Комисия по правни въпроси
Стенограма от заседание на комисия
П Р О Т О К О Л
№ 135
На 22 юли 2020 г. се проведе редовно заседание на Комисията по правни въпроси при следния
Д Н Е В Е Н Р Е Д:
1. Обсъждане за първо гласуване на законопроект за изменение и допълнение на Закона за убежището и бежанците, № 002-01-27, внесен от Министерския съвет на 7 юли 2020 г.
2. Обсъждане за първо гласуване на законопроект за оттегляне на резервата, направена от Република България по чл. 31 от Конвенцията за статута на лицата без гражданство, приета в Ню Йорк на 28 септември 1954 г., № 002-01-29, внесен от Министерския съвет на 16 юли 2020 г.
3. Приемане на общ законопроект на приетите на първо гласуване законопроекти за допълнение на Закона за съдебната власт, изготвен на основание чл. 81, ал. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание:
- законопроект за допълнение на Закона за съдебната власт, № 002-01-24, внесен от Министерския съвет на 26 юни 2020 г. и
- законопроект за допълнение на Закона за съдебната власт, № 002-01-25, внесен от Министерския съвет на 3 юли 2020 г.
Списък на присъствалите народни представители – членове на Комисията по правни въпроси, и списъкът на гостите се прилагат към протокола.
Заседанието беше открито в 12,30. ч. и ръководено от председателя на Комисията Анна Александрова.
* * *
ПРЕДС. АННА АЛЕКСАНДРОВА: Здравейте, уважаеми колеги и гости!
Имаме кворум. Откривам днешното заседание на Комисията по правни въпроси.
Имате дневен ред пред себе си.
1. Обсъждане за първо гласуване на законопроект за изменение и допълнение на Закона за убежището и бежанците, № 002-01-27, внесен от Министерския съвет на 7 юли 2020 г.
2. Обсъждане за първо гласуване на законопроект за оттегляне на резервата, направена от Република България по чл. 31 от Конвенцията за статута на лицата без гражданство, приета в Ню Йорк на 28 септември 1954 г., № 002-01-29, внесен от Министерския съвет на 16 юли 2020 г.
3. Приемане на Общ законопроект на приетите на първо гласуване законопроекти за допълнение на Закона за съдебната власт, изготвен на основание чл. 81, ал. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание:
- законопроект за допълнение на Закона за съдебната власт, № 002-01-24, внесен от Министерския съвет на 26 юли 2020 г. и
- законопроект за допълнение на Закона за съдебната власт, № 002-01-25, внесен от Министерския съвет на 3 юли 2020 г.
Имате думата по дневния ред.
Няма изказвания. Закривам дебата.
Подлагам на гласуване така предложения дневен ред.
Моля, който е „за“, да гласува.
За – 20, против и въздържали се – няма.
Преминаваме към точка първа:
ОБСЪЖДАНЕ ЗА ПЪРВО ГЛАСУВАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА УБЕЖИЩЕТО И БЕЖАНЦИТЕ.
Гости на заседанието от Държавната агенция за бежанците при Министерския съвет са: господин Даниел Инджиев – заместник-председател, госпожа Анна Джамбазка-Кирова – началник отдел „качество на процедурата“ в дирекция „Качество на процедурата за международна закрила“; от Български Хелзинкски комитет: госпожа Илиана Савова – директор на Програмата за правна защита на бежанците; от Института за пазарна икономика: госпожа Екатерина Баксанова – правен експерт.
Заповядайте, господин Инджиев, имате думата да представите Законопроекта.
ДАНИЕЛ ИНДЖИЕВ: Уважаеми дами и господа народни представители! Основната цел на Законопроекта е да бъдат прецизирани и допълнени разпоредбите на Закона за убежището и бежанците така, че да съответстват в цялост с европейското законодателство и да изпълнят препоръките, които Европейската комисия е давала по двете открити наказателни процедури срещу Република България, а именно наказателната процедура 2015/0363 и 2018/2123. Това са наказателни процедури във връзка с транспонирането и прилагането на Директива 2013/32 или така наречената Процедурна директива и Директива 2013/33 така наречената Приемателна директива.
Измененията са насочени в няколко направления. Основното е допълване на правните гаранции при прилагането на Концепцията за сигурна трета държава така, че както е предвидено в Процедурната директива и в съответствие с препоръките, които са дадени от Европейската комисия.
Освен това се въвежда ново положение за представителството на непридружените деца, търсещи закрила. Нееднократно са отправяни препоръки към Република България за грижата за непридружените деца в процедура за международна закрила. Със Законопроекта се предвижда назначаването на представител да се осъществява не от представители на общините, както е към момента, а представителят да бъде адвокат от Националното бюро за правна помощ. Освен това се доразвиват правните гаранции, които да гарантират подготовката и уменията и знанията на представителите така, че да защитават най-добрия интерес на детето по време на процедурата за международна закрива. С това предложение се преодолява още една допълнителна административна тежест за назначаване на процесуален представител на непридружените деца, търсещи закрила в Република България.
Регламентират се и процедурни гаранции за кандидатите от уязвими групи, независимо на кой етап от процедурата по молби за международна закрила е установена тази уязвимост.
Създават се условия за по-добър административен контрол над лицата с вече предоставена закрила, като се въвежда изискването в 30-дневен срок след вписване в Регистъра на населението да подадат документи за издаване на български документи за самоличност.
Прецизират се производствените правила, свързани с прекратяването и възобновяването на производствата, което води до облекчаване на административната процедура и съответно до намаляване на разходите, свързани с провеждане на процедурата за международна закрила.
Прецизирани са текстовете във връзка с обжалването на постановените индивидуални административни актове по молби за международна закрила. Прецизират се текстовете, свързани със събиране, предоставяне и разкриване на информация за лицата, осъществявали или преследвали такива, които биха могли да бъдат извършители на тежки посегателства.
Последната промяна е свързана с прецизиране на текстовете по прилагането на така наречения Дъблински регламент по начин, по който да отговаря и на общите правила, заложени в Регламента.
Общо взето с промените, които са заложени в Законопроекта, ще бъдат изпълнени препоръките на Европейската комисия, което от своя страна ще бъде основание за прекратяване на наказателните процедури, които са образувани срещу страната ни.
Благодаря Ви за вниманието, на разположение сме, ако има въпроси към нас.
ПРЕДС. АННА АЛЕКСАНДРОВА: Благодаря Ви, уважаеми господин Инджиев.
Колеги, имате думата за мнения, становища.
ИЛИАНА САВОВА: Уважаеми народни представители, благодаря за поканата.
Ще бъда кратка. Рядко се случва да даваме почти 100% позитивно становище на предложен законопроект. В конкретния случай следва да отдадем дължимото на желанието на Държавната агенция за бежанците да сътрудничи с всички страни в процеса, за да можем максимално добре да обобщим натрупаната до този момент административна практика, която вече 25 години нашата държава прилага във връзка със Закона.
Имаме положително становище спрямо предложените промени, защото според нас не само те въвеждат редица стандарти и редица минимални стандарти, които съществуват в директивите, които сме длъжни да транспонираме, но също така до голяма степен водят и до процесуална икономия, което от своя страна води до икономия на средства, което е от немалко значение за нашата държава.
Особено сме доволни от обстоятелството, че се изчистват, прецизират и повишават стандартите за закрила на най-уязвимите групи между бежанците, а това са непридружените деца и всички останали уязвими групи – жертви на насилие, самотни родители и така нататък.
На първо четене това искаме да кажем: поддържаме законопроекта такъв, какъвто е предложен от вносителя. Благодаря Ви.
ПРЕДС. АННА АЛЕКСАНДРОВА: Благодаря Ви, уважаема госпожо Савова.
Колеги, имате думата.
Заповядайте, господин Лазаров.
ДИМИТЪР ЛАЗАРОВ: За уточнение по § 9, чл. 25 – назначаването на представител от Бюрото за правна помощ. Има се предвид представител, който да представлява непридружавания непълнолетен, малолетен във връзка с придобиването на закрила или и след това?! Защото както е написано в т. 3 на ал. 3 „...да изпълнява ролята на процесуален представител във всички производства пред административните и съдебни органи“ – четейки го на систематическото му място след ал. 4, за мен това означава, че дори след придобиването на статута, ще има процесуален представител този непълнолетен или малолетен. Ако не се лъжа, процесуалното представителство на малолетен или непълнолетен става със съдебен акт?! Може да бъркам.
Да ни разясните: Националното бюро ще е готово да назначава процесуален представител, не казвам за това производство, за други актове – в смисъл съдебни представителства или чрез съда ще придобива статут.
ДАНИЕЛ ИНДЖИЕВ: В случая говорим за представител, който ще съвместява от една страна процесуалното представителство. Точно тук е моментът на процесуалната икономия – при назначаване на представители. От една страна, представителят ще бъде и процесуален представител след това в съдебната фаза, ако решението по молбата за закрила е отрицателно. От друга страна, ще бъде представител по време на цялото административно производство, като по този начин ще се гарантира, че правата на детето ще бъдат спазвани и ще бъде подпомагано при изпълняване на задълженията си. В ал. 4 се предвижда кога се прекратява представителството на вече назначения представител. Тоест ще продължи и след предоставянето на международна закрила до момента, до който детето бъде настанено в специализирано заведение или до момента, в който му бъде назначен настойник, съответно попечител по реда на Семейния кодекс. Това е идеята, заложена в текста на Законопроекта.
ДИМИТЪР ЛАЗАРОВ: Може би трябва да се прецизира идеята.
ПРЕДС. АННА АЛЕКСАНДРОВА: Благодаря, господин Лазаров.
Колеги, други изказвания?
Няма други изказвания. Закривам дебата.
Подлагам на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за убежището и бежанците, № 002-01-27, внесен от Министерския съвет на 7 юли 2020 г.
За – 21, против и въздържали се няма.
Колеги, преминаваме към втора точка:
ОБСЪЖДАНЕ ЗА ПЪРВО ГЛАСУВАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ОТТЕГЛЯНЕ НА РЕЗЕРВАТА, НАПРАВЕНА ОТ РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ПО ЧЛ. 31 ОТ КОНВЕНЦИЯТА ЗА СТАТУТА НА ЛИЦАТА БЕЗ ГРАЖДАНСТВО, ПРИЕТА В НЮ ЙОРК НА 28 СЕПТЕМВРИ 1954 Г., № 002-01-29, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ НА 16 ЮЛИ 2020 Г.
Гости по тази точка са госпожа Росица Грудева – директор на дирекция „Правно-нормативна дейност“, госпожа Биляна Стойкова – главен юрисконсулт, и госпожа Владислава Радонова – експерт в отдел „Законна миграция, българско гражданство“.
Имате думата да представите Законопроекта, заповядайте.
РОСИЦА ГРУДЕВА: Благодаря, госпожо Председател.
Уважаеми дами и господа народни представители! България прилага установените стандарти към лицата, търсещи закрила и лицата без гражданство, съгласно параметрите на международното хуманитарно законодателство и международното право в областта на правата на човека.
Като отговорен член на международната общност и страна членка на Европейския съюз, както и това, че България е страна по Конвенцията за статута на лицата и без гражданство от 1954 г. страната ни спазва стриктно своите ангажименти към лицата без гражданство.
Резервата по чл. 31 от Конвенцията за статута на лицата без гражданство, която гласи следното: „България заявява, че чл. 31 не задължава Република България да предостави на лицата без гражданство по-благоприятен статут от този, който се предоставя на чужденците като цяло.“ Тази резерва е предложена от Министерството на вътрешните работи при ратификацията на Конвенцията със Закон, приет от Четиридесет и първото народно събрание на 25 януари 2012 г. и обнародвано в Държавен вестник в началото на февруари 2012 г.
През 2016 г. Министерството на вътрешните работи подготви законопроект за изменение и допълнение на Закона за чужденците в Република България, който е приет и обнародван в Държавен вестник, брой 97 от 2016 г. Със законопроекта е предложено създаването на Глава втора „а“ в Закона за чужденците и тази глава е посветена на предоставянето на статут на лица без гражданство в страната. Същата разписва реда за предоставяне на статута на лица без гражданство на територията на страната.
Искам да обърна внимание, че в нормата на чл. 2, ал. 2 от Закона за чужденците е посочено, че по смисъла на този Закон чужденец е „и лице без гражданство“, тоест лице, което не се разглежда като гражданин на нито една държава в съответствие с нейното законодателство. В тази връзка за лицата с предоставен статут на лице без гражданство по реда на Закона за чужденците в България са приложими както принудителните административни мерки, така и административно-наказателните разпоредби, които се прилагат общо за всички чужденци, които пребивават на територията на страната.
Предвид ясно разписаната процедура по предоставянето на статут на лице без гражданство, Министерството на вътрешните работи с настоящия законопроект за оттегляне на резервата, направена от страната по чл. 31 от Конвенцията за статута на лицата без гражданство, приета в Ню Йорк на 28 септември 1954 г. предлага Резервата по чл. 31 да бъде оттеглена.
По законопроекта не се изискват допълнителни финансови средства от бюджета. Направена е съгласовка с всички заинтересовани министерства, като сме получили подкрепящи становища. Най-общо ще кажа, че не се въвежда европейско законодателство с този законопроект. Благодаря.
ПРЕДС. АННА АЛЕКСАНДРОВА: Колеги, имате думата за изказвания.
Няма изказвания. Закривам дебата.
Подлагам на първо гласуване първо гласуване законопроект за оттегляне на резервата, направена от Република България по чл. 31 от Конвенцията за статута на лицата без гражданство, приета в Ню Йорк на 28 септември 1954 г., № 002-01-29, внесен от Министерския съвет на 16 юли 2020 г.
За – 21, против и въздържали се няма.
Преминаваме към точка трета:
ПРИЕМАНЕ НА ОБЩ ЗАКОНОПРОЕКТ НА ПРИЕТИТЕ НА ПЪРВО ГЛАСУВАНЕ ЗАКОНОПРОЕКТИ ЗА ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА СЪДЕБНАТА ВЛАСТ, ИЗГОТВЕН НА ОСНОВАНИЕ ЧЛ. 81, АЛ. 2 ОТ ПРАВИЛНИКА ЗА ОРГАНИЗАЦИЯТА И ДЕЙНОСТТА НА НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ:
Имате думата по предложения законопроект.
Няма изказвания. Закривам дебата.
Подлагам на гласуване Общ законопроект на приетите на първо гласуване законопроекти за допълнение на Закона за съдебната власт, изготвен на основание чл. 81, ал. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание:
- законопроект за допълнение на Закона за съдебната власт, № 002-01-24, внесен от Министерския съвет на 26 юли 2020 г. и
- законопроект за допълнение на Закона за съдебната власт, № 002-01-25, внесен от Министерския съвет на 3 юли 2020 г.
За – 21, против и въздържали се няма.
Уважаеми колеги, с това изчерпахме дневния ред на днешното заседание на Комисията по правни въпроси. Закривам заседанието. Благодаря на всички.
(Закрито в 12,55 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
АННА АЛЕКСАНДРОВА