Комисия по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление
1. Представяне на ръководството на министерството на регионалното развитие и благоустройството от министър Николай Нанков.
2. Обсъждане и приемане на Вътрешни правила за организацията и дейността на Комисията по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление.
П Р О Т О К О Л
№ 1
Списък на присъствалите народни представители – членове на Комисията по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление, и гости се прилага към протокола.
Заседанието беше открито в 15,00 ч. и ръководено от председателя на Комисията господин Искрен Веселинов.
* * *
ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Уважаеми колеги, уважаеми господин Министър, позволете ми да открия първото заседание на нашата Комисия. Имаме кворум, така че нека да пристъпим към работа – разглеждане на дневния ред и съответно точките по него.
Искам да кажа няколко думи, като председател на Комисията преди всичко знам, че тази Комисия има много добри традиции на професионално отношение и колегиално отношение между членовете и смятам да полагам усилия в този дух да се запази тази традиция. Мисля че промените, които разглеждаме тук, не са партизирани, не са част от политическата риторика и в този дух се надявам да имаме наистина едно добро отношение един към друг и към всяка една инициатива, която ще подобри работата на Комисията. Това е като начало.
Имате предварително раздаден дневен ред, той включва две точки, като първата е представяне ръководството на Министерството на регионалното развитие и благоустройството от министър Николай Нанков, и втората – обсъждане и приемане на Вътрешни правила за организация дейността на Комисията по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление.
Има ли други предложения за дневния ред? Ако няма, да гласуваме.
За – 17, против и въздържали се няма.
Предложението е прието единодушно.
Пристъпваме към първата точка от дневния ред.
Министър Николай Нанков е сред нас, ще му предоставя думата, разбира се, не само да представи своите заместници, но и основните насоки на работа, която министерството ще следва в този мандат.
Заповядайте, министър Нанков.
МИНИСТЪР НИКОЛАЙ НАНКОВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми дами и господа народни представители, това, което казахте в началото, аз със задоволство мога да го потвърдя като бивш член на тази Комисия, като бивш заместник-министър и съм работил в прекрасен синхрон, в дух на конструктивност и с експертите и с другите народни представители в предходния мандат. Убеден съм, че този градивен дух ще продължи и в бъдещия и в настоящия мандат. Това е една от комисиите, поне от предходните парламенти, която настина работи на експертно начало, поставя експертизата в тежките материи, които разглеждаме в миротворческо отношение, и в дейността на министерството наистина под една експертна плоскост и политическите пристрастия, политиканството не е било присъщо. Убеден съм, че в настоящия мандат ще постигнем една изключително добра координация, ще отчитаме всички наши резултати, политики и приоритети пред Вас, уважаеми членове на Комисията.
С няколко думи, първо, ще представя двете дами до мен и Вие ги познавате – Деница Николова в дясно от мен – заместник-министър, който припокриваше може би ресорите в предходния мандат на Борисов 2 с една нова добавка. Тя ще отговаря за Оперативна програма „Региони в растеж“. Смятам, че в настоящия парламент основното е, успешното изпълнение на Програмата. Което ни кара да програмираме и съответно да разработим Оперативната програма за следващия парламентарен период. Програмите са в двойна компетенция с комуникацията, кореспонденцията по въпросите по Дунавската стратегия, Министерството на регионалното развитие и държавната собственост и мисля, че са важни теми, важни ресори от дейността от ползването на нашето ведомство.
Малина Крумова – може би не е нужно да я представям, беше дългогодишен ръководител на Оперативна програма „Околна среда“ при Бойко Борисов 1 и беше ръководител на структура в Министерския съвет в ЦКЗ – централно колекционно звено; беше вицепремиер в служебния кабинет на проф. Герджиков и съм изключително щастлив, че ще бъде двигател на водната реформа на сектор „Води“ в нашето министерство. Темата, която аз не Ви казвам, а по-скоро с малко по-страничен фокус в предходните мандати, в един фокус, който беше от второстепенно значение – водната тематика на проблемите в сектор ВиК, са изключително важни и решенията, които ще търсим заедно с Вас, ще бъдат в портфолиото на заместник-министър Крумова.
Новата жилищна политика е също изключително важен ресор в нейната компетенция. Това е от полза за енергийната ефективност и всички документи, които респективно разработваме в областта на програмата за жилищния фонд в страната, и за недостатъчното му развитие по линия, респективно като приоритети и политики.
„Политически права и норми“ също е изключително отговорен и важен сектор, не само към точка на изготвяне на документи и нормативни актове на подзаконово ниво, но и дирекция, която е отговорна за транспонирането на европейската норматива и председателство в областта на инвестиционния, строителния и проектантския процес.
Уважаеми народни представители, ще представя парламентарния секретар Кристиян Мирчев. Той ще бъде на Ваше разположение, разбира се, в ежедневна връзка с Вас, когато имате нужда от кореспонденция с ръководството на Министерството на регионалното развитие и благоустройство.
Убеден съм, че в краткосрочен период, след като някой ден ще преразгледаме състава на министерството и за останалите ресори също ни е нужен заместник. Това е ясно, а началник на кабинет ще Ви представя на следващото заседание, респективно другата седмица в понеделник. Тя се казва Мая Никовска, но днес по обективни причини не може да присъства, беше главен секретар на министър Младенов в първия кабинет Борисов и беше началник на кабинет в министерството.
Какво да кажа за приоритетите и политиките в един средносрочен период? Ние планираме и програмираме нашата визия за един настина пълен четиригодишен мандат. Имаме приоритети, които ще поставим в някой от секторните политики – в сектор „Пътища“ и в сектор „Води“, и съответно ресора по координацията по въпросите за Европейския съюз, респективно финансовите инструменти, Оперативната програма, това са политики с по-дългосрочен хоризонт, тъй като е основен приоритет тя ще започне малко по-нестандартно.
На първо място, това беше съответно основна част от нашия ресор, от нашата световна политика, попаднала в коалиционното споразумение между ГЕРБ и „Обединени патриоти“ – облекчаване, най-общо казано, на административните режими, на административната тежест. Нашият ресор е изчерпал тези процеси в инвестиционния процес. Ако по тази аналогия с предходния кабинет и съответно с мандата на Четиридесет и третото народно събрание, за две години мандат два пъти подновихме да не казвам основно, кардинално, текстовете за градоустройство на територията.
Мое лично мнение е, че наистина бяха за добро, но в този мандат имаме да правим палиативно изменение може би, касаещо отделни казуси. Напротив, имаме концепции, заедно с браншовите организации. Щастлив съм, че тук виждам председателя на Камарата за инвестиционно проектиране, камарата на строителя, а също и промяна на текстове малко по-кардинално, която да облекчи в значителна степен процедури в гражданския документ, и свързани с обучаване на бизнеса, с обучаване на всеки един от българските граждани, който ежедневно се сблъска в своята дейност съответно с общински и държавни институции, които ръководят процеси и политики в областта на строителството, проектирането и подобряването.
Не трябва да забравяме, че основен наш приоритет е бил и ще бъде подобряването, но не само изграждането на евро отсечки от автомагистралния пръстен в страната, а и подобряването на състоянието на съществуваща пътна републиканска инфраструктура, повишаване безопасността и сигурността, съответно на участниците в движение по пътищата.
Тук на първо място трябва да отбележа, че нашата основна цел в краткосрочен план е до две години да въведем системата за електронно отчитане съответно на товарния трафик между Тол такси и електронните винетки и, разбира се, като основно направление и за завършване на автомагистралния пръстен на страната. Ние сме длъжни за всичко това да се обединим и може би, наднационално за геополитическия проект, за завършване на автомагистрала „Струма“.
Разбира се, всички екологични и социално-икономически перипетии, които изтърпяхме от съответно място на автомагистралната отсечка от автомагистрала „Струма“ ще бъдат наш приоритет за нейното успешно завършване.
В продължение на много мандати през историческия преход за 28 г. – в Северна България, без автомагистрала „Хемус“, без две от основните направления посока Север – Юг, по транспортна дъга № 4 – Монтана – Враца – Мездра и, разбира се, транспортен път № 9 – Русе – Велико Търново, но това е почивка.
Смятам, че няма как да се мисли за сближаване на Северна и Южна България без тези основни, важни, пътни направления. Много са пътищата, които са наши приоритети, но с въвеждането на Тол таксите, уважаеми дами и господа народни представители, и електронните винетките, са справедлив модел.
Смятам, че те са социално справедлив модел за заплащане, който ще отчита не само тонажа на пътно-превозното средство, но и изминатите километри на база на принципа: този, който уврежда повече пътните инфраструктури, той ще плаща повече. Това е справедливостта в такъв модел и ние ще имаме достатъчно средства. Понастоящем са около 700 – 800 млн. лв. на годишна база, толкова е разчета. Това ще бъде приходът от Тол такси и електронни винетки още от първата година на внедряването им, тоест пътният сектор с въвеждането на Тол таксите ще бъде един устойчив сектор. Но с този механизъм ние ще направим един устойчив сектор, който ще има и рефинансиране.
В краткосрочен план от две, три, до четири години вече ще обявяваме и съответните инфраструктури по един съвсем друг начин – потребност на всеки един от Вас, аз също съм бил народен представител в представените региони при съответно обиколки. Но знам какво е състоянието на второкласната, третокласната, четвъртокласната общинска пътна мрежа. Да, ще поемем ангажименти и съответния ресурс да ги изпълняваме, и наблюдаването им ще решение, по начина по който споменах. Толкова за пътния сектор накратко.
Разбира се, трябваше да кажа и нещо друго много важно, което да излезе като приоритет, ако не в този мандат, в един средносрочен план от три-четири години – да изградим отсечката от София до Калотина. След година – две тя ще остане единствената отсечка от пътя Лондон – Техеран без перспективна автомагистрала.Така, че това е един от приоритетите и знаете, че ще насърчим изграждането на тази пътна отсечка. Респективно по никакъв начин няма да забравим проблемите с безопасността, сигурността, провеждането на ремонти по автомагистралите „Хемус“ и „Тракия“. Автомагистрала „Хемус“ в по-голямата й част е в критично, пределно състояние. Толкова мога да кажа за пътния сектор.
Водният сектор е наш основен приоритет в настоящия мандат, а за водната реформа много може да спорим дали е завършила, съответни изпълнения, предстояща ли е тя. В условен план нещата са ясни. Корективите са строго регламентирани и може би по-скоро в нормативен план вече е дошло предложение да работим върху Закон за ВиК.
Тук може би и колегата Генов, с него ще дебатираме още по-сериозно темата, но в практически, приложен план, ние имаме да извървим един нелек път до 2018 г., тъй като знаете в предния кабинет, поставящ началото на настоящия парламентарен период се появи подходът за реализирането на ВиК проекти, финансирани съответно от строителните фондове в периода 2016–2020 г.
Бенефициентът, сключил ранния проект, ще бъдат ВиК дружествата, ВиК операторите на база в момента изготвящите се ресорни проучвания – 2016 са обособени. Столична община през 2015 г. изготви собствено пътно-транспортно проучване на област Смолян. Смолян беше пионер – пилотната област, в която се реализира процесът, и вече област Смолян ще се реализира през ВиК оператора.
Второто е, инвестиционен проект – това е модела, за който споменах. Скоро трябва да приключим с апликационните форми по тези пътно-транспортни проучвания и 2018 г. да започне търгуването, респективно в края на 2018 г. да е реалното строителство и в рамките на този програмен период да реализираме респективно и инвестиционните приоритети и по най-голямата приоритетна ос, именно Оперативно програма „Околна среда“.
Знаете, че в предния мандат някои от административните области започнаха процес на консолидация и най-малкото общините взеха решение на своите общински съвети да се консолидират и присъединят към държавното такова, респективно към Асоциацията по ВиК и за тези области по Програмата „Околна среда“ и възможността да разглеждаме нови проучвания, за да може и в тях да симулираме европейския ресурс в програмата за околната среда, тоест да реализираме инвестиционни проекти с фокус, както досега и проекти с акцент за питейната вода.
В тази връзка през 2013 г., както понастоящем на много населени места по една или друга причина ние ще останем без възможност да се финансират отделни обекти на ВиК сектора. Тоест, ако се получат бели петна по приоритетите, ще изготвим Методика по случая, а тя е с гарантиран паричен фонд. Той ще бъде финансов инструмент, чрез който с публични средства, ще се финансират проекти, които по обективни причини са изключени от обхвата на двете програми, които споменах и които ще се реализират с проекти по европейско финансиране.
Много са предизвикателствата пред сектор „Води“ – една малко по-интензивна инфраструктура. Предполагам, че госпожа Крумова ще каже няколко думи. Но като цяло има предизвикателствата, но ние сме успели да създадем един устойчив сектор. Устойчив сектор, от една страна, от гледна точка на операторите и търговските дружества, а за пътния сектор – дай, боже, с въвеждане на Тол таксите и пътния сектор ще се самофинансира в значителна степен.
Във водния сектор това не е така. Това е една социална регулируема услуга на независимия регулатор, но услуга със социална поносимост, която отчита веднъж техническите и икономическите, а и финансови показатели и възможности на оператора.
От друга страна, имаме социална компонента за отделните области и от цената на водата, най-общо казано, е отчетен 2,5% на прага. Ние не трябва да ги превишаваме, трябва да търсим механизми и достатъчна устойчивост. ВиК практики, инвестирайки съответно в инфраструктурата на ВиК мрежата, което да не се отразява в значителна степен върху цената на водата. Разбира се, според Европейските комисии, всеки лев разходван за ВиК инфраструктурата, респективно включено в амортизационното отчисление да бъде напълно съгласувано с цената на водата от Световна банка, по договор от 2016 г. Това е механизъм, свързан с повишаване на ефективността на ВиК практиките и механизмите, свързани с възможността всички цени да не се отразяват в критична степен върху цената на водата. За нас основен приоритет е там, където ще се увеличава цената на водата, това да бъде плавно, предвидимо, като предложение, разбира се, Комисията по енергийно и водно регулиране ще взима окончателните, крайните решения.
Но, пак казвам, чрез нормалните публични обсъждания, човек трябва да знае и да бъде в този процес там, където има нужда защо се прави и какви са основните потребности и населението и, разбира се, на доставчика на услугата. При едно финансиране на сектора на ВиК, знаете при нужда от почти 12 млрд. лв., понастоящем възможностите на националния бюджет, на общинските бюджети, на финансовите инструменти на Европейските фондове са до 45 % от необходимия ресурс. Всичко останало по линия на бъдещите инструменти, които трябва да създадем да не споменавам, трябва да бъдат намерени, за да превърнем инфраструктурата и сектора в един наистина устойчив и достоен за всички български граждани акцент върху качеството на предоставените услуги, качеството на водата с необходимите количества при постоянно поносима цена.
Програмата за енергийна ефективност – нашият ангажимент беше преди и след изборите и тя да бъде финансирана, доразвита и продължена. Тук ще говорим и ще дебатираме относно нейното бъдеще дали ще работим по линия, на първо място на оптимизира не процеси, процедури, прозрачност на Програмата и нивата на контрол. Това са насоките, по които ще работим, а темата за финансиране няма да я подлагаме на дискусия. Това предстои и наистина в малко по-далечен хоризонт в последните няколко месеца, а на първо място ще оптимизираме процеси и процедури по мониторинг, по контрол и, разбира се, по прозрачност в изпълнението на Програмата. Да, тя остава така, както и всички други стратегически документи, които трябва да бъдат приети, изготвени и приети в областта на дългосрочната политика в жилищния сектор в страната.
Може би трябваше да спомена нещо – само се връщам, ако позволите, към темата „Води“. Имаме довършени три язовира, започнати със заем от Световната банка, но с оглед и на глобалните климатични проблеми през последните месеци, наистина институциите взеха доста решения и работят по темата – качество на някои от питейните води в отделни части на страната, трябва да се замислим и да изложим в дългосрочна перспектива изграждането на нови язовири за питейно, битово водоснабдяване.
В момента, през 2017 г., ще приключим Пловдивци, Рудозем. Предстои процедура по завиряване на язовира, почти всичко на 97 –98% е готово.
През 2019 г. ремонтът на язовирната стена на „Студена“ ще се извършва при инсталационен режим на стената, тъй като той понастоящем обслужва над 100 хил. души потребители на питейно-битови води и на пречиствателни станции за питейни води към него. Това е с тези основни сектори.
Разбира се, аз споменах за Оперативната програма, други също ще кажат няколко думи след мен относно нашите приоритети за продължаване на усилията да усвоим в максимална степен ресурса по ДДС програмите и да се зачита основният интерес в максимална степен. Все пак това са партньорски програми, знаете че по три от тях сме водещи и сме управляващ орган. По двете вътрешни граници с националния ръководещ орган, там Гърция и Румъния са водещи страни и в растеж и проблема е в дефицитите от изоставанията.
През 2018 г. ние ще гоним, знаете, междинни цели – да изпълним, да постигнем, с максимални усилия да успеем да ускорим, не само в количествено, но и в качествено отношение европейския ресурс.
Кадастърът, което също не беше популярно, е доказан приоритет в предходни управления, а напротив сега ще събере повече гласност, тъй като не само гилдията, а и обществото е достатъчно компетентно и запознато, защото сега се сблъсквате ежедневно с наистина недостиг на кадастрални услуги. Там ще направим някои основни дела и пълното и максимално покритие на страната с кадастрална карта. И ето, нека да видят колегите, народни представители от 44-то народно събрание, които приеха промените в Закона за кадастъра и имотния регистър, в преобразуването и сформирането на карта за националната собственост, разбира се, прецизиране и коригиране на грешките в нея.
България ще се покрие с кадастрална карта на над 90 %, но не само в количествено отношение, а в момента е на 100% изготвяне на картата и от тук да отбележа, че 24 са за покритие на страната, но не само в количествено отношение, а и в качествено. Тоест ние трябва да предоставим възможност при зачитане на обществения интерес на българските граждани да подобрим възможността за бързо, лесно, процедурно отстраняване и отчитане на грешки, и на фактически такива в кадастралната карта.
Факт е, че още в генезиса, в зародиша на Кадастъра през 2005 г. това беше логиката, други бяха времената – да бъде несъвършена, да бъде създадена процедура по максимално бързото отстраняване на тези пропуски, несъответствия, на тези грешки, но, пак повтарям, при ясна, коректна защита на вещното право на българските граждани. Това е в съответствие с електронните услуги, съответно на електронните скици.
Знаете, че с промените в закона, след регистрация на сайта на кадастъра, всеки потребител може да получава скица за собствените си имоти и много други положителни промени бяха приети. Ако съм собственик на имот в София, обикалям примерно Плевен или Враца и от съответната служба мога да си извадя скицата за имота в София. При електронното подаване на скица ще работим изключително динамично с някои от партньорите в областта на Кадастъра и това са Националното сдружение на общините и, разбира се, общинските администрации.
Знаете, че имаме някои пилотни общини, които вече са се споразумели с Кадастъра да предоставят възможност на служителите от дадени работни места, на службите по кадастъра и в тези услуги се задават съответно работните места в общинските администрации. Ние ще акцентираме и също ще работим по същия начин с нотариусите, с Нотариалната камарата, разбира се, а и с общинските администрации, тъй като вече са собствени производства, а скиците между другото са безсрочни от 2016 г. насам. Респективно ще искаме да се облекчава бизнеса, да се облекчават гражданите като съответно съдействат със скици, респективно за инвестиционни намерения и възможност да планираме съответно инвестиционния процес.
Знаете, че не би трябвало за ГРАО да се сещаме единствено и само по време на избори – колко е проблемно, какви регистри респективно отчита, какви списъци отпечатва, да говорим постоянно за „мъртви души“. Напротив, трябва да знаем, че ГРАО поддържа най-голямата база данни – информационен ЕСГРАОН, с който работят всички общини, който достигат до бита, до ежедневието на всички български граждани и там са актовете за раждане, за смърт, за гражданско състояние, брак и така нататък.
Смятам, че по тази тема не просто ще се говори, а ще се подобрява обслужването на база на новите информационни системи, които в момента се внедряват, и респективно от гледна точка на атаките в системата на ГРАО.
В момента искам да кажа няколко думи по един от неглежираните може би ресори, да не станат всички приоритетни, но знаете ли темата за защитата е една от темите, за които малко се говори. Тя е един от проблемите настина в пространственото развитие на страната – Черноморието и Дунавския регион. Напротив, повсеместно работим и успяхме да осигурим по линия на ОПОС и на околната среда около 60 млн. лв. за проекти, които бях обявил за одобрение на Консултативния съвет, с който ще работим наистина доста активно в бъдещата ни дейност с министъра на регионалното развитие и благоустройството.
Тук подходът трябва да е с малко по-сериозна превенция, малко по-затегнат контрол за строителство в столични райони със съответно необходимите документи, там където се издават подобни разрешения. Знаете, че има административна компетентност да се издават такива, но наистина с фокус към превенция, ние достигаме в последствие да разрешаваме и собствеността, и имуществото, и публичното, и частното такова, а разходът, който в това число ще се активизира е в пъти – 15-20 пъти по-голям, отколкото да строим наистина с необходимите мероприятия и да укрепваме предварително активизирали се свлачища. Така че, това ще бъде фокусът. Необходим ни е огромен ресурс, а с основният бюджет ще се опитваме с наистина лимитирани средства да постигнем целите си и да наблягаме на превенцията. Аз ще спра дотук, още много мога да говоря за всички останали устройства на територията, но започнах с това и е много важен наш ресор, който наистина ще навлезе максимално бързо в административно отношение.
За адекватното, бързото и качеството развитие на големите инфраструктурни проекти и обекти – първа, втора и трета категория, не само инфраструктурно, а като процедура по одобряване, по съответно съгласуване на решения и така нататък, единствено Националната инспекция по устройство на територията трябва да фокусира дейността си. Не е както е досега – месечно, а ще е ежеседмично, в кратки срокове всички постъпили заявления за обявяване на устройствени планове, проекти и така нататък.
Фокус отново имаме към общите устройствени планове и трябва да си ги довършим. От тях фокус има и към Черноморското крайбрежие, така че имаме какво да направим и какво да постигнем. Труден е контролът и кадровият недостиг на 80 щатни бройки ДНСК. Някои примерно от участие в инвестиционния процес може да са доволни, тъй като може да бъдат междувременно проверявани – административно и служебно, но мисля, че няма да окаже влияние върху работата на ДНСК. Също мисля, че трябва да балансираме интереса както на инвеститора, така и на публичния сектор, когато говорим за контрол на инвестиционния процес.
Благодаря, спирам дотук, много време Ви отнех. Ако само позволите моите заместнички, да кажат по няколко думи.
ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Затова сме Ви поканили, не би трябвало да се притеснявате. (Реплики.)
Колеги, моля Ви за по-сериозно отношение.
Госпожа Николова, заповядайте.
ЗАМ.-МИНИСТЪР ДЕНИЦА НИКОЛОВА: Благодаря, господин Председател!
Уважаеми дами и господа народни представители, за мен е удоволствие, че ще можем заедно и в рамките на тази Комисия в дух на кооперативност да търсим решения по регионалните политики, и в тази посока, основните приоритети, които са пред мен като заместник-министър, ще бъдат фокусирани най-вече върху изпълнението на финансовите инструменти, които допринасят за изпълнението на политиките.
Така че в тази връзка една от основните програми на национално ниво, финансирана от европейските фондове е Оперативна програма „Региони в растеж“ и ще бъде в моя основен фокус. Ще продължим да изпълняваме дейностите с нужната коректност, с необходимия контрол, за да можем успешно да усвоим средствата по начина, по който го направихме в първия програмен период, защото тогава постигнахме успех.
96% беше размерът на усвоените средства в първия програмен период и сега вече можем да си заложим високата цел да усвоим първо ресурсите, с които разполагаме.
До края на годината ни предстоят няколко основни дейности и те са: да повишим възможността за максимален размер на договаряне – с 57% договаряне.; ще наблегнем върху мерките, които са за деинституционализация на възрастни, които предстои да договорим заедно с Министерство на труда и социалната политика по отношение на кръстосано финансиране и съответно да обявим за кандидатстване към нашите бенефициенти.
Другата ни основна тема ще бъде здравният сектор доколкото в Оперативната програма има заложен ресурс близо от 164 млн. лв., които са в подкрепа на реформиране на спешната помощ. Тук основния ни фокус ще бъде да довършим прединвестиционното проучване заедно с Министерство на здравеопазването и да дадем възможност този голям и мащабен проект да стартира своята реализация, с възможност още от началото на следващата година.
По отношение на програмите за трансгранично, транснационално, междурегионално сътрудничество – 12 програми ни предлага Министерството на регионалното развитие и благоустройството, в стълбата на европейското териториално сътрудничество и са доста тежки инструменти, макар и с значително по-малък ресурс – около 1 млрд. лв. са фокусирани в тези 12 инструмента. Но на практика те пък допринасят за регионалното развитие, за постигането на по-голямо балансирано регионално развитие на територията на Европейския съюз по всички програми.
Те са в ход и има отворени към настоящия момент покани за кандидатствания, но така или иначе до края на годината ни предстоят по основните програми, по които сме управляващ орган – за България, Турция, Сърбия и Македония, да отворим още много покани за кандидатстване към нашите бенефициенти. Това ще бъде в нашия основен фокус до края на годината.
По отношение на стратегическото планиране на регионалното развитие и административно-териториалното устройство, със сигурност фокус в моето управление ще бъде да повишим качеството на стратегическите документи. Знаете, че в края на миналата година успяхме да променим Закона за регионалното развитие и да предоставим възможността на Националния център за териториално развитие с неговата експертиза, да осъществява дейността по разработване на основните стратегически документи за регионално развитие. Това са Стратегията за регионално развитие, Националната концепция за пространствено развитие, Регионалната концепция за пространствено развитие и още около 4–5 такива стратегически документи. При всички положения, обаче преди за започнем да разработваме новите документи и да оторизираме съществуващите, които са за следващ планов период, ще трябва да направим един детайлен анализ на всички стратегически документи и да преценим доколко те са адекватни към настоящето регионално развитие, да преценим дали не е необходимо да оптимизираме процесите, или съответно там, където има някакво припокриване да направим необходимите допълнителни промени, включително и нормативни такива.
Като цяло това са най-основните ключови теми, върху които аз ще фокусирам моята текуща оперативна работа, както и до момента винаги сме насреща, за да отговаряме адекватно на Вашите въпроси и, разбира се, да търсим взаимно общи решения. Но доколкото изпълнението на оперативните програми изобщо на всички инструменти финансирани от европейските фондове не никак лек процес и от гледна точка на административния и нормативния надявам се заедно да търсим решенията за оптимизиране на процесите, така че да вървят по-плавно нещата и да постигнем по-голям успех заедно. Благодаря Ви.
ПРЕДСД. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Благодаря и аз, госпожо Николова.
Госпожо Крумова, имате думата.
МАЛИНА КРУМОВА: Благодаря, господин Председател.
Уважаеми дами и господа народни представители, за мен е чест да бъда част от екипа на Министерството на регионалното развитие и благоустройството и ще се опитам да бъда максимално кратка, и като имате допълнителни въпроси след това ще отговоря на тях с удоволствие. Както е казал министър Нанков, моите сектори са свързани с ВиК ресора и с жилищната политика.
По отношение на ВиК очевидно е, че е необходимо да се фокусираме върху максимално, ефективно използване на наличния ресурс от европейските средства, но също така да направим сектора устойчив в максимална степен, така че, едновременно да бъдат предоставени максимално добри услуги на населението на поносима цена и това за нас ще бъде ключовата задача. Това не е никак лека задача, макар реформата институционално да е завършена. Категорично са необходими оперативни мерки, за да се подобри както качеството на ВиК операторите, работата на ВиК операторите, обслужването на гражданите, така и състоянието на голяма част от инфраструктурата на територията на страната.
По отношение на сектор жилищна политика освен Програмата за енергийна ефективност, върху която министър Нанков се спря в детайли, самият сектор „жилищна политика“ е свързан с цялостното подобряване на състоянието на жилищния фонд в България, така че да можем да живеем по един по-нормален начин, да се подобри състоянието на нашите жилища и състоянието на живота на гражданите в страната.
Това е свързано в известна степен и с работата на другата дирекция, която попада в моя ресор – „Технически правила и норми“. Тя е много по-широка и освен с хармонизиране на българското законодателство с европейското такова и техническите норми, а също така е свързана с прилагането на политики по отношение на опазване на околната среда, по отношение на намаляване на вредните емисии, по отношение адаптацията към климатичните изменения.
Това са все сектори, които определено изискват един по-широк поглед, който е извън конкретните теми, свързани с работата на Дирекцията и моята отговорност ще бъде, разбира се, да бъда един двигател в тази посока. Благодаря.
ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: И аз благодаря.
Уважаеми колеги, пристъпваме към въпросите, тъй като нямаме някаква разписана процедура да продължим по принципа, по който се извършва блиц контрол. Всяка от партията последователно да вземе думата и неин представител – за съответните въпроси. Госпожа Аврамова има думата.
ПЕТЯ АВРАМОВА: Благодаря, господин Председател.
Аз нямам въпрос, по-скоро искам да поздравя всички колеги, които избраха Комисията по регионално развитие – Комисия, в която ще работим всички заедно, и да си пожелаем конструктивен диалог. Много бих искала да пожелая успех на министър Нанков, на неговия екип, на зам.-министър Николова, на зам.-министър Крумова и от сърце Ви желаем – от мен и от моите колеги, много успехи и наистина да се поздравим в края на този мандат с добри регионални политики, успех във всички сектори, които изброихте, така че желая ви успех – и на колегите, и на Вас.
ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Благодаря и аз.
По въпроса – госпожо Янкова, заповядайте.
ДОРА ЯНКОВА: По-скоро смятам, че днес не сме подготвени за въпроси, а за изявление от името на групите или както прецените. Ако искате на блиц контрол да отидем. (Реплики).
Аз искам от името на моите колеги да пожелаем на добър час на екипа на министър Нанков и добро взаимодействие с нас. Ние безспорно се позиционираме като опозиция и ще се стараем да Ви контролираме, да Ви държим в кондиция. С капацитета, същото тук има строители, хора били общински съветници, кметове, така че, мисля, че ще допринесем за Вашата кондиция в мандата, ако той е цял, да бъдете постоянно подготвени.
Няколко неща искам да споделя, които ми убягнаха и надявам се, че няма да бъдат извън политиката на правителството. За магистралният пръстен спор няма, защото след около 4 години сигурно средства от Европа няма да има, ще се търсят други инструменти. Но, ако има приемственост в политиката на двете правителства – втори, трети клас пътищата, и бяхте неразделна част от екипа на министър Павлова и тогава се говореше, че от винетките, особено тази година, трябва повече средства да отидат във втори, трети клас пътища, а не с кърпежи, а с политика. Ние на това ще държим категорично.
Не знам защо убягна и в дебата и в Програмата на правителството, много бегло го забелязах. Обикновено за Министерството на регионалното развитие и благоустройство общините да бъдат като техни министерства, което е на страната на общините. Сега, при финансовата децентрализация един председател на Комитет на регионите казваше: тя е като любовта – когато си в местната власт и регионалната искаш да децентрализация, когато станеш представител на централната, я забравяш.
Тук бих искала независимо, че Вие сте в една привилегия – огромната група общини да са на ГЕРБ. Предполагам, че и те искат това и по принципите на функционирането на държавата – местната и централната, да й дадете реален старт. Предполагам, че ще бъдете основен фактор и с интерес в програмата Вие го пропуснахте.
Нещо, което направихме в кабинета Борисов 2, е една добра стъпка за целенасочената инвестиционна програма за Северозапада, Родопите, Странджа, Сакар, планинските, полупланинските изостанали райони. Там сега сте записали обтекаемо, че ще има само за слаборазвитите райони финансови инструменти от други политики, които с интерес ги очакваме. Но бихме Ви подкрепили, ние настоявахме много, а тогава и с реформаторите, ако финализирате Програмата с акт на Министерския съвет, за да може да се работи по тази тема и още много спорни въпроси ще поставим на вашето внимание.
На този етап ще се ограничим с това, като естествено дебатът по санирането, в който в момента с посланието за дял, има шум в системата. Много хора казват: за едните един милиард, може и без пари, а ние ще плащаме. Защо? Подгответе се и за това и сигурно за още много дискусии. Иначе бъдете здрави, в кондиция и успех.
ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Благодаря Ви, госпожо Янкова.
Господин Министър, желаете да вземете отношение по изказването ли? Заповядайте.
МИНИСТЪР НИКОЛАЙ НАНКОВ: Аз мисля, само ще кажа, че по никакъв начин не сме пропуснали това, което госпожа Янкова каза. Факт е, че Министерството на регионалното развитие е представено от комитета по обществената реализация. В това съотношение ние винаги ще настояваме за реалното увеличаване на правомощията на общините от гледна точка наистина на финансовата удовлетвореност. Тоест колкото повече ресурс управляваш, колкото повече ефективно го реализираш, толкова по- качествени, реализирани политики можеш да правиш. Аз не съм лобист и в тази насока, но тук трябва да подкрепя народните представители и това са политики, които не зависят изцяло от нашето ведомство.
Колежката спомена за балансирането на развитието между регионите и това е наш основен приоритет, както и основният инструмент – мога да кажа, че исках още по-добре да развивам Програмата във финансов план в предходния кабинет. Все пак това беше план за предходния мандат, така че в това отношение правителството да спомогне за финансов план. Как да сформираме проекти и инвестираме в инструменти, тъй като това е единственият начин как може да се обединим като хора реалисти. Моят екип ще обмисли начин поне да съдействаме за намаляване на несходството между отделните райони и вътре в самите региони. Само това исках да кажа по този повод. Благодаря Ви.
ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: И аз благодаря, господин Министър.
Всъщност Вие спестихте част от изказването от името на „Обединени патриоти“, тъй като действително по наше желание това беше записано като един от основните приоритети в управленската програма. Това безспорно е нещо, което е изключително необходимо, тъй като има не просто драматични различни между Северозападния и Югозападния район, където са най-стряскащи разликите, но по принцип имаме летящ старт и няма да има нужда от ориентиране, да кажем, в обстановката.
В този дух пожелавам Ви успех, действително един дух на колегиалност и да направим добри неща за гражданите на България.
ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Колеги, желаете ли да вземете думата? Когато пожелаете.
Заповядайте, господин Аталай.
РАМАДАН АТАЛАЙ: Благодаря Ви, господин Председател.
Господин Министър, уважаеми колеги, аз се радвам, че имаме едно тържествено заседание. С радост всички политически сили още първия ден отбелязваме, че новото министерство ще отговаря на всички изисквания и условия, които са необходими за развитието на инфраструктурата на България.
Слушах Ви внимателно, господин Министър, нищо че пространствено и обстойно обяснихте за всичко това, което е направено, и какво искате да направите. Но, накрая два пъти повторихте, за което искам и аз да Ви подсетя, че когато стигне проблемът до инвестиране, до финансовите въпроси, Вие казахте, че всичко това не опира до Вашето Министерство. И е така, колеги.
Днес сигурно трябваше да присъства и господин Горанов тук, и тогава може би всичко това, което казахте, щяхме да го приветстваме с най-добри пожелания.
Чух, че сериозен ангажимент имате за пътуването от Техеран до Лондон, доколкото чух за магистралата през Калотина. А какво ще кажете за онези средства, които са необходими между Кубрат и Тутракан, и Исперих? Сигурно ще кажете: господин Горанов трябва да каже. Затова молбата ми е, ние като опозиция ще внимаваме, да обърнете внимание на онези места, които наистина вече са необходими, онези средства, за да създадем нормална пътна инфраструктура. Не говорим за такава пътна инфраструктура, която да бъде луксозна, а за нормалните инфраструктури.
И сега госпожа Янкова Ви приветства за полупланинскте и планинските, като имаме предвид тя от къде идва, за онези региони – Север – Запад, разделяме ги и правим съответно...(Реплики.)
ДОРА ЯНКОВА: Аз само присъствах, финансовият министър не даваше.
РАМАДАН АТАЛАЙ: Вие го приветствахте и Министърът дълги години се бори тук с нас едни определени средства да се отделят за Пловдив, Асеновград – дано най-после да осъществите и това, за което говорим. Ако направим всичко възможно в момента, колеги, да подпомогнем Министерството да отделя средства там, където ще има развитие на икономиката и в тези региони да разгледаме инфраструктурата, смятам, че ще сме полезни.
Убеден съм, че в екипа – всичките не ги познавам, но вече сте втори или трети мандат в това Министерство вие, господин Министър и допускам, че сте запознати със състоянието на Министерството. Ние като опозиция ще Ви следим стриктно и там, където има проблем ще Ви опонираме, и където е необходимо да Ви поправим и да Ви насочим по правия път, дори да не направите грешките. Ние затова сме тук и Ви благодарим.
ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Благодаря, господин Аталай.
Колегите?
ПЛАМЕН ХРИСТОВ: Благодаря, господин Председател.
Аз нямам въпроси към министър Нанков. Бих искал да се присъединя към желанията на колегите до момента, да пожелая здраве на екипа от Министерството и на всички колеги в Комисията. И това, което искрено се надявам в съвместната ни работа, е да имаме един конструктивен диалог, който да води до бързи резултати, подчертавам бързи. Успех! Благодаря.
ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Благодаря Ви, господин Христов.
Господин Министър, мисля, че изчерпахме точката с Вашето участие, благодарим Ви. И така ще бъдете наш чест гост, така че радвам се, че установихме тази първа комуникация. Както виждате доброто отношение е налице от всички парламентарно представени сили, надявам се така да продължим и занапред.
МИНИСТЪР НИКОЛАЙ НАНКОВ: Наистина ние не сме само гости, а имаме конструктивен диалог с Вас. Благодаря.
ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Уважаеми колеги, нека да преминем към точка две от дневния ред – обсъждане на Вътрешните правила на Комисията и те са изготвени на база на съществуващи вече правила. Запознати сте, изпратили са Ви имейл, и на медиите. Има ли някакви предложения по тях, някакви виждания за корекции? Не виждам. Ако е така да преминем към гласуване.
Който е съгласен с така предложените вътрешни правила, моля да гласува.
За – 17, против и въздържали се няма.
Единодушно са приети вътрешните правила.
Преди да закрия заседанието, разбира се,…
Заповядайте.
РАМАДАН АТАЛАЙ: Господин Председател, молбата ми ще бъде относно чл. 7, ал. 3 – да го спазваме от тук нататък, защото в предишното Народно събрание Правилникът се нарушаваше системно. Дано този път решенията на Комисията се вземат с мнозинството от присъстващите.
ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Благодаря Ви, господин Аталай.
Това, което аз процедурно бих искал да уточня с Вас, поради доста динамичните събития, да съм записал два пъти от възможните и това, е заседанието на Комисията да бъде в днешния ден от 15,30 ч., а не от 15,00 ч., тъй като имаме засечка с някои други комисии преди това. В случай, че нямаме подобни засичания ние бихме могли да го изтеглим и по-рано, разбира се, но това ще го прецизираме в самите дни. Предполагам, че това се отнася за всички комисии.
Но, ако е така, в чисто свободна форма в точка „Разни“ трябва да се каже и дали някой иска нещо да каже, което да изкоментираме, и ще е полезно на Комисията.
Заповядайте, господин Александров.
НИКОЛАЙ АЛЕКСАНДРОВ: Ако ми позволите само за заседанията, Вие казвате да останат в същото време, а въпросът е, дали всички ще имаме възможността, тъй като ние започнахме със 11 човека, включително Вие закъсняхте от предишна комисия, ако го има като вариант, и ако колегите не възразяват и им е по-удобно, в сряда да правим заседанията.
ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Нека всички, които имат проблем в сряда, да вдигнат тогава ръка. (Реплики, смях.)
Колега, заседанието остава за четвъртък.
Заповядайте, господин Аталай.
РАМАДАН АТАЛАЙ: Господин Председател, имам само продължение на това, което предлага господин Александров. Ние с Вас сме в Енергийната комисия и тя е един час – от 14,00 ч. до 15,00 ч., и няма как да приключи в 15,30 ч. Ще проверя, ако има възможност в другата сграда да заседаваме и заседанието да бъде в зала Запад, а ние да сме в Изток, което също ще бъде удобно за всички.
Ако успеете и това се случи ще е още по-добре.
ДОРА ЯНКОВА: Едно предложение – да оставим за другото заседание да уточним, защото четирите основни комисии са Бюджетна, Правно-бюджетна, Енергийна, изнасящи дейността на събранието, а другите не са за подценяване, и Регионалната.
Двамата с колегата Александров сме на Бюджетна, а голяма група сте на Енергийната, а ако пък всички се фокусираме в четвъртък, то нека да направим пренасяне за сряда. Но може би е добре председателите на комисии да видят как са позиционирани самите комисии.
РАМАДАН АТАЛАЙ: По-добре председателите да знаят, защото, когато ние тръгваме на Бюджетна да ходим…
Мисля, че на председателя му е удобно в четвъртък от 15,30 ч. (Реплики.)
ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Колеги, благодаря Ви за присъствието.
Живот и здраве, следващото заседание ще бъде от 15,30 ч.
(Закрито в 16,00 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Искрен Веселинов
Стенограф:
Мария Петрова