Парламентарни комисии
Комисия по икономическа политика и туризъм
Комисия по икономическа политика и туризъм
27/01/2021 първо гласуване
Д О К Л А Д
№ 153-01-4 от 27.01.2021 г.
по Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за управление на отпадъците, № 102-01-1, внесен от Министерски съвет на 05.01.2021 г.
РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
КОМИСИЯ ПО ИКОНОМИЧЕСКА ПОЛИТИКА И ТУРИЗЪМ
Д О К Л А Д
по Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за управление на отпадъците, № 102-01-1, внесен от Министерски съвет на 05.01.2021 г.
Комисията по икономическа политика и туризъм на свое заседание, проведено на 27 януари 2021 г., разгледа и обсъди Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за управление на отпадъците, № 102-01-1, внесен от Министерски съвет.
На заседанието присъстваха: от Министерството на околната среда и водите - Славея Стоянова - заместник-министър на околната среда и водите, Антон Пейчев - държавен експерт в Дирекция „Управление на отпадъците и опазване на почвите“ и
Петьо Петков - главен юрисконсулт в Дирекция „Правна“.
Законопроектът бе представен от заместник-министър Стоянова.
Според вносителя целта на предложения законопроект е да бъдат транспонирани в българското законодателство измененията на Директива 2008/98/ЕО и Директива 1999/31/ЕО чрез Директива 2018/851/ЕС и Директива 2018/850/ЕС.
Въведени са следните основни промени в европейското законодателство, които следва да бъдат изпълнявани от всички ДЧ:
Целта на подготовката за повторна употреба и рециклиране на битовите отпадъци е завишена до 65% през 2035 г., за да се извлекат съществени екологични, икономически и социални ползи и да се ускори преходът към кръгова икономика.
С цел допълнително стимулиране на прехода към кръгова икономика е въведена цел за намаляване до 10% на депонираните битови отпадъци до 2035 г., която може да бъде отложена с 5 години, при положение, че държавата е постигнала намаление до 25 на сто.
С цел съпоставимост на резултатите между ДЧ значително е стеснен обхватът на възможните методи за изчисляване на целта по рециклиране.
Въведени са определения за редица думи и изрази, за да се внесе яснота относно обхвата на дейностите с отпадъците.
Въвежда се определение за „схема за разширена отговорност на производителя“, за да се изясни, че става въпрос за набор от мерки, с които производителите се задължават да поемат финансова или финансова и организационна отговорност за управление на отпадъците като етап от жизнения цикъл на продукта.
Поставят се изисквания за ясно определяне на ролите на отделните заинтересовани страни, ефективността на разходите, определяне на вноските, които производителите заплащат, изисквания за прозрачност, както и системи за отчитане и ефективен контрол на дейността на схемите.
Въведени са редица допълнителни изисквания за предприемане на мерки за насърчаване на разработването, производството и използването на устойчиви продукти, предотвратяването на отпадъци.
В допълнение към директивните изисквания в законопроекта са предложени редакции на действащия закон, с които се поставя законовата основа за въвеждане на разширена отговорност за текстилни продукти, като начин за изпълнение на изискването за разделно събиране на отпадъци от текстил.
Предлага се създаване на нови разпоредби в Закона за защита от вредното въздействие на химичните вещества и смеси.
Според вносителя законопроектът няма да има пряко или косвено въздействие върху държавния бюджет.
Народните представители Петър Петров и Димитър Данчев поставиха въпроси за прецизиране на записаните срокове в § 16 и за съгласуването на общинските планове със стратегията на МОСВ.
След приключване на обсъждането и гласуване с резултати: „За” – 17 гласа, без „Въздържали се” и „Против”,
Комисията по икономическа политика и туризъм прие следното становище:
Предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за управление на отпадъците, № 102-01-1, внесен от Министерски съвет на 05.01.2021 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ПЕТЪР КЪНЕВ