Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по правни въпроси
Стенограма от заседание на комисия
П Р О Т О К О Л
№ 131



На 24 юни 2020 г., сряда, се проведе заседание на Комисията по правни въпроси при следния

ДНЕВЕН РЕД:

1. Обсъждане за второ гласуване на Законопроект за допълнение на Закона за Българския Червен кръст, № 054-01-20, внесен от Александър Ненков и Искрен Веселинов нa 09.03.2020 г.
2. Обсъждане за първо гласуване на Законопроект за ратифициране на Междуправителственото споразумение между Република България и Република Гърция относно междусистемна газова връзка Гърция – България (Проект IGB), подписано в София на 10 октомври 2019 г., № 002-02-7, внесен от Министерския съвет на 18.06.2020 г.

Списъкът на присъствалите народни представители – членове на Комисията, и на гостите се прилага към протокола.
Заседанието беше открито в 11,05 ч. и ръководено от председателя на Комисията госпожа Анна Александрова.
* * *

ПРЕДС. АННА АЛЕКСАНДРОВА: Колеги, имаме кворум – откривам заседанието на Комисията по правни въпроси.
Имате

ДНЕВЕН РЕД:

1. Обсъждане за второ гласуване на Законопроект за допълнение на Закона за Българския Червен кръст, № 054-01-20, внесен от Александър Ненков и Искрен Веселинов нa 09.03.2020 г.
2. Обсъждане за първо гласуване на Законопроект за ратифициране на Междуправителственото споразумение между Република България и Република Гърция относно междусистемна газова връзка Гърция – България (Проект IGB), подписано в София на 10 октомври 2019 г., № 002-02-7, внесен от Министерския съвет на 18.06.2020 г.

Имате думата по дневния ред. Няма изказвания.
Закривам дебата.
Подлагам на гласуване така предложения дневен ред.
Гласували: за – 18, против и въздържали се – няма.
Приема се.
Гости по т. 1: от Министерството на туризма – госпожа Ирена Георгиева, заместник-министър; госпожа Мая Никовска, началник отдел „Регулиране на туристическата дейност“; от Български Червен кръст – академик Христо Григоров, председател, проф. д-р Красимир Гигов, генерален директор.

Точка първа:
ОБСЪЖДАНЕ ЗА ВТОРО ГЛАСУВАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТА ЗА ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА БЪЛГАРСКИЯ ЧЕРВЕН КРЪСТ
Преминаваме към Доклада.
„Закон за допълнение на Закона за Българския Червен кръст“.
Изказвания по наименованието на Закона? Няма изказвания.
Закривам дебата.
Подлагам на гласуване наименованието на Закона.
Гласували: за – 18, против и въздържали се – няма.
Приема се.
Преминаваме към Параграф единствен – текст по вносител.
Имате думата за изказвания. Няма изказвания.
Закривам дебата.
Подлагам на гласуване текста на вносителя за Параграф единствен.
Гласували: за – 18, против и въздържали се – няма.
Приема се.
Имаме предложение от народните представители Валери Симеонов, Борис Ячев и Христиан Митев и предложение от работната група за редакция.
Имате думата за изказвания.
Заповядайте, уважаеми господин Митев.
ХРИСТИАН МИТЕВ: Благодаря, уважаема госпожо Председател.
Уважаеми колеги, уважаеми гости! С изменението на чл. 26 от Закона за мерките и действията по време на извънредно положение, обявено с Решение на Народното събрание от 13 март 2020 г., и за преодоляване на последиците се цели да се създаде възможност повече компании да получат достъп до държавната субсидия за стимулиране на входящия туризъм в страната ни, като така се осигурява и по-голям избор за потребителите, които желаят да почиват у нас, затова предлагаме субсидия да получават и туроператорите, които използват въздушни превозвачи с валиден оперативен лиценз, без да се ограничава същият да е издаден само в Република България, каквато е сегашната редакция на разпоредбата, съгласно нея да се получи субсидията от туроператора като превозвач на туристите до Република България той трябва да използва превозвач с български оперативен лиценз. За да използва чужд превозвач е необходимо да докаже, че липсва интерес за всеки конкретен полет от въздушните превозвачи с български оперативен лиценз…
Това изискване ограничава конкуренцията на вътрешния пазар на Европейския съюз и на регионалния пазар, където сме заинтересовани да имаме силно конкурентно присъствие в условието на следпандемична обстановка. Освен това реалната конкуренция насърчава доставчиците на туристически услуги в лицето на туроператорите и въздушните превозвачи с валиден оперативен лиценз да подобряват качеството на услугите, които предлагат, за да привлекат повече туристи и да увеличат своя пазарен дял.
Изменението на чл. 26 ще осигури недискриминация, съгласно Директивата на Европейския парламент и на Съвета относно услугите на вътрешния пазар спрямо въздушните превозвачи с валиден оперативен лиценз в качеството им на доставчици на свързани пътнически услуги за туристическите пакети и ще обезпечи пропорционалност на мярката за държавна подкрепа в духа на принципите на Договора за функциониране на Европейския съюз.
Чрез субсидията, предоставена на туроператорите от 35 евро за всяка седалка заета от лице, ползващо туристическа услуга в Република България директно се подпомага българската икономика, съответно приходната част в бюджета.
Разширяването на кръга на възможните доставчици на туристически услуги на територията на Република България гарантира и не нарушаването на конкуренцията в рамките на вътрешния пазар, като същевременно чрез субсидията ще се даде възможност за възстановяване на сектор „Туризъм“ след безпрецедентната икономическа криза в резултат на COVID-19.
Използвам възможността да кажа, че подкрепям предложението за редакция на нашето предложение, което е направено от работната група. Надявам се да го подкрепите. Благодаря.
ПРЕДС. АННА АЛЕКСАНДРОВА: Благодаря Ви, уважаеми господин Митев.
Колеги, има ли други изказвания?
От Министерството на туризма, за да вземете отношение, заповядайте.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ИРЕНА ГЕОРГИЕВА: Благодаря много за предоставената възможност.
Искам да кажа от името на Министерството на туризма, че подкрепяме направеното предложение и наистина считаме, че освен, че бързо можем да придвижим изпълнението на този член в Закона, с нотификация в Европейската комисия за нас е жизнено важно тази подкрепа да се окаже още през този летен сезон, колкото и по-отдалечено да започва спрямо нормалния, но вярвам, че така направеното предложение ще ускори осъществяването и реализация на волята на законодателя. Благодаря.
ПРЕДС. АННА АЛЕКСАНДРОВА: Благодаря Ви, уважаема госпожо Георгиева.
Заповядайте, уважаеми господин Зарков.
КРУМ ЗАРКОВ: Уважаема госпожо Председател, уважаеми дами и господа народни представители, уважаеми акад. Григоров, уважаеми представители на Министерството на туризма! Ако някой ми обясни какво общо има този текст със Закона за Българския Червен кръст, внесен от наши колеги народни представители, получил единодушно одобрение, който и сега беше гласуван единодушно, и сега, защото нещо трябва да стане бързо, с преходна разпоредба, на едно четене, аз не знам за коя воля на законодателя става дума тук, но това не е волята на законодателя.
Това е изнасилване на законодателния процес и ние в тази комисия, и в това Народно събрание по отношение на Закона за мерките и за извънредното положение показахме няколко пъти, че когато е необходимо се събираме бързо, съставяме консенсус, включително в помощ на туристическия бранш, но не може, защото вчера някой е гледал по новините, че плажовете са празни, днес в Закона за Червения кръст да правим такива промени.
Просто тук година след година се превръща в абсолютна пародия законодателния процес! Прощавайте, ние нито ще участваме в обсъждането по същество на този текст, нито ще го гласуваме, защото има и други закони, като този за нормативните актове и нито на туристическия бранш, нито на някой друг бранш ще се помогне, ако един път завинаги не се съставят някакви правила в тази държава.
Иначе, по отношение на Закона за Българския Червен кръст, който е единствения на дневен ред в Народното събрание днес, ние заявихме нашата подкрепа и се надяваме тези нови възможности на Българския Червен кръст да бъдат употребени така, че от неговата дейност да се възползват всички граждани.
ПРЕДС. АННА АЛЕКСАНДРОВА: Благодаря Ви, уважаеми господин Зарков.
Заповядайте за реплика, уважаеми господин Митев.
ХРИСТИАН МИТЕВ: Благодаря, уважаеми госпожо Председател.
Уважаеми колега Зарков, много неща казахте, но една голяма част от тях всъщност не са така, както ги представяте Вие.
Първо, не е въпрос само за подпомагане на българския туризъм, макар че дори и само това е важна кауза, която следва да намери своя израз, включително чрез използването на законодателната инициатива на народните представители в този вид, в който я виждате.
Това не е непозната практика. Между другото, тъй като много се възмущавате от практиката на това Народно събрание, проверете и в архивите и можете да видите, че всички легислатури, в които сте участвали, когато сте били управляваща партия, това е широко използван метод и не си спомням тогава някой от Вашите представители на правната мисъл, доста изтъкнати, да са възразявали срещу това. Това – по отношение на процедурата.
По същество, всъщност не става въпрос само за подпомагане на туризма. Тук става въпрос за не достигане до наказателна процедура, заради нарушаване на европейска директива. Аз я цитирах, няма да се спирам на нея, тъй като в сегашната редакция текстът всъщност води до непропорционалност и оттам съответно се стига до нарушаване на конкуренцията и респективно вървим към наказателна процедура. Благодаря.
ПРЕДС. АННА АЛЕКСАНДРОВА: Благодаря Ви, уважаеми господин Митев.
Искате ли думата за дуплика? Не.
Други изказвания.
Имам предложение, колеги, за техническа редакция по препоръка на референтите – т. 3 да отпадне, тоест да остане в т. 2, ал. 2, с отменената ал. 2…
Закривам дебата.
Приемаме по принцип предложението на Валери Симеонов, Борис Ячев и Христиан Митев, заедно с предложението за редакция и техническата редакция, която предложих – да отпадне т. 3.
Моля, гласувайте.
Гласували: за – 11, против и въздържали се – няма.
Заповядайте за процедура, господин Зарков.
КРУМ ЗАРКОВ: Моля да бъде отбелязано в протокола и в Доклада на Комисията, че от парламентарната група на БСП отказахме да участваме в това гласуване.
ПРЕДС. АННА АЛЕКСАНДРОВА: Добре, ще бъде отбелязано, тоест 11 гласа „за“, без „против“ и „въздържали се“.
Приема се текстът на разпоредбата, а с това и Законопроектът.
Благодаря на гостите за тяхното участие.
Заповядайте, акад. Григоров.
ХРИСТО ГРИГОРОВ: Уважаема госпожо Председател, драги приятели, казвам „приятели“, защото в крайна сметка всички сме застанали зад идеята да помагаме.
Благодарим Ви за Вашето разбиране. Благодарим за това, че дадохте възможност да се опитаме да направим България един европейски център за подготовка на специалисти по бедствия, аварии и катастрофи.
Аз онзи ден разговарях с нашата централа в Женева. Казах им, че нещата се движат, така че шансовете са много големи да реализираме този, бих казал, не проект на Червения кръст, а това е проект на България, защото 1200 човека от цяла Европа ще идват да се учат в България и на дипломата им, както казах, ще пише „България“.
Има един малък, деликатен момент, който искам да го споделя с Вас. Става дума за предоставянето на земята. Предоставянето на земята от държавата с право на строеж е един вариант, но не е вариант тази земя да се предостави, да се построи нещо и след Х години това нещо да стане държавна собственост. Това нещо Женева категорично отказва.
Аз не знам, но да бъдем сигурни и да бъдем абсолютно, на 100%, че това ще стане, хубаво би било да се помисли дали не може в залата да се отиде с едно предложение да се даде безвъзмездно на Българския Червен кръст това парче земя, върху която ще се построи цялата тази концепция, тези три неща – Център за европейско обучение, Склад за бедствена готовност за целите Балкани и едно училище за парамедици, където ще има подготовка на кадри не само за нуждите на България, но и за нуждите на Европа.
Ние тази земя, ако ни се даде, тя си е в България, тази земя си остава тук, важното е, когато си отидем един ден, след нас да е останало нещо. И ако ние успеем всички заедно да достигнем до консенсус, да мотивираме Женева да инвестира тези големи средства и да направи този център в България, аз мисля, че ние ще бъдем много доволни от изминатия от нас житейски път. Затова нашата молба е да помислим и да се намери вариант да се даде безвъзмездно тази земя, за да може Женева да бъде сигурна.
Една съседна държава в момента дава земя на Червения кръст и държавата участва в съфинансирането само и само този проект да стане в тази държава, но ние успяхме да задържим нещата и аз вярвам, че на второ четене, може някой от парламента някой да стане и ще защити тази позиция, защото се касае за България.
Аз Ви благодаря. Обичаме Ви и винаги можете да разчитате на Българския Червен кръст. Вярвам, че ще се намери решение.
ПРЕДС. АННА АЛЕКСАНДРОВА: Благодаря Ви, уважаеми акад. Григоров. Благодаря Ви за участието и за това, че се отзовахте и дойдохте на заседанието, въпреки преструктурирането.
Колеги, приключихме с т. 1.

Преминаваме към точка втора:
ОБСЪЖДАНЕ ЗА ПЪРВО ГЛАСУВАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА РАТИФИЦИРАНЕ НА МЕЖДУПРАВИТЕЛСТВЕНОТО СПОРАЗУМЕНИЕ МЕЖДУ РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ И РЕПУБЛИКА ГЪРЦИЯ ОТНОСНО МЕЖДУСИСТЕМНА ГАЗОВА ВРЪЗКА ГЪРЦИЯ – БЪЛГАРИЯ (ПРОЕКТ IGB), ПОДПИСАНО В СОФИЯ НА 10 ОКТОМВРИ 2019 г.
По тази точка гости на днешното заседание: от Министерство на енергетиката – господин Жечо Станков, заместник-министър; госпожа Венета Цветкова, директор дирекция „Енергийни проекти и международно сътрудничество“.
Уважаеми господин Станков, заповядайте. Имате думата.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЖЕЧО СТАНКОВ: Благодаря Ви.
Уважаеми дами и господа народни представители, благодаря за възможността да мога да представя пред Вас ратифицирането на този така важен документ.
Както сами знаете, междусистемната връзка Гърция – България е един проект от голямо значение не само за България, а и за целия регион. Той обявен като проект от общ интерес на европейско ниво от страна на двете държави, на които е разположен. От Гърция и България е обявен като обект от национално значение, съответно е важно да споменем, че и на европейско ниво той е припознат като един от основните проекти, който служи за диверсификация на източниците и маршрутите.
Като говорим за диверсификация на източниците и маршрутите, това е проектът, който действително ни дава шанс и възможност за доставка на газ от друг източник, от Каспийския регион, както и от съществуващи и бъдещи LNG-терминали на гръцка територия.
Важно е да споменем, че този проект се разглежда на европейско ниво като един, така да се каже, европейски проект на висша дипломация от гледна точка на това, че той е разположен на територията на две държави членки, а собственици на Проекта са компании от три държали членки, а именно: 50% се държи от Българския енергиен холдинг, 50 % от IGI Poseidon, в който акционери са гръцката DEPA и съответно италианската Edison SpA.
Това, което е важно да споменем, е, че на база на междуправителственото споразумение се уреждат много важни бъдещи стъпки, а именно стабилизиране нивата на данъчното облагане за период от 25 години, което ще даде шанс Проектът да запази своята икономическа стабилност. Говорим по-конкретно за стабилизиране нивата на корпоративния данък, който фактически ще даде дългосрочна перспектива и яснота какви ще бъдат тарифите за пренос на газ по този газопровод.
Съответно междуправителственото споразумение предвижда и гарантиране ясно разпределение на данъчната печалба, което е изключително важно и за двете държави, за да не възникнат спорове през годините. Важно е да споменем, че от това разпределение на данъчната печалба изцяло е обвързано с това на коя територия, на коя страна има по-голямо съоръжение, право пропорционално се разпределя спрямо газопровода, на територията на страната, на която е разположен.
Тук смея да твърдя, че от 182 км газопровод, 151 км са на българска територия, което ни дава шанс за по-голяма част от данъчните печалби, естествено, да бъдат реализирани на територията на нашата страна.
Съответно през месец май 2019 г. Министерският съвет е одобрил Проекта на междуправителственото споразумение и както изисква и законодателството, молим и за Вашето одобрение, както в Комисия, така и впоследствие в залата, за да можем да продължим да процедираме с Проекта.
Проектът и към момента се строи. Сигурни сме, че в кратки срокове ще бъде довършен и ще потече газ по този така важен за диверсификацията за източниците и маршрутите проект. Благодаря Ви.
ПРЕДС. АННА АЛЕКСАНДРОВА: Благодаря Ви, уважаеми господин Заместник-министър.
Колеги, имате думата за изказвания.
Заповядайте, уважаеми господин Иванов.
АЛЕКСАНДЪР ИВАНОВ: Уважаема госпожо Председател, уважаеми колеги, уважаеми гости! Наистина заместник-министърът изтъкна значимостта на Проекта и подписването на настоящето споразумение, предложено на нашето внимание.
Аз искам да кажа от името на парламентарната група на ГЕРБ, че ще подкрепим Проекта и тази условност, която е много важна и която мисля, че и в Бюджетна комисия ще гледаме, основно мотивът, който е за предложение данъчният режим да се запази и за в бъдеще.
От изключително значение е, наистина с оглед предвидимостта на капиталовложенията, които ще бъдат направени, но това е поредна стъпка на правителството. Мисля, че ние като законодател трябва да го подкрепим, защото в енергетиката в последните години, а и за в бъдеще се предвиждат доста големи проекти, които да обезпечат евтин газ за в бъдеще за България като потребители, и като производители. Този ресурс – газта, в България в момента се използва от около 2% - 2,5% от населението, като за битово потребление.
Мисля, че и с предложените цени, които може да бъдат по-ниски за в бъдеще, и договореното, което със стара дата вече е 40% по-малко спрямо основният газодоставчик, който е до момента, който е „Газпром“, мисля че това ще разшири възможността на България за намаляване на цената за потреблението за битови и за производствени нужди от газ. Благодаря Ви.
ПРЕДС. АННА АЛЕКСАНДРОВА: Благодаря Ви, уважаеми господин Иванов.
Колеги, има ли други изказвания? Няма.
Подлагам на първо гласуване Законопроект за ратифициране на Междуправителственото споразумение между Република България и Република Гърция относно междусистемна газова връзка Гърция – България (Проект IGB), подписано в София на 10 октомври 2019 г., № 002-02-7, внесен от Министерския съвет на 18.06.2020 г.
Гласували: за – 18, против и въздържали се – няма.
Приема се.
Благодаря на гостите по т. 2.
С това изчерпахме днешния дневен ред на Комисията по правни въпроси.
Закривам днешното заседание. Благодаря на всички колеги за участието.

(Закрито в 11,25 ч.)


ПРЕДСЕДАТЕЛ:

АННА АЛЕКСАНДРОВА
Форма за търсене
Ключова дума