Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по външна политика
Комисия по външна политика
24/10/2018
    1. Законопроект за ратифициране на Споразумението за стратегическо партньорство между Европейския съюз и неговите държави членки, от една страна, и Канада, от друга страна, № 802-02-25, внесен от Министерския съвет на 15 октомври 2018 г.
    2. Законопроект за изменение и допълнение на Наказателния кодекс, № 802-01-36, внесен от Министерския съвет на 8 октомври 2018 г.
    3. Разни.
    Списъците на присъствалите на заседанието народни представители и на гостите се прилагат към протокола.
    Заседанието беше открито и ръководено от госпожа Джема Грозданова – председател на Комисията.

    * * *

    ПРЕДС. ДЖЕМА ГРОЗДАНОВА: Добър ден, колеги! Време е да започваме – имаме кворум.
    Представям Ви дневния ред:
    1. Законопроект за ратифициране на Споразумението за стратегическо партньорство между Европейския съюз и неговите държави членки, от една страна, и Канада, от друга страна, № 802-02-25, внесен от Министерския съвет на 15 октомври 2018 г.
    2. Законопроект за изменение и допълнение на Наказателния кодекс, № 802-01-36, внесен от Министерския съвет на 8 октомври 2018 г.
    3. Разни.
    Който подкрепя дневния ред, моля да гласува.
    За – 14 гласа, против и въздържали се - няма.

    По първа точка наши гости от Министерство на външните работи са: господин Георг Георгиев – заместник-министър, и госпожа Саша Райчева – старши експерт в отдел „Международно право“, в дирекция „Международно право и право на ЕС“.
    Господин Георгиев, накратко да ни представите Законопроекта.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ГЕОРГ ГЕОРГИЕВ: Благодаря Ви, госпожо Председател.
    Уважаеми народни представители! Първо, трябва да кажа, че тук става въпрос за политическото Споразумение – това за стратегическо партньорство, различно от всеобхватното Споразумение за търговско и икономическо партньорство.
    Както знаете, от 1 април 2017 г. то се прилага частично поне в частта, която касае особените компетенции на Европейския съюз, иначе общата външна политика и политиката за сигурност на Съюза.
    Предвид Споразумението, което цели да обхване и други сфери освен търговско-икономическите, а именно: социални, контакти между народите, политиката за развитие, младежките въпроси и гражданското общество, Споразумението предвижда и съставянето на два комитета. Единият е Съвместният комитет на министрите и Съвместният комитет за сътрудничество. И двата към момента вече са с първи заседания през 2017 г., съответно през юни и през декември.
    Трябва също така да Ви кажа, че макар двете споразумения да са различни по същество едно от друго, те са много тясно свързани. Тъй като в СЕТА има клауза, според която неспазването на човешките права, които са част от стратегическото партньорство, би могло да доведе до отменянето на действието на СЕТА.
    Временното прилагане на Споразумението засяга целия процес на политическия диалог между Европейския съюз и Канада, така че не бихме могли да направим толкова ясно разграничение на конкретни сфери, както при СЕТА, в които можем да кажем, че Споразумението вече частично действа, а иначе формално, това е факт от 1 април 2017 г., но само в цитираните области, които вече Ви казах – специално компетенцията на Европейския съюз по въпросите на общата външна политика и политиката за сигурност на Европейския съюз.
    Държавите, които все още не са ратифицирали Споразумението – това съответно сме ние, което се надяваме да се случи съвсем скоро, още: Белгия, Ирландия, Гърция, Франция, Италия, Люксембург, Холандия, Австрия, Полша, Словакия, Обединеното Кралство и Канада. Канада също все още не го е ратифицирала. Така че очакваме и от тяхна страна интервенция.
    Така или иначе това ще затвори един дълъг процес на преговори, който се отнася към много специфично политическо сътрудничество между Европейския съюз и Канада. Отново пионерско начинание. Така както и СЕТА, за първи път се прави подобно всеобхватно Споразумение. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ДЖЕМА ГРОЗДАНОВА: Благодаря.
    На мен ми се изясни каква е всъщност цялостната визия за стратегическото партньорство. Тъй като споменахте СЕТА, няма как да не Ви попитаме, каква е позицията на Външно министерство за периода, в който ще стигнем до ратификация на СЕТА? Знаем, че зависи основно от Министерството на икономиката и то ще бъде вносител в Министерския съвет, но все пак като период как смятате, кога е добре да тръгнем в този процес на ратификация на СЕТА?
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ГЕОРГ ГЕОРГИЕВ: За съжаление аз няма как да говоря от името на Министерство на икономиката, тъй като това, което трябваше да направим от страна на Външно министерство, сме го направили. Много се надяваме в началото на следващата година вече да пристъпим към ратификация на СЕТА, тъй като въпросът за нас все още стои открит. Както Ви казах, вече има и сфери, в които СЕТА частично се прилага. Така че, ако искаме да минем в следваща категория, особено с оглед на реалностите и на нововъведенията в търговско-икономическите отношения между държавите, знаете, че наскоро Канада, Съединените щати и Мексико сключиха и тяхното търговско-икономическо споразумение, което следва да замени НАФТА, надяваме се и Европейският съюз като страната, която първа сключи такова търговско-икономическо споразумение, да пристъпи вече към цялостното му прилагане и приемане. Така че наистина се надяваме в началото на следващата година да видим резултат от това.
    ПРЕДС. ДЖЕМА ГРОЗДАНОВА: Каквото зависи от Външно министерство, ще подпомогнете Министерството на икономиката.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ГЕОРГ ГЕОРГИЕВ: Разбира се, и сме го заявявали неколкократно.
    ПРЕДС. ДЖЕМА ГРОЗДАНОВА: Благодаря Ви.
    Колеги, заповядайте за изказвания и за мнения.
    Заповядайте, господин Ангелов.
    ЮЛИАН АНГЕЛОВ: Госпожо Председател, господин заместник-министър! Моят въпрос е следният: Вие изброихте държавите, които все още не са ратифицирали това споразумение, има ли причини да не са го направили, включително и Канада? Каква е логиката примерно ние да бързаме да го ратифицираме, при положение че все още доста страни – членки на Европейския съюз включително и Канада, не са го ратифицирали?
    ПРЕДС. ДЖЕМА ГРОЗДАНОВА: Заповядайте.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ГЕОРГ ГЕОРГИЕВ: Така поставен въпросът, мога да Ви кажа, че държавите, които първи са го ратифицирали, като например – виждам пред себе си Дания, тя го е ратифицирала още месец април миналата година – 2017. Във всяка държава, знаете, че има определени национални процедури, които трябва да минат, така че 28 държави членки, докато минат всяка една за себе си по реда, установен от местното законодателство, минава време. Не мога да кажа защо Канада все още не го ратифицира, но обикновено знаете, и практиката го е показвала, когато има Споразумение между Европейския съюз и трета държава, която сама по себе си представлява една единствена, тоест минава се през един единствен парламент, предполагам се прави с цел нещата да стигнат вече до финала си, до пакетната си фаза, тогава, когато повечето от държавите членки са го ратифицирали. Канада не е изразила някакви резерви. Напротив, за тях също е интерес това споразумение да стане факт. С оглед на това, че много от държавите наистина още миналата година са го ратифицирали, не мисля, че ние по някакъв начин избързваме. Просто сме част от процедурите, които се движат на ниво Европейски съюз.
    Но така или иначе, Споразумението наистина касае политически въпроси, които са от интерес и на двете страни – и на Европейския съюз и неговите държави членки, и на Канада. Така че тук няма някакви дори нотки на съмнение, които биха могли да се породят. Например такива, каквито имахме със СЕТА, макар че видяхме, че Европейският съюз в момента е изключително печеливш от всеобхватното търговско-икономическо споразумение. Преди два месеца, ако не се лъжа, имаше статистика, която беше оповестена от комисаря по търговията. Видяхме, че ЕС е в добрата позиция.
    ПРЕДС. ДЖЕМА ГРОЗДАНОВА: Благодаря Ви.
    Други въпроси и изказвания? Няма.
    Преминаваме към гласуване.
    Подлагам на гласуване Законопроект за ратифициране на Споразумението за стратегическо партньорство между Европейския съюз и неговите държави членки, от една страна, и Канада, от друга страна, № 802-02-25.
    Който го подкрепя, моля да гласува.
    За – 13, против – няма, въздържали се – 2.
    Законопроектът е приет.
    Благодаря Ви, господин Заместник-министър.

    По точка втора наш гост от Министерството на правосъдието е господин Евгени Стоянов – заместник-министър.
    Господин Стоянов, добре дошъл в Комисията.
    Заповядайте накратко да ни представите Законопроекта.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЕВГЕНИ СТОЯНОВ: Благодаря, госпожо Председател.
    Уважаеми народни представители! С представения на Вашето внимание Законопроект се цели въвеждането на две директиви в нашето национално законодателство: Директива 2014/42/ЕС на Европейския парламент и на Съвета относно обезпечаването и конфискацията на средства и облаги от престъпна дейност, и Директива 2013/48/ЕС на Европейския парламент и на Съвета относно правото на достъп до адвокат в наказателното производство и в производството по европейска заповед за арест, и относно правото на уведомяване на трето лице при задържане, връзки с трети лица и консулски органи.
    На трето място, със Законопроекта се предлагат текстове в Наказателния кодекс, които да са съобразени със сегашната обстановка и механизма на извършване на противозаконно отнемане на моторни превозни средства.
    С предложените изменения и допълнения на действащата нормативна уредба целим да се постигне укрепване на правилата, свързани с отнемането на активи, генерирани от престъпна дейност, въвеждаме задължение за предоставяне на информация на обвиняемия, улесняваща избора му на адвокат, както и правото му свободно да осъществява връзка със защитника, да се среща насаме с него, да получава съвети и друга правна помощ, включително преди започване и по време на провеждане на разпита. Целим и по-ефективно противодействие на престъпленията с предмет противозаконно отнемане на моторни превозни средства.
    Съвсем накратко мога да маркирам отделните три направления на Законопроекта, защото той сам по себе си не е малък по обем.
    По отношение на първата Директива за обезпечаване и конфискация на имущество, най-важните промени, които предлагаме са в Общата част на Наказателния кодекс. Изрично посочваме дефиниция на „пряка и непряка облага“, като разпоредбата търпи редакция. Изрично посочваме, че на отнемане в полза на държавата подлежи придобитото от престъпна дейност, пряката и непряката облага.Това е най-съществената промяна.
    Другата най-съществена промяна, свързана с тази директива е, че изрично предоставяме правомощията на Комисията за отнемане на незаконно придобито имущество да управлява обезпеченото по реда на НПК имущество.
    По отношение на направлението в Законопроекта за противозаконно отнемане на моторни превозни средства – със Законопроекта предлагаме изрично квалифициран състав, ако предмет на престъплението е моторно превозно средство. Предлагаме да се наказва и самото приготовление към отнемане на МПС.
    В текста на чл. 346б, а именно проникването в моторно превозно средство без съгласието на собственика, предлагаме да отпадне алтернативното наказание глоба.
    По отношение на втората Директива, за която споменах – най-общо казано за достъпа до адвокат, най-съществената промяна, която предлагаме, е въвеждането на така наречената временна дерогация. Иначе казано, означава, когато едно лице бъде задържано с постановление на прокурора да може да му бъде отказано на него да уведоми конкретно лице – в хипотеза на съучастник или член на организирана престъпна група, да бъде уведомено от него с цел да осуети наказателното преследване, укриването на доказателства. Този отказ на прокурора ще подлежи на обжалване пред съда, който трябва да разгледа делото незабавно в закрито съдебно заседание. Задържаното лице има право да уведоми друго лице, за което не му е отказано, адвокатът също може да бъде уведомен, това въобще не се поставя под съмнение.
    За да не навлизам повече в детайли по тази директива, която е обемна, готов съм да отговарям на конкретни въпроси. Моля Законопроектът да бъде одобрен от вашата Комисия.
    ПРЕДС. ДЖЕМА ГРОЗДАНОВА: Благодаря Ви.
    Заповядайте, колеги, ако имате въпроси.
    Имах малко чудене защо е разпределен този законопроект към нас, а не е само към Комисията по европейски въпроси и контрол на европейските фондове.
    Според Вас, защо докладвате пред нашата комисия?
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЕВГЕНИ СТОЯНОВ: Ще Ви помоля за малко време, за да отговоря на този въпрос. В момента не мога да Ви дам отговор. Разпределен е на пет комисии. През три от тях, мина…
    ПРЕДС. ДЖЕМА ГРОЗДАНОВА: Според нашето проучване, тъй като наистина имахме колебание защо е разпределен, това е защото задържаният има възможност да уведомява консулството на съответната държава чрез Министерството на външните работи. Мисля, че това е правилният отговор. Ако Вие имате друг?
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЕВГЕНИ СТОЯНОВ: Нямам друг отговор към момента.
    ПРЕДС. ДЖЕМА ГРОЗДАНОВА: Заповядайте, колеги, ако имате въпроси. Няма.
    Преминаваме към гласуване.
    Подлагам на гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Наказателния кодекс, № 802-01-36, внесен от Министерския съвет на 8 октомври 2018 г.
    Който е „за“, моля да гласува.
    За – 15, против и въздържали се – няма.
    Въпреки колебанията, гласуването е единодушно.
    Благодаря Ви.

    По точка „Разни“.
    Колеги, имате ли нещо да споделите? Няма.
    Закривам заседанието.

    (Закрито в 14,45 ч.)


    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    Джема Грозданова
    Форма за търсене
    Ключова дума