Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление
1. Обсъждане на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за кадастъра и имотния регистър, № 902-01-11, внесен от Министерския съвет (за второ гласуване).
2. Представяне и обсъждане на Законопроект за допълнение на Закона за местните данъци и такси, внесен от Менда Стоянова и група народни представители, № 954-01-29/22 април 2019 г.
3. Изслушване на министъра на регионалното развитие и благоустройството госпожа Петя Аврамова във връзка с Решение на Народното събрание от 16 януари 2019 г. относно представяне на информация за напредъка по въвеждане на електронната система за таксуване.
4. Изслушване на министъра на регионалното развитие и благоустройството госпожа Петя Аврамова, министъра на енергетиката госпожа Теменужка Петкова и на председателя на Комисията по енергийно и водно регулиране господин Иван Иванов относно представяне на информация за предприетите действия по прилагане на промените, въведени със Закона за изменение и допълнение на Закона за устройство на територията, обнародвани в ДВ., бр.1 от 2019 г.
П Р О Т О К О Л
№ 9


Списъците на присъствалите народни представители – членове на Комисията по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление, и на гостите се прилагат към протокола.
Заседанието беше открито в 15,30 ч. и ръководено от председателя на Комисията господин Искрен Веселинов.

* * *

ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Уважаеми колеги, добре дошли! Имаме необходимия кворум.
Предложеният дневен ред за днешното заседание включва четири точки. (Изчита дневния ред.)
Има ли други предложения за дневен ред? Няма.
Подлагам на гласуване предложения дневен ред.
За – 10, против и въздържали се – няма.
По точка първа:
ОБСЪЖДАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА КАДАСТЪРА И ИМОТНИЯ РЕГИСТЪР, № 902-01-11, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИ СЪВЕТ (за второ гласуване),
Участие в нашето заседание ще вземат: господин Йовев – заместник-министър, госпожа Коритарова – председател на Агенцията по геодезия, картография и кадастър, госпожа Весела Тодорова – главен секретар на Агенцията, Надежда Таранджийска и Галина Куцарова – също от Агенцията; от Камарата на инженерите по геодезия: Златан Златанов.
Уважаеми колеги, помните, че отложихме няколко текста от този закон с цел стиковане на редакциите.
Остана да прегласуваме три текста. Единият е по § 11, където се налага отпадането на ал. 6 и 7. Имате текста пред себе си.
Има ли изказвания по редакцията? Няма.
Подлагам на гласуване новия текст на § 11, който предвижда определени изменения в чл. 32.
За – 10, против и въздържали се – няма.
Приема се.
По § 10, който става § 16, също се предлага редакция:
„§ 16. В чл. 54а ал. 3 се изменя така:
„(3) Строежите, обекти на кадастъра, не се въвеждат в експлоатация, ако не са нанесени в кадастралната карта и кадастралните регистри. Строежите, които не са обекти на кадастъра, но създават зони на ограничения, не се въвеждат в експлоатация, ако зоните на ограничения не са нанесени в кадастралната карта и кадастралните регистри. Агенцията по геодезия, картография и кадастър предоставя достъп до информационната система на кадастъра на органите, които въвеждат обектите в експлоатация, за извършване на служебна проверка относно наличието им в кадастралната карта и кадастралните регистри. Строежите по чл. 32, ал. 1, т. 1, б. „б“ и б. „ж“, които създават зони на ограничения, не се въвеждат в експлоатация, ако не са нанесени в съответните специализирани карти и регистри по чл. 32.“
Има ли изказвания по този текст? Няма.
Подлагам го на гласуване.
За – 10, против и въздържали се – няма.
Приема се.
Последната отложена промяна е в § 16, който става § 31. Това е мое предложение, тъй като отхвърлихме друг текст, който не приехме. Имате редакцията пред Вас.
Има ли изказвания по текста? Няма.
Подлагам на гласуване текста на § 16, който става § 31 в редакцията пред Вас.
За – 10, против и въздържали се – няма.
Приема се.
С това приключваме Закона за кадастъра и имотния регистър.

Уважаеми колеги, вторият Законопроект, който трябва да разгледаме днес, е:
ПРЕДСТАВЯНЕ И ОБСЪЖДАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА МЕСТНИТЕ ДАНЪЦИ И ТАКСИ, внесен от Менда Стоянова и група народни представители, № 954-01-29/22 април 2019 г.
Той ще бъде представен от народния представител Мария Илиева.
Заповядайте, колежке.
МАРИЯ ИЛИЕВА: Благодаря Ви, господин Председател.
Уважаеми колеги, представям на Вашето внимание Законопроекта за допълнение на Закона за местните данъци и такси, на който съм съвносител.
Със Законопроекта се уреждат правните последици, които възникнаха от Решение № 4 от 9 април 2019 г. на Конституционния съд на Република България, обнародвано в „Държавен вестник“, бр. 32 от тази година, с което е обявена за противоконституционна разпоредбата на чл. 22 от Закона за местните данъци и такси.
С разпоредбата на чл. 22, т. 2 от Закона за местните данъци и такси е предвиден по-висок размер на данъка за жилищни имоти, разположени на територията на населени места, включени в списъка на курортите в Република България, определяне на техните граници и отговарящи на определени условия.
Данъкът върху недвижимите имоти е годишен данък. Съгласно чл. 19, ал. 1 от Закона за местните данъци и такси данъкът се определя върху данъчната основа на недвижимите имоти по чл. 10, ал. 1 от Закона към 1 януари на всяка година и се съобщава на данъчнозадължените лица до 1 март на същата година. Във връзка с това дължимият данък за недвижимите имоти за 2019 г. вече е определен и съобщен на данъчнозадължените лица, а при някои от тях е и платен. Това е данъкът, дължим в редакцията на Закона до април 2019 г.
Със Законопроекта се предлага ясна правна уредба по отношение на данъка върху недвижимите имоти за цялата 2019 г. и се цели да бъдат предотвратени евентуални административни и съдебни спорове между общините и данъчнозадължените лица.
С оглед правна сигурност и гарантиране правата на данъчнозадължените лица и еднаквото им третиране, със Законопроекта се предвижда данъкът върху недвижимите имоти, независимо от вида и местонахождението им за цялата 2019 г., да се дължи в размер, за който със съответна наредба на общинския съвет вече е определен размерът в границите от 0,1 до 4,5 на хиляда върху данъчната оценка. С предлаганата промяна данъчнозадължените лица ще дължат за всички недвижими имоти еднакъв данък за 2019 г.
Предвижда се също така данъкът за жилищните имоти за 2019 г., определен съгласно чл. 22, т. 2 в редакцията до 20 април т.г. да се преизчислява служебно и да се съобщава на данъчнозадължените лица. Лицата, предплатили до 30 април тази година данъка си за тези имоти за цялата година, съответно да ползват отстъпка от 5 на сто върху преизчисления данък.
Предвидено е изрично също така след изчисляване на дължимия по ал. 1 данък надвнесените от данъчнозадължените лица суми за данък върху жилищните имоти, определен по горния ред в редакцията до 20 април, да подлежат на прихващане или възстановяване по реда на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс. Със Законопроекта се гарантира еднакво третиране и недопускане на дискриминация на данъчнозадължените лица във връзка с вече платени данъци по реда на Закона за местните данъци и такси до влизането в сила на Решението на Конституционния съд.
ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Благодаря Ви, колежке.
Уважаеми народни представители, имате думата за изказвания.
Да спомена, че имаме становище от Министерство на финансите, което е изцяло положително и подкрепя предложения Законопроект.
Има ли желаещи за изказване? Няма.
Подлагам на гласуване на първо четене Законопроект за допълнение на Закона за местните данъци и такси, внесен от Менда Стоянова и група народни представители, № 954-01-29 от 22 април 2019 г.
За – 10, против и въздържали се – няма.
Приема се.
Колеги, с това изчерпваме законодателнатата част от нашата програма.

Точка трета е:
3. ИЗСЛУШВАНЕ НА МИНИСТЪРА НА РЕГИОНАЛНОТО РАЗВИТИЕ И БЛАГОУСТРОЙСТВОТО ГОСПОЖА ПЕТЯ АВРАМОВА ВЪВ ВРЪЗКА С РЕШЕНИЕ НА НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ ОТ 16.01.2019 Г., ОТНОСНО ПРЕДСТАВЯНЕ НА ИНФОРМАЦИЯ ЗА НАПРЕДЪКА ПО ВЪВЕЖДАНЕ НА ЕЛЕКТРОННАТА СИСТЕМА ЗА ТАКСУВАНЕ.
Имате думата, госпожо Министър, след което народните представители ще имат думата, за да зададат въпроси.
Заповядайте.
МИНИСТЪР ПЕТЯ АВРАМОВА: Благодаря, господин Председател.
Уважаеми госпожи и господа народни представители, във връзка с приетото от Народното събрание Решение днес представяме пред Вас Доклад за напредъка по въвеждането на електронната система за таксуване.
В рамките на разглеждания период основен приоритет в дейността на Националното тол управление беше въвеждането в експлоатация и доказването на ефективността на етап 1 от електронната система за пътно таксуване, а това всъщност е таксуването на база време или така наречената електронна винетка. Към 20 април системата функционира устойчиво, търговското ѝ опериране се осъществява изцяло от екипа на Националното тол управление и обхваща процесите на обслужване на клиенти чрез клиентски центрове, разкрити в областните пътни управления и в зоните на ключовите големи ГКПП през мрежа от терминали за самообслужване с национално покритие и повече от 5000 пункта за продажба на гише, разкрити от партньори на Националното тол управление.
Мрежата за обслужване на клиенти на Националното тол управление се развива непрекъснато, като към 19 април беше открит нов модерен център за обслужване на ГКПП Дунав мост Русе. Към 20 април чрез електронната система за пътно таксуване на база време са реализирани 2 млн. 755 хил. 821 броя продажби на обща стойност 182 млн. 997 хил. 922 лв., като 82% от приходите са от таксуване на пътни превозни средства до 3,5 т, леки и лекотоварни автомобили; 3% са от автомобили с тегло между 3,5 и 12 т и 15% от тях са в резултат на закупени електронни винетки за автомобили над 12 т.
За целите на обслужването на клиенти е въведен в експлоатация кол център с единен номер 0700 10 876 с работно време от 9,00 до 17,30 ч. всеки работен ден, като паралелно се обслужват и постъпващите клиентски запитвания на електронен адрес www.bgtoll.bg. Кол центърът към момента е развил своя капацитет и обслужва средно по 40 обаждания на час. За отчетния период са приети и обслужени 8680 входящи обаждания и са проведени 1550 изходящи обаждания с уточняващ или подпомагащ потребителите на пътя характер. В същия период са обработени повече от 20 хил. входящи писма, като са подготвени и изпратени 15 850 отговора, а останалите са насочени за отговор по компетентност.
Важен елемент от процеса на обслужване на клиентите е и осигуряването на правото на потребителя на пътя да прехвърли електронната си винетка при смяна на регистрационния номер на автомобила. От началото на месец март тази услуга се поддържа с възможност за подаване на документи изцяло по електронен път, като в рамките на една работна седмица постъпват средно 910 заявки за пререгистрация, за които екипът на Националното тол управление извършва действия по установяване на допустимост, процедиране на заявлението в електронната система, а именно прехвърляне правото за ползване на пътната мрежа към новия регистрационен номер.
В рамките на отчетния период в резултат на установения електронен обмен с Агенция „Социално подпомагане“ са предоставени права за ползване на републиканската пътна мрежа на 199 хил. 896 броя автомобили на правоимащи лица и са обработени 33 броя заявления за отказ от ползване при продажба и/или бракуване на автомобили, за които са представени вече права за ползване.
Управлението на плащанията е друг ключов процес, който се осигурява от екипа на Националното тол управление. В периода са обработени 7932 плащания по банков път, като ръчно са обработени 746 плащания, за които е била необходима допълнителна информация, някои от които на стойност над 50 хил. лв.
В рамките на отчетния период 738 хил. 7 картови трансакции са преминали през режим наблюдение, като някои от тях са били детайлно проследявани. В сектор „Управление на плащанията“ са обработени 1307 жалби и заявления на граждани и фирми, като са възстановени суми по двойни плащания във връзка с 396 преписки.
От 1 март 2019 г. по модел, разработен в сектора и приложен от изпълнителя, е въведен модул за превенция на дублирани плащания, като след тази дата са установени 10 такива случая, и то при плащане по банков път, където подобен контрол технически не може да бъде реализиран.
Другата тема „Контрол и правоприлагане“ е третият базов процес в търговското опериране на системата. Със състава си от 441 назначени към момента в отдел „Контрол и правоприлагане“ това е най-голямата организационна единица в структурата на Националното тол управление. В рамките на отчетния период екипите им са извършили 277 608 броя проверки, в резултат на които са установени 8325 нарушения, като потребителите на пътя са потвърдили нарушението и са платили 7202 компенсаторни такси, а за останалите са издадени 1123 акта за установяване на административно нарушение.
От гледна точка на събираемостта на средствата в резултат на контролната дейност към 19 април постъпилите средства са в размер на 565 195 лв., като 381 490 лв. от тях са постъпили в резултат на 4 940 картови трансакции, извършени на терминалите на автомобилите, и 183 705 са платени по банков път.
От издадените 1123 броя актове за установяване на административно нарушение приблизително 50% от нарушителите са се възползвали от правото за прекратяване на наказателното производство и са заплатили компенсаторна такса в рамките на законоустановения 14-дневен срок.
Предстоят за връчване 84 наказателни постановления, като 535 броя актове са издадени след 1 април 2019 г.
Дейности по контрол и правоприлагане са упълномощени да извършват и Агенция „Митници“, екипите на КАТ и „Пътна полиция“, като към момента за целите на правоприлагането са оборудвани 60 специализирани работни места за служители на Агенция „Митници“, които са разположени на ГКПП – изход.
Паралелно с цел увеличаване на контролния капацитет се проведе допълнителна интеграция за достъп до данни за валидност на електронна винетка чрез модул Пътни такси и разрешителни – част от оперативната система за граничен контрол. От 2 април 2019 г. този тип допълнителна интеграция е в тестова експлоатация с цел да бъде въведена реална такава и да се поеме потокът автомобили за предстоящите празници.
Съвместно с Агенция „Митници“ е разработена програма за интеграция на няколко фази с добавяне на функционалности, заплащане в брой и използване на наличните пос устройства.
По отношение на интеграцията с КАТ, „Пътна полиция“ от страна на Националното тол управление е разработен интерфейс за достъп на проверка на валидна електронна винетка, който е представен за интеграция в системата, осигуряваща оторизиран защитен достъп до контролните устройства, таблетите на пътните патрули. След анализ на сложността на задачата за интеграция е определен срок 1 юни да бъде въведена контролната функция в реална експлоатация.
На базата на предоставената информация може да се направи извод, че по отношение на търговското опериране на системата е постигнат съществен напредък както по отношение на достъпността на мрежата за обслужване, така и по отношение на качеството на обслужване на потребителите на пътя. Предстои да се усъвършенстват процедурите по отношение на придобиване на право за ползване чрез закупуване на електронна винетка по банков път, както и да се разшири прозорецът за обслужване на кол центъра до 12 часа всеки ден, преминаване на двусмемен режим на контрола и на правоприлагането.
Техническото състояние и техническото опериране на системата е вторият план от активности, които се развиват в обхвата на дейността на Националното тол управление.
От гледна точка на първия компонент на електронното таксуване – електронна винетка, системата е напълно завършена, въведена в експлоатация, като от 25 март подсистемата за правоприлагане е с активна функция за автоматично разпознаване на нарушителите на базата на информация от мобилните контролни единици, като по този начин автомобилите с валидна електронна винетка се изключват от рисковия списък, а контролът се насочва към реалните потенциални нарушители. В резултат на това е подписан и протокол за съгласие и потвърждаване, че тестовете и изпитанията са успешно проведени и е доказана ефективността, функционалността и постигането на заложените параметри на системата за електронна винетка съгласно Договор Д-7 от 16 януари 2018 г., изменен с Допълнително споразумение от 28 септември 2018 г. Завършени са и всички регламентирани с анекса тестове.
По отношение на втория компонент – електронното таксуване на база на изминато разстояние – тол, са изградени напълно и въведени в експлоатация централизираните ресурси и двата огледални центъра за данни и са изпълнени успешно планираните стрес тестове за производителност на системата в режим тол, като е симулирано натоварване на дейта центровете аналогично по трафик от едновременно движещи се 60 хил. пътни превозни средства по републиканската пътна мрежа. Тестът е завършен успешно, не са констатирани прекъсвания или забавяния по отношение на централните ресурси.
Работните групи по въвеждане на електронното таксуване на база на изминато разстояние – тол, работят интензивно с цел оптимизиране на системата, като към момента са установени ключовите стойности и така нареченото „правило за таксуване“.
Господин Председател, моля да дадете думата на проф. Олег Асенов, който да Ви каже малко повече по това, което предстои да бъде извършено за въвеждане, както е по Закон – на 16 август, на системата в частта ѝ таксуване на база изминато разстояние.
ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Давам думата на проф. Асенов.
ПРОФ. ОЛЕГ АСЕНОВ: Уважаеми господа народни представители! От 15 май ние започваме активния режим по тестване и въвеждане в експлоатация на системата за електронно таксуване. Ние ще инсталираме и верифицираме работата ѝ елемент по елемент.
От гледна точка на първи план – обслужване на клиенти, сме дали приоритет на този елемент, защото сме си взели поуки от случилото се около Нова година. Искаме точно този елемент да бъде на първо място в нашата листа от задачи, за да можем да осигурим ефективната работа на пунктовете за обслужване.
Искам да кажа, че работещите в пунктовете за обслужване започват обучение за работа с тол системата на 8 юни, така че хората, които ще обслужват нашите потребители на пътя, ще имат достатъчно време да могат да се запознаят с интерфейсите, с които ще работят, с бизнес процесите и с последователността на действия, които ще извършват при регистрирането на потребители на пътя и подпомагането на тяхната дейност от гледна точка на таксуването на база на изминато разстояние.
Реално към момента се движи активно и процесът на инсталиране на така наречени стационарни контролни точки, като в момента има инсталирани, цитирам по памет, мисля, че съм близко до истината, 24 точки, въведени в експлоатация, още 24 точки са в процес на изграждане и за останалите до 100 имаме проектна документация, която предстои да бъде внесена, за да започне тяхното изграждане.
Същата дейност имаме по отношение на стационарните контролни единици, които предстои да бъдат дооборудвани. Днес имахме оперативна среща за отчет на прогреса. В момента вървят рехабилитационните дейности по подготовка за инсталация с разчет в началото на май да започнем преоборудването и на тези точки, за да бъдат необходимият брой готови за въвеждането на системата към 16 август.
От гледна точка на централизираните ресурси, от днес започва на практика ъпдейтът на системата. Днес от 5,30 до 18,30 ч. ще има временно прекъсване в малки отрязъци, защото започва и въвеждането на софтуера на така наречената централна компонента за тол таксуване.
Мисля, че се движим в график. Всички дейности на седмична база се комуникират през работните групи и изпълнителя. Ако имаме някъде проблеми и необходимост от активиране, пренасочваме ресурси. В същото време основната ни задача е да осъществим ефективно обучение на целия персонал на Националното тол управление, тъй като задачите, които трябва да решава то в условия на таксуване на база изминато разстояние, са значително по-сложни от задачите, които решаваме в момента при таксуване на база време, тъй като динамиката на дейностите, процесите, които ще се развиват тогава, са наистина процеси в реално време, изискващи адекватна реакция и квалификация на хората, които ще работят и оперират със системата. Благодаря Ви.
ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Благодаря, господин Асенов.
Госпожо Министър, нещо желаете ли да добавите?
МИНИСТЪР ПЕТЯ АВРАМОВА: Не, ако има някакви въпроси, ще отговоря.
ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Уважаеми колеги от Политическа партия ГЕРБ, кой от Вас желае да зададе първия въпрос от изслушването?
Господин Ташков, заповядайте.
АТАНАС ТАШКОВ: Уважаеми господин Председател, уважаема госпожо Министър, уважаеми колеги, дами и господа! Информацията, която ни дадохте във връзка с въвеждането на електронната винетка, беше доста изчерпателна, за което Ви благодарим.
Искам да Ви попитам имате ли опасения за реалното въвеждане на тол системата на товарните автомобили на датата 16 август? Смятате ли, че реално сте изпълнили всичко, за да стартира тя надеждно и навреме?
В тази връзка, споделяте ли опасенията на транспортния бранш във връзка с това, че коментираните и предложените цени за стойността за изминаване на разстояние от километър са адекватни и актуални? Има ли някаква възможност в тази система да се обърне внимание малко на безопасността по отношение на ценовата политика за преминаване на транспортните средства? Има ли варианти цената за изминаване на километър разстояние да варира спрямо деня от седмицата или часовия период, или час пик? Има ли такива варианти, защото това неминуемо би повлияло върху интензивността на трафика по пътищата. Ако в пиковите часове цената е по-висока, а в тъмната част на деня или през нощта е различна? Има ли варианти за такова ценообразуване в системата? Благодаря Ви.
ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Заповядайте, госпожо Министър.
МИНИСТЪР ПЕТЯ АВРАМОВА: На първия въпрос – относно въвеждането на системата от 16 август, искам да Ви уверя, че всички назначени, които работят в Националното тол управление, както и екипът на Агенция „Пътна инфраструктура“ и Министерството на регионалното развитие и благоустройството полагаме усилия този срок да бъде спазен както за изпълнение на ангажиментите, които имаме като Агенция „Пътна инфраструктура“, така и относно ангажиментите, които има фирмата, изграждаща тол системата – фирмата КАПШ. В нашите планове, програми и предвиждания е срокът от 16 август да бъде спазен.
Относно тарифите и това, което представихме на превозвачите и на сичките браншови организации, избрахме подход да направим среща, да представим вариант на тарифите, да коментираме, да обсъдим с тях и да чуем тяхното мнение – на самия бранш, относно тарифите в различните класове превозни средства.
Няколко думи само за подхода, който сме ползвали, заедно с консултантите от Световната банка, които изготвиха вариантите на тарифи.
Първо, в сектора от 3,5 до 12 тона сме търсили максимално евтин вариант, дори вариантът, който сме предложили, е най-евтин в Европа. Така искахме да защитим малкия бизнес – този, който прави ежедневните доставки на хранителни продукти от потребителската кошница.
Другият сектор е при превозните средства над 12 тона. Там тарифите, които сме предоставили на превозвачите, са средни за Европа. По никакъв начин не сме се старали те да бъдат най-високи. Те са средни за Европа.
Третият сегмент са автобусите, автобусният превоз. Принципът, който искаха от Световната банка да се спази там, е средствата, които до момента сме събирали от автомобилните превози като винетни такси, да събираме и в бъдеще абсолютно същата сума, но тя да бъде преразпределена вътре в сектора, и то по справедлив начин – тези, които пътуват повече, да заплащат повече; тези, които пътуват по-малко, да заплащат по-малко. Общите средства, които държавата ще получава от този транспорт, да бъдат в абсолютно същия размер.
Представихме тарифата на превозвачите. Не съм очаквала, че някой, на който му се вдигат таксите за преминаване по републиканската пътна мрежа, ще бъде доволен от тази тарифа, но искахме в конструктивен диалог да обсъдим всяка цифра, представена в таблиците.
Този диалог не е затворен. Ние ще продължаваме тези срещи, така че накрая да се обединим около тарифа, която да бъде приемлива както за бизнеса, така и приемлива и за нас, и за Агенция „Пътна инфраструктура“, като средства, с които ние трябва да ремонтираме, рехабилитираме и да строим нови пътища в България.
Само да добавя, че обхватът на пътната мрежа все още не е предоставен в окончателния вариант на всички от бранша, които поканихме на среща. Доизчистваме пътищата, които ще бъдат в обхвата на тол системата, но ще имат нулева ставка поради лошо състояние на пътната настилка. От 20 хил. километра републиканска пътна мрежа това, което ще бъде толувано, е в размер на 10 800 км, като част от тях ще бъдат с нулева ставка.
Относно техническата възможност да имаме различен часови пояс или в различни дни различни ставки по отделни пътища, моля да отговори проф. Асенов.
ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Заповядайте, господин Асенов.
ПРОФ. ОЛЕГ АСЕНОВ: Като техническа възможност в моментния модел на функциониране на системата това не е заложено. Още в етапите на предпроектно проучване са били разглеждани такива варианти, но поради малкото време за транзитно преминаване през страната – относително малко, тогава, през 2016 г., е било взето решение да се придържаме към така наречения плосък модел. Той е заложен в техническото задание. По този модел всички потенциални изпълнители са си правили офертите и по този модел се изгражда системата.
Към момента в техническата реализация такава функционалност не е заложена. Ако в някакъв момент от времето решим, че този модел би могъл да бъде по-ефективен, би могла системата да се доразвие, защото тя не е затворена и предполага възможности за надграждане. Към момента и към 16 август ще се придържаме към технологиите, които са залегнали в самото техническо задание, което държавата е дала при обявяване на самата обществена поръчка.
По отношение на самото тарифиране, системата позволява при плоска тарифа въвеждане на различни ценови ставки за различните класове пътища. Както и госпожа министърът съобщи: има възможност и за нулеви ставки за участъци, които са в лошо техническо състояние. От тази гледна точка сме гъвкави и от тази гледна точка можем да прилагаме по-ефективни схеми, включително с динамично нарастване или увеличаване на обхвата в зависимост от техническото състояние на републиканската пътна мрежа.
Това ще бъде според мен, като човек, който се занимава с техническото и търговското опериране на системата, ние като оператори не можем да вземаме отношение по самите тарифи, ние само ги използваме и прилагаме, но ще бъде възможност да прилагаме по-гъвкави модели от гледна точка на тарифирането, което е в контекста на Вашия въпрос.
ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Господин Ташков, желаете ли да изкажете становище или да зададете допълнителен въпрос? Заповядайте.
АТАНАС ТАШКОВ: Благодаря Ви. Надявам се това време да дойде. Наистина то би повлияло съществено върху безопасността на движение, защото виждаме, че примерно когато се въвеждаха ограничения за движение на товарни превозни средства при температура по-висока от 35⁰С, това влияеше съществено върху настилките и здравините им. В последно време наблюдавам, може би миналата година не беше въведено такова ограничение, но по магистралите са започнали в активните ленти да се образуват сериозни коловози и неравности, което е във връзка с много големия тежкотоварен трафик. Благодаря.
ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Господин Колев, желаете ли да зададете въпрос от името на нашата парламентарна група
ГЕОРГИ КОЛЕВ: Уважаеми господин Председател, уважаема госпожо Министър, уважаеми колеги! Има редица въпроси, които съм оторизиран да задам. Наясно съм, че на много от тях сега няма да можете да ми отговорите. Молбата ми е за един разговор с колеги от нашата парламентарна група, за да изясним тези въпроси. На всички срещи, които правим с наши избиратели, имаме лавина от въпроси.
Счита се, че има неяснота и недостатъчна информация в обществото, пък и за нас, за цялостния обхват на договора за обществената поръчка с КАПШ, обхват като пътища от първи, втори и трети клас пътна мрежа, кои пътища от първи, втори и трети клас пътна мрежа ще влязат в поръчката и кои – не. Тази карта да бъде ясно предоставена на всички ползватели и превозвачи, за да са наясно, защото те теглят кредити, купуват камиони, правят бизнес планове. Нещата са повече от сложни.
В тази връзка, дали КАПШ ще изпълни в срок договора и ще имаме абсолютно всички стационарни контролни точки към момента на приключване на договора? Ако към момента на приключване на договора имаме частично изпълнение и нямаме всички точки, това е загуба за България загуба от пропуснати ползи и че няма да се направят допълнителни пътища, защото тези средства са предвидени за изграждане на пътища.
Имаме и въпрос какви са санкциите към КАПШ. Тези санкции реципрочни ли са, съобразно загубите, които ще понесе България от тези пропуснати ползи и от невзетите такси? Ако е така, ще има неравнопоставеност между транспортните фирми. Ще има фирми, които ще бъдат таксувани, защото оперират в райони, където има контролни точки, и такива, които няма да са таксувани, защото оперират по пътища, където няма контролни точки или има, но по-късно изградени, ако системата не стане готова навсякъде по едно време.
Тази липса на информация дразни обществото. Много добре би било, ако може да я дадем в скоро време. Защо трябва обществото да смята, че ние прикриваме информация? Никой от нас не иска да прикрива тази информация и не я прикрива, но няма такава.
Когато дадем тази информация, да сме наясно – имаме договорен партньор с договор, изпълнил – чудесно, неизпълнил – санкции. Ако санкциите са малки, да търсим решение за компенсация на пропуснатите ползи за България.
Договорът, срокове, ангажименти, санкции, загуби – всичко това да стане ясно на обществото, за да може по-нататък да се решат въпросите.
Ще има ли нулева тол такса за неремонтираните пътища и да се знае кои са те, така че превозвачите да могат да си направят сметката?
ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: На този въпрос, който в момента задавате, вече беше отговорено.
ГЕОРГИ КОЛЕВ: В тази връзка, молбата ни е за една среща, при която да обсъдим въпросите, на които сега не може да бъде отговорено, да им отговорите, за да бъдем и ние по-изрядни при разговорите с нашите избиратели. Благодаря.
ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Аз ще си позволя да разширя въпроса, защото доколкото разбирам, основната част от него са договорните отношения с КАПШ.
Има ли установено до момента някакво неизпълнение във връзка с януарската криза? Има ли някакви наложени санкции до момента в духа, за който попита господин Колев?
Заповядайте, госпожо Министър.
МИНИСТЪР ПЕТЯ АВРАМОВА: Относно цялостния обхват на мрежата в обхват на тол таксите, това, което интересува господин Колев, картата е готова и може да бъде предоставена. Тя е в различна цветова гама, така че може да се види кои са обхванатите от тол таксата републикански пътища и кои не са.
Разпоредила съм проверка на пътищата, които са в обхвата – 10 800 км, всеки един от пътищата да бъде проверен, най-вече третокласните и второкласните, които са включени в обхвата, така че да я прецизираме и да получим крайния вариант на картата с пътищата с нулева тол такса. В момента, когато колегите от Агенция „Пътна инфраструктура“ имат готовност с тази проверка, ще я предоставим с превозвачите на поредната среща, която предстои. Ще коментираме и размера на таксите.
Относно стационарните контролни точки ще помоля да дадете думата на проф. Асенов. Преди малко той цитира точките, които са изградени към момента – 23 нови рамки, 26 в процес на изграждане и 51 точки в процес на изготвяне на документация за издаване на разрешения за строеж са общите бройки. Има и преоборудване на съществуващи такива рамки. Моля той да каже нещо повече.
Ежедневни са почти срещитие ни с фирмата изпълнител, както на Агенция „Пътна инфраструктура“, така и с колегите от Министерството. Госпожа Начева участва във всички срещи, които се правят с изпълнителя, за да успеем в рамките на определения срок – 16 август, цялостната система да е готова. Всички сме ангажирани и в напрегнат ритъм работим по цялостното изграждане.
Професор Асенов може да каже малко повече относно договора и санкциите. Ако той не е подготвен като точен цитат от договора, ще помоля това да стане на следваща среща, при която да Ви представим условията и клаузите от договора, които касаят забавяне в сроковете и санкциите.
ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Заповядайте, професор Асенов.
ОЛЕГ АСЕНОВ: По отношение на контролните точки, още в самия план за изпълнение на дейностите по договора и реализирането на частта за стационарен контрол сме направили анализ точно на тази териториална структура, за да може планираният брой рамки, тоест всички готови за въвеждане на тол системата и голяма част от преоборудваните към 16 август, да бъдат абсолютно достатъчни и да не предоставят някакви дискриминационни условия по отношение на един или друг пътен участък от пътната мрежа.
Искам чисто експертно да кажа, че на базата на обхват на пътната мрежа може би ще сме държавата в Европа с най-голяма гъстота на стационарни контролни точки. Във Франция работи и оперира система с 80 контролни точки, а ние ще оперираме общо с почти 300. Смятам, че с въвеждането на тол системата от 16 август ние ще имаме такова покритие, което да гарантира равнопоставеност.
По отношение изпълнението на дейностите по договора, от наша гледна точка – техническо и търговско опериране, дейностите се изпълняват по съответния календарен график, приет с анекса на договора. Повече от това няма как да дам други мотиви, защото съм човек, който работи оперативно по изпълнението и гледам план, който има по дати определени дейности. В момента по дати и дейности не намирам дата и дейност, която по някакъв начин да е просрочена, така че да се търсят някакви формални условия за санкции. Това все пак е въпрос и на преглед на протоколи и документация. Това съответните юристи, които следят изпълнението на договора, могат в по-голям детайл да дадат като информация.
ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Благодаря.
Заповядайте за становище или допълнителни въпроси, господин Колев.
ГЕОРГИ КОЛЕВ: Господин Професор, да насоча Вашето внимание към една критична точка, която може да изиграе лоша шега на всички ни.
Има една стационарна контролна точка, която има строително разрешение. Дали точката ще може да работи без електричество два или осем часа, от това зависи и какво строително разрешение ще имаме. Оттам зависи и трудността за изпълнение на съответната контролна точка. В последния момент да не ни сервират, че за 50 точки нямат строително разрешение или че не им стига срокът. Не разчитайте на юристите, те си гледат графика, но той има техническа, технологична страна, но и чисто изпълнителска. Идва лято, ще има период, в който администрацията няма да работи. Хубаво е да направите ревизия дали за всяка точка има строителни разрешения. Да Ви докладват дали за всяка точка има такива и да видим дали тези строителни разрешения ще бъдат дадени навреме и дали всичко е наред. После да не се каже, че администрацията не си е свършила работата, тоест ние! Благодаря Ви.
ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Заповядайте за отговор.
ПРОФ. ОЛЕГ АСЕНОВ: За щастие през годините съм придобил и пълна проектантска правоспособност и мога да разчитам съвсем ясно проектна документация. Старая се да я разчитам съвсем ясно – типове разрешителни и рисковете, които носи този процес.
Ние сме в активен диалог с всички органи, които са във връзка, самите строителни разрешителни, самия строеж и рисковете – на всякакво ниво – Агенция по кадастър, общини, Министерството на регионалното развитие и благоустройството. Всяка седмица специално за контролните точки се провежда среща със снимков материал, с доказателства, аз идвам от такава среща, за прогреса на дейността. Въвели сме това с ясното съзнание, че това за обществото е в светлината на прожекторите. Ние, като хора професионалисти, трябва да си свършим работата и да оправдаем доверието, което ни е гласувано, както и очакванията на хората за по-добри пътища.
ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Благодаря.
Госпожо Начева, желаете ли да вземете думата във връзка с диалога с транспортните фирми?
ВЕСЕЛА НАЧЕВА: Имаше две срещи с неформален характер, на които презентирахме това, което каза преди малко министър Аврамова. Направихме презентация на предложението за тарифи, което направихме с колегите от Световната банка. Идеята на тези срещи е да се чуе и отсрещната страна и по някакъв начин под формата на преговори да стигнем до вариант, който да бъде приемлив и за двете страни. От една страна, да се постигне събираемостта на приходите, които държавата очаква; от друга страна, да не доведе до икономическа криза сред бранша. Преговорите продължават.
Тъй като работим допълнително по материали, които ще бъдат предоставени на превозваческия бранш като цяло, ще насрочим следваща среща, на която се надявам да постигнем конструктивен диалог и да вървим напред.
ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Благодаря Ви.
Започваме втория кръг въпроси.
Колеги от ГЕРБ, желае ли някой от Вас да зададе въпрос? Няма желание.
Господин Колев, желаете ли да зададете втори въпрос към министъра? Не.
Изчерпахме процедурата по изслушването.
Да кажа няколко заключителни думи. Това сигурно е един от най-важните въпроси, които има да решава и ще решава нашата комисия, пък и Министерството изобщо. Аз и в пленарната зала съм казвал неведнъж, че това е образец на факта, че в България се правят реформи и се променят към модел, който да донесе по-стабилна и по-нормална инфраструктура и да осигури нейното поддържане.
Нашата комисия ще продължи да следи процеса по изграждането на тол системата.
Надявам се наред с пряката задача да се осмислят и други допълнителни възможности, ако има такива, за задачи, които тол системата би могла да изпълнява с други ведомства, примерно с МВР по отношение на скоростта на тия ТИР-ове, които се движат по пътищата, и т.н. Нова е диалог, който ще има своите резултати.
Госпожо Министър, заповядайте.
МИНИСТЪР ПЕТЯ АВРАМОВА: Аз искам да Ви благодаря, че решихте да изслушате Министерството и Агенция „Пътна инфраструктура“, в частност Националното тол управление , относно напредъка.
Искам да кажа, че много разчитам на Комисията, на нейната подкрепа за тази много важна реформа в пътния сектор, трудна реформа, която вярвам, че обединени всички ние можем да постигнем.
Знам притесненията на превозвачите, но в същото време това е справедлива реформа, която трябва да въдене принципа: който руши повече, плаща повече. Вие знаете, че една трета от събраните пари са от тежкотоварния трафик, а две трети от средствата, които събира Агенция „Пътна инфраструктура“, са от леките автомобили, тоест тежестта в момента е върху леките автомобили. С тези средства ние ремонтираме пътищата. Навсякъде в държавата ни питат и всеки ден валят сигнали за пътни отсечки с лошо състояние на пътната настилка.
Благодаря за подкрепата и се надявам и в бъдеще да направим заедно реформата в пътния сектор.
ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Мисля, че има такава подкрепа от страна на колегите, защото няма никакви причина да бъдем донори на турския, румънския, украинския и прочее автотранспорт, които минавайки с тежкотоварните си камиони, разрушават нашите пътища. Това е връщане на справедливостта.
Естествено, стои и въпросът с българските превозвачи, които трябва да намерят поносими нива за вътрешните доставки, за вътрешния транспорт.

Колеги, предлагам да минем към следващата точка:
4. ИЗСЛУШВАНЕ НА МИНИСТЪРА НА РЕГИОНАЛНОТО РАЗВИТИЕ И БЛАГОУСТРОЙСТВОТО ГОСПОЖА ПЕТЯ АВРАМОВА, МИНИСТЪРА НА ЕНЕРГЕТИКАТА ГОСПОЖА ТЕМЕНУЖКА ПЕТКОВА И НА ПРЕДСЕДАТЕЛЯ НА КОМИСИЯТА ПО ЕНЕРГИЙНО И ВОДНО РЕГУЛИРАНЕ (КЕВР) ГОСПОДИН ИВАН ИВАНОВ ОТНОСНО ПРЕДСТАВЯНЕ НА ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПРЕДПРИЕТИТЕ ДЕЙСТВИЯ ПО ПРИЛАГАНЕ НА ПРОМЕНИТЕ, ВЪВЕДЕНИ СЪС ЗАКОНА ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА УСТРОЙСТВО НА ТЕРИТОРИЯТА, ОБНАРОДВАНИ В ДВ. БР.1 ОТ 2019 Г.
Причината да поискаме това изслушване е в промените, които ние заедно направихме в Закона за устройство на територията (ЗУТ), и по-точно един от основните успехи на нашата комисия в настоящия мандат, свързан с облекчаване на административните тежести за гражданите и фирмите, тоест възможността да се съгласува на едно гише проект, съответно да се извади виза със сходни данни за комуналните дружества. (Влизат министър Теменужка Петкова и председателя на КЕВР Иван Иванов.)
Причината за настоящето изслушване е ангажиментът на двете министерствао и КЕВР за утвърждаване първо на образец по ЗУТ за съответното заявление и наредбите, които трябва да бъдат променени във връзка с новите текстове в ЗУТ.
Тъй като трите ведомства имат кръстосани отговорности, ги поканих, за да чуем как върви изпълнението на ангажиментите по Закона, има ли нужда от някаква допълнителна стиковка между ведомствата, съответно между нас, за да бъдат доведени докрай техните задължения.
Моля този път обратно на обичайния протокол да започнем от КЕВР.
Заповядайте, господин Иванов.
ИВАН ИВАНОВ: Благодаря Ви, господин Председател.
Уважаема госпожо Петкова, уважаема госпожо Аврамова, уважаеми госпожи и господа народни представители! Действително ЗУТ беше променен, като последната промяна беше публикувана в бр. 1 на „Държавен вестник“ от 2019 г. Без да се спирам подробно на промяната, която се въвежда в Закона, искам специално да кажа какви са допълнителните отговорности, които се възлагат на КЕВР, и какво е изпълнението на тези възложени отговорности.
Това е в § 24 от Преходните и заключителните разпоредби на ЗИД на ЗУТ. КЕВР има възложени отговорности по четири направления.
Съгласно ал. 1 на § 24 от Преходните и заключителните разпоредби (ПЗР) КЕВР трябва да измени в съответствие с промените в ЗУТ две наредби – Наредба 6 за присъединяване на производители и клиенти към електропреносната и електроразпределителните мрежи и Наредба № 4 за присъединяване към газопреносните и газоразпределителните мрежи.
КЕВР вече практически завърши промените в Наредба 6 и Наредба 4. През месец май предстои да започне процедурата по съгласуване с Правната дирекция на регулатора с оглед после гласуването в КЕВР.
Какво предстои да се направи?
Първо, след като Комисията се произнесе на закрито заседание по отношение промените в едната или двете наредби, след това ще спомена защо двете трябва да бъдат едновременно разглеждани, след това има процедура, при която тези промени трябва да бъдат представени в портала за обществени консултации, да се проведе съответно обществено обсъждане и едва след това Комисията да се произнесе с окончателни текстове. По тази причина и предвид работата, която предстои да се извърши във времето, ние сме поставили срок, в който наредбите да влязат в действие до месец септември. Имаме предвид един месец престой на портала, имаме предвид и месец август, когато всъщност администрацията е в лятна ваканция. Заради това сме казали: „най-късно до“, което означава при възможност още преди лятната ваканция да публикуваме промените.
Заедно с това е възложено на председателя на КЕВР да съгласува образеца на заявлението за издаване на визи за проектиране. Самата виза за проектиране трябва да пристигне след като министърът на регионалното развитие и благоустройството изготви самото заявление, защото в него може да има допълнителни елементи, с които ние трябва да съобразим промените в двете наредби.
Последният сегмент, по който КЕВР трябва да се произнесе, е възложен от § 24 на ПЗР на ЗУТ, но вече по ал. 2. Ние приемаме тарифата за цените на услугите по § 3, ал. 2 от Допълнителните разпоредби на ЗУТ.
Това всъщност е изцяло нова задача. По тази причина КЕВР отправи писма до всички дружества, които трябва да бъдат обхванати – енергийни, газови дружества и оператори по ВиК. Отговорите от тях продължаваме да получаваме и към момента. Те трябва да ни предоставят информация относно възмездните услуги, които предоставят, защото говорим за тарифи, че безвъзмездните услуги не са обект на разглеждане. За възмездните услуги, при които са предоставени изходни данни, необходими за проектиране и за присъединяване към техническата инфраструктура, съгласуване на проекти, даване на становища или предписания, както и други подобни услуги, те трябва да ни предоставят изчерпателна информация, свързана с размера на таксите, които събират, с обосновка на този размер и пълно описание на самата услуга. Нашето заключение към момента е, че съществува голямо разнообразие в две посоки.
Отделни дружества предоставят различни услуги.
Второ, различните дружества предоставят услуги с различно заплащане.
По тази причина, но не зная дали именно КЕВР би трябвало да направи или по-скоро това би трябвало да бъде предоставено като списък на услугите, които до голяма степен трябва да бъдат унифицирани, ако МРРБ ни предостави такъв списък, ние можем да унифицираме тези тарифи в две направления – унифициране или по сектори: енергетика, природен газ и ВиК; или пълно унифициране, независимо в кой от трите сектора се предоставят услугите.
Ако това не се направи, ще трябва просто да се произнасяме с индивидуални актове за услугите, които се предоставят от всеки от операторите, което ще усложни изключително тарифата, която трябва да приемем в Комисията.
Господин Председател, относно тарифите, срокът трябва да следва един месец след приемането на наредбите, защото до голяма степен трябва да стъпи върху промените в двете наредби. Благодаря Ви.
ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Благодаря Ви.
Давам думата на министър Петкова във връзка с ангажиментите на Министерството на енергетиката.
МИНИСТЪР ТЕМЕНУЖКА ПЕТКОВА: Благодаря.
Уважаеми господин Председател, уважаеми дами и господа народни представители, уважаема госпожо Аврамова, уважаеми господин Иванов! Ангажиментите, които поражда тази промяна в ЗУТ, свързани с Министерството на енергетиката в конкретика, касаят една наредба, свързана с топлоснабдяването. Към настоящия момент тя предвижда като основание за оказване на този тип услуга сключването на предварителен договор между съответното дружество, което топлоподава, и съответните клиенти. С промяната на ЗУТ като основание за сключване на такъв договор вече е налице визата за строеж.
Това са сериозни промени, които ще настъпят в наредбата и на практика ще зададат доста въпроси, тъй като става въпрос за сгради етажна собственост. Това ще има и своите нюанси.
В тази връзка, до настоящия момент проведохме поредица от срещи в Министерството на енергетиката с топлофикационните дружества – „Топлофикация София“, EVN – Пловдив. Към настоящия момент има създадена работна група, към която е включена и Асоциацията на топлофикационните дружества. В рамките на тази работна група ще работим да бъдат изяснени всички детайли, които към настоящия момент и колегите поставят като акцент и въпроси, така че да можем по възможно най-бързия и добрия начин да транспонираме промените в ЗУТ и в тази наредба.
След като бъдат уточнени финалните текстове на наредбата, следва нейното обществено обсъждане, след което ще бъдат финализирани съответните текстове. Работим по въпроса.
Господин Маринов, като директор на дирекцията, която се занимава с тази дейност, лично провежда процеса по комуникация и съгласуване с колегите. Това към настоящия момент Министерството на енергетиката е предприело като действия. Нямаме готова наредба, но правим всичко възможно да финализираме проекта максимално бързо. Благодаря Ви.
ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Благодаря Ви, госпожо Министър.
Може би директорът да каже има ли поставени някакви срокове за финализиране на проекта на наредба?
Заповядайте, господин Маринов.
ИВАН МАРИНОВ: Добър ден, господин Председател! Добър ден, уважаеми господа народни представители и уважаеми госпожи министри! Наредбата като цяло, това, което сме разговаряли с представителите на топлофикационните дружества, и това, което сме уточнили, не би трябвало да създаде някакви сериозни проблеми. Единственото, което все още не можем да доуточним в цялост, е присъединяването на потребителите, които са в жилищни сгради – битовите потребители.
Нюансът идва от това, че договорите за продажба на топлинна енергия за битовите потребители се извършва при публично известни общи условия. Към настоящия момент с тези договори, които се сключваха след предварителните договори, се даваха всички отделни заявления от клиенти в сграда етажна собственост, с които те заявяват желанието за присъединяване към топлопреносната мрежа. Това се считаше за основание, че те желаят да участват в топлоснабдяването на сградата. Впоследствие с публично известните общи условия, които се публикуват в централен и местен всекидневник, се считаше, че са приети от въпросните клиенти.
За разлика от електроразпределителните и водоснабдителните предприятия, където има индивидуални договори с всеки един клиент, при топлоснабдяването това не е така. Публично известни са общите условия, които се определят от КЕВР. Впоследствие те пораждат ангажиментите за плащане на тази енергия.
Тези тънки моменти са единствено условията, при които все още имаме дебати с представителите на отделните топлофикационни дружества. Разликата е, че преди окончателния договор, който се сключваше по досега действащата наредба, това ставаше при напълно изградена сграда, получила разрешение за строеж. На етапа, когато обектът е още на виза за проектиране, този детайл все още се доуточнява с представителите на топлофикационните дружества. Вървим в посока да решим скоро това нещо.
ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Госпожо Аврамова, имате думата за десйтвията, които МРРБ е предприело.
МИНИСТЪР ПЕТЯ АВРАМОВА: Благодаря, господин Председател.
Уважаема госпожо Петкова, уважаеми господин Иванов, уважаеми народни представители! Във връзка с направените изменения в ЗУТ, касаещи режима по присъединяване на имотите към разпределителните системи, съгласувателните процедури – въведени процедури за служебно съгласуване, отпадането на изискването за сключване на предварителни договори, разпоредбите, касаещи сервитутните ивици, МРРБ има ангажименти относно изменение и допълнение в наредбите по чл. 84, ал. 3 от ЗУТ, чл. 116, ал. 7, чл. 125, ал. 3 – това са всички наредби; по чл. 196, ал. 1 от Закона за енергетиката и да одобрим образец на заявление, да участваме в неговото изготвяне и одобрение.
По отношение на наредбите.
Наредба № 4 от 2004 г. за присъединяване на потребители за ползване на водоснабдителни и канализационни системи, като ангажимент на МРРБ, за изготвянето на проекта на наредба с моя заповед от 5 февруари 2019 г. е сформирана междуведомствена работна група. Срокът за нейната работа е определен на два месеца. Проектът на наредба беше подготвен, но през месец март бяха направени нови изменения в ЗУТ, което наложи удължаване на срока за работа на работната група, като срокът е 5 юни 2019 г.
Към момента междуведомствената работна група е подготвила проекта за изменение на Наредба 4. По него са предоставени писмени коментари от ВиК операторите и от Българската асоциация по водите. На 23 април е проведена среща на междуведомствената работна група за обсъждане на направените предложения. Приетите предложения ще бъдат отразени в проекта и около 10 май предвиждаме проектът за наредба да бъде качен на интернет страницата на Министерството и на портала за общесвени консултации за предложения и становища.
В съответствие с определения в Закона за нормативните актове ред предложенията ще бъдат разгледани в процеса на подготовка на промените.
Другата наредба, по която имаме ангажимент, съгласно измененията в ЗУТ, това е Наредбата за условията и реда за определяне на размерите и разположението на сервитутните ивици и на специалния режим за упражняване на сервитутите на ВиК проводи и съоръжения. Със заповед от 29 януари 2019 г. е сформирана работна група за разработване на проект на наредба за сервитутите. Участници в групата са представители на МРРБ, Съюза на ВиК операторите, Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране, Камарата на архитектите, Камарата на строителите. Срокът за работата на междуведомствената група е 4 месеца. Проектът за наредба е готов. По него са предоставени писмени коментари от ВиК операторите и от Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране. На 23 април е проведена среща на междуведомствената група и са обсъдени направените предложения. Предвиждаме в средата на месец май проектът да бъде качен на интернет страницата на МРРБ и на портала за обществени консултации.
Относно подготвянето на вариант на образец на заявление, имаме малко по-различно становище от господин Иванов. Смятаме, че първо трябва да бъдат изготвени наредбите, в които да се определят документите, които възложителите трябва да приложат към заявлението, за да бъде готов окончателният вариант на заявлението. Имаме такъв изготвен работен вариант. Смятаме, че в самите проекти за изменения в наредбите трябва да залегнат всички необходими документи, така че да бъдат отразени в окончателния вариант на заявлението.
След това заявлението ще бъде изпратено за съгласуване на председателя на КЕВР. След това ще бъде одобрено и от министъра на регионалното развитие и благоустройството. Това към момента е текущата информация.
ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Благодаря Ви, госпожо Министър.
Уважаеми колеги, имате думата за въпроси.
Първо от Политическа партия ГЕРБ някой желае ли да зададе въпроси?
Господин Колев, Вие желаете ли да зададете въпрос от името на нашата парламентарна група?
Заповядайте.
ГЕОРГИ КОЛЕВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми дами министри, уважаеми колеги! Виждаме, че ще бъдат променени доста наредби. Много е важно да имаме анализ как това ще рефлектира върху крайния потребител. Тук са изброени самите дружества, които са участвали.
Да вземем пътната карта на един потребител за присъединяване към съответно дружество. Тя е мъка, мъка, мъка. Само този, който не го е правил, само той не знае каква мъка е!
Тази мъка я стоварват върху всички нас. Считат, че ние сме тези, които раждаме административните тежести. Да, като погледнеш, така е – в момента ние раждаме административните тежести. Нека сега да покажем, че не е така.
Трябва така да направим тези наредби и такъв отчет да направим към крайния потребител, а не към дружествата, че присъединяването към всяко от дружествата да покаже какво е било досега и какво ще стане след приемането на тези наредби. Да имаме анализ на въздействието на тези наредби върху срока, върху цената, върху качеството на услугата, върху търпението на съответните граждани. Целият анализ да рефлектира по този начин. Ако не го направим, нищо не правим. Това е призив към всички. Благодаря.
ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Благодаря.
Нямаше конкретен въпрос, това всъщност беше изказване.
Отново е ред на ГЕРБ.
Имат ли желание някои от колегите да вземат думата? Не.
Второто изказване от името на нашата парламентарна група ще направя аз.
Уважаеми госпожи министри, уважаеми господин Иванов, уважаеми колеги! Днес и двата въпроса, по които имаме изслушване, са изключително важни за всички, особено за потребителите. Смятам, че всички трябва да положим максимални усилия, за да съкратим тази агония, за която господин Колев говореше. Всъщност и двете партии от управлението категорично сме заявили, че стоим зад този тип реформи, за да разрешим тази проблематика, да разкъсаме този обръч. Господин Иванов помни, че в предишния мандат имахме специално заседание на тема присъединяването към енергодружествата, тъй като се оказа, че средното чакане за присъединяване беше към 240 дни, ако не ме лъже паметта.
Моят апел към различните ведомства е за по-активна комуникация и за по-особено внимание към този проблем. На практика минаха повече от 3 месеца от момента, когато приехме ЗИД-а. Виждам, че във ведомствата се работи, но чакането изнервя всички, които знаят, че всеки момент трябва да започне опростената процедура за присъединяване, съответно за даване на входни данни, заверяване на проекти. Особено потърпевши в това отношение са общините, при които всеки ден идват граждани, които казват: „Дайте новия образец, нека да тръгнем по-късата процедура“. Разбирайки сроковете в Закона за административните актове, те не могат да бъдат преодолени. По отношение на сроковете в самите администрации, моят апел е за максималното им съкращаване, защото и трите ведомства са обвързани и нито едно от тях не може само да извърши задълженията си. Това исках да кажа: апелирам за деловитост и комуникация.
Ако е необходимо, изразявам готовност да направим работна среща на по-ниско ниво тук, в Комисията, с отговорните фактори в администрацията.
Желаете ли допълнително думата, госпожо Аврамова, госпожо Петкова или господин Иванов.
Госпожа Аврамова има думата.
МИНИСТЪР ПЕТЯ АВРАМОВА: Ясна е волята на законодателя, изразена в това изменение на ЗУТ, за намаляване на административната тежест. Нашите усилия – и на колегите, и на всички в работната група, са в тази посока. Ще се опитаме чисто административно да съкратим максимално сроковете. Нашето желание е преди ваканцията на парламента да успеем да станем готови, да внесем и да публикуваме наредбите като такива.
ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Заповядайте, госпожо Петкова.
МИНИСТЪР ТЕМЕНУЖКА ПЕТКОВА: Благодаря, господин Председател.
Бих искала да взема повод от думите на господин Колев, че когато се приемат такъв тип подзаконови нормативни актове, те трябва да бъдат много добре прецизирани. Ако не бъдат добре прецизирани и бъде дадена възможност за допускане на определени пропуски, всичко това рефлектира върху крайния потребител – нещо, което нашето управление, нашето правителство категорична не иска и не желае да се случи. Ние работим именно в тази посока – да улесним всички потребители и бизнеса в неговата работа и ежедневие.
По отношение на наредбата, по която ние в Министерството на енергетиката работим, свързана с топлоснабдяването, искаме прецизно да видим как стои въпросът с типа сгради етажна собственост, защото този въпрос ще касае много хора. От това как ще бъдат уредени тези условия и ред, зависи до каква степен ще бъдат удовлетворени съответно потребителите.
Затова още веднъж използвам случая да Ви уверя, че от страна на Министерството на енергетиката ще бъдат положени всички усилия. Ще докладваме периодично и пред Комисията за това, което сме предприели. Нашата цел е да направим наредба, която да бъде в услуга на хората. Благодаря Ви.
ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: И аз благодаря.
Понеже другите ведомства казаха за срок в края на май проектът да бъде сложен на портала им, това би ли могло да бъде срок, с който да се ангажира и Вашето министерство?
МИНИСТЪР ТЕМЕНУЖКА ПЕТКОВА: Мисля, че ние можем да се ангажираме с подобен срок. Колегата Маринов спомена, че нямаме големи дилеми с колегиите от топлофикационните дружества. Тук е въпрос на прецизиране на текстовете, на реда и на условията, така че да не засегнем по някакъв начин потребителите.
Ще направим всичко възможно до края на месец май заедно с колегите от регионалното развитие и благоустройството, от регулатора, и ние да представим нашия проект за наредба. Благодаря Ви.
ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Благодаря Ви.
Господин Иванов, заповядайте.
ИВАН ИВАНОВ: Благодаря Ви, господин Председател. Наредба 4 не е към Министерството на регионалното развитие и благоустройството, а е Наредба 4 на КЕВР за присъединяване към газопреносните и газоразпределителните мрежи. Както вече казах, тя е в почти крайна готовност. Считаме, че в края на май също можем да я качим на портала за обществени консултации, за да може целият процес да завърши преди лятната ваканция.
Ще се постараем същото да направим и с Наредба 6, свързана с присъединяването към електропреносната и електроразпределителните мрежи.
Всичко необходимо ще се направи от регулатора, защото действително една от големите язви е изключително големият срок за извършване на целия процес по проектиране и присъединяване, който до голяма степен е свързан с инвестиционната политика в страната. Ако искаме да имаме сериозен инвестиционен интерес, тези срокове трябва да бъдат намалени. Дори последното международно изследване ни посочва като страна, в която много бавно и за най-дълъг период се осъществява присъединяването. Така и от мен имате този ангажимент. Благодаря Ви.
ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Благодаря и на трите ведомства, на представляващите трите ведомства.
Ако към края на месец май има публикувани трите проекта за нормативни актове, вероятно до лятото бихме могли да имаме финализирането на целия процес, така че присъединяването да става в пъти по-бързо от досега.
Благодаря още веднъж на уважаемите госпожи министри, на господин Иванов.
Благодаря и на колегите за участието в заседанието.

(Закрито в 17,15 ч.)


ПРЕДСЕДАТЕЛ:

Искрен Веселинов

Стенограф:
Виржиния Петрова
Форма за търсене
Ключова дума