Комисия по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление
17/01/2019 първо гласуване
Законопроект за социалните услуги, № 802-01-57, внесен от Министерски съвет
Д О К Л А Д
На редовно заседание, проведено на 17 януари 2019 г., Комисията по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление обсъди Законопроект за социалните услуги, № 802-01-57, внесен от Министерски съвет на 11. 12. 2018 г.
На заседанието присъстваха: от Министерството на труда и социалната политика – г-жа Султанка Петрова – заместник-министър, г-жа Елена Кременлиева – директор на дирекция „Социално включване“ и г-жа Томислава Сотирова – началник отдел в дирекция „Социално включване“.
От името на вносителите законопроектът бе представен от г-жа Султанка Петрова.
Разработването на Закон за социалните услуги е заложено в Програмата за управление на Правителството на Република България за периода 2017-2021 г.
Проектът за Закон урежда предоставянето, ползването, планирането, финансирането, качеството, контрола и мониторинга на социалните услуги в Република България.
Целите на този закон са:
1. гарантиране на равен достъп до социални услуги, отговарящи на индивидуалните потребности на лицата;
2. гарантиране на качеството и ефективността на социалните услуги;
3. гарантиране на правото на всяко лице на подкрепа за живот в домашна среда и в общността;
4. насърчаване на интегрирания подход при осигуряването на подкрепа на лицата;
5. насърчаване и развитие на публично-частното партньорство при предоставянето на социални услуги.
Право на социални услуги ще имат всички нуждаещи се лица в Република България. Създава се възможност за ползване на общодостъпни социални услуги от всички лица, а не само от уязвими групи. Всички останали услуги ще бъдат специализирани и ще се предоставят при настъпване на определен риск за живота, здравето, благосъстоянието или развитието на лицето и при необходимост да бъде задоволена специфична потребност на определена група лица. Всяко лице ще има право на информация и консултация от дирекция „Социално подпомагане“ и от общината за социалните услуги, които може да ползва, за условията, сроковете за тяхното ползване и за размера на таксите.
Въвежда се планиране на национално ниво на социалните услуги, финансирани от държавния бюджет, чрез разработване на Национална карта на социалните услуги, която ще се приема от Министерския съвет.
Определят се доставчиците на социални услуги, като от сегашния кръг доставчици отпада държавата и се регламентира възможността за публично-частното партньорство, като се въвежда и възможност за смесено финансиране от държавния и общинския бюджет на услуги, включени в Националната карта на социалните услуги, както и финансиране от физически и юридически лица.
Предвижда се изготвянето на Наредба за планиране на социалните услуги.
Въвеждат се и допълващи стандарти за социалните услуги, чрез които се осигурява дневна или резидентна грижа за лица в невъзможност за самообслужване, за лица с агресивно и проблемно поведение и за лица с потребност от постоянно медицинско наблюдение и медицинска грижа. За първи път се създава законов ред за предоставяне на асистентска подкрепа за лица в надтрудоспособна възраст в невъзможност за самообслужване, както и за лица с трайни увреждания, ако не ползват такава подкрепа по друг закон. Създават се регламенти също и за заместващата грижа, за управлението на случай и отговорността на доставчика на услугата, координацията, както и съдействието от други органи и лица. Регламентира се и лицензионен режим за всички частни доставчици на социални услуги.
Предвижда се изготвянето на Наредба за качеството на социалните услуги, в която ще се определят стандартите за качество на социалните услуги и Наредба на Министерския съвет за стандартите за заплащане на труда на служителите, осъществяващи дейности по предоставянето на социални услуги, които се финансират от държавния бюджет.
Предлага се законов ред за контрол и мониторинг от доставчиците, от общината като орган на местното самоуправление, както и за независим мониторинг от международни, европейски и национални организации.
Създава се Агенция за качеството на социалните услуги като изпълнителна агенция към министъра на труда и социалната политика, която ще лицензира частните доставчици и ще поддържа регистъра на доставчиците. Със законопроекта за първи път се въвежда ежегоден мониторинг на социалните услуги на национално ниво. Новата агенция ще бъде специализирана единствено в контрола и мониторинга на качеството и ефективността, в реализирането на административно-наказателната отговорност, но няма да има функции по планиране и финансиране на социалните услуги. Създават се възможности за сключване на споразумения между общини за предоставяне на услуги за лица от няколко общини и за лица от цялата област.
Извършената оценка на въздействието установява облекчаване на лицата и намаляване на административната тежест, като дирекциите „Социално подпомагане“ и общините ще координират дейностите по насочване за ползване на социални услуги, ще обменят информация и ще си оказват съдействие.
В комисията са постъпили становища от Националното сдружение на общините в Република България, Агенцията за хората с увреждания и Омбудсмана на Република България, в които са направени конструктивни предложения и редакции по текстове от Законопроекта.
В хода на дискусията народните представители подкрепиха необходимостта от приемането на закона.
Въз основа на дискусията и в резултат на проведеното гласуване, Комисията по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление, със 14 гласа - “за”, 0 гласа - “против” и 0 гласа – “въздържал се”, предлага на Народното събрание Законопроект за социалните услуги, № 802-01-57, внесен от Министерски съвет, да бъде приет на първо гласуване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ
НА КОМИСИЯТА ПО
РЕГИОНАЛНА ПОЛИТИКА,
БЛАГОУСТРОЙСТВО И
МЕСТНО САМОУПРАВЛЕНИЕ:
Искрен Веселинов