Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по енергетика
Комисия по енергетика
18/05/2020 първо гласуване

    Законопроект за изменение и допълнение на Закона за подземните богатства, № 002-01-15, внесен от Министерския съвет на 02.04.2020г.
    РЕ П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    КОМИСИЯ ПО ЕНЕРГЕТИКА
    Д О К Л А Д
    Относно: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за подземните богатства, № 002-01-15, внесен от Министерския съвет на 02.04.2020г.
    На свое редовно заседание, проведено на 14 май 2020 г., Комисията по енергетика обсъди и гласува Законопроект за изменение и допълнение на Закона за подземните богатства, № 002-01-15, внесен от Министерския съвет на 02.04.2020 г. На заседанието присъстваха от Министерство на енергетика: г-н Жечо Станков – заместник-министър, г-н Станислав Станков – директор Дирекция „Природни богатства“, г-жа Цвета Милева – началник отдел в Дирекция „Природни богатства“.
    Мотивите към законопроекта бяха представени от г-н Жечо Станков. Необходимостта от разработване на проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за подземните богатства е обусловена от няколко основни причини. На първо и основно място това е новата нормативна уредба в областта на концесионирането и по-специално - влизането в сила през януари 2018 г. на новия Закон за концесиите. Концесиите за добив на подземни богатства са изключени от обхвата на Закона за концесиите, поради което влизането му в сила доведе до празнота в нормативната уредба по отношение на осъществявания от министъра на енергетиката контрол по изпълнение на концесионните договори за добив на подземни богатства, както и по отношение изменението на действащи концесионни договори. Към 13 декември 2019 г. действащи са 539 договора за предоставяне на концесии за добив на подземни богатства. През 2011 г. със създаването на единен орган по управление на подземните богатства беше въведен единен подход при определяне на държавната политика за разпореждане с подземните богатства, приложима за цялостния процес, обединяващ фазите на търсене, проучване и експлоатация, както и управление на минните отпадъци; ясно регламентиране на отговорностите за изготвяне и провеждане на държавната политика и стратегия в областта на управлението на подземните богатства на Република България като част от икономическата политика на държавата. В резултат на натрупания от единния орган по управление на подземните богатства практически опит при осъществяване на нормативно предвидените процедури по предоставяне на права за подземни богатства бяха установени някои непълноти в нормативната уредба, които от своя страна обусловиха необходимостта от нейното прецизиране. С предложения законопроект се регламентират конкретни срокове за откриване на производството по предоставяне на разрешение за търсене и проучване или за проучване на подземни богатства, съответно за предоставяне на концесии за добив на подземни богатства; предвидени са конкретни срокове за провеждане на отделните етапи от процедурата по предоставяне на разрешение/концесия за добив, включително детайлно са регламентирани конкурсните/тръжните процедури за предоставяне на права за подземни богатства; предвидени са конкретни разпоредби относно доказване наличието на управленски и финансови възможности на кандидатите за предоставяне на разрешения за търсене и проучване или за проучване на подземни богатства, или на концесия за добив на подземни богатства; предвидени са разпоредби, регламентиращи възможността за изменение на действащи концесионни договори за добив на подземни богатства, както и разпоредби, уреждащи последиците от прекратяване на концесионни договори за добив на подземни богатства, включително условия и ред за предаване и приемане на обекти на концесия при прекратяване на концесионните договори.
    С предложения законопроект (чл. 23) изчерпателно са уредени основанията, при чието наличие кандидат за предоставяне на разрешение или на концесия не се допуска до съответното производство. В съответствие с изискванията за намаляване на административната тежест върху гражданите и бизнеса чрез премахване на изискването за предоставяне на официални удостоверителни документи на хартиен носител, е предвидена служебна проверка за удостоверяване на някои от обстоятелствата.
    С цел осигуряване на ефективно управление на подземните богатства и недопускане на умишлено блокиране на отделни находища на подземни богатства се регламентира възможността за прекратяване на концесионен договор за добив на подземни богатства в случаите, при които концесионерът в продължение на 3 години от влизането в сила на договора не е започнал добив на подземни богатства по причини, за които той отговаря (например не е предприел необходимите процедурни действия пред компетентния орган по опазване на околната среда за извършване на оценка на въздействието върху околната среда; не е предприел необходимите процедурни действия за смяна на предназначението на земи, покриващи съответното находище и др.). С Програмата за управление на правителството на Република България за периода 2017-2021 г., като приоритет за постигане на стратегическа цел (цел 199: Енергийна сигурност чрез добив) е предвидено гарантирането на енергийната сигурност и независимост на страната, диверсификацията на източниците и маршрутите за доставка на природен газ за България. Посоченият приоритет, съответно стратегическата цел, могат да бъдат осъществени чрез продължаване на проучванията за природен газ в дълбоко Черно море. Предвид спецификата на дейностите по търсене и проучване на нефт и газ в дълбоки води се предвижда възможност срокът на разрешението за търсене и проучване на нефт и газ в континенталния шелф и в изключителната икономическа зона в Черно море да
    бъде удължен до две години след изтичането на сроковете по чл. 31, ал. 1, т. 1 и ал. 3 от ЗПБ. Така ще се осигури достатъчен период от време за изпълнение на ефективни търсещо-проучвателни дейности, включително прокарване на проучвателни сондажи, съответно интерпретиране на получените данни, насочени към откриване на нови находища.
    В последвалата дискусия народният представител Таско Ерменков зададе въпрос относно наличието на конкретна информация относно броя на заетите лица в минно-добивния сектор. Г-н Николай Вълканов отговори че броя им е около 80 хил.човека.
    След приключване на дискусията и въз основа на проведеното гласуване, Комисията по енергетика, с 12 гласа „за”, 5 гласа ”против” и 0 гласа ”въздържали се”, предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Закона за подземните богатства, № 002-01-15, внесен от Министерски съвет на 02.04.2020 г.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ
    НА КОМИСИЯТА
    ПО ЕНЕРГЕТИКА
    ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ
    Форма за търсене
    Ключова дума