Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по икономическа политика и туризъм
Комисия по икономическа политика и туризъм
06/11/2019 първо гласуване

    Д О К Л А Д
    № 953-01-47 от 07.11.2019 г.

    по Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за дейността на колективните инвестиционни схеми и на други предприятия за колективно инвестиране, № 902-01-54, внесен от Министерски съвет на 16.10.2019 г.
    РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    КОМИСИЯ ПО ИКОНОМИЧЕСКА ПОЛИТИКА И ТУРИЗЪМ

    Д О К Л А Д

    по Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за дейността на колективните инвестиционни схеми и на други предприятия за колективно инвестиране, № 902-01-54, внесен от Министерски съвет на 16.10.2019 г.

    Комисията по икономическа политика и туризъм на свое заседание, проведено на 6 ноември 2019 г., разгледа и обсъди Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за дейността на колективните инвестиционни схеми и на други предприятия за колективно инвестиране.
    На заседанието присъстваха: от Министерство на финансите -
    Надя Даскалова – държавен експерт в Дирекция „Регулация на финансовите пазари“ и Елка Шонгова – главен експерт в Дирекция „Регулация на финансовите пазари“; от Комисия за финансов надзор - Мария Филипова – заместник-председател на КФН, ръководещ управление „Надзор на инвестиционната дейност“, Десислава Ласкова – началник отдел „Инвестиционни посредници, предприятия за колективно инвестиране и пазари на финансови инструменти“, Теодора Добрева – началник отдел „Надзор на предприятията за колективно инвестиране“ Милен Милев – началник отдел „Нормативна дейност и методология“; от Българска асоциация на управляващите дружества - Петко Кръстев – председател на УС и Евгений Жишев – главен секретар.
    Законопроектът бе представен от Мария Филипова.
    Според вносителя предложеният законопроект цели въвеждане на мерки в националното законодателство, чрез които да се осигурят условия за прилагането на Регламент (ЕС) 2017/1131 на Европейския парламент за подобряване на нормативната регулация и по-високо ниво на защита на инвеститорите и ограничаване на проблемите на пазара на краткосрочно финансиране.
    Въвежда се изискване за извършване на стрес тестове от страна на фондовете на паричния пазар(ФПП).
    Въвежда се изискване документите, необходими за организиране и управление на ФПП, да бъдат съобразени с изискванията на Регламент (ЕС) 2017/1131, а управляващите дружества да прилагат изискванията на Регламент (ЕС) 2017/1131.
    С други промени, извън изискванията на цитирания регламент, се въвежда изискване проспектът на колективна инвестиционна схема, която има различни класове дялове, да съдържа описание на характеристиките, които са специфични за всеки клас, с ясно посочване на разликите между отделните класове.
    Ограничава се възможността управляващо дружество, действащо за сметка на всички управлявани от него колективни инвестиционни схеми или други предприятия за колективно инвестиране, да придобива акции с право на глас, които биха му позволили да упражнява значително влияние върху управлението на емитент или публично дружество. Със законопроекта се предлага въвеждането на дефиниция на „значително влияние“.
    Прецизират се и разпоредбите, свързани с капиталовата адекватност и ликвидността на управляващите дружества, като се въвежда диференциран подход по отношение на действията и мерките, които следва да се предприемат при нарушение на нормативните изисквания.
    Регламентира се осигуряването и прилагането на адекватни и ефективни вътрешни канали и процедури за подаване на сигнали от служителите на инвестиционното дружество и депозитаря, за действителни или възможни нарушения на този закон и актовете по прилагането му.
    Изискванията към управлението и представителството на управляващо дружество са уеднаквени с тези при инвестиционните посредници, доколкото няма основание за по-облекчено третиране на лицата, управляващи колективни инвестиции. Изрично е регламентирано, че управляващо дружество се управлява и представлява най-малко от две лица, което при прилагане и на изискванията на Търговския закон ще доведе до необходимост от промяна в състава на част от управителните органи на управляващите дружества или до избиране на прокурист.
    Изменения и допълнения в действащата нормативна уредба се предлагат и във връзка с прилагането по отношение на предприятията за колективно инвестиране на Директива (ЕС) 2015/849 за предотвратяване използването на финансовата система за целите на изпирането на пари и финансирането на тероризма.
    Със законопроекта се предвиждат и промени в тарифата, във връзка с конкретизиране и диференциране на таксите за общ финансов надзор, които се дължат от лицата, управляващи алтернативни инвестиционни фондове. С оглед на обвързване на дължимите такси с извършваната дейност и предоставяните услуги със законопроекта се предвижда диференциране на таксата за осъществяване на общ финансов надзор за лицата, управляващи алтернативни инвестиционни фондове. Диференциран подход при определяне размера на таксите за осъществяване на общ финансов надзор е приложен в действащата тарифа и по отношение на управляващите дружества и инвестиционните посредници.
    Въведени са изменения и в административнонаказателните разпоредби, като са прецизирани и текстовете, регламентиращи оповестяването на наложените наказания и приложените принудителни административни мерки, с които се постига пълно съответствие с Директива 2009/65/ЕО.
    Предвидени са преходни периоди, в които лицата, управляващи алтернативни инвестиционни фондове, управляващите дружества, инвестиционните дружества и депозитарите да приведат дейността си в съответствие с новите изисквания.
    Прилагането на предложените промени не е свързано с допълнителни разходи/трансфери/други плащания.
    Към законопроекта е приложена Частична предварителна оценка на въздействието, както и изискващите се по чл. 76 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание справки.
    Петко Кръстев от Българска асоциация на управляващите дружества изрази две основни групи съображения – първата е свързана с третирането на паричните сметки и втората, че в законопроекта са заложени по-тежки рестрикции, отколкото са изискванията на регламента.
    След приключване на обсъждането и гласуване с резултати: „За” – 14 гласа и 4 гласа „Въздържали се”,

    Комисията по икономическа политика и туризъм прие следното становище:

    Предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за дейността на колективните инвестиционни схеми и на други предприятия за колективно инвестиране, № 902-01-54, внесен от Министерски съвет на 16.10.2019 г.



    ПРЕДСЕДАТЕЛ:


    ПЕТЪР КЪНЕВ
    Форма за търсене
    Ключова дума