Комисия по външна политика
1. Законопроект за ратифициране на Спогодбата между Република България и Кралство Нидерландия за избягване на двойното данъчно облагане с данъци на доходите и предотвратяване на отклонението и заобикалянето на данъчно облагане, № 002-02-20, внесен от Министерския съвет на 27.11.2020 г.
2. Законопроект за ратифициране на Устава на Агенцията за ядрена енергия към Организацията за икономическо сътрудничество и развитие, № 002-02-21, внесен от Министерския съвет на 30.11.2020 г.
3. Разни.
Списъците на присъствалите народни представители – членове на Комисията по външна политика, и на гостите се прилагат към протокола.
Заседанието беше открито в 14,30 ч. и ръководено от председателя на Комисията господин Пламен Манушев.
* * *
ПРЕДС. ПЛАМЕН МАНУШЕВ: Добър ден на всички!
Уважаеми дами и господа, часът е 14,30.
Имаме кворум.
Започваме планираното заседание на Комисията по външна политика.
За днешното заседание на Комисията по външна политика предлагам следния дневен ред:
„1. Законопроект за ратифициране на Спогодбата между Република България и Кралство Нидерландия за избягване на двойното данъчно облагане с данъци на доходите и предотвратяване на отклонението и заобикалянето на данъчно облагане, № 002-02-20, внесен от Министерския съвет на 27.11.2020 г.
2. Законопроект за ратифициране на Устава на Агенцията за ядрена енергия към Организацията за икономическо сътрудничество и развитие, № 002-02-21, внесен от Министерския съвет на 30.11.2020 г.
3. Разни.“
Който е съгласен с така предложения дневен ред, моля да гласува.
За – 10, против и въздържали се – няма.
Преминаваме към точка първа от дневния ред на днешното заседание:
ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА РАТИФИЦИРАНЕ НА СПОГОДБАТА МЕЖДУ РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ И КРАЛСТВО НИДЕРЛАНДИЯ ЗА ИЗБЯГВАНЕ НА ДВОЙНОТО ДАНЪЧНО ОБЛАГАНЕ С ДАНЪЦИ НА ДОХОДИТЕ И ПРЕДОТВРАТЯВАНЕ НА ОТКЛОНЕНИЕТО И ЗАОБИКАЛЯНЕТО НА ДАНЪЧНО ОБЛАГАНЕ, № 002-02-20, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ НА 27.11.2020 Г.
Гости на Комисията са:
- от Министерството на финансите:
госпожа Людмила Петкова – директор на дирекция „Данъчна политика“ в Министерството на финансите, и госпожа Десислава Калудова – директор на дирекция „Спогодби за избягване на двойното данъчно облагане“ в НАП.
Добре дошли!
Имате думата да представите Законопроекта.
Заповядайте, госпожо Петкова.
ЛЮДМИЛА ПЕТКОВА: Благодаря, господин Председател.
Уважаеми дами и господа народни представители, ще Ви представя накратко Проекта на Спогодбите за избягване на двойното данъчно облагане (СИДДО) с Кралство Нидерландия.
Основните причини, които наложиха подписването на новата Спогодба, се дължат на съществени промени в икономическите условия и нормативната база след 1990 г., когато е била подписана действащата Спогодба. Част от нейните разпоредби не съответстват на измененията както в българското законодателство, така и в модела на данъчна спогодба на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие.
Следва да се отбележи, че от 1990 г. насам моделът на данъчна спогодба на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) е претърпял над шест редакции, като последната е от 2017 г. Тя е във връзка с Проекта на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) – BEPS, за противодействие на свиването на данъчната основа и прехвърлянето на печалби.
Всъщност действащата Спогодба в определени аспекти е неефективна и създава условия за заобикаляне и отклонение от данъчно облагане. Нещо повече, че България, която е член на приобщаващата рамка на ОИСР от 2016 г., е изразила ясен политически ангажимент да въведе стандартите по Плана BEPS в националното си законодателство, включително и в двустранните спогодби.
Не на последно място следва да се посочи, че Нидерландия е един от традиционните и важни търговски и икономически партньори на България.
Най-съществените моменти, които двете държави са постигнали, ще отразя накратко.
Променен е списъкът на българските данъци, за да бъде в съответствие със Закона за корпоративното подоходно облагане и Закона за данъка върху доходите на физическите лица. Направени са промени по отношение качеството на местно лице, като са възприети стандартните критерии на модела на ОИСР – местопребиваване, местожителство или всеки друг критерий от подобно естество, за да бъде определено едно физическо лице като местно за данъчни цели за съответната държава. В сега действащата СИДДО всъщност са, че тази разпоредба обвързва качеството на местно лице с критерия „гражданство“. Този критерий обаче е изоставен от българското данъчно законодателство още преди двадесет години. Въведен е данък 5%, за да се облагат доходите от лихви, като са въведени изключения от това правило съответно за банкови институции, пенсионни фондове, при продажба на стока и оборудване на кредит, за лихви, изплатени в полза на държавата и централната банка. Въведен е също данък върху доходите от авторски и лицензионни възнаграждения. Включена е клауза, с която да не могат неправомерно да се ползват данъчните облекчения по съответната Спогодба, което е изцяло в съответствие с мерките, които са по Плана BEPS.
Подписаната Спогодба между България и Нидерландия е от взаимен интерес и осигурява постигането на баланс в данъчно-облагателните правомощия на двете държави. Благодаря.
ПРЕДС. ПЛАМЕН МАНУШЕВ: Благодаря Ви, госпожо Петкова.
Уважаеми госпожи и господа, имате думата за въпроси към госпожа Петкова.
Няма.
Преминаваме към гласуване на Законопроекта.
Който е „за“ Законопроекта за ратифициране на Спогодбата между Република България и Кралство Нидерландия за избягване на двойното данъчно облагане с данъци на доходите и предотвратяване на отклонението и заобикалянето на данъчно облагане, № 002-02-20, моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се – няма.
Приема се.
Приключихме с първа точка.
Благодаря Ви за участието, уважаеми госпожи.
Продължаваме с точка втора:
ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА РАТИФИЦИРАНЕ НА УСТАВА НА АГЕНЦИЯТА ЗА ЯДРЕНА ЕНЕРГИЯ КЪМ ОРГАНИЗАЦИЯТА ЗА ИКОНОМИЧЕСКО СЪТРУДНИЧЕСТВО И РАЗВИТИЕ,
№ 002-02-21, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ НА 30.11.2020 Г.
Гостите все още ги няма. Проверете дали ще идват, или няма да идват, да не стоим да чакаме и да знаем какво правим. (Шум и реплики извън микрофоните.)
ДЕСИСЛАВА АТАНАСОВА: Господин Председател, може ли една процедура?
ПРЕДС. ПЛАМЕН МАНУШЕВ: Заповядайте, госпожо Атанасова.
ДЕСИСЛАВА АТАНАСОВА: Уважаеми господин Председател, уважаеми колеги! По втора точка Комисията по външна политика е съпътстваща, водеща е Комисията по енергетика. Затова аз смятам, че няма нужда да изчакваме вносителите да ни представят Законопроекта за ратификация и можем да преминем към обсъждане. Ако няма въпроси или изказвания, направо към гласуване. Опозицията вече заяви подкрепа към Законопроекта.
ПРЕДС. ПЛАМЕН МАНУШЕВ: Благодаря Ви, госпожо Атанасова.
Гласуваме процедурата.
За – 13, против и въздържали се – няма.
Имате думата за изказвания по точка втора.
Има ли изказвания? Няма.
Подлагам втора точка на гласуване: Законопроект за ратифициране на Устава на Агенцията за ядрена енергия към Организацията за икономическо сътрудничество и развитие,
№ 002-02-21, внесен от Министерския съвет на 30.11.2020 г.
Който е „за“, моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се – няма.
Приема се.
Точка трета:
РАЗНИ.
Имате ли предложения? Няма.
Поради изчерпване на дневния ред, закривам заседанието. Благодаря.
(Закрито в 14,42 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Пламен Манушев