Комисия по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление
Представяне и обсъждане на Законопрект за ратифициране на Споразумението за възмездни консултантски услуги за подпомагане на Аген;ия „Пътна инфраструктура“ при въвеждането на Националната система за електронно събиране на пътни такси в България между Агенция „Пътна инфраструктура“ и Международната банка за възстановяване и развитие, № 802-02-16, внесен от Министерския съвет.
П Р О Т О К О Л
№ 13
Списък на присъствалите народни представители – членове на Комисията, и на гостите се прилага към протокола.
Заседанието беше открито в 11,30 ч. и ръководено от заместник-председателя на Комисията по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление госпожа Петя Аврамова.
* * *
ПРЕДС. ПЕТЯ АВРАМОВА: Уважаеми колеги, имаме необходимия кворум и можем да започнем заседанието на Комисията по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление.
Гости днес са представители на вносителите: госпожа Весела Начева – началник на политическия кабинет на министъра на регионалното развитие и благоустройството; господин Дончо Атанасов – член на Управлителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“.
Имаме една точка в дневния ред:
ПРЕДСТАВЯНЕ И ОБСЪЖДАНЕ НА ЗАКОНОПРЕКТ ЗА РАТИФИЦИРАНЕ НА СПОРАЗУМЕНИЕТО ЗА ВЪЗМЕЗДНИ КОНСУЛТАНТСКИ УСЛУГИ ЗА ПОДПОМАГАНЕ НА АГЕН;ИЯ „ПЪТНА ИНФРАСТРУКТУРА“ ПРИ ВЪВЕЖДАНЕТО НА НАЦИОНАЛНАТА СИСТЕМА ЗА ЕЛЕКТРОННО СЪБИРАНЕ НА ПЪТНИ ТАКСИ В БЪЛГАРИЯ МЕЖДУ АГЕНЦИЯ „ПЪТНА ИНФРАСТРУКТУРА“ И МЕЖДУНАРОДНАТА БАНКА ЗА ВЪЗСТАНОВЯВАНЕ И РАЗВИТИЕ, № 802-02-16, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ.
Който е съгласен с така предложения дневен ред моля, да гласува.
За -15.
Пристъпваме към разглеждане на точката от дневния ред.
От името на вносителите, кой ще представи Законопроекта?
Господин Дончо Атанасов, заповядайте.
ДОНЧО АТАНАСОВ: Уважаеми дами и господа народни представители, представили сме пред Вас аргументите, с които уважаемите дами и господа народни представители и Народното събрание да ратифицира Споразумението с Международната банка за възстановяване и развитие. Едно много тежко споразумение, с много преговори – над 6 месеца. Споразумението като такова беше коригирирано много пъти, включително и с доста сериозно финасово редуциране.
Международната банка за възстановяване и развитие разполага с необходимия капацитет и поради това от Агенцията започнахме преговори, за да може да стане осъществяването и след това функционирането на тол системата, която е изключително важна за Република България. Те имат необходимия капацитет и затова отидохме към споразумение с тях. Стъпили сме на Доклада на Световната банка, с който са определени всички процедури, които трябва да бъдат извършени, което беше споразумение подписано от правителството през 2105 г. Там се предоставиха възмездни консултански услуги за разработване на всеобхватната визия за системата за електронно събиране на пътни такси.
Министерският съвет одобрява Доклада на Банката и избра вариант – електронно събиране на пътни такси, електорнна винетка за по-добро правоприлагане и събиране на приходи. Експертите от Банката притежават широки всестрани познания, касаещи всички аспекти за осигуряване на качеството, във връзка с изпълнение на системите за електронно събиране на пътни такси. Натрупали са огромен опит, бидейки ангажирани с такива дейности, свързани с целия свят. На техническо ниво ние сме участвали също в разработване на декларации за обхват за електорнни доставчици на услуги, главно в Полша. Разумността на разходите, които ние сме прецизирали, и пак казвам, доста сериозно редуцирали с оглед на това да не се преповтарят дейности с фирмата изпълнител. Този договор обхваща няколко основни, така да се каже, дейности, които Световната банка и експертите на Световната банка ще подпомагат и ще консултират, и ще надзирават и сработването и, така да се каже, монтирането и функционирането на тол системата.
Първата точка е надзор върху много сложни, технически, доста предизвикателна работа, в което Република България и Агенция „Пътна инфраструктура“ не разполагат. Пак повтарям, Република България не разполага с такива кадри. Всичко това, което сме изградили сега като капацитет това са служители на Агенцията, с няколко привлечени външни консултанти, с които имаме сключени договори, тоест кръгът от специалисти в тези 5-6 месеца откакто сме подписали договора с фирмата изпълнител мисля, че гръбнакът затова тол системата да върви успешно сме го изградили. От тук нататък всичко което е свързано с функционирането на тол системата ще бъде в Агенция „Пътна инфраструктура“. Имаше доста дебати по това дали да се прави отделно тол предприятие. Давам пример, както е ръководство „Въздушно движение“. Друго предприятие, където да се таксува пътната мрежа. В края на краищата се реши всичко да бъде в Агенция „Пътна инфраструктура“. Постопенно в много съкратени срокове ние трябва да изградим целия състав за функциониране на тол системата като отправните точки и задачи, които са поставени пред фирмата, която трябва да изпълни поръчката са: 1 януари, функциониране на електронните винетки и от средата на 2019 г. да започне тол таксуването на тежкотоварни автомобили, на моторни превозни средства над 3,5 тона.
Втората много тежка отговорност и задача, която е представена пред Световната банка е мрежата, която трябва да се тарифира и изработването на тарифите на километри. Това е една изключително, пак казвам, изключително сложна задача. Ние без капацитет, без огромния опит, който имат експертите на Световната банка, няма как да го направим.
Тарифите и обхватът на пътищата, които ще бъдат толувани са задължение на Република България, а не фирмата, която трябва да изгради тол системата.
Другият тежък въпрос, с който се занимава Световната банка това е цялата нормативна уредба, с над 108 нормативни актове, които трябва да бъдат променени, включително и ние тепърва пак ще влизаме при Вас за промяна на нормативната уредба. Това всичко ще бъде съгласувано, консултирано от специалистите на Световната банка. Разбира се, даваме си сметка и цялата техническа помощ и експерти, които трябва да притежаваме по извършването на строително-монтажните работи, основно по техниката, която трябва да първоприлага, да отчита.
С това ще завърша – с огромна молба това да бъде ратифицирано, защото ни дава на нас, на министерството, на правителството, а и на всички, които така или иначе ще ползват от тол система сигурност, че проетът – изграждане и функциониране на тол системата ще бъде успешно.
Това е което накратко мога да докладвам, с молба да се ратифицира Споразумението със Световната банка.
ПРЕДС. ПЕТЯ АВРАМОВА: Благодаря Ви, господин Атанасов.
Колеги, имате думата за изказване?
Заповядайте.
ДОРА ЯНКОВА: Уважаема госпожо Председател, уважаеми господин Атанасов, членове на кабинета на Министъра, колеги! Ние от БСП за България смятаме, че трябва действително да има темпове и вече след безспорно избраната фирма за въвеждане на тол системата трябва да се работи делово и държавата да не губи повече финансов ресурс, да влезем по европейските единни правила, естествено с български почерк.
За нас това, което внесе днес, господин Дончо Атанасов е една допълнителна информация, която обективно ни липсваше в мотивите, с които е внесен Законопроекта. Тъй като ние знаем, че първо, Световната банка има доклад на базата, на който се започна и се разкри процедурата. Имаме фирма изпълнител. Сега е необходимо българската държава да бъде подпомогана от Международната банка за възстановяване и развитие при осъществяването и въвеждането на тол системата, и въпросната фирма да изгради тол системата в България. Разбрахме, че дебатът и преговорите не са били лесни, естествено е когато става въпрос за пари е така. Ние се притесняваме оттова – 5 млн. и 900 хил. лв и традиционно 200 хил. за първоначален доклад, 300 хил. за доклад по напредъка, 2 млн. за дейностите А, В, Д и С, 2 млн. за напредъка отново, за 11-те и 12-те месеца и 400 хил. за окончателния доклад за завършване на работите. Разбираме това, че господин Атанасов се мотивира, че в България няма капацитет. На нас ни се искаше, трудно възприемаме защо точно 5 млн. и 900 хил. Как са определени тези пари в отделните етапи? Не са ли много тези пари? Преговорите за какво са били трудни, за парите ли, за въвеждането ли? И сигурно беше необходимо Министерският съвет, екипът на министъра да внесе малко повече информация когато ние трябва да вземем информирано решение за разпореждане с пари. Тази нашата Комисия е водеща, не Бюджетната комисия и в този случай ние трябва да дадем съгласие на уважението и добрата воля, че членът на Управителния съвет и до преди може би ден два председател на Управителния съвет, ползвайки се с уважение е провел тези разговори, за да се получи един експертен сапорт от името на държавата и с Агенцията по този договор. Имаме нашето притеснение, за да вземем информирано решение как са разпределени тези пари, или дайте малко повече аргументи. Нашето притеснение е, че това не са малко пари, постояно казвате 5 млн., знаете, особено като пътищар какво е в момента развитието на пътната инфраструктура. Знаем, че много пари ще дойдат от тол системата, но имаме един доклад, който е обективен, с който Министерският съвет взе решение, убеди народното представителство, има вече избрана фирма, защо пък трябва в процеса на изпълнението да има патрониране от консултанти – някак си не ни стига още информация. Благодря.
ДОНЧО АТАНАСОВ: Каквито и преговори да се водят, каквито различия или разбирателства да имаме, в края на краищата когато стигнем до пари започваме да спорим. Затова казвам, че тези преговори продължиха 7-8 месеца със Световната банка.
Първото и основното е, че ние капацитет да надзираваме, да обезпечим с кадри изпълнението на един такив сложен проект и то на най високо ниво – нямаме. Нека да не се заблуждаваме, че ги имаме. Това беше основната задача и големите опасения пред нас като ръководтво и пред мен като председател, и пред министъра беше да гарантираме, че тол системата ще бъде изпълнена качествено в срок и, че тя ще има надеждност за събиране на услуги. Това, което като услуги предлага Световната банка, е над 20 страници, договора и всички дейности, които трябва да извърши Световната банка и експертите на Световната банка, разбира се, така да се каже, по определени часови ставки, те са приети и те не зависят от Агенция „Пътна инфраструктура“.
Първоначално разговорите тръгнаха от около 8 млн. и както виждате стигнахме до 5 млн. и 900 хил. Мисля, че експертите на Световната банка след като завърши обхватът, който ние сме го внесли в в министерството и усилено работим по тарифирането на километър, което е пак казвам изключително сложно и няма смисъл да влизам в технически подробности как се изработва една тарифа. Има методика, която, тук казвам неща, които Вие трябва да знаете от кухнята, че експерти на Световната банка са правили методиката на Европейската комисия по тол системите.
Дали са много или малко? На фона на това, което се очаква като приходи, поне една голяма част от финансирането на тол системата, в смисъл средствата, които са необходими за държавата мисля, че тол системата постепено ще ги осигури. Обхватът, който сме изработили е съгласуван със Световната банка и е около 11 хил. км, направен на базата на това, че Докладът на Световната банка беше разработен на три варианта – различен километраж и обхват на толуването, но на базата на състоянието на републиканската пътна мрежа, трафите на тежкотоварни автомобили, в смисъл моторони превозни средства над 3,5 тона, това коя част от репуликанската пътна мрежа се намира в урбанизирани територии, ние сме се спряли на един обхват и това ще предложим на правителството. Той, разбира се, е редуциран, пак казвам, на базата на тези критерии. Не е възможно да влизаме и да толуваме да речем в третокласна пътна мрежа, защото там е огромният проблем – пътища, които са в много лошо състояние. Няма как да издържи това и което правителство да бъде, който и да бъде министър, няма как да се отговори на това. За всичко това е направена редукция и сме предложили този вариант, пак казвам, точно подбрани критерии и с това ние в момента сме определели обхвата, и сме го предложили на Министерския съвет. Това е накратко, което мога да кажа, че колкото и трудни преговорите да са били, екипите на Световната банка постоянно са работили с нас, още преди да сключим Споразумението, което продължи доста време. Този екип, който изработваше Доклада на Световната банка, аз съм работил с него, и те бяха някъде около 40 души, които бяха много подготвени, правили и участвали в изработването и функционирането на тол системи по целия свят. Така че имаме добри отношения, пак казвам, ако България разполагаше с такива специалисти нямаше да стигнем дотук. Повярвайте ни, нямаше друг вариант, освен рязко да увеличим капацитета, още от първия ден когато подписхваме договора. Благодаря Ви.
ПРЕДС. ПЕТЯ АВРАМОВА: Благодаря Ви, господин Атанасов.
Има ли други изказвания, колеги?
Аз мисля, че господин Дончо Атанасов много подробно ни даде разяснения за Споразумението. Ние от ГЕРБ ще подкрепим това споразумение, с явното съзнание, че е необходим капацитет за функционирането на системата и тя трябва да работи добре, защото от нея очакваме приходи за рехабилитация и изграждане на пътната инфраструктура.
Ако няма други изказвания, предлагам да преминем към гласуване.
Няма да изчитам целия закон, член единствен от него е:
„Ратифицира Споразумението за възмездни консултански услуги за подпомагане на Агенция „Пътна инфраструктура“ при въвеждането на националната система за електронно събиране на пътни такси в България между Агенция „Пътна инфраструктура“ и Международната банка за възстановяване и развитие“, подписано на 9 май 2018 г.
Който е „за“ моля да гласува.
За - 15, против - няма, въздържали се - 2.
Благодаря Ви колеги, поради изчерпване на дневния ред закривам заседанието.
(Закрито в 11.52 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Петя Аврамова
Стенограф:
Мария Николова