Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по външна политика
Комисия по външна политика
09/12/2020
    1. Законопроект за ратифициране на Спогодбата между Република България и Кралство Нидерландия за избягване на двойното данъчно облагане с данъци на доходите и предотвратяване на отклонението и заобикалянето на данъчно облагане, № 002-02-20, внесен от Министерския съвет на 27.11.2020 г.
    2. Законопроект за ратифициране на Устава на Агенцията за ядрена енергия към Организацията за икономическо сътрудничество и развитие, № 002-02-21, внесен от Министерския съвет на 30.11.2020 г.
    3. Разни.
    Списъците на присъствалите народни представители – членове на Комисията по външна политика, и на гостите се прилагат към протокола.
    Заседанието беше открито в 14,30 ч. и ръководено от председателя на Комисията господин Пламен Манушев.

    * * *

    ПРЕДС. ПЛАМЕН МАНУШЕВ: Добър ден на всички!
    Уважаеми дами и господа, часът е 14,30.
    Имаме кворум.
    Започваме планираното заседание на Комисията по външна политика.
    За днешното заседание на Комисията по външна политика предлагам следния дневен ред:
    „1. Законопроект за ратифициране на Спогодбата между Република България и Кралство Нидерландия за избягване на двойното данъчно облагане с данъци на доходите и предотвратяване на отклонението и заобикалянето на данъчно облагане, № 002-02-20, внесен от Министерския съвет на 27.11.2020 г.
    2. Законопроект за ратифициране на Устава на Агенцията за ядрена енергия към Организацията за икономическо сътрудничество и развитие, № 002-02-21, внесен от Министерския съвет на 30.11.2020 г.
    3. Разни.“
    Който е съгласен с така предложения дневен ред, моля да гласува.
    За – 10, против и въздържали се – няма.


    Преминаваме към точка първа от дневния ред на днешното заседание:
    ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА РАТИФИЦИРАНЕ НА СПОГОДБАТА МЕЖДУ РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ И КРАЛСТВО НИДЕРЛАНДИЯ ЗА ИЗБЯГВАНЕ НА ДВОЙНОТО ДАНЪЧНО ОБЛАГАНЕ С ДАНЪЦИ НА ДОХОДИТЕ И ПРЕДОТВРАТЯВАНЕ НА ОТКЛОНЕНИЕТО И ЗАОБИКАЛЯНЕТО НА ДАНЪЧНО ОБЛАГАНЕ, № 002-02-20, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ НА 27.11.2020 Г.
    Гости на Комисията са:
    - от Министерството на финансите:
    госпожа Людмила Петкова – директор на дирекция „Данъчна политика“ в Министерството на финансите, и госпожа Десислава Калудова – директор на дирекция „Спогодби за избягване на двойното данъчно облагане“ в НАП.
    Добре дошли!
    Имате думата да представите Законопроекта.
    Заповядайте, госпожо Петкова.
    ЛЮДМИЛА ПЕТКОВА: Благодаря, господин Председател.
    Уважаеми дами и господа народни представители, ще Ви представя накратко Проекта на Спогодбите за избягване на двойното данъчно облагане (СИДДО) с Кралство Нидерландия.
    Основните причини, които наложиха подписването на новата Спогодба, се дължат на съществени промени в икономическите условия и нормативната база след 1990 г., когато е била подписана действащата Спогодба. Част от нейните разпоредби не съответстват на измененията както в българското законодателство, така и в модела на данъчна спогодба на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие.
    Следва да се отбележи, че от 1990 г. насам моделът на данъчна спогодба на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) е претърпял над шест редакции, като последната е от 2017 г. Тя е във връзка с Проекта на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) – BEPS, за противодействие на свиването на данъчната основа и прехвърлянето на печалби.
    Всъщност действащата Спогодба в определени аспекти е неефективна и създава условия за заобикаляне и отклонение от данъчно облагане. Нещо повече, че България, която е член на приобщаващата рамка на ОИСР от 2016 г., е изразила ясен политически ангажимент да въведе стандартите по Плана BEPS в националното си законодателство, включително и в двустранните спогодби.
    Не на последно място следва да се посочи, че Нидерландия е един от традиционните и важни търговски и икономически партньори на България.
    Най-съществените моменти, които двете държави са постигнали, ще отразя накратко.
    Променен е списъкът на българските данъци, за да бъде в съответствие със Закона за корпоративното подоходно облагане и Закона за данъка върху доходите на физическите лица. Направени са промени по отношение качеството на местно лице, като са възприети стандартните критерии на модела на ОИСР – местопребиваване, местожителство или всеки друг критерий от подобно естество, за да бъде определено едно физическо лице като местно за данъчни цели за съответната държава. В сега действащата СИДДО всъщност са, че тази разпоредба обвързва качеството на местно лице с критерия „гражданство“. Този критерий обаче е изоставен от българското данъчно законодателство още преди двадесет години. Въведен е данък 5%, за да се облагат доходите от лихви, като са въведени изключения от това правило съответно за банкови институции, пенсионни фондове, при продажба на стока и оборудване на кредит, за лихви, изплатени в полза на държавата и централната банка. Въведен е също данък върху доходите от авторски и лицензионни възнаграждения. Включена е клауза, с която да не могат неправомерно да се ползват данъчните облекчения по съответната Спогодба, което е изцяло в съответствие с мерките, които са по Плана BEPS.
    Подписаната Спогодба между България и Нидерландия е от взаимен интерес и осигурява постигането на баланс в данъчно-облагателните правомощия на двете държави. Благодаря.
    ПРЕДС. ПЛАМЕН МАНУШЕВ: Благодаря Ви, госпожо Петкова.
    Уважаеми госпожи и господа, имате думата за въпроси към госпожа Петкова.
    Няма.
    Преминаваме към гласуване на Законопроекта.
    Който е „за“ Законопроекта за ратифициране на Спогодбата между Република България и Кралство Нидерландия за избягване на двойното данъчно облагане с данъци на доходите и предотвратяване на отклонението и заобикалянето на данъчно облагане, № 002-02-20, моля да гласува.
    За – 13, против и въздържали се – няма.
    Приема се.
    Приключихме с първа точка.
    Благодаря Ви за участието, уважаеми госпожи.



    Продължаваме с точка втора:
    ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА РАТИФИЦИРАНЕ НА УСТАВА НА АГЕНЦИЯТА ЗА ЯДРЕНА ЕНЕРГИЯ КЪМ ОРГАНИЗАЦИЯТА ЗА ИКОНОМИЧЕСКО СЪТРУДНИЧЕСТВО И РАЗВИТИЕ,
    № 002-02-21, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ НА 30.11.2020 Г.
    Гостите все още ги няма. Проверете дали ще идват, или няма да идват, да не стоим да чакаме и да знаем какво правим. (Шум и реплики извън микрофоните.)
    ДЕСИСЛАВА АТАНАСОВА: Господин Председател, може ли една процедура?
    ПРЕДС. ПЛАМЕН МАНУШЕВ: Заповядайте, госпожо Атанасова.
    ДЕСИСЛАВА АТАНАСОВА: Уважаеми господин Председател, уважаеми колеги! По втора точка Комисията по външна политика е съпътстваща, водеща е Комисията по енергетика. Затова аз смятам, че няма нужда да изчакваме вносителите да ни представят Законопроекта за ратификация и можем да преминем към обсъждане. Ако няма въпроси или изказвания, направо към гласуване. Опозицията вече заяви подкрепа към Законопроекта.
    ПРЕДС. ПЛАМЕН МАНУШЕВ: Благодаря Ви, госпожо Атанасова.
    Гласуваме процедурата.
    За – 13, против и въздържали се – няма.
    Имате думата за изказвания по точка втора.
    Има ли изказвания? Няма.
    Подлагам втора точка на гласуване: Законопроект за ратифициране на Устава на Агенцията за ядрена енергия към Организацията за икономическо сътрудничество и развитие,
    № 002-02-21, внесен от Министерския съвет на 30.11.2020 г.
    Който е „за“, моля да гласува.
    За – 13, против и въздържали се – няма.
    Приема се.

    Точка трета:
    РАЗНИ.
    Имате ли предложения? Няма.
    Поради изчерпване на дневния ред, закривам заседанието. Благодаря.

    (Закрито в 14,42 ч.)


    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    Пламен Манушев
    Форма за търсене
    Ключова дума