Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление
Комисия по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление
14/06/2018 първо гласуване

    ОБЩ ПРОЕКТ
    на Закон за изменение и допълнение на
    ЗАКОНА ЗА УСТРОЙСТВО НА ТЕРИТОРИЯТА,
    изготвен на основание чл. 78, ал. 2 от ПОДНС въз основа на приетите на първо гласуване на 13 юни 2018 г. законопроекти
    за изменение и допълнение на Закона за устройство на територията:
    № 802-01-5, внесен от Министерски съвет;
    № 854-01-7, внесен от Искрен Веселинов и група народни представители;
    № 854-01-21, внесен от Петя Аврамова, Александър Ненков и Запрян Янков;
    № 854-01-39, внесен от Христиан Митев и група народни представители и
    № 854-01-41, внесен от Александър Ненков и група народни представители
    Проект
    ЗАКОН
    за изменение и допълнение на Закона за устройство на територията
    (Обн., ДВ, бр. 1 от 2001 г.; изм., бр. 41 и 111 от 2001 г., бр. 43 от 2002 г., бр. 20, 65 и 107 от 2003 г., бр. 36 и 65 от 2004 г., бр. 28, 76, 77, 88, 94, 95, 103 и 105 от 2005 г., бр. 29, 30, 34, 37, 65, 76, 79, 80, 82, 106 и 108 от 2006 г., бр. 41, 53 и 61 от 2007 г., бр. 33, 43, 54, 69, 98 и 102 от 2008 г., бр. 6, 17, 19, 80, 92 и 93 от 2009 г., бр. 15, 41, 50, 54 и 87 от 2010 г., бр. 19, 35, 54 и 80 от 2011 г., бр. 29, 32, 38, 45, 47, 53, 77, 82 и 99 от 92012 г., бр. 15, 24, 27, 28, 66 и 109 от 2013 г., бр. 49, 53, 98 и 105 от 2014 г., бр. 35, 61, 62, 79 и 101 от 2015 г.; бр. 15 и 51 от 2016 г., бр.13, 63, 92 и 96 от 2017 г.)

    § 1. В чл. 56 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Алинея 2 се изменя така:
    „(2) По искане на собственика на имота за обектите по ал. 1 се издава разрешение за поставяне от главния архитект на общината по ред, определен с наредба на общинския съвет. Схемата за поставяне, размерите, конструктивното решение и архитектурно–художественото оформление на преместваемите обекти се одобряват от главния архитект на общината по искане на собственика на имота.“
    2. Създават се ал. 7, 8, 9 и 10:
    „(7) Обектите по ал. 1 за търговска дейност представляват самостоятелни модули с площ до 15 кв. м и с височина до 3 м над прилежащия терен, които не са свързани помежду си с вътрешни функционални връзки. Разрешава се поставянето до три модула в имот, при спазване на изискванията на действащия ПУП.
    (8) В паркове и градини разполагането на преместваеми обекти по ал. 1 се извършва по ред определен с наредбата по ал. 2, съгласно схема приета от общинския съвет с решение, прието с мнозинство две трети от общия брой на съветниците.
    (9) За провеждане на обществени мероприятия се допуска разполагане на преместваеми обекти с временен характер, за които не се отнасят ограниченията по ал. 7, по ред определен с наредбата по ал. 2.
    (10) Временно ползване на имоти или части от тях държавна или общинска собственост за допълнителна търговска площ към обектите по ал. 2 се допуска по ред определен с наредбата на общинския съвет.“

    § 2. В чл. 57а се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1 думите „и чл. 57, ал. 1“ се заличават, поставя се запетая и се добавя „поставени върху имоти – частна или общинска собственост, както и поставени върху имоти - съсобствени между общината от една страна и държавата, физически и/или юридически лица от друга,“.
    2. В ал. 3 цифрата „7“ се заменя с „3“.
    3. В ал. 5 се създава второ изречение: „Заповедта се изпълнява от органа, който я е издал, като разходите по премахването са за сметка на бюджета на общината и се събират по реда на ГПК.“
    4. В ал. 8 думата „полицията“ се заменя със “съответните органи на МВР.“

    § 3. В глава трета в раздел ІХ се създава чл. 57б:
    „Чл. 57б(1) Обектите по чл. 56, ал.1, поставени върху имоти – държавна собственост или имоти съсобствени между държавата от една страна и общината, физически или юридически лица от друга страна, се премахват от началника на ДНСК или упълномощено от него длъжностно лице, когато:
    1. са поставени без одобрена схема, когато такава се изисква и/или без разрешение, в противоречие със схемата и/или в противоречие с издаденото разрешение;
    2. са поставени без правно основание или правното основание за одобряване на схемата и/или за издаване на разрешението за поставяне е отпаднало;
    3. не отговарят на правилата и нормативите за устройство на територията;
    4. не отговарят на изискванията за механично съпротивление и устойчивост, безопасност в случай на пожар, хигиена, здраве и околна среда, достъпност и безопасност при експлоатация, защита от шум;
    5. представляват реклама, забранена със закон;
    6. срокът на схемата и/или на разрешението за поставяне е изтекъл;
    7. не отговарят на изискванията за опазване на защитени зони, на защитени територии и на другите защитени обекти и на недвижимите културни ценности;
    8. обектът е захранен с вода и не е включен в уличната канализация, а когато такава не е изградена, във водоплътни изгребни ями, които отговарят на техническите и санитарно-хигиенните изисквания;
    9. не отговарят на други изисквания определени с нормативен акт.
    (2) Обстоятелствата по ал. 1 се установяват с констативен акт, съставен в срок до 7 дни от констатиране на нарушението от органите на ДНСК. Констативният акт се връчва на собствениците, които могат да направят възражения в 3-дневен срок от връчването му.
    (3) В 3-дневен срок от връчването на констативния акт по ал. 2 началникът на ДНСК или упълномощено от него длъжностно лице издава заповед за премахване на обекта. Заповедта се връчва за изпълнение на собствениците на обект по ал. 1.
    (4) В случаите, когато собственик или извършител на разпоредения за премахване обект по ал. 1 е неизвестен, адресът на някой от тях е неизвестен или някой от тях не е установен на посочения от него адрес, констативният акт и заповедта се съобщават по реда на § 4, ал. 2, изречение второ и трето от допълнителните разпоредби. Заповедта се изпълнява от органа, който я е издал, като разходите по премахването са за сметка на бюджета и се събират по реда на ал. 10.
    (5) За съставения констативен акт и издадената заповед за премахване на обект по ал. 1, началникът на ДНСК или упълномощено от него длъжностно лице уведомява писмено в 3-дневен срок съответната централна администрация, стопанисваща терена, а в останалите случаи – областния управител.
    (6) В заповедта по ал. 3 началникът на ДНСК или упълномощено от него длъжностно лице определя срок за премахване на обекта и разпорежда на дружествата, доставчици на вода и енергия, да прекратят доставките до определения за премахване обект.
    (7) Заповедите за премахване на обектите по чл. 56, ал. 1 се обжалват по реда на чл. 215, ал. 1 от този закон.
    (8) При неспазване на срока за премахване, определен в заповедта по ал. 3, обектът се премахва принудително от органите на ДНСК, като разходите по премахването са за сметка на собственика на обекта.
    (9) При необходимост принудителното изпълнение на заповедта по ал. 3 се осъществява със съдействието на органите на МВР.
    (10) Въз основа на влязла в сила заповед по ал. 3 и протокол за извършени разходи по премахването се издава заповед за незабавно изпълнение по реда на чл. 418 от Гражданския процесуален кодекс.“

    § 4. В чл. 124а се създава ал. 9:
    „(9) Разрешение за изработване на подробен устройствен план за обекти на техническата инфраструктура се издава въз основа на приет от възложителя вариант на предварителен проект по чл. 126, ал. 6, т. 1 (или предварителни прединвестиционни проучвания), на който е извършена оценка по екологичното законодателство.“

    § 5. В чл. 124б се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1, изречение второ думите „по чл. 124а, ал. 5 се дават от органите по чл. 124а, ал. 1, 3 и 4“ се заменят със „се издават“, а думите „а от органите по чл. 124а, ал. 2 - в 14-дневен срок от постъпване на искането за разрешение“ се заличават.
    2. Създава се ал. 6:
    „(6) Разрешението по чл. 124а, ал. 9 за изработване на подробен устройствен план за обекти на техническата инфраструктура спира прилагането на действащите за територията общи и подробни устройствени планове в обхвата на засегнатите поземлени имоти по приетия вариант на предварителния проект по чл. 126, ал. 6, т. 1.“

    § 6. В чл. 125 се създава нова ал. 4:
    „(4) Експлоатационните дружества предоставят безвъзмездно необходимите данни за изработване на заданието и на опорния план в 14-дневен срок от поискването им.“

    § 7. Създава се чл. 128а:
    „Чл. 128а. (1) Съгласуването на заданията, на предложенията за изменение на подробни устройствени планове и на проектите на устройствени планове и техни изменения с експлоатационните дружества се извършва служебно от кмета на общината или от компетентния орган по чл. 124а, ал. 3 и 4. Експлоатационните дружества са длъжни да предоставят исканата информация, мотивирани възражения и предписания в 14-дневен срок от поискването.
    (2) Когато изработването на проект на подробен устройствен план или на негово изменение е по инициатива на лица по чл. 124а, ал. 5, кметът на общината, съответно - компетентния орган по чл. 124а, ал. 3 и 4, в тридневен срок от постъпване на заявлението изпраща проекта на задание, съответно на скицата по чл. 135, ал. 2, на експлоатационните дружества, които са длъжни в 14-дневен срок да предоставят необходимите данни и предписания за изработване на съответния проект.
    (3) В тридневен срок от внасянето в общината на проекта на подробен устройствен план или на негово изменение от лица по чл. 124а, ал. 5, кметът на общината, съответно - компетентния орган по чл. 124а, ал. 3 и 4, го изпраща за съгласуване на експлоатационните дружества, които са длъжни в 14-дневен срок да съгласуват проекта, да направят мотивирани възражения или да дадат допълнителни предписания.“

    § 8. В чл. 129 се създава ал. 6:
    „(6) След влизане в сила на заповедта за одобряване на подробен устройствен план за обекти на техническата инфраструктура, разположени на територията на повече от една община в границите на една област или в границите на повече от една област, кметовете на съответните общини предприемат необходимите действия за служебно отразяване на тези обекти в действащия за територията общ устройствен план, без да е необходимо неговото изменение. Когато след отразяването на обектите на техническата инфраструктура се налагат други промени в общия устройствен план, те се извършат при условията и по реда за неговото изменение.“

    § 9. В чл. 133 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Алинея 8 се изменя така:
    „(8) В случаите по ал. 7 изработване на проект за нов подробен устройствен план или на проект за изменение на подробния устройствен план се разрешава от компетентния орган по чл. 124а или чл. 135 след становище на органа, компетентен да одобри проекта на общ устройствен план или на изменение на действащ общ устройствен план.“.
    2. Създава се ал. 9:
    „(9) В процеса на изработване на нов общ устройствен план или на изменение на действащ общ устройствен план разрешение за изработване на подробен устройствен план за обекти на техническата инфраструктура, разположени на територията на повече от една община в границите на една област или в границите на повече от една област, се дава от компетентния орган по чл. 124а, ал. 3 и 4 след становище на органа, компетентен да одобри проекта на общ устройствен план или на изменението на общ устройствен план. В този случай разрешението за изработване на подробния устройствен план се предоставя на органа, компетентен да одобри проекта на общ устройствен план или на изменениено на общ устройствен план за включване на обекта на техническата инфраструтура в проекта на общия устройствен план или на изменението на общия устройствен план.“.

    § 10. В чл. 135, ал. 3 думите „14-дневен“ се заменят с „месечен“.

    § 11. В чл. 140, ал. 1 изречение второ се заличава.

    § 12. Създава се чл. 140а:
    „Чл. 140а. (1) В заявленията за издаване на визи по чл. 140 се описва инвестиционното намерение и се посочват необходимите за проектирането и за присъединяване към мрежите на техническата инфраструктура изходни данни, които следва да бъдат предоставени.
    (2) В три дневен срок от получаването му, главният архитект на общината изпраща заявлението по ал. 1 до експлоатационните дружества за предоставяне на исканите изходни данни, необходими за изработване на инвестиционния проект и на условията за присъединяване към мрежите на техническата инфраструктура.
    (3) В 14-дневен срок от получаване на заявлението експлоатационните дружества предоставят служебно становища на главния архитект на общината, съдържащи исканите в заявлението по ал. 1 изходни данни, необходими за проектирането и условията за присъединяване.
    (4) Изходните данни и условията за присъединяване съдържат техническите параметри и изискванията на съответното дружество към съоръженията в присъединявания обект, схема с посочване на начина и мястото на присъединяване, необходимите сервитутни зони на съоръженията за присъединяване, възможните срокове за присъединяване, както и други данни, определени в наредбите по чл. 84, ал. 3 от този закон и чл. 116, ал. 7, чл. 125, ал. 3, и чл. 196, ал. 1 от Закона за енергетиката.
    (5) Визите за проектиране по чл. 140 се издават от главния архитект на общината в едномесечен срок от постъпване на заявлението.
    (6) Във визите за проектиране освен данните по чл. 140 се включват и предоставените от експлоатационните дружества изходни данни и условия за присъединяване към мрежите на техническата инфраструктура.
    (7) Визите за проектиране са основание за сключване на договори с експлоатационните дружества за временно водоснабдяване на строителната площадка по време на изпълнение на строителството и/или за временно електроснабдяване на строителния обект – когато в имота не е осигурено захранване, и на договори за присъединяване към мрежите на техническата инфраструктура при посочените в тях условия. Експлоатационните дружества не могат да поставят нови утежняващи възложителя условия.
    (8) Образецът на заявлението по ал. 1 се утвърждава от министъра на регионалното развитие и благоустройството след съгласуване с председателя на Комисията по енергийно и водно регулиране.“

    § 13. В чл. 143, ал. 1, т. 3 се отменя.

    § 14. В чл. 151, ал. 1 се създава т.13:
    „13. изграждане на физическа инфраструктура, предназначена за разполагане на кабелни електронни съобщителни мрежи в чертите от регулационната линия на имота, в който се изгражда, до входната точка на мрежата в сградата на потребителя с обща дължина до 100 метра“.

    § 15. В чл.157 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 2 в изречение първо думите „от пета категория“ се заменят с „по чл. 14, ал. 2 от Закона за камарата на строителите“, а в изречение второ след думите „на строителя” се добавя „с изключение на строежите по чл. 14, ал. 2 от Закона за камарата на строителите“
    2. В ал. 5 думите „от пета категория“ се заменят с „по чл. 14, ал. 2 от Закона за камарата на строителите“.

    § 16. В чл. 158, ал. 2 думите „от пета категория“ се заменят с „по чл. 14, ал. 2 от Закона за камарата на строителите“.

    § 17. В чл. 159 се правят следните изменения:
    1. В ал. 1 думите „от пета категория“ се заменят с „по чл. 14, ал. 2 от Закона за камарата на строителите“.
    2. В ал. 2 думите „от пета категория“ се заменят с „по чл. 14, ал. 2 от Закона за камарата на строителите“.
    3. В ал. 3 думите „от пета категория“ се заменят с „по чл. 14, ал. 2 от Закона за камарата на строителите“.

    § 18. В чл. 163а, ал. 4 думите „от пета категория“ се заменят с „по чл. 14, ал. 2 от Закона за камарата на строителите“.

    § 19. В чл. 167 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Създава се нова ал. 4:
    „(4) За издаване на удостоверение за извършване на дейностите по чл. 166, ал. 1, т. 1 Дирекцията за национален строителен контрол изисква по служебен път документ за признаване на придобито висше образование в чуждестранни висши училища, издаван от Националния център за информация и документация.“
    2. Досегашните ал. 4, 5, 6 и 7 стават съответно ал. 5, 6, 7 и 8.

    § 20. В чл. 168, ал. 2 думата „четвърта“ се заменя с пета, накрая се поставя запетая и се добавя „с изключение на обектите по чл. 14, ал. 2 от Закона за камарата на строителите”.

    § 21. В чл. 176б, ал. 1 думите „от пета категория“ се заменят с „по чл. 14, ал. 2 от Закона за камарата на строителите“.

    § 22. В чл. 217 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1 се създава т. 13:
    „13. заповеди за премахване на обекти по чл. 56, ал.1 от ЗУТ.“
    2. В ал. 2 след думите „с изключение на тези по т. 2“ се добавя „и т. 13.“

    § 23. В чл. 237 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1, т. 10 след думите „удостоверение за тях“ се поставя запетая и се добавя „с изключение на строежите по чл. 14, ал. 2 от Закона за камарата на строителите“.
    2. Създава се нова ал. 3:
    „(3) При неизпълнение на задълженията по чл. 125, ал. 4, чл. 128а и на чл. 140а, ал. 3 кметът на общината налага имуществена санкция на съответното експлоатационно дружество в размер на 1 000 лева седмично до изпълнение на задължението.“
    3. Досегашната ал. 3 става ал. 4 и в нея думите „ал. 1 и ал. 2“ се заменят с „ал. 1, 2 и 3“.

    § 24. В § 5 от допълнителните разпоредби т. 80 се изменя така:
    „80. „Преместваем обект“ е обект, предназначен за увеселителна, търговска или друга обслужваща дейност, който не е трайно прикрепен към терена /без изпълнение на монолитно строителство на фундаменти и стени/ и няма характеристиките на строеж, може да бъде преместван в пространството без нарушаване на неговата конструкция и цялост, може да бъде ползван на друго място със същото или с подобно предназначение на това, за което е ползван на мястото, от което е отделен, като поставянето му и/или премахването му не изменя трайно субстанцията или начина на ползване на земята, както и на обекта, върху който се поставя или от който се отделя.“




    ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ

    § 25. Преместваеми обекти по чл. 56, ал. 1, поставени по досегашния ред се привеждат в съответствие с изискванията на този закон в 6-месечен срок от влизането му в сила.

    § 26. В Закона за камарата на строителите в България (Обн., ДВ, бр. 108 от 29.12.2006 г., изм. и доп., бр. 19, 35 и 92 от 2009 г., бр. 15 от 2010 г., бр. 82 от 2012 г., бр. 83 от 2013 г., и бр. 13 от 2017 г.) чл. 14, ал. 2 се изменя така:
    “Чл. 14 (2) Строежи на жилищни и вилни сгради с ниско застрояване с разгъната застроена площ до 300 кв. м. и строежи по чл. 137, ал. 1, т. 5, букви "в" и "г" от Закона за устройство на територията могат да се изпълняват и от строители, които не са вписани в регистъра.“

    § 27. В Закона за водите (Обн. ДВ. бр.67 от 1999 г.; изм. и доп. бр.81 от 2000 г.; бр.34, 41 и 108 от 2001 г.; бр.47 , 74 и 91 от 2002 г.; бр.42, 69, 84 и 107 от 2003 г.; бр.6 и 70 от 2004 г.; бр.18, 77 и 94 от 2005 г.; бр.29, 30, 36, 65, 66, 105 и 108 от 2006 г.; бр.22 и 59 от 2007 г.; бр. 36 , 52 и 70 от 2008 г.; бр.12, 32, 35, 47, 82, 93, 95 и 103 от 2009 г.; бр.61 и 98 от 2010 г.; бр.19, 28, 35, 80 от 2011 г.; бр. 45, 77 и 82 от 2012 г.; бр.66 и 103 от 2013 г.; бр. 26, 49, 53 и 98 от 2014 г.; бр.12, 14, 17, 58, 61, 95 и 101 от 2015 г.; бр.15, 51, 52 и 95 от 2016 г. и бр. 12, 58 и 96 от 2017 г.) в преходните и заключителни разпоредби се създава § 6а:
    „§ 6а. (1) Сервитутите за обществена полза на водоснабдителните и канализационни системи, публична собственост, извън границите на населените места възникват по силата на този закон.
    (2) Сервитутите за обществена полза се отнасят до осигуряване на достъп за изграждане, експлоатация, поддържане, ремонти реконструкция на водоснабдителните и канализационни системи.
    (3) Размерът на сервитутната ивица на проводите по ал. 1 е 3 м от двете страни, мерено по оста им, а за проводи с диаметър на 1500 мм – на разстояние, определено с проект.
    (4) За заварените към 31 март 2001 г. водоснабдителни и канализационни системи, публична собственост, извън границите на населените места, се счита, че възникналият сервитут е 3 м от двете страни, мерено по оста им. Промяна на сервитута на тези проводи може да се разреши по общия ред на Закона за устройство на територията в съответствие с предвижданията на влязъл в сила подробен устройствен план.“




    ПРЕДСЕДАТЕЛ
    НА КОМИСИЯТА ПО
    РЕГИОНАЛНА ПОЛИТИКА,
    БЛАГОУСТРОЙСТВО И
    МЕСТНО САМОУПРАВЛЕНИЕ:
    Искрен Веселинов
    Форма за търсене
    Ключова дума