Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по икономическа политика и туризъм
Комисия по икономическа политика и туризъм
17/10/2018 първо гласуване

    Д О К Л А Д
    № 853-01-40 от 17.10.2018 г.

    по законопроекта за изменение и допълнение на Закона за корпоративното подоходно облагане, № 802-01-39, внесен от Министерски съвет на 11.10.2018 г.
    РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    КОМИСИЯ ПО ИКОНОМИЧЕСКА ПОЛИТИКА И ТУРИЗЪМ

    Д О К Л А Д

    по законопроекта за изменение и допълнение на Закона за корпоративното подоходно облагане, № 802-01-39, внесен от Министерски съвет на 11.10.2018 г.

    Комисията по икономическа политика и туризъм на свое заседание, проведено на 17 октомври 2018 г., разгледа и обсъди законопроекта за изменение и допълнение на Закона за корпоративното подоходно облагане, № 802-01-39, внесен от Министерски съвет.
    На заседанието присъстваха: от Министерството на финансите – Маринела Петрова – заместник–министър и Людмила Петкова – директор на дирекция „Данъчна политика”; Росен Иванов – директор на дирекция „Данъчно-осигурителна методология” в НАП; представители на работодателски и синдикални организации.
    Законопроектът бе представен от г-жа Маринела Петрова.
    Според вносителя целта на предложения законопроект е въвеждане в националното данъчно законодателство на Директива 2016/1164/ЕС на Съвета за установяване на правила срещу практиките за избягване на данъци, които пряко засягат функционирането на вътрешния пазар, както и във връзка с усъвършенстване и прецизиране на разпоредбите на закона с цел отстраняване на неясноти и улесняване на прилагането му. Законопроектът е насочен към всички данъчно задължени лица, които подлежат на облагане с корпоративен данък.
    Въвеждат се данъчни правила, ограничаващи възможностите за избягване от облагане, а именно: правила за ограничаване но приспадането на лихвите; правила за контролираните чуждестранни дружества; правило за борба със злоупотребите; правило за облагане при напускане; несъответствия при хибридни образования и инструменти.
    Със законопроекта се предлагат и промени, свързани с прецизиране на разпоредбите на закона и улесняване на практическото му прилагане: във връзка с подаването на данъчната декларация; във връзка с издаването на ваучерите за храна; промени в реда за деклариране и внасяне на корпоративния данък в случаите на прекратяване с ликвидация или поради несъстоятелност. С въвеждането на предлаганите изменения и допълнения в ЗКПО се очаква намаляване на административната тежест за лицата и намаляване на разходите, както и намаляването на възможностите за злоупотреби и отклонения от данъчното облагане.
    В Преходните и заключителни разпоредби за предложени промени в редица данъчни закони.
    В Закона за данъците върху доходите на физическите лица(ЗДДФЛ) се прави предложение за улесняване на младите семейства при ползване на данъчни облекчения за деца и за деца с увреждания. Предлага се промяна в режима на облагане на придобитите облагаеми парични и предметни награди от игри, състезания и конкурси. Предвидено е подаване на редица регулярни справки и декларации само по електронен път. Предвиден е облекчен режим при внасяне на данък за доходи на вече починали лица. Предложени са съответстващи синхронизиращи промени с тези в ЗКПО.
    В Закона за местните данъци и такси(ЗМДТ) най-важната промяна е тази, свързана с концепцията за определяне на данъка върху превозните средства за леките и товарните автомобили с маса до 3,5 т.
    Данъкът ще се определя от два компонента – имуществен и екологичен. Имущественият ще отчита мощността и годината на производство, а екологичният – екологичната категория на автомобила. Промяната цели премахване на неравнопоставеността между собствениците на едни и същи модели автомобили. Предвидена е корекция на данъчно облекчение на автобусите и товарните автомобили над 3,5 т. с двигатели, съответстващи на екологична категория „Евро 3” и „Евро 4”.
    Други промени са свързани с облекчението на данъка върху недвижимите имоти за основно жилище, и такива, свързани с облекчаване на административната тежест. В тази връзка се предвижда нотариусите да уведомяват съответната община в 7-дневен срок за извършената сделка за прехвърляните вещни права върху недвижими имоти или моторни превозни средства.
    Измененията в Данъчно-осигурителния процесуален кодекс(ДОПК) са свързани с промените в ЗМДТ относно възможността нотариусите да извършват проверка за наличието или липсата на данъчни задължения чрез системата за автоматизиран обмен на данни на Министерството но финансите.
    Съществени промени се предлагат в Закона за акцизите и данъчните складове(ЗАДС). Въвежда се солидарна отговорност за събиране на задълженията за акциз в случаите на потребление на енергийни продукти извън условията на ползване на данъчно облагане. Регламентирано е, че за целите на възникване на задължението за заплащане на акциз не е необходимо да има установено нарушение, за да бъде извършени ревизионно производство. Направени са допълнения, чиято основна цел е еднаквото третиране на лицата, подали искания за възстановяване на акциз. Регламентират се случаите, в които са налице иззети, отнети или изоставени в полза на държавата дестилационни съоръжения. Създава се законова възможност за анулиране/деактивиране на погрешно подадени искания, описи и отчети за бандероли. Предложено е допълнение с цел избягване на затруднения при усвояване на суми по банкови гаранции. Регламентира се възможността да се запечатват обекти или части от тях от митническите органи. Разширява се обхватът на обектите, в които се извършва търговия с тютюн и тютюневи изделия. Забраняват се принципно продажбите на всички акцизни стоки по интернет.
    Промените в Закона за митниците са свързани с премахване на задължението на всички митнически служители два пъти да декларират своето имотно състояние – веднъж пред директора на Агенция „Митници” и втори път в декларация по чл. 35 от Закона за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобито имущество.
    В Закона за безмитната търговия се правят изменения във връзка с въвеждане на системата за проследяване на цигарите съгласно Директива 2014/40/ЕС.
    В Закона за данък върху добавената стойност (ЗДДС) предложенията за промени са групирани както следва: промени, свързани в въвеждане в ЗДДС на правила на новоприети европейски директиви; промени, свързани с отстраняването на несъответствия с правилата на Директива 2006//112/ЕО; предложения в резултат на констатирани несъответствия с правото на ЕС; промени във връзка с констатирани от Европейската комисия неизпълнения на Република България и открити процедури за нарушение; промени, свързани с намаляване на административната тежест върху гражданите и бизнеса и такива, свързани с възникнали трудности при практическото прилагане на закона.
    В Закона за счетоводството предложенията за промени имат за цел по-правилното прилагане в практиката и по-ясното разбиране и тълкуване на определени текстове.
    В Закона за юридическите лица с нестопанска цел допълнението е във връзка с премахването на несъответствието по отношение на сроковете за публикуване на годишните финансови отчети.
    Към законопроекта е приложена Предварителна оценка на въздействието, както и изискващите се по чл. 76 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание справки.
    С писменото си становище Конфедерацията на независимите синдикати в България подкрепя по принцип заложените в законопроекта промени, но в същото време подчертава необходимостта от преосмисляне, по-дълбоки и целенасочени промени в сегашния модел на плоско данъчно облагане.
    Българската търговско-промишлена палата и Българската стопанска камара принципно подкрепят законопроекта, изразяват съображения по част от данъчните закони и правят нови предложения.
    Асоциацията на индустриалния капитал в България не подкрепя законопроекта и се въздържа от коментар по същество, тъй като в него не се съдържа направеното от Асоциацията на организациите на българските работодатели предложение за изменение на чл. 37 от Закона за счетоводството, което е от изключително важно значение за българския бизнес.
    Асоциацията на организациите на българските работодатели прави конкретно предложение за промени в Закона за счетоводството, свързани с промяна на критериите за извършване на независим финансов одит на търговските дружества.
    Народният представител Христо Проданов зададе въпрос относно контролираните чуждестранни дружества и изрази становище във връзка с разглеждането заедно на всички данъчни закони в съкратени срокове.
    След приключване на обсъждането и гласуване с резултати: „За” – 10 гласа и 5 гласа „Въздържали се”, без гласове„Против”,

    Комисията по икономическа политика и туризъм прие следното становище:

    Предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за корпоративното подоходно облагане, № 802-01-39, внесен от Министерски съвет на 11.10.2018 г.



    ЗАМЕСТНИК-ПРЕДСЕДАТЕЛ:

    ДАНИЕЛА САВЕКЛИЕВА
    Форма за търсене
    Ключова дума