Комисия по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление
1.Представяне и обсъждане на законопроект за изменение и допълнение на Административнопроцесуалния кодекс, № 754-01-16, внесен от Данаил Кирилов и група народни представители на 01.06.2017 г.
П Р О Т О К О Л
№ 4
На 21 юни 2017 г., сряда, се проведе извънредно заседание на Комисията по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление при следния
ПРЕДСЕДАТЕЛ ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: добър ден уважаеми колеги, уважаеми гости.
Колеги, имаме необходимия кворум и можем да открием извънредното заседание, което е с една единствена точка в дневния ред а именно:
Представяне и обсъждане на законопроект за изменение и допълнение на Административнопроцесуалния кодекс, № 754-01-16, внесен от Данаил Кирилов и група народни представители.
Ако имате други предложения по дневния ред имате думата.
Няма предложения. Който е съгласен с предварително обявения дневен ред, моля да гласува: „за“ – 17, против и въздържали се няма.
Нека дадем думата на г-жа Десислава Атанасова, от името на вносителите да ни представи мотивите на внесения законопроект съвсем накратко, защото всички сме запознати с него.
Заповядайте г-жо Атанасова.
ДЕСИСЛАВА АТАНАСОВА – благодаря г-н председател.
Уважаеми колеги, народни представители. Ще бъда кратка с представянето на законопроекта, който аз и група колеги от политическа партия ГЕРБ сме внесли за разглеждане.
Целта на предлагания законопроект е да се въведат мерки за по-ефективно, бързо и модерно административно правосъдие. Вече близо 10 години прилагаме кодекса и смятаме, че има пропуски, затова считаме че трябва да бъдат прецизирани законните разпоредби, като противоречива практика и има необходимост да се допълнят празноти в регулацията. Смятаме, че заявките на правителството на управляващото мнозинство и на подкрепящите правителството партии, по отношение на това, че електронният ред и правосъдие, електронната комуникация и обслужване на гражданите, бизнеса и администрацията както и на друг етап считаме, че този законопроект следва да даде конкретен резултат в прилагане на електронна модификация на съобщаване и да облекчи работата на административните съдилища, по-скоро на Върховния административен съд. С цел осигуряване и осъществяване на условията на задача, …. С конституцията, а именно осъществяване на върховен съдебен надзор, по-точно и еднакво прилагане на актовете от съдилищата. Знаете, че във всички областни градове има административни съдилища. Законопроектът въвеждаме такива електронни правосъдия да влияят с концепцията заложените приоритети в стратегията за въвеждане на електронно управление и електронно правосъдие сектор правосъдие 2014-2020. Едно от основните промени в нашето предложение за промени е по отношение на Института на мълчаливото съгласие. Предлаганото изменение създава предпоставка за постепенния прехода от презумпция за мълчаливия отказ към презумпция за мълчаливо съгласие подходящо за това случай. Аз бих се отклонила от мотивите на законопроекта за да кажа, че в останалите комисии където беше представен от мои колеги, беше изразено становище, че трябва да се помисли и да се намери много по-адекватен начин за това, да се избягва от корупционните практики между администрацията и заявителите, т.е. лицата, които искат определена административна услуга. Считам, че мълчаливото съгласие и инструмент чрез който може да се наложи да се намали административната тежест за гражданите, но все пак това е приоритет на работата на това правителство. По отношение на изискването за издаване на удостоверение дали то да не се предоставя изцяло по служебен път, считаме че това ще бъде поредното доказателство за ангажираността на всички нас и за заложените мерки в програмата на правителството. Няма да говоря по другите предложения, касаещи преходни и заключителни разпоредби знаете, че там една от промените е от ДПК и по това предложение, бих искала да да заявя от името на вносителите, че ако бъде подкрепен този законопроект на първо гласуване в пленарна зала по-дълъг срок на обсъждане между първо и второ гласуване и разбира се ще се съобразим с всички становища на министерство на финансите, Национална агенция по приходите, които в частта по отношение на ДПК са по-скоро подкрепящи.
Ако имате въпроси съм готова да отговоря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: ще дам думата на г-жа Вътева от дирекция „Правна“ да представи накратко становището на МРРБ.
ЛИЛИЯ ВЪТЕВА: министерство на регионалното развитие подкрепяме промените в законопроекта с изключение на § 24 от законопроекта.
В т. 2 предлагаме да отпадне новото изречение второ на чл. 61, ал. 1 от Административнопроцесуалния кодекс, като мотивите за това са следните:
Публикуването на индивидуални административни актове на интернет страницата на административния орган е необосновано. Това би затруднило в значителна степен дейността на държавната администрация, тъй като ще бъде необходимо да бъдат предприети действия за всеки конкретен случай по отношение на защита на личните данни на адресата на съответния акт съобразно изискванията на Закона за защита на личните данни. На следващо място в подкрепа на предложението ни е и правната същност на индивидуалния административен акт. С изричното си волеизявление или изразеното с действие или бездействие волеизявление, както и отказът от такова, административният орган или създава права или задължения или непосредствено засяга права, свободи или законни интереси на отделни граждани или организации. В тази връзка издаденият индивидуален административен акт засяга правната сфера на конкретно определен кръг лица, а не засяга права и интереси на неограничен брой правни субекти, с оглед на което считаме, че тази публичност не би довела до никакви правни последици, а само би довело до споменатите по-горе затруднения.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: - извинете, че Ви прекъсвам г-жо Вътева, но това на практика са промени, които са между първо и второ гласуване. Ние ще ги приемем за сведение. Имаме ги писмено, кажете само като цяло подкрепяте ли законопроекта.
ЛИЛИЯ ВЪТЕВА: - да точно така, като цяло министерство на регионалното развитие и благоустройството подкрепя законопроекта.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: колеги, имате думата.
ПЕТЯ АВРАМОВА: - уважаеми колеги, уважаема г-жо Атанасова, ние от ГЕРБ ще подкрепим законопроекта. Това, което и Вие обяснихте и изложихте като представяне ще го подкрепим като първи стъпки и като добро начало и ангажименти, които поехме в началото на нашия мандат за добро управление за прозрачно управление, за добро правосъдие, за електронно управление, като смятаме, че тази първа стъпка е едно добро начало.
Ако има някакви забележки, както чухте и току що тези от регионалното развитие, както и в становището на Националното сдружение на общините в Република България аз смятам, че те могат да бъдат отразени между първо и второ четене в един конструктивен диалог с всички вносители на предложения между първо и второ четене и предлагам на всички колеги от всички парламентарни групи да дадем старт на това добро начало и да гласуваме за внесения законопроект.
Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: - благодаря.
Колеги, аз ще кажа, че ние от Обединени патриоти също ще подкрепим законопроекта на първо гласуване. Разбира се имаме няколко забележки. На първо място имаме подкрепа преди всичко на мълчаливото съгласие, електронното правосъдие и съответните мерки за облекчаване на обслужването на гражданите. Изключително приветстваме възможността, това, което НАП съм против него всъщност на обжалването на длъжника да става по местоживеенето на длъжника защото това изключително облекчава длъжника. Що се отнася до затрудняването на обжалването, това, физически лица да не могат да обжалват актове на община.., това е нещо, което категорично няма да подкрепим и между първо и второ четене ще внесем необходимите промени. И разбира се има и други неща, по които сега няма да влизам в подробности, но ще направим прецизиране, но общо взето законопроектът ни харесва и на първо гласуване ще го подкрепим.
ДОРА ЯНКОВА: - гледайки внимателно законопроекта в него има добри неща, свързани с административния процес но има неща, които нас ни смущават, особено по отношение на таксите. Видяхте позицията и на самите общини. Така, че искам да заявя, че ние ще се въздържим на първо четене. Между първо и второ четене ние ще бъдем активни с наши предложения, като естествено има и добри неща, които ще ги подкрепим като предложения в самия законопроект, които облекчават административния процес.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: други колеги, които желаят да се изкажат:
Няма. Подлагам на гласуване законопроект за изменение и допълнение на Административнопроцесуалния кодекс, № 754-01-16, внесен от Данаил Кирилов и група народни представители. Който е съгласен законопроектът да бъде приет на първо гласуване, моля да гласува: „за“ – 12, „против“ – няма, „въздържали се“ – 7.
Благодаря Ви колеги, законопроектът е приет.
Комисията ще предложи на Народното събрание законопроект за изменение и допълнение на Административнопроцесуалния кодекс, № 754-01-16, внесен от Данаил Кирилов и група народни представители да бъде приет на първо гласуване.
Поради изчерпване на дневния ред закривам днешното заседание.
ПРОТОКОЛЧИК: ПРЕДСЕДАТЕЛ:
В. Бойчева Искрен Веселинов