Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление
Комисия по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление
21/07/2020 проект второ гласуване

    Общ законопроект
    за изменение и допълнение на Закона местното самоуправление и местната администрация, изготвен на основание чл. 81, ал. 2 от ПОДНС въз основа на приетите на първо гласуване Законопроект за допълнение на Закона за местното самоуправление и местната администрация, № 054 – 01 – 61, внесен от Александър Ненков и група народни представители и Законопроект за изменение и допълнение на Закона за местното самоуправление и местната администрация, № 054 – 01 – 63, внесен от Искрен Веселинов, Емил Христов, Александър Ненков и Младен Шишков
    РАБОТЕН ДОКЛАД

    ЗА ВТОРО ГЛАСУВАНЕ В КОМИСИЯТА

    с предложенията, направени от народните представители в срока
    по чл. 83, ал. 1 от ПОДНС – 20 юли 2020 г.

    Проект

    Закон
    за изменение и допълнение на
    Закона за местното самоуправление и местната администрация

    (обн., ДВ, бр. 77 от 1991 г.; изм., бр. 24, 49 и 65 от 1995 г., бр. 90 от 1996 г., бр. 122 от 1997 г., бр. 33, 130 и 154 от 1998 г., бр. 67 и 69 от 1999 г., бр. 26 и 85 от 2000 г., бр. 1 от 2001 г., бр. 28, 45 и 119 от 2002 г., бр. 69 от 2003 г., бр. 19 и 34 от 2005 г., бр. 30 и 69 от 2006 г., бр. 61 и 63 от 2007 г., бр. 54 и 108 от 2008 г., бр. 6, 14, 35, 42 и 44 от 2009 г., бр. 15 и 97 от 2010 г., бр. 9 и 32 от 2011 г.; Решение № 4 на Конституционния съд от 2011 г. – бр. 36 от 2011 г.; изм., бр. 57 от 2011 г., бр. 38 от 2012 г., бр. 15 от 2013 г., бр. 1, 19 и 53 от 2014 г., бр. 39, 43 и 51 от 2016 г., бр. 9, 99 и 103 от 2017 г., бр. 7, 21, 24 и 47 от 2018 г. и бр. 79 от 2019 г. и бр. 44 от 2020 г.)


    Предложение от н.пр. Никола Динков, Дора Янкова и Любомир Бонев:

    Създава се нов § 1:
    § 1. В чл. 25, т. 1 накрая се поставя запетая и се добавя „в т.ч. и когато заседанието се провежда от разстояние“.

    § 1. В чл. 28, ал. 1 се създава изречение трето:“ По решение на общинския съвет заседанията могат да се провеждат от разстояние, като се осигурява пряко и виртуално участие при спазване на изискванията за кворум и лично гласуване.“

    Предложение от н.пр. Никола Динков, Дора Янкова и Любомир Бонев:

    В § 1 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Уводният текст се изменя така: „В чл. 28 се правят следните изменения и допълнения:“.
    2. Приетият текст става т. 1, като в него след думата „решение“ се добавя „на председателя“, а накрая след думата „гласуване“ се поставя запетая и се добавя „както и пряко излъчване на откритите заседания на интернет страницата на общината.“
    3. Създава се т. 2:
    „2. В ал. 3 се създава изречение второ: „Правилото по предходното изречение се прилага и за случаите, когато заседанието се провежда от разстояние.“

    Предложение от н.пр. Александър Ненков, Анна Александрова, Александър Иванов и Искрен Веселинов:

    Параграф 1 се изменя така:
    § 1. Създава се чл. 28а:
    „Чл. 28а. (1) При обявени извънредно положение, бедствено положение, извънредна епидемична обстановка или кризисна ситуация, засягащи територията на общината или част от нея и когато въведените мерки и наложените ограничения, свързани с тях, не позволяват или затрудняват провеждането на присъствени заседания, общинският съвет или неговите комисии могат да провеждат заседания от разстояние при спазване на условията за кворум и лично гласуване, като се осигурява пряко и виртуално участие чрез видеоконференция чрез технически средства за комуникационна връзка за едновременно предаване и приемане на образ и звук между общинските съветници, намиращи се на различни места, които отговарят на изискванията за мрежова и информационна сигурност и гарантират участието, идентифицирането и начина на гласуване на всеки общински съветник.
    (2) Председателят на общинския съвет осигурява публичност на заседанията по ал. 1, освен ако общинският съвет реши отделно заседание да бъде закрито.
    (3) За заседанията по ал. 1 се изготвя видеозапис върху електронен носител, който се прилага към протокола от заседанието.
    (4) В случаите по ал. 1 когато няма техническа възможност за провеждане на заседание от разстояние чрез видеоконференция, общинският съвет или неговите комисии могат да приемат решения чрез неприсъствено гласуване по начин, който осигурява спазването на условията за кворум и лично гласуване и гарантира участието, идентифицирането и начина на гласуване на всеки общински съветник.
    (5) Обстоятелствата по ал. 1 и 4 се отразяват в протокола от заседанието.
    (6) Условията и редът за свикване и провеждане на заседанията по ал. 1 и 4, за изпращане на материалите и проектите за решения на общинските съветници, процедурата за приемане и удостоверяване на кворума и начина за приемане на решенията в заседанията, проведени чрез видеоконференция или с неприсъствено гласуване, се определят от общинския съвет в правилника по чл. 21, ал. 3.“

    § 2. В чл. 34 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 5 т. 3 се изменя така:
    „3. да извършва дейности, които водят до нарушаване на забрана или ограничение по глава осма, раздел ІІ от Закона за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество.“
    2. В ал. 6 думите „обявяването на изборните резултати“ се заменят с „полагането на клетвата“, думите „по ал. 5“ се заменят с „по ал. 5, т. 1 и 2“ и се създава изречение второ: „Когато общински съветник има частен интерес, той е длъжен да предприеме действие за предотвратяване на конфликт на интереси по глава осма, раздел ІІІ от Закона за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество.“

    § 3. В чл. 37 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Досегашния текст става ал. 1.
    2. Създава се ал. 2:
    „(2) За общинския съветник, включително за председателя на общинския съвет не е налице частен интерес при участие в подготовката, обсъждането и приемането на бюджета на общината и възнаграждението на кметовете, на председателя на общинския съвет и на общинските съветници.”

    Предложение от н.пр. Александър Ненков, Анна Александрова, Александър Иванов и Искрен Веселинов:

    В § 3, т. 2 думите „частен интерес“ се заменят с „конфликт на интереси“.


    § 4. В чл. 41, ал. 3 думите „обявяването на изборните резултати“ се заменят с „полагането на клетвата“.

    Заключителни разпоредби

    Предложение от н.пр. Александър Ненков, Анна Александрова, Александър Иванов и Искрен Веселинов:

    Подразделението „Заключителни разпоредби“ се изменя така: „Преходни и заключителни разпоредби“ и се създава § 4а:
    § 4а. Започнатите производства по установяване на несъвместимост или на конфликт на интереси за общински съветници, които не са приключили до влизането в сила на този закон, се приключват при условията на този закон.

    § 5. В Закона за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество (обн., ДВ, бр. 7 от 2018 г., изм. бр. 20, 21, 41 и 98 от 2018 г. и бр. 1 , 17, 79 и 83 от 2019 г.) в чл. 35 се правят следните допълнения:
    1. В ал. 2 след думата „назначаването“ се добавя „съответно пред постоянна комисия на съответния общински съвет - за общинските съветници и кметовете“;
    2. В ал. 3 накрая се поставя запетая и се добавя „а за общинските съветници и кметовете – от съответния общински съвет“.

    Предложение от н.пр. Валентин Николов и група народни представители:
    В преходните и заключителни разпоредби се създават нови параграфи:
    § 1. (1) До 30 юли 2020 г. операторът на електропреносната мрежа представя на министъра на енергетиката доклад за адекватност на електроенергийната система за периода 1 август 2020 г. - 1 юли 2021 г.
    (2) Въз основа на доклада по ал. 1 министърът на енергетиката налага на енергийните предприятия предоставянето на студен резерв със заповед по реда на чл. 70 за периода до пълната либерализация на пазара на електрическа енергия на едро, но не по-късно от 1 юли 2021 г.
    (3) За периода по ал. 2 операторът на електропреносната мрежа сключва сделки за студен резерв в съответствие със заповедта на министъра на енергетиката.
    (4) За периода по ал. 2 не се прилагат разпоредбите на чл. 105, ал. 1, в частта за студен резерв, ал. 3 и ал. 5.
    (5) Пределната стойност на разходите на оператора на електропреносната мрежа за закупуване на разполагаемост за студен резерв за периода по ал. 2 е не по-висока от определената в решението на Комисията за енергийно и водно регулиране за утвърждаване на цени в сектор „Електроенергетика", действащо към момента на влизане в сила на този закон.
    (6) Правилата по чл. 91, ал. 2 се прилагат, доколкото не противоречат на ал. 2,3 и 5.

    § 2. Законът влиза в сила от 1 август 2020 г., с изключение на параграф 1, ал. 1 и 2, които влизат в сила от деня на обнародването им в „Държавен вестник".
    Форма за търсене
    Ключова дума