Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по икономическа политика и туризъм
Комисия по икономическа политика и туризъм
30/09/2020 първо гласуване

    Д О К Л А Д
    № 053-01-31 от 01.10.2020 г.

    по Законопроекта за виното и спиртните напитки, № 002-01-44, внесен от Министерския съвет на 11.09.2020 г.
    РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    КОМИСИЯ ПО ИКОНОМИЧЕСКА ПОЛИТИКА И ТУРИЗЪМ

    Д О К Л А Д

    по Законопроекта за виното и спиртните напитки, № 002-01-44, внесен от Министерския съвет на 11.09.2020 г.

    Комисията по икономическа политика и туризъм на свое заседание, проведено на 30 септември 2020 г., разгледа и обсъди Законопроекта за виното и спиртните напитки, № 002-01-44, внесен от Министерския съвет.
    На заседанието присъстваха: от Министерството на земеделието, храните и горите – д-р Лозана Василева – заместник-министър, Калина Тутева – държавен експерт в дирекция „Пазарни мерки и организации на производители“, Милена Кирилова – главен юрисконсулт в дирекция „Правни дейности и законодателство на ЕС“; Красимир Коев – изпълнителен директор на Изпълнителната агенция по лозята и виното.
    Законопроектът бе представен от заместник-министър Василева.
    Според вносителя общата цел на предложения законопроект е свързана с пълно и точно изпълнение от страна на българската държава на процедурите по приемането на Закон за виното и спиртните напитки, съобразно законодателството на Европейския съюз. С актуализирането на националната правна рамка се цели осъществяване на регулиране, което съответства на европейските стандарти и изисквания. Специфичните цели на законопроекта са:
    • Разширяване на пазарите на вино в рамките на единния пазар на Европейския съюз и по света, чрез въвеждане на система от мерки за подобряване контрола върху производството и предлагането на пазара на качествени грозде, оцет, вино, плодови вина и продукти, произведени от тях.
    • Създаване на по-ясен, опростен и ефикасен лозаро-винарски режим, подсигуряващ равновесие между търсенето и предлагането, чрез въвеждането на правила, които гарантират равнопоставеност на производителите и опростяване на правилата за водене на регистрите.
    • Осигуряване на прозрачна, справедлива и навременно функционираща система за контролиране на новите лозови насаждения и ограничаване на площта им според нуждите на сектора до предвидения в Регламент (ЕС) № 1308/2013 максимум от един процент от лозарския потенциал на страната за предходната година.
    • Използването на референтни методи за изотопен анализ, като се улесни разчитането на резултатите от анализа.
    • Постигане на прозрачност на пазара и честна конкуренция при производството на грозде, вино и спиртни напитки чрез подобряване на средствата за контрол върху всички производители, проследяване на процеса на производството, осигуряване на предвидима бизнес среда чрез еднаквото прилагане на законовите правила от производителите.
    Със законопроекта се отменя Закона за виното и спиртните напитки, приет през 2012 г., с последни изменения от 2018 г., като правата на лицата, вписани в Регистъра на производителите на етилов алкохол от земеделски произход, дестилати и спиртни напитки по отменения закон, се запазват.
    Според вносителя очакваните приходи ще покриват изцяло разходите, извършвани за осъществяване на предвидените в законопроекта дейности и няма да се наложи съществено изменение на приходно-разходната част на бюджета на Изпълнителната агенция по лозята и виното.
    Към законопроекта е приложена Предварителна оценка на въздействието, както и изискващите се по чл. 76 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание справки.
    В свое писмено становище Националната лозаро-винарска камара подкрепя принципно законопроекта. Същевременно изразява и бележки по същество. На първо място настоящият законопроект отново не е ратифициран по надлежния ред, съгласно изискванията на Директива (ЕС) 2015/1535 в системата “TRIS” на Европейската комисия. Това означава, че настоящият законопроект носи същия порок като отменения. Счита се, че в предложения законопроект липсват достатъчно ясни правила, касаещи функционалното разпределение на компетенциите, правомощията и представителността на професионалните организации в секторите лозарство и производство на лозаро-винарски продукти.
    Изпълнителният директор на Изпълнителната агенция по лозята и виното обясни, че законопроектът вече е изпратен за нотификация в Европейската комисия. По отношение на контрола върху търговията с вино и спиртни напитки отново ще се ангажира Комисията за защита на потребителите.
    Народният представител Румен Гечев постави въпроса за несъбирането на такси за оказаните услуги на производители на спиртни напитки, което не е логично по отношение на високорентабилен бизнес.
    След приключване на обсъждането и гласуване с резултати: „За” – 11 гласа, осем „Въздържали се” и един глас „Против”,

    Комисията по икономическа политика и туризъм прие следното становище:

    Предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване Законопроекта за виното и спиртните напитки, № 002-01-44, внесен от Министерския съвет на 11.09.2020 г.


    ПРЕДСЕДАТЕЛ:

    ПЕТЪР КЪНЕВ
    Форма за търсене
    Ключова дума