Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по икономическа политика и туризъм
Комисия по икономическа политика и туризъм
14/03/2018 първо гласуване

    Д О К Л А Д
    № 853-01-10 от 15.03.2018 г.

    по законопроекта за изменение и допълнение на Закона за приватизация и следприватизационен контрол, № 854-01-15, внесен от Валентина Найденова и група народни представители на 01.03.2018 г.
    РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    КОМИСИЯ ПО ИКОНОМИЧЕСКА ПОЛИТИКА И ТУРИЗЪМ

    Д О К Л А Д

    по законопроекта за изменение и допълнение на Закона за приватизация и следприватизационен контрол, № 854-01-15, внесен от Валентина Найденова и група народни представители на 01.03.2018 г.


    Комисията по икономическа политика и туризъм на свое заседание, проведено на 14 март 2018 г., разгледа и обсъди законопроекта за изменение и допълнение на Закона за приватизация и следприватизационен контрол, № 854-01-15, внесен от Валентина Найденова и група народни представители.
    На заседанието присъстваха: от Министерство на икономиката - Валентин Груев – директор на Дирекция „Индустриални отношения и управление на държавното участие“ и - Зара Добрева – директор на Дирекция „Правна“; от Министерство на здравеопазването - Жени Начева – заместник-министър; от Агенция за приватизация и следприватизационен контрол - Петър Петров – заместник-изпълнителен директор, Михаил Владов – председател на Надзорния съвет и Руси Статков – член на Надзорния съвет.
    Законопроектът бе представен от г-жа Найденова.
    Според вносителя целта на предложения законопроект е включване в Списъка на търговските дружества с повече от 50% държавно участие в капитала, които са от значение за националната сигурност и лечебните заведения, търговски дружества с над 50% държавно или общинско участие в капитала, които са част от Националната здравна карта. За обектите, включени в този списък, Народното събрание одобрява стратегия за приватизация.
    Според вносителите законопроектът няма да има пряко или косвено въздействие върху държавния бюджет.
    Към законопроекта е приложена Предварителна оценка на въздействието.
    В свое становище Министерството на здравеопазването подчертава, че в частта на националната здравна карта не са определени поименно лечебни заведения, а са определени конкретните потребности от лекари и лекари по дентална медицина по специалности за осигуряване на достъп на населението до медицинско обслужване по видове и нива на компетентност. Лечебните заведения, оказващи болнична или извън болнична помощ, са равнопоставени, независимо от собствеността им.
    Законът за лечебните заведения не е определил на Националната здравна карта ролята на списък на лечебните заведения, с оглед да се осигурят потребностите на населението. Законът не извежда като отделно понятие и специален приоритет защитата на националната здравна сигурност, особено посредством мерки за ограничаване на общинските съвети да вземат решения за разпореждане със собствеността си.
    Министерството на здравеопазването отбелязва, че ако целта е общинските болници да не подлежат на приватизация, то те следва да се включат в забранителния списък по чл. 3 от Закона за приватизация и следприватизационен контрол.
    Министерството на регионалното развитие съгласува без бележки законопроекта и прави предложение за допълнение, което е извън обхвата.
    Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол не подкрепя законопроекта, тъй като в приложенията към Националната здравна карта не са посочени конкретно държавни и общински лечебни заведения от значение за националната сигурност на страната.
    Министерството на икономиката не подкрепя внесения законопроект. Включването на посочените лечебни заведения в списъка по приложение № 2 означава, че за тях следва да се приемат стратегии за приватизация от Народното събрание, а не от общинските съвети, които са им принципал. Освен това в законопроекта липсва конкретно посочване на търговски дружества, които да бъдат включени в списъка-приложение № 2 към чл. 35а, ал. 1 от закона.
    Националното сдружение на общините в Република България счита, че регулирането на дейностите на здравната система и разширяването на обхвата на системата на националната сигурност следва да стане след широка обществена дискусия при отчитане спецификата на съответната собственост. В законопроекта не се отчитат конституционните правомощия на общинските съвети като принципал на общинските търговски дружества.
    В последвалата народните представители от ПГ на „БСП за България” изразиха становище за запазването на общинските болници до изработването и приемането на Националната здравна карта.
    Народният представител Александър Сабанов изрази съмнение във възможността за адекватна финансова подкрепа от общините за общинските ДКЦ.
    Даниела Савеклиева декларира, че ПП ГЕРБ не подкрепя законопроекта.
    На поставени въпроси отговори заместник-министър Жени Начева.

    След приключване на обсъждането и гласуване с резултати: „За” – 6 народни представители, „Въздържали се” – 8 народни представители и „Против” - един,

    Комисията по икономическа политика и туризъм прие следното становище:

    Предлага на Народното събрание да не приеме на първо гласуване законопроекта за изменение и допълнение на Закона за приватизация и следприватизационен контрол, № 854-01-15, внесен от Валентина Найденова и група народни представители на 01.03.2018 г.


    ПРЕДСЕДАТЕЛ:

    ПЕТЪР КЪНЕВ
    Форма за търсене
    Ключова дума