиждат, е около 70 хиляди лица. При допускане, че всички правоимащи лица ще се възползват от правото си на ваучер за почивка със семействата си, би могло да се прогнозира, че средно ще почиват около 210 хиляди лица и при спазване на изискването за 7-дневна почивка, то леглодните индикативно ще възлязат на 1 470 000. Като се разделят леглодните на броя на леглата, се поличава пълна заетост на базите от около 100 дни само от правоимащите и техните семейства, т.е. между три и четири месеца.
ПРЕДС. АННА АЛЕКСАНДРОВА: Благодаря Ви, уважаема госпожо Събева.

Точка втора:
ОБСЪЖДАНЕ ЗА ПЪРВО ГЛАСУВАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ДАНЪК ВЪРХУ ДОБАВЕНАТА СТОЙНОСТ, № 054-01-44, ВНЕСЕН ОТ ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ СИМЕОНОВ И ГРУПА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ НA 15.05.2020 г.
Заповядайте, господин Митев, да представите Законопроекта.
ХРИСТИАН МИТЕВ: Благодаря, уважаема госпожо Председател.
Уважаеми колеги, уважаеми господин Министър, уважаеми гости! Нашият законопроект, както и този на колегите от ГЕРБ, е насочен основно за подпомагане на един от най-пострадалите отрасли от икономиката – туризма.
Разликата в двата законопроекта се състои в следното. Аз ще акцентирам върху разликите, а не върху съществените им части, по които двата законопроекта са идентични.
Ние предлагаме 9% ставка на данък добавена стойност и по отношение на общите туристически услуги или това са услугите, които се предлагат от туроператорите, от туристическите агенти. Това е тази част от туризма, която е съществена, включена и в Закона за туризма. Тяхната дейност е регламентирана там, наред с местата за настаняване, които и по настоящем са с такава ставка от 9%, и със заведенията за хранене и развлечение, за които се предлага да бъде намалена ставката от 20 на 9%.
По отношение на промените в Закона за мерките и действията по време на извънредно положение, разликите са в прецизиране на кръга от лица, които ще имат възможност да получават ваучери и съответно в това, че няма да бъде ползвана услугата само и единствено в държавни почивни бази. Ние предвиждаме те да се ползват с предимство, но да има възможност след изчерпване на техния ресурс, правоимащите лица да използват и места за настаняване, където да използват тези ваучери.
Разбира се, ако бъдат подкрепени тези законопроекти на първо четене, ще направим и съответните промени между първо и второ четене така, че да могат тези текстове да бъдат подобрени и да бъдат по-добре прилагане след приемането им на второ четене. Благодаря.
ПРЕДС. АННА АЛЕКСАНДРОВА: Благодаря Ви, уважаеми господин Митев.
Да поздравим министър Кирилов, който се присъедини към нас!
Здравейте, уважаеми господин Министър!
Колеги, имате думата за изказвания, мнения, становища.
Заповядайте, уважаеми господин Божанков.
ЯВОР БОЖАНКОВ: Към вносителите ми е насочен въпросът. Той касае днешното становище, което имаме от Министерство на финансите, че има риск от вдигане на ДДС на 24% или данък печалба на 18%. Има ли такъв риск и как оценяват те становището на Министерството? Благодаря.
ПРЕДС. АННА АЛЕКСАНДРОВА: Благодаря Ви, уважаеми господин Божанков.
Заповядайте, уважаеми господин Ципов.
КРАСИМИР ЦИПОВ: Благодаря, госпожо Председател.
Уважаеми народни представители, уважаеми господин Министър, уважаеми представители на Министерство на финансите и гости на днешното заседание!
Както каза госпожа Събева, идеята на този законопроект е да бъде подпомогнат този бизнес, който след предприемането на съответните мерки във връзка с пандемията от COVID-19 преустанови напълно дейността си.
По отношение на становището на Министерство на финансите – те наистина трябва да представят какви биха били загубите в приходната част на бюджета от постъпили данъци, ДДС по конкретно.
Това, което сме посочили ние изрично в мотивите, са прогнозни стойности. В крайна сметка ние все още се намираме в тази криза и не може да се даде точна и ясна преценка какви биха били загубите за хазната, така че се надявам по-конкретен отговор на въпроса: ще има ли необходимост от увеличаване на друг вид данъци, да бъде даден от Министерство на финансите? Както стана известно в предходен период от време, Министерство на финансите в лицето на министър Горанов заяви резерви по отношение на изготвянето и приемането на един такъв законопроект, така че към настоящия момент няма как да се даде ясен и точен отговор какви биха били всички негативни последици, които ще последват от тази криза, на първо място, и, второ, какви биха били загубите за приходната част на бюджета от това намаляване на данък добавена стойност?
ПРЕДС. АННА АЛЕКСАНДРОВА: Благодаря Ви, уважаеми господин Ципов.
От Министерство на финансите искате ли да вземете отношение?
Заповядайте.
ДИАНА ДРАГНЕВА: Ние сме изразили в становището си нашите прогнозни изчисления за намаляване на приходите. Няма ново и какво повече да кажем.
ПРЕДС. АННА АЛЕКСАНДРОВА: Благодаря Ви.
Господин Кирилов, искате ли да вземете отношение? Ние сме съпътстваща комисия и по двата законопроекта.
Заповядайте!
МИНИСТЪР ДАНАИЛ КИРИЛОВ: Благодаря, госпожо Председател.
Да обясня моето присъствие, което не беше планирано, но като видях във вчерашния ден дневния ред на Комисията по правни въпроси, реших, че в днешния ден няма да участвам в заседанието на Правна комисия, но извънредността на присъствието беше породена от обстоятелството, че преди един час бях уведомен от съсловни организации, че представител на Висшия адвокатски съвет ще бъде гост на Комисията и ще предложи за трите професии – тези на частните съдебни изпълнители, на адвокатите и на нотариусите, да се обмисли преференциална ставка. Толкова чух и толкова разбрах.
Не разбрах дали се касае за, примерно, един 6-месечен период от време. Не мога да кажа какво би било предложението и за редуцираната ставка. Не съм готов и с анализ по отношение, да кажем, на вътрешното многообразие на адвокатската професия, защото там имаме адвокати, които са регистрирани лица по Закона за ДДС, а има и такива адвокати, които не са лица, регистрирани по ДДС.
Знам, че тези три съсловия ще излязат с искане за среща, за прием от министъра на финансите, за да представят някои от вижданията си за подобряване на тяхното положение с оглед последиците от извънредното положение и от епидемичната обстановка.
При положение, че няма предложение, не е редно да изразявам становище по един такъв евентуален, бъдещ въпрос. Вие знаете дебатите, които бяха по Закона за извънредното положение. Там приемаме, че съсловието, на професията на адвокатите и на частните съдебни изпълнителни беше най-интензивно засегната от мерките в нашето законодателство. Благодаря Ви за вниманието.
ПРЕДС. АННА АЛЕКСАНДРОВА: Благодаря Ви, уважаеми господин Кирилов.
Колеги, има ли други изказвания? Няма други изказвания.
Закривам дебата.
Подлагам на гласуване първо точка първа – Законопроект за изменение на Закона за данък върху добавената стойност, № 054-01-43, внесен от Красимир Георгиев Ципов и група народни представители нa 15.05.2020 г.
Гласували: за – 12, против – няма, въздържали се – 7.
Сега подлагам на първо гласуване Законопроект за изменение на Закона за данък върху добавената стойност, № 054-01-44, внесен от Валери Симеонов Симеонов и група народни представители нa 15.05.2020 г.
Гласували: за – 2, против – няма, въздържали се – 17.
С това изчерпахме днешния дневен ред на Комисията по правни въпроси. Благодаря още веднъж на всички.
Закривам днешното заседание.

(Закрито в 14,50 ч.)


ПРЕДСЕДАТЕЛ:

АННА АЛЕКСАНДРОВА
Форма за търсене
Ключова дума