Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по икономическа политика и туризъм
1. Обсъждане и гласуване на законопроект за допълнение на Закона за ограничаване изменението на климата, № 902 01 58, внесен от Министерски съвет на 5 ноември 2019 г. -- за второ гласуване.
2. Разни.
Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
КОМИСИЯ ПО ИКОНОМИЧЕСКА ПОЛИТИКА И ТУРИЗЪМ




П Р О Т О К О Л
№ 79


На 26 февруари 2020 г., (сряда) от 14.00 часа в зала „Запад“, пл. „Народно събрание” № 2 на Народното събрание се проведе редовно заседание на Комисията по икономическа политика и туризъм.
Заседанието се проведе при следния

ДНЕВЕН РЕД:

1. Обсъждане и гласуване на законопроект за допълнение на Закона за ограничаване изменението на климата, № 902 01 58, внесен от Министерски съвет на 5 ноември 2019 г. -- за второ гласуване.
2. Разни.

Списъкът на присъствалите народни представители – членове на Комисията по икономическа политика и туризъм, и гости се прилага към протокола.

Заседанието на комисията бе открито в 14.02 часа и ръководено от господин Петър Кънев – председател на Комисията по икономическа политика и туризъм.

* * *
ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Добър ден!
Колеги, имаме кворум, откривам днешното заседание на Комисията..
Ще гласуваме, първо, дневния ред:
1. Обсъждане и гласуване на законопроект за допълнение на Закона за ограничаване изменението на климата, № 902 01 58, внесен от Министерски съвет на 5 ноември 2019 г. -- за второ гласуване.
2. Разни.
Имате ли други предложения? Не виждам.
Моля, който е „за“ да гласува.
Гласували: „за“ – 14, „въздържали се“ и „против“ – няма.
Дневният ред е приет.

По точка първа: Обсъждане и гласуване на законопроект за допълнение на Закона за ограничаване изменението на климата, № 902 01 58, внесен от Министерски съвет на 5 ноември 2019 г., за второ гласуване.
Наши гости са:
от Министерството на икономиката: Лъчезар Борисов – заместник-министър, Желяз Енев – директор на Дирекция „Икономическа политика“ и Гриша Захариев – консултант;
от Министерството на финансите: Мирослава Савова – главен експерт в Дирекция „Държавни помощи и реален сектор“;
от Министерството на енергетиката: Александър Давидов – началник отдел в Дирекция „Енергийни стратегии и политики за устойчиво развитие“;
от Комисията за енергийно и водно регулиране: Иван Иванов – председател и Пламен Младеновски – директор на Дирекция „Електроенергетика и топлоенергетика“;
от Фонд „Сигурност на енергийната система“: Диан Червенкондев – председател;
от Конфедерация на работодателите и индустриалците в България: Константин Стаменов – председател на УС на БФИЕК, Теодор Дуралиев – „Аурубис България” АД, Ивайло Георгиев – „Аурубис България“ АД и Теодора Борисова – „Солвей Соди” АД;
от Асоциация на индустриалния капитал в България: Теодор Дечев – директор на Дирекция „Индустриални политики“;
от Българска стопанска камара: Политими Паунова – изпълнителен директор на БАМИ и Йончо Пеловски – заместник-председател на Химическата индустрия в България;
от КНСБ: Огнян Атанасов – национален секретар и Васил Яначков – председател на синдикалната федерация „Металици“;
от Българска федерация на индустриалните енергийни консуматори – Ивайло Найденов.
Знаете, че този закон се очаква с голям интерес по понятни причини. Знаете, че работата по него започна в правителството може би преди година и половина. Миналата година вече стигна донякъде и месец ноември беше активиран – на първо четене мина в Комисията, мина и в залата.
По Закона има предложения. Едните са на група народни представители начело с Валентин Николов, а вторите са, разбира се, по вносител. Тъй като е второ четене, предупредил съм всички гости, че ги каня да присъстват, но думата няма да им давам. Достатъчно половин година вече се изприказвахме по този закон, двете страни са ясни, исканията са ясни. Основната тема беше по датите: откога да важи; колко да важи; за сумата, мисля, че се стигна до някаква договореност.
Така че започваме с гласуване.
„Доклад относно Законопроект за допълнение на Закона за ограничаване изменението на климата, № 902-01-58, внесен от Министерския съвет на 5 ноември 2019 г. Приет е на първо гласуване на 13 декември 2019 г.
„Закон за допълнение на Закона за ограничаване изменението на климата“.“
Работната група подкрепя текста на вносителя за наименованието на Закона.
Имате ли други предложения по наименованието? Не виждам.
Моля, който е „за“ да гласува.
Гласували: „за“ – 16, „въздържали се“ и „против“ – няма.
Текстът на вносителя за наименованието на закона се приема.
По § 1 има предложение на народните представители Валентин Николов и Димитър Бойчев.
Заповядайте, господин Николов.
ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Тези предложения съм ги направил на база по-голяма прецизност. Заедно с моя колега сме сложили таван от 33 милиона, включително и процент, който е различен от този, който беше на вносителя. Общо взето знаем, че трябва да подкрепяме нашите икономически субекти, обаче това дава отражение в задължение към обществото. Затова направих тези промени и това исках да уточня.
Благодаря.
ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Благодаря Ви.
По Правилника, първо, гласуваме предложението на народните представители.
Моля, който е „за“ предложението на народните представители Валентин Николов и група народни представители, да гласува.
Гласували: „за“ – няма, „въздържали се“ – 17 и „против“ – няма.
Предложението на Валентин Николов и Димитър Бойчев не се приема.
ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Господин Председател, след като по § 1 предложението е отхвърлено, аз оттеглям всичките мои предложения по Закона.
ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Трябва ли да гласуваме и за всички останали? (Реплика) Но сега не е нужно.
Колеги, след като имаме оттегляне на всички предложения на вносителите между първо и второ четене, остава, естествено, само текстът по вносител. Оттук нататък по параграфи гласуваме само текста по вносител, тоест това са на Министерството на икономиката и основно на Министерския съвет.
Гласуваме текста на § 1 по вносител.
Моля, който е „за“ да гласува.
Гласували: „за“ – няма, „въздържали се“ – 17 и „против“ – няма.
Текстът на вносителя за § 1 не се приема.
След като е оттеглено предложението на групата народни представители по § 2, остава текстът по вносител.
Моля, който е „за“, да гласува.
Гласували: „за“ – няма, „въздържали се“ – 17 и „против“ – няма.
Текстът на вносителя за § 2 не се приема.
По § 3 предложението на народните представители също е оттеглено и остава текстът по вносител.
Моля, който е „за“ предложението по вносител, да гласува.
Гласували: „за“ – няма, „въздържали се“ – 17 и „против“ – няма.
Текстът на вносителя за § 3 не се приема.
По § 4 има предложение на народните представители за създаване на нов параграф, което е оттеглено.
Моля, който е „за“ § 4 да отпадне въобще в този му вид, да гласува.
Гласували: „за“ – 17, „въздържали се“ и „против“ – няма.
Текстът за § 4 се отхвърля.
Преминаваме към „Преходни и заключителни разпоредби”. Тъй като до момента е отхвърлено тялото на Законопроекта като цяло, по Преходните и заключителните разпоредби имаме отново предложение на групата народни представители.
Който е „за“ „Преходните и заключителни разпоредби”, да бъдат отхвърлени във вида, в който са предложени по вносител, да гласува.
Гласували: „за“ – 17, „въздържали се“ и „против“ – няма.
Текстът за Преходни и заключителни разпоредби се отхвърля.
По § 4 има предложение от народните представители Валентин Николов и Димитър Бойчев, но тъй като е оттеглено, предлагам да гласувате текста по вносител.
Моля, който е „за“ текста по вносител, да гласува.
Гласували: „за“ – няма, „въздържали се“ – 17 и „против“ – няма.
Текстът на вносителя за § 4 не се приема.
По § 5, след като са оттеглени предложенията на народните представители Валентин Николов и Димитър Бойчев, гласуваме само текста по вносител.
Моля, който е „за“ текста по вносител, да гласува.
Гласували: „за“ – няма, „въздържали се“ – 17 и „против“ – няма.
Текстът на вносителя за § 5 не се приема.
Параграф 6 е по вносител, след като са оттеглени предложенията на народните представители Валентин Николов и Димитър Бойчев.
Който е „за“ предложението по вносител, да гласува.
Гласували: „за“ – няма, „въздържали се“ – 17 и „против“ – няма.
Текстът на вносителя за § 6 не се приема.
И най-накрая, тъй като гласувахме и подкрепихме заглавието на законопроекта, а по него практически всичко е отхвърлено, предлагам да прегласуваме наименованието:
„Закон за допълнение на Закона за ограничение изменението на климата“.
Моля, който е „за“ заглавието, да гласува.
Гласували: „за“ – няма, „въздържали се“ – 18 и „против“ – няма.
Текстът на вносителя за наименованието на закона не се приема.
Колеги, благодаря Ви за участието.

По втора точка: РАЗНИ.
Другата сряда от 14.00 ч. отново ще имаме заседание.
Заповядайте, господин Гечев.
РУМЕН ГЕЧЕВ: Господин Председател, то няма да има решение, не предлагам за решение, но предлагам да помислим. Това, което сега обсъждахме и не беше прието, най-вече ще искаме във връзка с това колегите от Министерството на икономиката между първо и второ четене да ни представят техните виждания за наредбата.
Тъй като гласувахме веднъж 500 милиона за язовирите, има обществени проблеми, а не видяхме какво става, гласувахме 25% за Банката за развитие – и там стават едни любопитни неща.
Господин Председател, ще бъде добре, предлагам, когато прецените някое време месец март – в средата, в края, да поканим ръководство на Банката за развитие. Ние им гласувахме 25% да вдигнат капитала и сме изключително много любопитни кой получава тези големи лъвски пайчета? Така че предлагам някъде месец март да ги изслушаме …
ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Имаме решение, господин Професоре. Тук, ако си спомняте, министърът пое ангажимент.
РУМЕН ГЕЧЕВ: Времето тече…
ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Така че месец март сме готови да коментираме и това.
Господин Борисов, заповядайте.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЛЪЧЕЗАР БОРИСОВ: Благодаря Ви, господин Председател.
Ще си позволя само по първа точка. Имах ангажимент – към Вас лично, и към Икономическата комисия, да представим по Закона, който беше гласуван, обединено мнение на работодателите. Ние го направихме и го представихме. В тази работна група участваха не само работодателите, а и всички заинтересовани страни, като Министерството на енергетиката, КЕВР, Министерството на финансите, Министерството на околната среда и водите и така нататък.
По това, което каза господин Гечев специално за Банката за развитие, ние приемаме, че Банката за развитие трябва да се отчита по всяко едно време, когато поискат народните представители тук и аз подкрепям тази идея. Но към момента не се работи по вдигане на капитала на банката. Не знам защо е тази тема? В момента не работим по вдигане на капитала на банката.
РУМЕН ГЕЧЕВ: Или не съм се изразил правилно, или не сте разбрали. Не става дума да се вдига капиталът на банката. Ние Ви разрешихме да се вдигне процентът на отпускане на кредити за участие, за да може за по-големи проекти да отпадне ограничението, което беше, и сега Банката дава кредити като другите търговски банки. Нали така? И поради тази причина ние имаме информация, че някои, да ги наречем любопитни юридически лица, са получили големи заеми от Банката и затова ние искаме да чуем от ръководството къде са отишли тези средства, в кои сектори на икономиката. Ние, разбира се, не искаме самите условия на договора и други, което не е наша работа, но ще напишем може би един въпросник, едно писмо, в което ще кажем по какви общи показатели най-вече какви видове бизнеси и в каква посока са отишли парите от Банката за развитие.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЛЪЧЕЗАР БОРИСОВ: Това, което мога да кажа към момента, е, че Надзорният съвет е възложил на Банката стриктно да спазва стратегията и закона, така че ние очакваме техните предложения и е хубаво и Вие да ги чуете, когато са готови.
Благодаря Ви.
ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Колеги, що се касае до това, което господин Борисов каза, имайте предвид, че абсолютно всички документи и становища: на КВЕР – отрицателно, на КРИБ – положително, на Асоциацията – положително, на Министерството – отрицателно, на Финансите – не е ясно какво е, всичко, което сме получавали, е раздавано във времето на народните представители и е качено на сайта. Така че те са абсолютно наясно какво днес обсъждаме. Все пак ние сме политически орган – само това искам да Ви кажа.
Благодаря Ви за участието.
Закривам заседанието.

(Закрито в 14.17 часа)


ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ИКОНОМИЧЕСКА ПОЛИТИКА
И ТУРИЗЪМ:

Петър Кънев





Стенограф:
Любка Самодумова
Форма за търсене
Ключова дума