Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление
Комисия по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление
04/03/2021
    1. Обсъждане на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за пътищата, № 102-01-10, внесен от Министерския съвет, приет на първо гласуване на 19 февруари 2021 г. – второ гласуване.
    П Р О Т О К О Л
    № 5



    Списъкът на присъствалите народни представители и списъкът на гостите се прилагат към протокола.
    Заседанието беше открито в 12,00 ч. и ръководено от заместник-председателя на Комисията господин Александър Ненков.

    * * *

    ПРЕДС. АЛЕКСАНДЪР НЕНКОВ: Здравейте, колеги! Имаме кворум. Добре дошли на всички гости!
    Гости на днешното заседание са: Росица Великова – заместник-министър на Министерство на финансите; Ирена Георгиева – заместник-министър на Министерството на туризма; Весела Начева – началник на политическия кабинет в Министерството на регионалното развитие и благоустройството; Вяра Василева, Десислава Паунова, и Диана Манева от Агенция „Пътна инфраструктура“; Александър Попов и Антоанета Пенева от Национално Тол управление, Малина Крумова – председател на Държавната агенция по безопасност на движението.
    Дневният ред, предоставен на Вашето внимание, е от една единствена точка:
    Обсъждане на законопроект за изменение и допълнение на закона за пътищата, № 102-01-10, внесен от Министерския съвет, приет на първо гласуване на 19 февруари 2021 г. – второ гласуване.
    Има ли други предложения по дневния ред?
    Ако няма, подлагам на гласуване така предложения дневен ред:
    За – 13, против и въздържали се – няма.
    Дневният ред е приет единодушно.

    Преминаваме към първа точка от дневния ред:
    ОБСЪЖДАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ПЪТИЩАТА, № 102-01-10, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИ СЪВЕТ, ПРИЕТ НА ПЪРВО ГЛАСУВАНЕ НА 19 ФЕВРУАРИ 2021 Г. – ВТОРО ГЛАСУВАНЕ.
    По наименованието на закона „Закон за изменение и допълнение на Закона за пътищата“.
    Колеги, който е „за“, моля да гласува.
    За – 13, против и въздържали се няма.
    Предложение от народния представител Александър Ненков и група народни представители. Става въпрос, разбира се, и Агенцията може да вземе отношение, че в сегашния Закон за пътищата не е предвидена възможността да се изграждат пунктове за продажба на винетни стикери на територията на гранично-пропускателните пунктове, а е написано, че трябва да бъде в близост. Всъщност корекцията тук е в правилната посока, така че да има и такива и да се използва инфраструктурата на самите контролно-пропускателни пунктове, за да може да се продават и да бъде по-лесно за потребителите.
    Ако някой желае да се изкаже по темата? Ако няма, да преминем към гласуване.
    Колеги, който е „за“ направеното предложение от народния представител Александър Ненков и група народни представители, моля да гласува.
    За – 13, против и въздържали се няма.
    Предложение от народния представител Александър Ненков и група народни представители за създаването на нов § 2.
    Колеги, най-общо казано това е механизъм, който липсваше до този момент, а именно, когато потребителите попълват своите данни, за да използват пътната мрежа и са допуснали техническа грешка – подчертавам техническа грешка, а не едва ли не по някакъв начин да заобиколят правилата, да може да се поправи тази техническа грешка от служителите на Агенцията, така че все пак хората да не бъдат глобявани. Често се случва на практика, разбира се, дори без да иска служител на някоя бензиностанция, на някой пункт за продаване на маршрутни карти или на винетни стикери по невнимание да допусне такава грешка. Считам, че да има такъв механизъм ще е изключително в полза на гражданите, за да могат да се коригират неверните данни и да не бъдат глобявани.
    Ако от Агенцията иска някой нещо да каже? Няма. Продължаваме.
    Подлагам на гласуване така направеното предложение.
    Колеги, който е „за“, моля да гласува.
    За – 13, против и въздържали се няма.
    Предложение от народния представител Александър Ненков и група народни представители за нов § 3, който е в продължение на това, което преди малко направих като изложение, само че за маршрутните карти.
    Колеги, който е „за“, моля да гласува.
    За – 13, против и въздържали се няма.
    Гласуваме §1 по вносител.
    Колеги, който е „за“, моля да гласува.
    За – 13, против и въздържали се няма.
    По § 2 има предложение от народния представител Халил Летофов и група народни представители.
    Има ли някой, който да защити това предложение? Няма.
    Ще дам думата на Агенцията, за да ни кажат какво е тяхното становище.
    МАЛИНА ВЕЛКОВА: Благодаря Ви, господин Ненков.
    Не подкрепяме предложението, тъй като основна функция на Държавната агенция е да участва в разработването и изпълнението на политиката за безопасност на движението по пътищата, част от което е пътната безопасност. Поради тази причина е и предложеното от вносителя допълнение към чл. 20, ал. 1, т. 1.
    ПРЕДС. АЛЕКСАНДЪР НЕНКОВ: Благодаря.
    Други изказвания? Няма.
    Подлагам на гласуване предложението на народния представител Халил Летифов и група народни представители.
    Колеги, който е „за“, моля да гласува.
    За – 4, против няма, въздържали се 10.
    Предложението не се приема.
    Гласуваме § 2 по вносител.
    Колеги, който е „за“, моля да гласува.
    За – 10, против – няма, въздържали се – 4.
    Има предложение на народния представител Халил Летифов и група народни представители § 3 да отпадне.
    Моля, който е „за“ предложението на народния представител Халил Летифов и група народни представители, да гласува.
    За – няма, против – няма, въздържали се – 15.
    Подлагам на гласуване § 3 по вносител.
    Колеги, който е „за“, моля да гласува.
    За – 15, против и въздържали се няма.
    Гласуваме § 4.
    Колеги, който е „за“, моля да гласува.
    За – 15, против и въздържали се няма.
    Предложение от народния представител Александър Ненков и група народни представители за създаване на § 4а.
    Колеги това е нещо, което е от изключително голямо значение – създаването на механизъм, който до този момент липсваше, когато общините искат да поддържат част от пътната мрежа и тя да не бъде в обхвата на толуването. С този параграф всъщност даваме възможност при определени договорености, при изрична договореност между общината и Агенция „Пътна инфраструктура“ за разпределяне на разходите да въведем този механизъм. Мисля, че ще бъде от полза за всяка община. Аз като представител на град София, считам, че с този текст ще бъдат изчистени много казуси.
    Изказвания?
    Заповядайте, госпожо Янкова.
    ДОРА ЯНКОВА: Разбирам, че на общините се слагат допълнителни ангажименти. Обикновено това е в големите градове, където минава държавна пътна инфраструктура. Помня в София какъв беше дебатът, но по-добре дайте със закона да дадем такава регулация, че общината на територията на регулацията на града да си е стопанин без да плаща. Тя и без това си е стопанин, и без това с малкото пари на общините ние им вменяваме повече и повече. Още повече, че има споразумение между председателя на парламента и Сдружението на общините в България, да не пускаме закони, които допълнително утежняват. Тук казваме: може да, но това са си допълнителни тежести. Като вносител не сте го измислили както трябва, колега Ненков, макар че сте добронамерен.
    ПРЕДС. АЛЕКСАНДЪР НЕНКОВ: Радвам се, че отбелязахте, че съм добронамерен.
    Вижте, тук все пак става въпрос за механизъм, за една възможност. Алинея 7 казва много ясно, че това може да се случи на практика само при постигната взаимна договореност между двете страни. Така че, разбира се, всяка община, предвид собствените си възможности и ресурс, ще прецени дали би си позволила. (Реплики.)
    В крайна сметка тук трябва да има договореност, госпожо Янкова, и ако една община не иска или няма възможност да го прави, според мен няма сила, която да я накара да го направи.
    Други изказвания?
    Ако няма, подлагам на гласуване предложението на народния представител Александър Ненков и група народни представители за нов § 4а.
    Моля, който е „за“, да гласува.
    За – 10, против няма, въздържали се – 5.
    По § 5 по вносител няма предложения.
    По § 6 по вносител няма предложения.
    По § 7 по вносител няма предложения.
    По § 8 по вносител няма предложения.
    По § 9 по вносител няма предложения.
    По § 10 по вносител няма предложения.
    По § 11 по вносител няма предложения.
    По § 12 по вносител няма предложения.
    По § 13 по вносител няма предложения.
    Изказвания? Няма.
    Подлагам на гласуване параграфи от 5 до 13 включително.
    Моля, който е „за“, да гласува.
    За – 15, против и въздържали се няма.
    По § 14 има предложение на народния представител Александър Ненков и група народни представители.
    Тук има корекции по съществуващия текст по вносител.
    Изказвания?
    Заповядайте, госпожо Крумова.
    МАЛИНА КРУМОВА: Ако ми позволите, приемаме предложението на народните представители с едно уточнение – по ал. 2 достъпът да е само свободен, тъй като включването на неограничен, може да доведе до превратно тълкуване, че разпоредбата се отнася и до възможността подателят да има администраторски права. Това само е нашата корекция по темата.
    ПРЕДС. АЛЕКСАНДЪР НЕНКОВ: Благодаря, госпожо Крумова.
    Възприемам Вашата корекция и правя предложение в ал. 2 да отпаднат думите „и неограничен“.
    Моля, който е съгласен с направеното предложение, моля да гласува.
    За – 10, против – няма, въздържали се – 5.
    Подлагам на гласуване текста на § 14, с направената корекция.
    Колеги, който е „за“, моля да гласува.
    За – 10, против – няма, въздържали се – 5.
    Предложение от народния представител Александър Ненков и група народни представители за нов § 14а, като тук мога да отбележа, че в ал. 3 оттеглям своето предложение.
    Става въпрос за изглаждане на отношението, когато публична държавна собственост трябва да отдаде за използване от друга държавна агенция, когато изпълняват линейни обекти, било то инфраструктурни и от всякакво естество, когато в Подробния устройствен план е предвидено тази територията да бъде използвана за изграждането на тези обекти, да стане по един по-улеснен вариант, тъй като в момента трябва да има конкретно решение на Министерския съвет, за да се предостави тази публична държавна собственост на друго публично юридическо лице, което да изгради инфраструктура.
    ДОРА ЯНКОВА: Един въпрос: защо сте записали Изпълнителна агенция по горите? Това са дружествата на териториите и те реално се ръководят от министъра, а Агенцията не се занимава с тях. Тук трябва да… (Реплики.) Ако познавате структурата на Министерството на земеделието и горите, министърът ръководи лично дружествата, които са Южно, Централно, Югозападно, Югоизточно – тези големите шест дружества, а Агенцията си е отделно и тя не се занимава с добив.
    ПРЕДС. АЛЕКСАНДЪР НЕНКОВ: Благодаря, госпожо Янкова.
    Ще дам думата на госпожа Начева, защото това са предложения, които аз съм възприел. Тя ще обясни.
    ВЕСЕЛА НАЧЕВА: Така е. Съгласни сме, че трябва да се прецизира текста – не Изпълнителна агенция по горите, а са държавните предприятия към министъра на земеделието.
    ДОРА ЯНКОВА: Точно така.
    ПРЕДС. АЛЕКСАНДЪР НЕНКОВ: Възприемам корекцията, която Вие…(Реплика.)
    Заповядайте, госпожо Начева.
    ВЕСЕЛА НАЧЕВА: Може ли да предложим редакция: да отпадне Изпълнителна агенция по горите, а да остане: „… на тези територии се осъществява по реда на Закона за горите“. Препратката ще бъде коректна и ще стане по реда, както е по Закона за горите, а именно от предприятията, които са към министъра.
    ПРЕДС. АЛЕКСАНДЪР НЕНКОВ: Доколкото разбирам, възприемаме такава корекция на предложения от мен и колегите текст: в ал. 4 думите „от Изпълнителната агенция по горите“ да се заменят с думите „се осъществява по реда на Закона за горите“. Нали така?
    Моля, който е съгласен с така направената корекция, да гласува.
    За – 15, против и въздържали се няма.
    Предложение от народния представител Александър Ненков и група народни представители за нов § 14б. Тук по същия начин той допълва предишния параграф.
    Изказвания?
    Ако Министерството иска да вземе отношение по този параграф?
    ВЕСЕЛА НАЧЕВА: Текстът касае възможността на общините да предоставят на държавата имоти публична общинска собственост. Такава регламентация има в Закона за общинската собственост в чл. 7, ал. 2, който казва, че общините могат да предоставят имоти публична общинска собственост на държавата по ред определен в специален закон. Това е специалният закон, който ще даде тази възможност. Благодаря.
    ПРЕДС. АЛЕКСАНДЪР НЕНКОВ: Благодаря.
    Други изказвания? Не виждам.
    Моля, който е за създаването на нов § 14б, да гласува.
    За – 15, против и въздържали се няма.
    По § 15 има направено предложение от народния представител Александър Ненков и група народни представители. То е във връзка с глобите и прецизиране на текста по вносител.
    Заповядайте, госпожо Крумова.
    МАЛИНА КРУМОВА: Само искам да обърна внимание, че в Закона се създава регистър. Регистърът е публичен и свободен и всеки, който има желание, може да повери в него, включително има такива текстове и в самия Закон. Казвам това в смисъл, че основанието, посочено за изменението, не е съвсем коректно. Ако, разбира се, депутатите преценят може да остане само наказване на лицата, които извършват одита, но не е луд този, който яде баницата, а този който му я дава. Все пак искаме да си кажем мнението. Благодаря.
    ПРЕДС. АЛЕКСАНДЪР НЕНКОВ: Да разбирам ли, че Вие сте против направената корекция на съществуващия текст.
    МАЛИНА КРУМОВА: Разбирайте, че ние поддържаме първоначалния си текст, но няма да се възпротивим, ако приемете и този.
    ПРЕДС. АЛЕКСАНДЪР НЕНКОВ: От Министерството искате ли да вземете отношение по текста?
    ВЕСЕЛА НАЧЕВА: Ние сме коментирали този текст. По принцип промяната в текста касае наказване на длъжностни лица, които допуснат да бъде извършен одит от лице, което не е вписано в регистъра, което на практика е почти невъзможност, тъй като знаете, че това се прави чрез избор, чрез обществена поръчка или по някакъв по-облекчен начин, ако прагът е по-нисък, и е почти невъзможно да се случи. От тази гледна точка беше и редакцията. По принцип подкрепяме редакцията.
    ПРЕДС. АЛЕКСАНДЪР НЕНКОВ: Добре.
    Заповядайте, госпожо Янкова.
    ДОРА ЯНКОВА: Много често тук си казваме какви големи глоби слагаме, но това не е работещо в правния мир. Сложим глобата, администрацията не я напише грамотно, отива в съда и пада. И това е като за плашило. Реално, според Вас, смятате ли, че това е работещо?
    Въпросът ми е по-скоро към госпожа Крумова.
    ПРЕДС. АЛЕКСАНДЪР НЕНКОВ: Заповядайте, госпожо Крумова.
    МАЛИНА КРУМОВА: На първо място, не смятам, че глобите са особено големи, но трябва да се осъществява контрол относно качеството на извършваните одити и правоспособността за извършването на тези одити. Поради тази причина са предложени и тези глоби, а оттам нататък, разбира се, администрацията трябва да си свърши работата обосновавайки ги и изграждайки актовете.
    Така или иначе, що се отнася до длъжностните лица, следващият текст на чл. 55в, ако не се лъжа, беше в оригиналния текст по вносител, всъщност реферира към извършване на тази глоби и наказване по реда на дисциплинарно производство, а не чрез административни актове. Административните актове са само по отношение на одиторите.
    ПРЕДС. АЛЕКСАНДЪР НЕНКОВ: Други изказвания? Не виждам.
    Подлагам на гласуване предложението на народния представител Александър Ненков и група народни представители за редакция в § 15.
    Колеги, който е „за“, моля да гласува.
    За – 10, против – няма, въздържали се – 5.
    Подлагам на гласуване § 15 с направените редакции.
    Колеги, който е „за“, моля да гласува.
    За – 15, против и въздържали се – няма.
    По 16 и § 17 няма предложения
    Колеги, който е „за“, моля да гласува.
    За – 15, против и въздържали се – няма.
    „Преходни и заключителни разпоредби“.
    Подлагам на гласуване наименованието.
    Колеги, който е „за“, моля да гласува.
    За – 15, против и въздържали се – няма.
    По параграфи 18, 19, 20, 21 ,22 и 23 няма предложения.
    Подлагам ги на гласуване анблок.
    Колеги, който е „за“, моля да гласува.
    За – 15, против и въздържали се – няма.
    По § 24 има предложение от народния представител Александър Ненков и група народни представители. Тук се дава възможност на длъжностни лица от Агенция „Пътна инфраструктура“ да имат право на безвъзмезден достъп до Регистъра на населението – Национална база данни „Население“, поддържана от Министерството на регионалното развитие и благоустройството, за изпълнение на възложените им правомощия. Това е тол полицията. Разбира се, това е за улеснение на служителите, защото всъщност тези проверки се правят впоследствие и по много по-трудоемък начин, а сега ще имат възможност онлайн.
    Подлагам на гласуване предложението на народния представител Александър Ненков и група народни представители за измененията в § 24.
    Моля, който е „за“, да гласува.
    За – 15, против и въздържали се няма.
    Предложение на народния представител Халил Летифов и група народни представители.
    Отношение по направеното предложение?
    Заповядайте, госпожо Крумова.
    МАЛИНА КРУМОВА: Благодаря, господин Ненков.
    Не подкрепяме направените предложения по отношение на чл.164а с мотива, че Държавната агенция няма как да прави секторна политика по безопасност на движение по пътищата, предвид че отговаря за общата политика по безопасност на движение по пътищата.
    Също така по отношение на чл. 164в, ал. 2, 3 и 4 не подкрепяме направеното предложение.
    По отношение на чл. 167в, които също са част от съответния § 24, така направените предложения от депутатите подлагат на съмнение философията на управлението на пътната инфраструктура и ние не ги подкрепяме.
    ПРЕДС. АЛЕКСАНДЪР НЕНКОВ: Благодаря.
    Други изказвания? Не виждам.
    Подлагам на гласуване предложението на народния представител Халил Летифов и група народни представители.
    Колеги, който е „за“, моля да гласува.
    За – няма, против – няма, въздържали се – 15.
    Подлагам на гласуване целия § 24 с поправките, които бяха направени и възприети от Комисията.
    Колеги, който е „за“, моля да гласува.
    За – 15, против и въздържали се няма.
    Има предложение от народния представител Халил Летифов и група народни представители § 25 да отпадне.
    Госпожо Крумова, заповядайте.
    МАЛИНА КРУМОВА: Това предложение го подкрепяме, тъй като този Съвет се занимава с интелигентни транспортни системи и те са от изключителна важност за безопасността на движението и участието на Държавна агенция „Безопасност на движението“ е само с оглед координация на политиките. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. АЛЕКСАНДЪР НЕНКОВ: Добре.
    Подлагам на гласуване предложението на народния представител Халил Летифов.
    Колеги, който е „за“, моля да гласува.
    За – няма, против – няма, въздържали се – 15.
    Подлагам на гласуване § 25 с направените корекции.
    Колеги, който е „за“, моля да гласува.
    За – 15, против и въздържали се няма.
    По чл. 83, ал. 5 искам да направя предложение за създаването на § 25а.
    „§ 25а. В Закона за изменение и допълнение на данъчно-осигурителния процесуален кодекс (обн. ДВ. 105 от 2020 г.) § 70 се изменя така:
    „§ 70. Разпоредбата на чл. 26, ал. 1 от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с Решение на Народното събрание от 13 март 2020 г. и за преодоляване на последствията, се прилага до 5 април 2021 г. включително.“
    И двете предложения са в една и съща насока и ще го прочета: създава се и § 25б, който гласи, че в Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с Решение на Народното събрание от 13 март 2020 г. и за преодоляване на последиците, следва абривиатура, в чл. 26а се създават алинеи 3,4 и 5.
    „(3) Държавата предоставя на лица, извършващи туроператорска дейност безвъзмездни средства в размер до 15 на сто от оборота им и без ДДС през 2019 г., но не повече от дължимата сума от туристическите пакети за неосъществени пътувания, които се използват единствено за възстановяване на дължимите суми на клиенти за неосъществени пътувания в периода от 1 март 2020 г. до 31 декември 2020 г., поради възникналата епидемия от COVID – 19.
    (4) Средствата по ал. 3 се предоставят при условия, критерии и ред в размер на проценти от оборота, определени от Министерски съвет по предложение на министъра на туризма, в рамките на неусвоените средства по схемата за държавната помощ по ал. 1.
    Средствата по ал. 3 се получават независимо от получаването на средства по ал. 1 и при спазване на правилата за държавни помощи.
    (5) Средствата по чл. 26, ал. 3 се изплащат след получаването на положителното решение на Европейската комисия за съвместимостта на помощта с вътрешния пазар въз основа на чл. 107, § 3, б. „б“ от Договора за функционирането на Европейския съюз.“
    Ще дам думата на колегите от Министерството на финансите и Министерството на туризма, защото всъщност те са подготвили това предложение и аз съм го възприел. Тук става въпрос за сумата, която държавата беше определила да подпомага туроператорите, когато трябва да изплащат обезщетения на хората, които не са се възползвали от туристическата си услуга и механизмът, по който това трябва да стане.
    Давам им думата първо на тях, а след това ще има възможност за дискусия.
    Заповядайте, госпожо Никова.
    РОСИЦА ВЕЛКОВА: Благодаря.
    В края на 2020 г. Народното събрание прие законодателна разпоредба, в която се регламентира сума за държавна помощ на туроператорите и на турагентите, в размер на 4 на сто от оборота. Бяха осигурени 51 млн. лв. за тази мярка. Срокът за кандидатстване приключи индикативно в края на месец февруари, въпреки че те по действащото законодателство биха могли да кандидатстват до края на 2021 г. Основно кандидатстваха туроператорите, които имаха интерес към тази мярка, със значителен размер на оборота. Вследствие на това 582 броя туроператори са кандидатствали и общата стойност на помощта, която ще бъде отпусната за допустимите кандидати е в размер на 31,6 млн. лв. С тези средства, които те вече започнаха да получават, 250 броя от туроператорите и турагентите ще разплатят всичките си задължения към клиентите, но остават около 301 броя туропратори, които ще продължат да имат задължения към клиентите.
    В същото време и в самата схема, нотифицирана от Европейската комисия, остава неусвоен ресурс от 19 млн. лв., за който предлагаме да се създаде нова схема за държавна помощ, която ще подлежи отново на нотификация, с която до 15 на сто от оборота да бъде предоставен само на туроператори без турагенти. Целта и предназначението на тези средства да бъде само за разплащане на неосъществени пътувания към клиенти. Тъй като в първата схема, която беше в размер на 4 на сто, който си разплати приоритетно, се разплащаха задълженията към клиенти, но половината от тези 31 млн. лв. отидоха и за оборот на средства. Там се постигна подпомагане на туроператорите, които все пак са изчистили задълженията си към клиентите.
    От събраните заявления се вижда, след усвояване на средствата в размер на 4 на сто от оборота, остават задължения към клиенти към 21,5 млн. лв. Наличната икономия е 19 млн. лв. Считаме, че те ще бъдат достатъчни, независимо че има разлика от 2 млн. лв. между средствата, по простата причина, че ще има туроператори, които ще достигнат тавана на допустимата държавна помощ и по-голям размер на средствата би могъл да им бъде отпуснат по европейските критерии и те вече ще следва да се справят с банкови заеми и по друг начин с остатъка, който им остава към клиентите.
    За Ваша информация е говорено с Българската банка за развитие, с търговските банки партньори да се създадат условия и процедура, по която да могат тези туроператори, които достигнат тавана на държавната помощ и не могат да получат допълнителни средства за тази цел, при определени условия да ползват банкови кредити под формата на овърдрафти. Благодаря.
    ПРЕДС. АЛЕКСАНДЪР НЕНКОВ: Благодаря.
    Госпожо Георгиева, заповядайте.
    ИРЕНА ГЕОРГИЕВА: Благодаря, господин Ненков.
    Няма какво да добавя по същество. Всички основания за предложената законова промяна госпожа Велкова, като представител на министерството на финансите, изрази.
    Готова съм да отговарям на конкретни въпроси, респективно становища, които народните представители биха изказали. Благодаря.
    ПРЕДС. АЛЕКСАНДЪР НЕНКОВ: Госпожо Янкова, заповядайте.
    ДОРА ЯНКОВА: Два въпроса: защо не към 1 април 2021 г. като средства? И в момента при мен в приемната преди две седмици имаше провалено пътуване през Истанбул за Кения от туроператорска фирма. Съмнението беше – кой ще плати, или няма да плати, при направена заявка и всичко? Това ще го оставим догодина ли да се реши? Това е единия въпрос.
    Вторият въпрос: имате ли някакви наблюдения – от взаимоотношенията с бранша, някакъв поглед колко пари в този период от 13 март до месец декември миналата година туроператорите са върнали като коректни платци, ако изобщо са върнали, или не са връщали и хората стоят и си казват: чакайте, те в парламента нещо ще решат? Какъв ще бъде механизмът, че те ще бъдат коректни да върнат тези пари на хората, които са клиенти на туроператорските офиси, или ще ги приберат за себе си, а ние ще налеем там пари?
    ПРЕДС. АЛЕКСАНДЪР НЕНКОВ: Кой иска да отговори на двата въпроса, които бяха много съществени?
    Заповядайте, госпожо Георгиева.
    ИРЕНА ГЕОРГИЕВА: Само искам да попитам Вие казахте: защо не към 1 април 2021 г.? Какво имате предвид с този срок? (Реплики.)
    Тоест това, което ние променяме като дата за 5 април, този ли срок да бъде? (Реплики.)
    Разбрах какво имате предвид, госпожо Янкова. (Реплики.)
    ИРЕНА ГЕОРГИЕВА: Какво имаме предвид със сроковете? Всъщност първият срок, провалените и неосъществените поради пандемията пътувания в периода от 13 март до 31 декември 2020 г., това всъщност е Закона по схемата така, както действа в момента –досегашният текст на чл. 26а.
    Защо този период? Защото именно в този период са концентрирани огромен брой пътувания, които не са осъществени поради извънредното положение, поради продължаващата извънредна епидемична обстановка и сумите, които са приети от туроператорите, са основно от клиенти, записали се за тези пътувания.
    Що се отнася до периода, ако, пак казвам, съм разбрала правилно въпроса Ви, който продължава от 1 януари тази година, до да речем 1 април тази година, много по-малко са тези пътувания и много по-малко са събраните средства, които следва да бъдат върнати на клиентите. Разговаря ли сме с туроператорския бранш, с туристическия, със сдруженията на туроператорите – общо пет на брой, и по тяхна преценка основната маса невърнати суми е именно за този период 1 март – 31 март 2021 г.
    Що се отнася до това защо сме избрали и защо предлагаме всъщност до 5 април 2021 г., тоест промяната на схемата да действа след 5 април, е просто, за да дадем възможност на тези – предимно туристически агенти и туроператори с по-малки задължения към клиентите, които са знаели, че срокът им за кандидатстване така, както Европейската комисия е нотифицирала мярката е 30 юни, да могат по-бързо да подготвят документите си и да кандидатстват по действащата в момента схема.
    По отношение на сумите, които туроператорите дължат, защото те ще продължават да дължат суми за неосъществени пътувания и след този период – 31 декември 2020 г., госпожа Велкова каза, че сме създали предпоставки, помогнали сме да могат и чрез Българската банка за развитие да ползват облекчени кредити, с които те вече със собствена активност и собствени усилия да поемат ангажименти към клиентите си.
    Това са основанията за сроковете.
    Що се отнася до туроператорите. Туроператорите на различните и многобройни срещи, провеждани с туроператорските организации, казват и това всъщност е информацията, която имаме по втория въпрос, че те са върнали на своите клиенти част от задълженията си към тях. Има няколко десетки на брой туроператори, с много големи задължения към клиентите за неосъществени пътувания. На някой от тези туроператори задълженията им надхвърлят даже с 50% оборота през 2019 г. Те са върнали пари, но съвсем не в толкова голяма част, каквато клиентите им и, разбира се, обществото очакват. Същевременно има туроператори, които са успели да върнат на 100% ангажиментите си към клиентите.
    Така че картината е пъстра, но общо взето с цифрите, които предлагаме и с предварителните разчети, които сме направили, считаме, че с една промяна в Закона – тази, която днес предлагаме да бъде гласувана, до много голяма степен ще бъдат възстановени средствата към клиентите именно за този много интензивен период на неосъществени пътувания.
    Точна сметка няма как да Ви предоставя. Точните сметки и точните цифри излизат от заявленията на кандидатите, които те са подали за кандидатстване за държавната помощ от 51 млн. лв. Тази цифра цитира заместник-министър Велкова. Към 2 март, общата стойност на заявената помощ от кандидатите е 31 611 233,34 лв. която всъщност е под определената с постановлението на Министерския съвет държавна помощ от 51 млн. лв., поради което очакваме помощта, в зависимост от това как и в каква степен кандидатите отговарят на условията, икономията, ако така може да се каже, или тази неусвоената част от сумата, да остане в размерите, които докладвахме.
    Считаме, че би било и облекчение за туроператорите и най вече облекчение за клиентите, които очакват да бъдат възстановени сумите за неосъществените пътувания поради форсмажорни обстоятелства и причини, да бъдат удовлетворени в максимална степен.
    ПРЕДС. АЛЕКСАНДЪР НЕНКОВ: Благодаря.
    ДОРА ЯНКОВА: Кандидатствате ли за член на парламента? Много станахте. Защото, ще ме извините, но много е обтекаемо. Реално е брашна да го контролирате и да знаете движението на потоците.
    ИРЕНА ГЕОРГИЕВА: Нямаме такова законово задължение.
    ДОРА ЯНКОВА: Едни на 100%, други на 50%, частично… Разбира те ли, нищо не ни казахте?! Казахте: нещо се прави в бранша, нещо са правили… Едните половинчато, другите… Едните фирми са били коректни – върнали са си парите. На тях да им дадем – супер. Другите са дали частично, ама не са дали. И нищо не ни стана ясно. Стана ясно, че има някакви пари, които им даваме възможност нещо да ги правят.
    ИРЕНА ГЕОРГИЕВА: Госпожо Янкова, не кандидатствам за член на парламента.
    ДОРА ЯНКОВА: Закачам се просто. Имам настроение. Извинявайте.
    ИРЕНА ГЕОРГИЕВА: Но аз не на шега отговарям.
    Знаете ли нямаме законово задължение да наблюдаваме икономическите параметри и качеството на икономическата дейност на туроператорите и въобще на икономическите оператори. Наблюдаваме дали спазват условията и изискванията на Закона за туризма. Тоест дали са регистрирани, отговарят ли на изискванията за регистрация, вписани ли са в Националния туристически регистър. Това, което се опитахме да направим, когато ни връхлетя в буквалния смисъл на думата кризата, с усилията на туроператорските организации е наистина да анализираме задълженията към клиентите, защото очевидно това се яви като основен проблем – обществен проблем. (Реплики.) Обаче различните организации дадоха свои версии на тази цифра. Всъщност онова, на което ние категорично можем да стъпим, са подадените подписани с електронен подпис заявления, с които те кандидатстват за тази помощ и тя възлиза на тези 31,6 млн. лв. Наистина нямаме механизъм, с който да контролираме това. Знаете, че контролният орган по Закона за туризма – Комисията за защита на потребителите, практически контролира техните права, но не и в степента на подобен вид финансова удовлетвореност.
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Благодаря, госпожо Георгиева.
    Други изказвания? Няма.
    ПРЕДС. АЛЕКСАНДЪР НЕНКОВ: Подлагам на гласуване предложеното предложение от Александър Ненков, на основание чл. 83, ал. 5 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, за нови параграфи 25 и 25а и 25б.
    Колеги, който е „за“, моля да гласува.
    За – 16, против и въздържали се няма.
    Подлагам на гласуване § 26, който всъщност променя своята номерация. Предложението за срока: Законът влиза в сила от деня на обнародването му в „Държавен вестник“, с изключение на § 18 относно чл. 36б, ал. 3, който влиза в сила в едногодишен срок след обнародването на Закона в „Държавен вестник“, и на § 33, който влиза в сила от 6 април 2021 г.“
    Колеги, който е „за“, моля да гласува.
    За – 16, против и въздържали се няма.
    С това приключваме днешното заседание.
    Заповядайте, господин Веселинов.
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Уважаеми колеги, през мандата поработихме доста, което е видно от Доклада, който експертите на Комисията подготвиха за дейността ни. Всеки от Вас ще го получи, за да си спомня всички перипетии през които минахме – през ЗУТ и през Закона за местното самоуправление няколко пъти, през Черноморското крайбрежие и прочие.
    Искам да благодаря на всички преди всичко за конструктивната работа, затова че експертизата винаги надделяваше над политическите пристрастия и съответно политическата позиция.
    Като малък подарък в края на мандата Ви поднасям по една химикалка, с която се надявам да положите подписите си под следващия си клетвен лист – било като депутати, било като министри – кой където го влече сърцето, както се казва.
    Пожелавам успех на всички и на добър час! (Ръкопляскания.)
    Благодарим, разбира се, на Министерството на регионалното развитие и благоустройството и на неправителствените организации, с които работим!
    (Закрито в 12,50 ч.)

    ПРЕДСЕДАТЕЛ:

    Александър Ненков
    Стенограф:
    Катя Данчева
    Форма за търсене
    Ключова дума