Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление
Комисия по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление
04/09/2018
    Обсъждане за второ гласуване на ЗИД на Закона за пътищата, № 854-01-69, внесен от Александър Ненков и група народни представители.(продължение на заседанието).
    (Начало 15,41 ч.)- продължение на протокол № 16- от 11.00 ч.

    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Колеги, да продължим нашата работа.
    Продължаваме заседанието, което прекъснахме преди обед.
    По § 18 има предложение от господин Ненков.
    Господин Ненков, ще мотивирате ли предложението си? Не.
    „От датата на влизане в сила на закона, Агенция „Пътна инфраструктура“ преустановява издаването на годишни винетни стикери за пътни превозни средства с обща техническа допустима маса над 3,5 тона.“
    Мисля, че това е ясно като текст.
    Има ли изказвания по темата?
    РАМАДАН АТАЛАЙ: Не е ясно, колеги, това, много рязък е текстът. Представете си, че тол системата не влезе от 1 януари, какво правим тогава?
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Имате думата, господин Ненков.
    АЛЕКСАНДЪР НЕНКОВ: Само за уточнение.
    Аз мисля, господин Аталай, че срокът е достатъчно дълъг, защото ние говорим от 1 януари да влезе – винетните стикери вече да са електронни, това е за леките автомобили, има време. До 16 автуст има достатъчно време да бъде изградена системата и тол системата за тежкотоварните. Така че реално от 1 януари ще говорим само за електронни винетки.
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: МРРБ искат ли да вземат отношение по поставения въпрос от господин Аталай? Не.
    Господин Аталай, имате ли предложение за някаква редакция или нещо друго по текста?
    РАМАДАН АТАЛАЙ (не говори на микрофон): Обръщам внимание. Ако всичко ще бъде наред…
    (Председателят и референтът от Правна дирекция правят уточнение.)
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Гласуваме предложението на господин Ненков.
    Който е „за“, моля да гласува.
    За – 8, против – няма, въздържали се – 6.
    Приема се текстът.
    Гласуваме отхвърляне на текста по вносител.
    Който е „за“ отхвърляне на текста по вносител, моля да гласува.
    За – 9, против – няма, въздържали се – 7.
    Текстът по вносител се отхвърля.
    Предложение за нов § 23 от господин Ненков.
    Господин Ненков, желаете ли да го представите? Не.
    Желаете ли, колеги, да се изкажете по новия параграф?
    От МРРБ подкрепят предложението.
    Подлагам на гласуване създаването на нов § 23 от господин Ненков.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    За - 9, против – няма, въздържали се – 6.
    Предложението се приема.
    По § 19 има предложение от господин Ненков и група народни представители – за хартиените винетни стикери.
    Има ли изказвания по този въпрос? Няма.
    Закривам дебата.
    Подлагам на гласуване предложението на господин Ненков за § 19.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    За – 9, против – няма, въздържали се – 7.
    Има ли някакви правно-технически добавки към текста?
    Подлагам на гласуване § 19 - с поправките на господин Ненков и с правно-техническата редакция.
    Който е „за“, моля да гласува.
    За – 9, против – няма, въздържали се – 7.
    По § 20 има предложение от господин Ненков.
    Желаете ли да го представите? Не.
    Колеги, изказвания? Няма.
    Подлагам на гласуване предложението на господин Ненков за § 20.
    За – 9, против – няма, въздържали се – 7.
    Правно-технически забележки имаме ли в този параграф? Да, има смяна на словореда, която трябва да се направи.
    Подлагам на гласуване § 20 с тази забележка, и с поправката на господин Ненков.
    Който е „за“, моля да гласува.
    За – 9, против – няма, въздържали се – 7.
    По § 21 има предложение от господин Ненков.
    Желаете ли да го представите? Не.
    Има ли изказвания? Няма.
    Подлагам на гласуване предложението на господин Ненков за § 21.
    Който е „за“, моля да гласува.
    За – 9, против – няма, въздържали се – 7.
    Предложението се приема.
    АННА ЕМАНУИЛОВА (Референт): Параграф 21 по вносител, който става 23, се подкрепя. Предложението на народните представители, Комисията предлага за нов § 24.
    Моля Министерството на потвърди направеното предложение.
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: От МРРБ има ли някакви забележки към предложението на Правна дирекция? Няма.
    Подлагам на гласуване § 21 по вносител – да остане текстът какъвто е, и текстът на господин Ненков, който приехме току-що, да стане нов параграф.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    За – 9, против – няма, въздържали се – 7.
    По § 22 има предложение на господин Ненков.
    Желаете ли да го представите? Не.
    Изказвания? Не виждам.
    Подлагам на гласуване предложението на господин Ненков.
    Който е „за“, моля да гласува.
    За – 9, против – няма, въздържали се – 7.
    Параграф 22 го отхвърляме и остава само текстът на господин Ненков.
    Който е „за“ отхвърляне текста на вносител, моля да гласува.
    За – 9, против – няма, въздържали се – 7.
    По § 23 има предложение от господин Ненков.
    Господин Ненков няма да го представи.
    Желае ли някой да се изкаже? Не.
    Гласуваме предложението на господин Ненков.
    Който е „за“, моля да гласува.
    За – 9, против – 2, въздържали се – 5.
    Предложението се приема.
    По § 23 Комисията подкрепя по принцип текста по вносител, с корекцията на господин Ненков.
    Който е „за“, моля да гласува.
    За – 9, против – няма, въздържали се – 7.
    Предложение от народния представител Александър Ненков за създаване на нови параграфи от 29 – 32.
    Господин Ненков, имате думата за представяне. Няма.
    Изказвания? Няма.
    Който е съгласен с предложенията на господин Ненков, моля да гласува.
    За – 10, против – няма, въздържали се – 7.
    Предложенията се приемат.
    АННА ЕМАНУИЛОВА: Възможно ли е да се върнем на § 23? Тоест, Комисията не подкрепя текста на вносителя по § 23 и се приема предложението, което ще стане нов § 25, така че различни са…
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Противоречат си двата текста, да.
    Колеги, предлагам да се върнем на § 23, тъй като сме допуснали техническа грешка и всъщност отхвърляме текста на вносител, а параграфа, който колегата предлага, става заместващ параграф.
    Подлагам на гласуване това предложение.
    Който е „за“, моля да гласува.
    За – 10, против – няма, въздържали се – 7.
    Предложението се приема.
    АННА ЕМАНУИЛОВА: По § 24 предлагаме, тъй като влизането в сила на Закона е последен параграф, Комисията да подкрепи по принцип текста на вносителя за § 24, но предлага да бъде отхвърлен, тъй като систематично липсва последният параграф, който ще бъде 33.
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Приема по принцип и го отразява на систематичното му място.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    За – 10, против – няма, въздържали се – 7.
    Всичко сме приели по доклада, който е до момента – тук са отразени нещата, и продължаваме от § 25 нататък.
    По § 25 има едни преномерирания на господин Ненков, които той ги оттегля, защото те не са актуални като цяло.
    Същото важи за следващия параграф.
    Параграфи 25 и 26 остават по вносител?
    АННА ЕМАНУИЛОВА: Те ще имат съответната преномерация.
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Със съответната преномерация, подлагам параграфи 25 и 26 по вносител на гласуване.
    Който е „за“, моля да гласува.
    За – 10, против – няма, въздържали се – 7.
    Гласуваме § 25.
    Който е „за“, моля да гласува.
    За – 10, против – няма, въздържали се 7.
    По § 26 има предложение на господин Ненков.
    Желание за изказвания по него?
    От МРРБ, слушаме Ви?
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР МАЛИНА КРУМОВА: По информацията, която я има пред нас, и материалите, които имаме, има промяна на господин Ненков по същество на § 26. Да не сте го пропуснали? Защото освен че има въпрос на номерация, по реда на чл. 10, ал. 12, към него се добавя и ал. 13. Само на това обръщам внимание, защото…
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Тоест, предложението на господин Ненков не е само за преномерация, да
    Има ли изказвания по предложението на господин Ненков – последните два реда на 26-та страница – за по-лесно ориентиране?
    Заповядайте, госпожо Янкова.
    ДОРА ЯНКОВА: В случая по ал. 12 става въпрос за продажба по гранично контролните пунктове. Тоест казваме, че „законът не се прилага за договорите, сключвани от АПИ по реда на чл. 10, ал. 12 от Закона за пътищата“. Така ли? „На гранично контролните-пропусквателни пунктове или в близо до тях, в областните градове на страната, както и по протежение на платената пътна мрежа.“ Какво означава, че заобикаляме ЗОП? За какво става въпрос?
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: От МРРБ ли ще отговорите или господин Ненков?
    От МРРБ - заповядайте.
    Става дума не за заобикаляне на ЗОП, а за отваряне на възможност на всеки един …
    Заповядайте, госпожо заместник-министър.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР МАЛИНА КРУМОВА: Благодаря.
    Има такава възможност, която при публично обявени общи условия е възможно сключване на договори без провеждането на обществена поръчка. По същество това не е заобикаляне на прозрачността и конкуренцията, а е възможност при публично обявени услуги да не се реферира само към определен доставчик, защото в крайна сметка такива пунктове следва да бъдат позиционирани максимално удобно за потребителите, а не съобразно конкретните доставчици. Тоест, ако говорим например за мрежата от бензиностанции, не можем да си позволим на място, на което няма определена бензиностанция, определена мрежа бензиностанции, да няма и пункт за заплащане на таксите.
    ДОРА ЯНКОВА: Само че възниква още един въпрос: тоест със заповед на министъра или на шефа на АПИ ще бъдат определени местата къде да се продават? Защото е по протежение на цялата мрежа.
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Не, ако ми разрешите да се намеся. Става дума, че ще се определят общи условия и всеки, който отговаря на тези условия се записва…
    ДОРА ЯНКОВА: Ама не всеки ще има възможност да си сложи място в сервитута…
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Всеки ще има възможност.
    ДОРА ЯНКОВА: Всеки ще има?
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Да.
    ДОРА ЯНКОВА: А това няма да е нарушение на устройствената схема и на всички реквизити, които съпровождат магистралите като цяло?
    ЗАМЕСТНИК-ПРЕДСЕДАТЕЛ МАЛИНА КРУМОВА: Нека да дам пример с ПОС терминалите. По същия начин се позиционират ПОС терминалите. Всеки, който желае да има ПОС терминал, при публично известни условия, той може да сключи договор за инсталиране на ПОС терминал. Абсолютно същата е логиката.
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Заповядайте.
    АДВОКАТ КАТЕРИНА ГРАМАТИКОВА (Адвокатско дружество „Добрев и Люцканов“): Благодаря, господин Председател.
    Уважаеми дами и господа народни представители, исках да взема думата на това място, за да поясня каква е философията на това предложение. Пунктове за продажба може да откриват всички търговски оператори, които отговарят на определени изисквания. Тези изисквания ще бъдат свързани например с площ, с достъп, да бъдат разположени на платената пътна мрежа, като идеята е да се спази изискването на Директивата, която вече няколко пъти цитирахме, да се осигури възможност за потребителите по цялото протежение на платената пътна мрежа удобно, лесно, по всякакви начини да могат да заплащат дължимите си такси денонощно.
    В тази връзка ЗОП няма и как да бъде приложен, тъй като няма да изберем един или няколко изпълнители, а ще бъдат обявени общи условия и абсолютно всички икономически оператори, които желаят да сключат подобен договор, ще могат да го направят. По подобен начин…
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Например една селска бензиностанция не е част от верига и не може да участва в обществена поръчка, но отговаряйки на условията започва да продава.
    АДВОКАТ КАТЕРИНА ГРАМАТИКОВА: Ако отговаря на съответните изисквания с него ще бъде сключен договор.
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Просто като пример да го дадете, за да стане ясно за какво става дума.
    АДВОКАТ КАТЕРИНА ГРАМАТИКОВА: Благодаря.
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Заповядайте.
    ЛЮБОМИР БОНЕВ: Извинявам се много, само още един допълнителен въпрос: о’кей, разбрахме това, че се дава възможност на всеки, който иска, да може да поставя ПОС терминал и съоръжение, през което ще става заплащането на съответната услуга.
    Първият ми въпрос към Вас е: изобщо има ли яснота къде ще са? С Дора Янкова не случайно питахме относно точното местоположение. Ако искате да започнем да говорим за обхвата на пътищата, които ще останат малко по-назад в дебата. Аз питам следното: ние не знам какъв ще бъде обхватът, говорим с някакви приблизителни данни и цифри – първокласна, второкласна, третокласна мрежа, в същото време през закона ще дадем възможност евентуално някъде, нещо да се сложи без търг, на принципа на локацията.
    ДОРА ЯНКОВА: Така е записано: „Като за целта АПИ определя местата, на които се разкриват пунктове за продажба“.
    ЛЮБОМИР БОНЕВ: Или се определени тези места и знаем къде ще се случи това, или просто за какво изобщо го вкарваме?
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Господин Ненков, заповядайте.
    АЛЕКСАНДЪР НЕНКОВ: Извинявам се за репликата, обаче това не е работа на закона да регламентира къде на пътната мрежа. Ние регламентираме на коя пътна мрежа ще се използва тол система и коя ще обхваща електронната система за събиране на таксите. Не може в закона ние да регламентираме на кои пунктове. Ако искате да видим и кои икономически оператори ще ги правят тези неща. Не става.
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Госпожо заместник-министър, желаете ли да вземете думата?
    АЛЕКСАНДЪР НЕНКОВ: Има си Агенция, има си Министерство, които отговарят за това нещо. Даваме на тях тази възможност. Аз не виждам какъв е проблемът, при положение че говорим за още по-голямо разширяване на обхвата на икономическите оператори, които могат да извършват тази дейност навсякъде по територията, където има тол таксуване. Не случайно даже и преди малко гласувахме един текст, с който отпадна задължението тези оператори да имат 24 часа достъп. Точно поради тази причина, защото така ще ограничим възможността. Някои примерно може да не работят по 24 часа, но да я използват, да отговарят на тези условия и да бъдат такъв доставчик на тази услуга. Това е. Даже в обратния вариант вървим – още по-отворена система.
    ЛЮБОМИР БОНЕВ: Само да продължа в този ред на мисли. Извинявам се много, възложили сме за 180 милиона изграждане на тол система, има сключен договор, ние в момента моделираме Закона по неясен критерий за сключване на договори, пак се връщам на поставянето на такива терминали, или знаем къде ще се разполагат тези неща. Пак се връщам на това - обхватът на тол системата, тоест, поставянето на тези съоръжения – не знам дали беше много удачен примерът с бензиностанциите, ако извън бензиностанция трябва да се пазарува, как да го слагаме Има ли изградена инфраструктура? Ще изграждаме ли инфраструктура в този терминал? (Членовете на Комисията говорят помежду си.)
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Колеги, моля Ви се, не си говорете едни на други.
    Господин Аталай.
    РАМАДАН АТАЛАЙ: Колеги, да се съсредоточим, че нямаме време. Мисля, че от Министерството дадоха ясен и точен отговор. Още веднъж повторете. Защото идеята тук е нито да се определят къде да бъдат, а идеята е чисто и просто по общите условия да може да се даде възможност и на други обекти да могат да правят същата услуга. Такава ли е идеята?
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Ако спорът е изчерпан…
    ДОРА ЯНКОВА: Само още един въпрос. Ние нямаме против това, че всеки има право да вземе от тези неща като реквизити, които ще се купуват, да не бъркам с терминологията. Но има тук нещо, което е записано в § 12 - чл. 10, за което правим ал. 12: „Агенция „Пътна инфраструктура“ по протежението на платената пътна мрежа определя местата, на които се разкриват пунктове - нали така?“ Тези места как ще ги определят - Вие ще прецените дали това е възможно, Вие ще ситуирате един играч, който е корпоративен и който да засенчи всички останали, да извадите една марка, каквато и да е „за продажба и сключват договори при еднакви публично оповестени условия”.
    Ние нямаме против това, че с всички играчи ще сключите договори. Ние питаме: ще ситуирате ли един привилегирован играч - то става със заповед на главния архитект, със съответното определяне…, ето това ни тревожи и тук да ни разсеете тревогата, ще ситуирате ли един корпоративен голям играч по протежението, който ще обере всичко друго като каймак и няма да има за тези, за които говорим, че ще бъдат при равни други условия?
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Въпросът и тревогата станаха ясни.
    Госпожа Емануилова има думата като правен референт.
    АННА ЕМАНУИЛОВА: Искам да прочета окончателната редакция накрая в чл. 10. По вносител се предлага чл. 10, ал. 12 – и с допълнението – ал. 13, а ние приехме ал. 14 и ал. 15. Ако мога да изчета как звучи ал. 14, за да има яснота към нещата:
    „(14) Пунктове за продажба се разкриват най-малко…“.
    Става въпрос за ал. 14 и ал. 15, където се сключват договорите за продажба.
    Моля да бъдат потвърдени от Министерството коректните текстове, които се прилагат? По отношение на обществените поръчки са ал. 12 и 13 и ал. 14 и 15, за да се коментират коректно текстовете.
    ДОРА ЯНКОВА: Какво Ви тревожи номерът?
    АННА ЕМАНУИЛОВА: Различни са по съдържание.
    ДОРА ЯНКОВА: Не са различни изобщо. Същите са.
    РАМАДАН АТАЛАЙ: Колеги, в мотивите точно и ясно пише, че Агенция „Пътна инфраструктура“ ще определи в ред условията, по които следва да отговарят тези търговци. Условията ще бъдат публично обявени и общовалидни за всички, които желаят да сключат подобен договор. Това го пише. Има го на едно място и то е подредено. Наистина ще има едно лице, това лице ще бъде привилегировано, то ще има общи условия, по тези общи условия ще си вървят нещата. Подредили са хората системата. Дайте да гласуваме, да се гласуват и да върви. Няма защо да стоим.
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Слушайте призива на господин Аталай.
    Подлагам на гласуване предложението на господин Ненков.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    За – 10, против – няма, въздържали се – 7.
    Предложението се приема.
    Правно-технически забележки, моля.
    АННА ЕМАНУИЛОВА: „В Закона за обществените поръчки (обн., ДВ, бр. …), в чл. 14 се създава ал. 9:
    „(9) Законът не се прилага за договорите, сключени от Агенция „Пътна инфраструктура“ по реда на чл. 10, ал. 14 и 15 от Закона за пътищата.“
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Който е съгласен с така редактирания текст, моля да гласува.
    За – 10, против – 1, въздържали се – 6.
    Предложението се приема.
    По § 27 има предложение от господин Станислав Иванов и Александър Ненков.
    Господин Иванов, имате думата да представите предложението си.
    СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря.
    Уважаеми господин Председател, уважаема госпожо Заместник-министър, колеги! Направените предложения от мен и господин Ненков са в Закона за автомобилните превози поради това, че се налага типово изменение на превозните средства, които ще бъдат оборудвани с колани.
    Става въпрос за две основни предложения. Едното е за това, че автобусите трябва да бъдат оборудвани с колани, когато те извършват превози по линии над 30 км. Предвидени са наказания – в смисъл глоби за водачите, които извършват превози с необорудвани колани и за фирмите, които предоставят за управление такива превозни средства.
    По същия начин са разписани и за видеорегистраторите изискванията, които ще трябва да се монтират отново за пътни превозни средства по линии над 30 км. Ще бъдат разписани изискванията в наредба.
    В най-общи линии е това. Готов съм да отговарям на въпроси. Благодаря.
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Колеги, имате думата за изказвания.
    Госпожа Дора Янкова.
    ДОРА ЯНКОВА: Аз искам да попитам: сега това, което се случи в Своге и изобщо ангажиментите на управляващата коалиция, и днес в медиите шумно се манифестира новият модел на обезопасяване за спасяване на пътниците. Има няколко въпроса, които са технически. Регионалното министерство тук няма да може да ни отговори, но те са повече свързани и с техническа, и с друга експертиза.
    С експертите, с които аз разговарях, ние трябва да имаме колан, болтове, седалка, автомобил. Те трябва да подлежат на конструктивно изпитание, трябва да бъдат типово одобрени и паралелно с това стои обаче въпросът: кой прави това изпитание, кой ще даде гаранцията за това, което ще се случи в автобуса? Защото това не е аматьорски проблем, това е сериозен и на нас ни е необходимо информирано да вземем решение.
    Ние нямаме против подобен тип предложения, но на гредата, на която ще се поставят тези 30 – 40 болта, кой ще гарантира, че автобусът е по-надежден и по-стабилен, защото ще се пипа неговата конструкция? Там ще се пробият – колко много – те няма да се пробият на самите седалки. Цената, която ще се плати? Това означава ли, че ще накараме старите автобуси да бъдат с режим до 30, което пак е опасно. За моя район и 30 км е опасно, защото са пресечени, стръмни наклони и ние пак създаваме риск – особено пък новият път, който е направен – Влахово-Тикале, покрай свлачището е с 24° наклон и там се движат пътни превозни средства. Бог Ви пази там да не дойдете да плачете като следващ проблем. Аз анонсирах там да няма пътно движение, но така сте решили, така сте го направили.
    Оттук насетне дайте някакви гаранции, че това е нормално, възможно, какво ще струва на превозвачите, колко ще извадите извън строя, колко ще пренаредите, кои ще бъдат хората, които ще помахат? Тук има и технически въпроси, които аз се постарах да попитам и колеги, и експерти, а иначе емоцията е голяма – че може да стане, че трябва да стане, но това приложимо ли е де факто?
    СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Мога ли да отговоря, господин Председател или да изчакам?
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Може да отговорите, но може да има все пак и други изказвания.
    Така че давам думата за изказвания, пък ще отговорите накрая според мен.
    Има ли други изказвания, колеги?
    Заповядайте.
    ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Благодаря, господин Председател.
    Уважаеми колеги народни представители, уважаема госпожо Заместник-министър! Колежката Дора Янкова постави доста важни въпроси, на които наистина се надявам да получим отговор, но първото мое притеснение, което е: защо сега, защо в този закон и защо в тази комисия се гледа Законът? Тук виждаме, че няма представители нито на КАТ, нито на Министерството на транспорта – говоря политическо ръководство, не виждам представители на Министерство на икономиката или на Комисията по метрология, която по някакъв начин може да отговори – това някак си може ли да бъде узаконено, изведнъж Вашата Комисия е натоварена да вземе едно важно решение, касаещо много хора.
    В същото време от сега аз мога да Ви гарантирам, доколкото, както казвам, може да се има вяра на политици, но мога да Ви гарантирам на 99%, че това нещо в рамките на шест месеца няма да се случи и много скоро ще бъдете принудени не само да сменяте срокове, а да давате обяснение защо приехте такива закони, които не могат да бъдат изпълнени?
    Аз разбирам, както каза колежката, и емоцията, и напрежението, и общественото мнение, натискът, който има, но нали все пак трябва да приемаме закони, които да могат да се случват и въпросът ми е, тъй като виждам господин Рановски тук: Министерство на транспорта, първо, готово ли е? Защото там пише, че трябва да приеме поредба, наредба или реда, по който да бъдат монтирани коланите. Аз не знам как точно Министерство на транспорта – ами, вижте си я, ако не сте сменили една от точките – как точно Министерство на транспорта ще приеме реда, по който да бъде? Този ред е описан, има го, той е ясен и той не е за София, за България и за Европа, той е за всички страни в ООН. Там е казано как се монтират колани. Няма нужда Министерство на транспорта да пише нещо ново и да измисля, но Вие сте го записали, че трябва да го има.
    Не знам дали в рамките на тези шест месеца Министерството на транспорта ще може да напише този ред, при положение че при действащ Закон за автомобилните превози от 2014 г., четири години не могат да си приемат Наредбата за таксиметровите превози – Наредба № 32, която не е синхронизирана с действащия, със сегашния закон, който е приет 2014 г., а говорим за нещо, което да стане за шест месеца и да имаме, това при положение че нямаме съгласието на всички, и на целия бранш. Да си представим, че браншът е съгласен, че всички автобуси са оборудвани, че те са готови с коланите и ги чакаме, всичките ги чакаме на опашка да дойдат, за да си узаконят коланите. Дванадесет хиляди автобуса - смятайте. Ние смятахме с господин Иванов - за шест месеца няма как да минат и да се узаконят. По шест минути на автобус. Кажете ми, Вие сте управляващи, може ли това да се случи? Или ще приемем текст, който е ей така, сега да излезем на медиите и да кажем, че сложихме коланите и от утре хората отново да си…
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Да, господин Свиленски, тезата е ясна, благодаря Ви.
    Господин Генов има думата.
    МАНОЛ ГЕНОВ: Аз по същата тема. Не знам дали вносителят и вносителите си вярват, че това нещо може да стане като срок и въобще като процес. Това е хубаво…
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Ако искате да Ви дадем възможност да отговорите?
    МАНОЛ ГЕНОВ: Мисля, че е доста наивно да си вярвате. Плюс това, със самото въвеждане Вие слагате изключение – малките превозвачи, които нямат 50, 20, 10 рейса, какви колани ще си сложат? Нали правите изключение до 30 км? Ами той може да се обърне и да падне на първия километър, и на 500-ния метър. След като слагате изключение, Вие не сте убедени в ефективността на тази мярка. Не, това е смешно, ще ни се смеят хората – 30 км! Ами ще тръгне от Девин до Смолян и ще се обърне фурната, и тогава ще се събираме, какво да направим, и тези 30 км да изключим.
    Колеги, това е невъзможно, не може да стане, ще ни се смеят хората. Знам за трусовете, знам за състоянието, разочарованието, трагедията и така нататък, ама извинявайте, това е несериозно. Толкова е несериозно, че просто не знам как си вярвате. Просто не знам как си вярвате.
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Благодаря, на господин Генов.
    Ако е приключил, давам думата на вносителя да обясни как си вярва.
    СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря, уважаеми господин Председател.
    Първо, ще отговоря на въпросите на госпожа Дора Янкова. Госпожо Янкова, на първия въпрос: кой прави изпитването? Изпитването се прави в шест лаборатории, които са лицензирани, които имат право да правят такива изпитвания. За болтовете, които казахте Вие, коланите, седалките и всичко останало се прави в лаборатории. Шест лаборатории са в България, които имат право да правят такива изпитвания. Това са …
    ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Кажете кои са тези лаборатории?
    СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Три немски лаборатории и няколко други, които няма да ги назова поименно.
    По отношение на това, което споменахте за 30-те километра – въпросът на господин Генов, който ще го присъединя към Вашия отговор, 30 км е, госпожо Янкова, и господин Генов, защото под 30 км са градски. Под 30 км са градски. Там може да има и правостоящи. Затова сме се спрели на 30 км, но на Вашия отговор, госпожо Янкова…
    ДОРА ЯНКОВА: За специализиран транспорт.
    СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Говорим за всякакъв транспорт. Но, госпожо Янкова, на Вашия въпрос конкретно: когато става въпрос за превозни средства между две населени места, когато говорим за републиканската пътна мрежа, тогава не важи това изискване. Това изискване важи, когато автобусите не са предвидени да се движат по републиканската пътна мрежа.
    Господин Свиленски, на Вашия въпрос – за шестте месеца… Моля?
    НИКОЛА ДИНКОВ (не говори на микрофон): Само за общинската пътна мрежа е възможно?
    СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Не, за всяка с изключение на до 30 км, ако не се движат по републиканската. Ако се движат по републиканската, тези 30 км не важат.
    Господин Свиленски, на Вашия въпрос: шест лаборатории са. При 12 хил. автобуса, половината от които са нови, остават около 6 хил. автобуса. Ха сега сметнете по колко автобуса на час, на ден ще се движат? Не повече, между 8 – 10 автобуса на ден.
    По отношение на втория Ви въпрос, който касаеше наредбата. Наредбата я има, господин Свиленски. Наредбата е разписана и към момента. Записали сме го в закона – чл. 146, ал. 1 от Наредбата. Точка. Това е Наредбата за типовото одобрение.
    Господин Генов, за Вашите 30 км Ви отговорих. Ако имате други въпроси, да отговарям, но не виждам други въпроси.
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Господин Аталай беше вдигнал ръка преди Вас, господин Свиленски, така че му давам думата на него,
    Реплика имате към изказването?
    Реплика на господин Свиленски.
    ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Нека да говорим неща, в които сме сигурни, защото колегите не всички са длъжни да знаят.
    Първо, много добре знаете, господин Рановски знае, тези лаборатории, които са в България, те не правят конструктивни изпитвания. Те правят одобрение за съответствие по документи и Ви дадох пример: ако мигачът Ви е жълт, а Вие искате да го направите оранжев, гледат каталога за Вашата кола може ли от жълт – оранжев? Там пише, че може, защото е одобрено, изпитано е, но конструктивно изпитване на конструкция, коя е тази лаборатория и къде, кажете ми, се намира? Защото да не Ви казвам къде се намират офисите на фирмите и с какво работят – едно бюро и един компютър. Хайде сега да се продължавам тази тема, защото на господин Рановски ще му дойдат много проблемите в администрацията и нека да е ясно това нещо. Няма такива фирми . И не са 6 хил. автобуса, а са 20 хил. всичките автобуси, от които 12 хиляди трябва да минат, а не 12 хил., от които 6 да минат.
    СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Господин Свиленски, само да уточним автобусите: 22 хил. автобуса са всички регистрирани.
    ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Точно така.
    СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Лицензирани са 12 хиляди. Ние говорим само за лицензираните, господин Свиленски. Благодаря.
    ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Питам: другите какви са и те как возят хора?
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Втора реплика - господин Генов.
    МАНОЛ ГЕНОВ: Ако градският автобус върви по „Цариградско шосе“, трябва ли да има колани или не?
    СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Не, защото има правостоящи. Ако разстоянието е по-дълго от 30 км, е задължително, с изключение на тези, които са от републиканската пътна мрежа.
    МАНОЛ ГЕНОВ: Аз ще Ви дам пример: има градски транспорт, който се движи по републиканска пътна мрежа извън населени места – до определен квартал, село, но е градска линия – примерно град Пловдив. Имат 3 – 4 линии, които се движат даже и на територията на друга община. На територията на друга община – автобус № 23 отива до село Ягодово примерно. Има и републикански, има и общински маршрут.
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Господин Рановски, заповядайте.
    МАНОЛ ГЕНОВ: Колегата казва: и до Божурище. Такъв хаос ще настане и утре рейсажиите като дойдат и тук пред парламента, и пред Министерския съвет, не казвайте, че ги е ръчкала опозицията. Бъдете сигурни! Автобусите ще дойдат пред Министерски съвет, пред парламента и тогава дали Ви е виновно БСП пак?! Категорично Ви го казвам още сега.
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Трета реплика.
    ЛЮБОМИР БОНЕВ: Само да сме наясно: правим изменение в Закона за автомобилните превози, който е в Преходни и заключителни разпоредби на Закона за изменение и допълнение на Закона за пътищата, разглеждащ тол таксите и всичко това е във фокуса на … трагедията е страхотна, бързаме да се вкарат съответните нормативи, които така или иначе са обещани.
    Сега аз малко ще фокусирам върху Министерство на регионалното развитие, под друг ъгъл ще погледна на нещата. Искам аз да питам относно мантинелите, или така наречените еластични прегради или там…
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Дайте по процедурата.
    ЛЮБОМИР БОНЕВ: Използвам възможността, че МРРБ са тук. Искам да питам: освен действащите технически правила за приложение на ограничителни системи за пътища на Република България – говорим за Закона за пътищата …
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Извинявайте, прекъсвам Ви и предлагам да вземете изказване като приключим процедурата с реплики и дуплики. Иначе нямам нищо против изказването, но то е към МРРБ, а не към господин Иванов. В момента взимате реплики към господин Иванов.
    ЛЮБОМИР БОНЕВ: Искам да покажа, че всичко това, което го правим в момента, целейки да приемем в бързината…
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Просто да изчистим процедурата.
    Господин Рановски искаше да вземе отношение също по темата, след което давам думата за дуплика на господин Иванов.
    БОЙКО РАНОВСКИ (Изпълнителен директор ДАИ): Уважаема госпожо Заместник-министър! По отношение на зададените въпроси - ясно сме разписали, че редът за одобряване монтирането на колани, е по реда на Наредбата по чл. 146, ал. 1 от Закона за движението по пътищата. Това е наредбата, която регламентира изменение в конструкцията на превозните средства и индивидуално одобрява превозните средства.
    Има в страната лаборатории, които могат да направят тези изпитвания. Въпросът е: при оборудване на автобусите с колани или подмяна на седалките, защото не всички автобуси и седалките ще могат да позволят монтиране на колани, е необходимо да се изпита една от седалките дали отговаря на определени изисквания. Това могат да го направят всяка от тези шест лаборатории, които са в страната, а за останалите седалки в автобуса, само трябва да отговарят дали са монтирани, както тази, която е изпитана.
    ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Добре, Вие ще изпитате седалката. Затова няма проблем.
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Колега Свиленски, много Ви се моля, дайте да не…
    ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Важно е, господин Веселинов.
    Вие ще изпитате една седалка. Тя ще е одобрена, че отговаря тази седалка с този колан, но тази седалка я слагате на една рама, която е на 30 години. Кой ще изпита това захващане? Ами, като пробиете тази греда - в момента има 60 дупки за седалката, като я пробият още 40 пъти за новата седалка, Вие знаете ли какво става с тази греда? Кой ще е този, който ще си сложи подписа под тази конструкция, под това конструктивно изменение? (Реплика.) Това го кажете.
    БОЙКО РАНОВСКИ: Ако превозното средство е в България и не може да бъде одобрено, няма да бъде одобрено.
    ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: За това говорим, че преди 2008 г. не е възможно да се случи, няма да се случи и на практика с една дума кажете, че забранявате автобусите преди 2008 г.
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Господин Свиленски моля да прекрати изказването.
    Господин Рановски, ако не го е довършил, да го довърши.
    БОЙКО РАНОВСКИ: По отношение на 30-те км, това са автобуси, които са така наречените градски автобуси, които обслужват прилежащите села в близост до градовете и затова имат изключението да не се движат по републиканска пътна мрежа, защото в тях се возят и правостоящи пътници.
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Това вече беше казано, господин Рановски.
    Има право на дуплика господин Иванов, ако желае да я ползва.
    Госпожо Янкова, за процедура – слушаме Ви.
    ДОРА ЯНКОВА: Тъй като ние сме Регионална комисия и тук Законът за автомобилните превози има доста сериозна техническа експертиза. Сега аз мога да имам доверие, да речем, на фабрично изпитаните автобуси с колани, но такова едно пожелателно законодателно решение, което искате да вземем, аз не се наемам да го взема, тоест нямаме компетенции. Тази материя трябва да бъде гледана от Транспортна комисия и предлагам в тази си му част –нищо лошо – имате емоция, инициатива – да приключим Закона за пътищата до тук с Преходни и заключителни. Това е право на всеки народен представител. Двамата колеги са инициативни и предлагат нещо да се случи, да си отиде на мястото, да се вземе информирано законодателно решение. Аз не се наемам…
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Предлагате отхвърляне на този текст всъщност.
    ДОРА ЯНКОВА: Да отхвърлим целия пакет? Не да го отхвърлим, а да си го изпратим, където му е мястото – в Транспортна комисия.
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Не можем да го изпратим. Ние имаме при нас законодателна инициатива. Това, което предлагате Вие, да го отхвърлите.
    ДОРА ЯНКОВА: Да го гледаме съвместно с Транспортната комисия, да дойдат експерти, специалисти. С голямо уважение към господин Рановски, но и Вие не бяхте убедителен, дори и самият Вие не сте убеден в случая за новото, което ще се случва и трябваше малко по-сериозна техническа експертиза да дойде да не убеди. Ние сега не сме убедени. Пак с уважение към двамата колеги, че искат това да се случи, но тук звучат и други аргументи, нас са ни облъчили с други аргументи. Ние имаме нужда от още експертиза. Внася се снощи, днес го гледаме. Утре казваме на народа: „Действайте!“ и народът какво ни казва: „Вие ни пратихте, къде?“
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Имаме процедура за отхвърляне според мен, защото нямаме друга възможност.
    Обратна процедура някой ще направи ли?
    Господин Иванов има думата.
    СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Вижте, госпожо Янкова, съгласен съм с Вас, че по принцип трябва да бъдат прикрепени законите с експертиза, но когато се внасят от народни представители, такова изискване няма. Това е, когато се внасят от министерствата. Тогава минават на междуведомствено съгласуване и така нататък. Процедурата я знаем всички. Когато се внася от народни представители, няма такова изискване. Но нима не вярвате Вие в тези шест лаборатории, които са лицензирани да работят в България и да дават техническа експертиза? Аз също не зная колко автобуса ще бъдат одобрени.
    ДОРА ЯНКОВА: Правим почивка - да дойдат и да ни кажат.
    СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Нека да се изслушваме, благодаря.
    Аз също не зная колко автобуса ще бъдат одобрени. Може да се одобрят всички, може да отпаднат някои, но това ще го решат техническите лаборатории. Това не е задължение на народните представители. Ние сме разписали, че съгласно наредбата – чл. 146, ал. 1, която действа и към момента, ще се направи типово изпитване на всеки един автобус, който към момента не е оборудван със седалки. Точка. За каква техническа експертиза говорим? Нима очаквате, че някои от колегите от Транспортната комисия ще може да Ви обясни дали може да се сложи или не? Няма такова нещо, извинявайте.
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Господин Ненков иска да добави нещо като вносител.
    АЛЕКСАНДЪР НЕНКОВ: Колеги, без да съм абсолютно специалист в темата, въпреки че аз съм вносител на тези текстове също, то поради точно ей такова забатачване от една тема в друга тема, вече няколко месеца тази тема се коментира. Нали е така господин Свиленски, господин Иванов, тъй като Вие имате по-пряко наблюдение от трагедията, която стана на автомагистрала „Тракия“?
    Достатъчно според мен темата е коментирана, обсъждана, автомобилните превозвачи казват едно, ние сме политици – имаме сега някаква друга инициатива, друга идея. Наистина стана нещо много неприятно преди една седмица и ние трябва да вземем някакви крути мерки. Това всъщност е принципът и идеята на внасянето на тези предложения. Сега да изпадаме пак в някакво забвение, ще го оставим напред във времето, ще стане следващият проблем и какво ще кажем на хората, че ние тук не можем да се разберем за елементарни неща?
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Господин Ненков, общо взето мотивът е ясен и всички са съгласни с този мотив, да.
    АЛЕКСАНДЪР НЕНКОВ: Аз искам да кажа, че от няколко месеца това се коментира, тази тема. Дали е тази седмица, по-късно, трябва да стане.
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Господин Аталай, след което господин Кирилов.
    РАМАДАН АТАЛАЙ: Благодаря, господин Председател.
    Колеги, изслушах и аз внимателно експертите, които се занимават със законите, особено със законите за движение по пътищата и автомобилния транспорт. Разбира се, ние не сме Комисия, която да може да дадем нито експертно мнение, нито пък искаме да избягаме от политическата реалност, през която Вие, минавайки, предлагате тези текстове. Но трябва да знаем, колеги, че всеки закон, и в това Народно събрание, законите се приемат за уреждане на обществени взаимоотношения. В момента влизаме в една колизия – като че ли този закон не урежда обществените отношения, господин Иванов, а урежда обществените отношения между управляващите и трагедията, която се случи преди една седмица. Това ми е притеснението. Защото, ще приключа, ако наистина Вие бяхте загрижени, ако мислехте, че тези транспортни средства трябва да бъдат оборудвани със съответните технически средства, трябваше досега в съответната комисия да сте представили убедителни аргументи за тяхното инсталиране, тяхната употреба, включително и за начина как и по какъв начин ще бъдат приложени тези средства, защото това тук в този закон го няма. Какво имам предвид?
    Предлагате, че в автобусите трябва задължително да бъдат монтирани колани. Ами, доколкото разбрах, в този автобус от Своге, има монтирани колани. Къде са Ви текстовете за последващи действия, как и по какъв начин ще се контролира ползването на тези средства? Кой ще следи за поставянето на колана, кой ще санкционира този, който не си е поставил колана? Иначе, всичко това, което ни предлагате в момента, ние даже дори и като опозиция, дори и като хора нямаме основание да Ви откажем и Вие това ползвате в момента.
    Ще го подкрепим, защото общата ситуация - политическа, която е създадена, трябва да го подкрепим, но с ясното съзнание, че този законопроект, в този начин, по който Вие ни го предлагате, няма да свърши абсолютно нищо друго, освен да оберете едни кратки овации, че сте положили усилия да накарате хората да слагат следващите обезопасителни съоръжения.
    Крайно ми е неприятно, да Ви кажа. И да гласуваме „против“, е зле, и да гласуваме „за“ – още по-зле. Защото, де факто, прилагането на всичко това, което сте описали – прочетох го много сериозно, дори да е 30 км – задавам си въпроса: на 29-тия км, ако се случи нещо, какво става, дори на градски условия да е, какво става, дори, ако са монтирани всички колани, както бяха монтирани на този автобус, 17 човека си заминаха? Тези шест човека, които починаха на „Тракия“ – също автобусът имаше колани.
    Аз дойдох с голямо желание днес да проследя и да видя как и по какъв начин ще наложим в обществеността културата и навика за ползване на средствата и съоръженията за безопасно движение по пътищата, а всъщност Вие с този законопроект нищо такова не ни предлагате.
    Ще Ви подкрепим, за съжаление, за да я има поне първата крачка. Защото, ако попитам в момента госпожа Крумова, и от Регионалното развитие, Вие разбрахте ли изобщо за какво става въпрос, ще ми кажете че не, защото Вие сте от Министерство на регионалното развитие. Толкова разбрахме и ние, но политическата част я разбрахме. Благодаря Ви за изнудването.
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Господин Кирилов има думата.
    КИРИЛОВ: Благодаря Ви, господин Председател.
    Вземам думата, защото за пореден път се прави едно експресно законодателство и няма човек в тази зала, който е против да се предприемат мерки за намаляване на тези жертви по пътищата. Такава трагедия, която се случи, не дай си Боже, повече да не се случва, тоест, дай Боже, да не се случват такива трагедии. Основна задача на законодателството е да не създава допълнителни проблеми.
    Тук беше споменато изискването за коланите, че няма да бъде за пътни маршрути до 30 км, но има градски транспорт – и то в София, между София и Божурище, който е на територията на две области, не на общини, който е градски транспорт – софийски. Там какво ще правим? София-Божурище минава на републиканска пътна мрежа на пътя „Калотина“. Създаваме проблем. Това са 2 – 3 хил. човека, които ще останат без транспорт или няма да се спазва законът.
    Затова, моля Ви се, дайте да го погледнем по-добре и да го внесем след една седмица, ако трябва, след две седмици и да го направим така, че да не създадем проблем на хората. Има Индустриална зона там, как пък ще ходят софиянци на работа? Знаете трафикът колко е интензивен там и ако всички работещи в Божурище или от София-Божурище тръгнат с колите, там ще стане ужасно задръстване и ще създадем проблеми на десетки хиляди хора.
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Благодаря, на господин Кирилов.
    Господин Иванов има реплика към господин Кирилов.
    СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Господин Кирилов, за съжаление случката е наистина много трагичен инцидент. С това сме съгласни може би всички, но вместо в момента да седим и да се караме - дали са 30 км, дали са 28 км, дали да бъдат по републиканска или да не бъдат по републиканска, застанете днес, имате време – три параграфа са, преценете къде какво може да внесете като предложение и утре да го обсъдим в зала. Това е моята молба. Защото иначе ще си се караме и ще си се разправяме за неща, които по никакъв начин няма да спомогнат за предотвратяване на произшествията по пътищата.
    Затова, молбата ми е, помислете – три параграфа са, уважаеми колеги, имате експерти и Вие, и ние имаме. Ние сме предложили това. Предложете нещо по-добро утре да го приемем. Благодаря.
    РАМАДАН АТАЛАЙ: Мен, ако ме питате, господин Иванов, ако искате да звучим сериозно, ги оттеглете и внесете Законопроекта да го разгледаме. С трите параграфа опитът Ви да потушите напрежението, няма да се случи. Ще си създадете повече главоболия. Защото в залата не ми се мисли още какви неща ще чуете. Тук госпожа Дора Янкова беше много мека.
    ПРЕДС. ПЕТЯ ГЕОРГИЕВА: Господин Генов, Вие искахте думата.
    МАНОЛ ГЕНОВ: Аз искам да продължа мисълта на господин Аталай. Не че не го искаме да стане, притесненията са, че ще се получи един формален закон, който няма да работи. Ето тук колегата Ви даде един дребен пример с Божурище. Притесненията ни са пак и за контрола. Тези шест фирми щели да издават документи. Ами, знаем как се взимат книжки, знаем как се минават прегледи, знаем много неща.
    Така че, притеснението е, че именно с това сертифициране ли, декларация за съответствие ли, какво ще бъде там, сертификат ли, именно поради скоростното обработване на всички тези 10 хиляди ли, 22 хиляди ли, 12 хиляди ли ще бъдат, тези фирми за тази работа ще вземат по някой лев. Те имат интерес. Каква ще е тяхната отговорност, ако те издадат един документ, който не отговаря на тези всички технически изисквания? И вместо ние да запазим живота и здравето на хората, да не би да го увредим повече с някакъв формализъм, който ще се прояви и аз съм сигурен, че ще го има, господин Иванов, сигурен съм, че ще го има. Всички се движим по земята, ходим нагоре, надолу, виждаме ги тези неща.
    Така че също се присъединявам към господин Аталай: отложете го. Отложете го. Нека да се измисли. Сега предложението е хубаво - ние да дадем утре и в залата предложение. То затова е нескопосано това, което е направено, защото е бързано. Да не мислите, че ние до утре, до залата, в еди-колко си часа, докато стане въпрос, ще може да дадем някакви читави предложения? Това също е несериозно.
    Не че няма да го подкрепим, но нека да се обмисли, да се види, да се събере информация. Ето такива случки като тази, сигурно в държавата има още 100. Това са ни притесненията.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ПЕТЯ ГЕОРГИЕВА: Благодаря, господин Генов.
    Господин Иванов.
    СВЕТОСЛАВ ИВАНОВ: Съвсем кратък ще бъда, госпожо Председател. Благодаря Ви затова, че ми дадохте думата отново.
    Уважаеми колеги, моето предложение е наистина да внесете предложение Вие, но ако погледнем реално – за книжките споменахте. Книжките, господин Генов, книжки не се купуват вече. Книжки в България не се купуват. Смея да го заявя съвсем отговорно! Техническите прегледи също са сведени до минимум, сведени са до минимум.
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Колеги, разговорът стана общовойскови – за книжки, за такива неща.
    СВЕТОСЛАВ ИВАНОВ: Възможността да се преминава по втория начин, е сведена до минимум. Така че борим се с всичките пороци, които досега са съществували. Надявам се да успеем да се преборим и с това да съществуват колани в рейсовете, за да запазим човешкия живот. Оттук нататък молбата ми е, знаете, внесете утре предложения, обсъдете ги, имате време. Благодаря.
    Утре като станете, господин Свиленски, и предложите нещо смислено в залата от трибуната, ние ще го обсъдим. (Реплика.) По чл. 72 ли беше - за редакционна промяна.
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Други желаещи да се изкажат?
    ЛЮБОМИР БОНЕВ: Изказването да си го продължа отпреди малко – Законът за автомобилния превоз през Закона за пътищата, всичко това се прави – трагедията е огромна, всички сме съгласни с това – всичко това се прави във връзка с осигуряване на безопасност на пътуващите. Да, сигурно е необходимо да се монтират колани. Да, не знаем дали лабораториите ще дават коректни данни. Абсолютно прав е колегата Свиленски като казва, че върху нещо, което не е оразмерено за колани, за кинетична енергия, динамични натоварвания, там е комплекс. Ние ще монтираме нещо, което ще чакаме евентуално. Оставяме всичко това настрана. Оставяме всичко това настрана.
    Питам аз, имам възможност заместник-министър Крумова е тук: става въпрос за преградните или така наречените мантинели, еластични опори. Веднага казвам защо. Веднага казвам защо. Правят се спешни законодателни промени. Бърза се да се приеме нещо. Ние сме подложени… Ние сме способни да изменяме Закона за пътищата, всякакви други закони, оказва се, че в България единствената норма, която действа за тези съоръжения – мантинелите, които се оказва, че даже не са собственост на АПИ или са извън обхват, е Технически правила за приложение на ограничителни системи за пътищата по републиканската пътна мрежа.
    Моят въпрос е следният, защото явно ще отворим сериозен дебат за качеството на пътищата, за прилежащата инфраструктура, включително и за това: изобщо има ли някаква визия и защо не се работи в тази посока най-малкото да се направи наредба? Това е въпросът ми. Защо по никакъв начин досега, като 2011 г. има проект на наредба, който по никакъв начин не е тръгнал?
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Госпожо Заместник-министър, желаете ли да отговорите на тези въпроси?
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР МАЛИНА КРУМОВА: В противен случай думите на господин Аталай могат да излязат верни, че не разбирам нищо от това, което се говори тук, така че ще си позволя да отговоря.
    На 24 август одобрихме, беше подписана и е изпратена за публикуване наредба, която въвежда изцяло нови правила за проектиране на пътищата. Елемент на пътната инфраструктура включително са ограничителните съоръжения по отношение на мантинели и други съоръжения. Предвиждаме и други изменения, които са в тази посока, но е така. Такава наредба се разработваше две години. Дълго време отне, тъй като, знаете, че действащите правила за проектиране бяха доста остарели и трябваше да бъдат изменени и съобразени с актуалните технически правила и норми. Да, изпратена е – това ми подсказва госпожа Начева, че е изпратена за публикуване в „Държавен вестник“, но все още не е обнародвана. Наредбата обаче е приета, подписана е и ще бъде обнародвана съобразно правилата на „Държавен вестник“.
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Да го коментираме на блиц контрола, в интерес на истината.
    ЛЮБОМИР БОНЕВ: Пак се връщам на това: до настоящия момент, до 24 август или там, когато споменахте, седем години след 2011 г. не е направена една наредба. За последните две години са дадени 1 млрд. лв. за рехабилитация на пътища без да има действаща наредба! Това е несериозно, казвам Ви.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР МАЛИНА КРУМОВА: Ако позволите само пояснение и много кратко. Техническите правила, които цитирате…
    РЕПЛИКА: Процедура.
    Далече сме от обсъжданата материя и моля да се върнем на материята. Извинявам се, господин Бонев, но това е предмет на други разговори.
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Заместник-министърът е дама и не мога да й откажа две изречения. Вие я провокирате и тя може да отговори.
    РАМАДАН АТАЛАЙ: Господин Веселинов, Ние разбрахме, че госпожа Крумова разбира от регионално развитие, но и колегата, и той разбрах, че е бил заместник-министър и разбира, но дайте да се върнем към автомобилния транспорт.
    Не съм казал, че не разбирате нищо от регионално развитие. Ставаше въпрос за автомобилния транспорт, защото и колегите толкова разбираха от тези текстове. Не че и аз толкова много разбирам, нищо че съм част от този автомобилен транспорт.
    Да преминем към гласуване, господин Председател.
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Колеги, подлагам на гласуване текстовете, предложени от Станислав Иванов и Александър Ненков.
    Който е съгласен с тях, моля да гласува.
    За – 12, против – няма, въздържали се – 5.
    Предложението се приема, Законопроектът се приема.
    АЛЕКСАНДЪР НЕНКОВ: Благодаря, уважаеми господин Председател, уважаеми колеги.
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Само за секунда, че остана нещо негласувано:
    „§ 33. Законът влиза в сила от деня на обнародването в „Държавен вестник“ с изключение на:
    1. Параграф 1, т. 1, § 3 и § 16, които влизат в сила от 16 август 2019 г.;
    2. Параграф 2, който влиза в сила:
    а) от 1 януари 2019 г. по отношение на пътници, превозни средства с обща техническа допустима маса до или равна на 3,5 т;
    б) от 16 август 2019 г. по отношение на пътните превозни средства с обща техническа допустима маса над 3,5 т.
    3. Параграф 32, който влиза в сила в шестмесечен срок от обнародване в „Държавен вестник“.“
    Който е съгласен с така предложения от Правна комисия текст, моля да гласува.
    За – 12, против – няма, въздържали се – 5.
    С това Законът е приет.
    Госпожа Заместник-министърът има право да отговори.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР МАЛИНА КРУМОВА: Исках само да поясня, че Техническите правила, които бяха цитирани, са елемент на нормативната уредба. Наистина от 2011 г. има проект, но аз не мога да отговарям защо от 2011 г. нищо не е свършено. Мога единствено да кажа, че то вече е налично и ще бъде публикувано в най-скоро време.
    ЛЮБОМИР БОНЕВ: Госпожо Крумова, аз съм съгласен. Да, 2011 г. невлязла наредба в сила – о‘кей. Мисълта ми е следната: защо седем година след тази проектонаредба са излети милиард 200 млн. лв. в техническа инфраструктура „Пътища“, която реално не е по норматив, защото такъв не съществува?
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР МАЛИНА КРУМОВА: Напротив, Техническите правила са норматив.
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Закривам заседанието.

    (Закрито в 16,57ч.)


    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    Искрен Веселинов
    Стенограф:
    Янка Иванова
    Форма за търсене
    Ключова дума