Комисия по външна политика
1. Проект за решение на Народното събрание за приемане на Програма за развитие на отбранителните способности на Въоръжените сили на Република България 2032 и за определяне числеността на въоръжените сили, № 102-03-6, внесен от Министерски съвет на 01.02.2021 г.
2. Представяне на Лъчезара Стоева за постоянен представител на Република България към ООН в Ню Йорк, САЩ.
3. Представяне на Юрий Щерк за постоянен представител на Република България към Службата на ООН и други международни организации в Женева, Конфедерация Швейцария.
4. Разни.
Списък на присъствалите народни представители – членове на Комисията по външна политика, и списъкът на гостите се прилагат към протокола.
Заседанието беше открито в 14,30 ч. и ръководено от председателя на Комисията господин Пламен Манушев.
* * *
ПРЕДС. ПЛАМЕН МАНУШЕВ: Уважаеми госпожи и господа! Откривам заседанието на Комисията по външна политика.
Гости са: заместник-министърът на отбраната – генерал Атанас Запрянов, заместник-началникът на отбраната – генерал лейтенант Димитър Илиев и заместник-министърът на външните работи Георг Георгиев е тук.
Така че имаме високо посещение днес в Комисията.
Предлагам Ви следния дневен ред за днешното заседание:
1. Проект за решение на Народното събрание за приемане Програма за развитие на отбранителните способности на Въоръжените сили на Република Българи 2032 и за определяне числеността на въоръжените сили, № 102-03-6, внесен от Министерския съвет на 1 февруари 2021 г.
2. Представяне на Лъчезара Стоева, назначена за постоянен представител на Република България към ООН в Ню Йорк, Съединените щати.
3. Представяне на Юрий Щрек, назначен за постоянен представител на Република България към Службата на ООН и други международни организации в Женева, Конфедерация Швейцария
4. Разни.
Който е съгласен с така предложения дневен ред, моля да гласува.
Приема се единодушно.
Преминаваме към точка първа от дневния ред.
Господин Заместник-министър, заповядайте да представите Програмата за развитие на отбранителните способности на Въоръжените сили на Република България.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АТАНАС ЗАПРЯНОВ: Благодаря Ви, господин Председател.
Уважаеми господин Председател, уважаеми народни представители! Възложено е на мен и на заместник-началника на отбраната от името на министъра на отбраната и началника на отбраната да Ви представим Програма за развитие на отбранителните способности на Въоръжените сили на Република България 2032.
Програмата е разработена в Министерството на отбраната с участието на видовете въоръжени сили на базата на резултатите от проведения стратегически преглед на отбраната.
Бих искал да започна с това, че преглед от такъв мащаб и характер се прави за първи път у нас. Той беше иницииран, за да адаптираме в дългосрочен план отбранителните способности на Българските въоръжени сили към предизвикателствата на променената среда за сигурност. В тази връзка трябва да отбележа, че оценката ни за средата на сигурност е в пълно съответствие със съюзните оценки, като са отчетени основните изводи от процеса на стратегически размисъл в НАТО.
Използвана беше методологията за планиране на отбраната, базирана на способности, като се отчетоха рисковете и заплахите за националната сигурност. Работата по прегледа на отбраната продължи повече от година и половина, като беше организирана в рамките на четири основни направления по функционални области с над 20 работни групи, в които работиха повече от 500 военни цивилни експерти.
Държа да подчертая, че в хода на процеса от страна на политическото ръководство на Министерство на отбраната не са налагани никакви ограничения от ресурса или нормативен характер.
Видовете въоръжени сили и структурите на пряко подчинени на министъра на отбраната самостоятелно разработиха и предложиха концепции за своето дългосрочно развитие. Определените минимално необходими приоритетни военни способности за развитието до 2032 г. са реалистични, тъй като са съобразени с предоставената от Министерството на финансите Дългосрочна финансова рамка. Прегледът потвърди валидността на Стратегическата рамка за отбраната. Поради това в Програма 2032 стратегическата цел на отбранителната политика, ролята и мисиите на въоръжените сили, както и нивото на политическа амбиция за тяхното изпълнение като цяло запасват своите параметри.
Хоризонтът на Програма 2032 е синхронизиран със срока на средносрочните цели от процесите на планиране на отбраната в НАТО и Европейския съюз и обхващат два пълни шестгодишни програмни периода.
Определените в хода на прегледа 188 минимално необходими военни способности са на обща стойност от над 36 млрд. лв. Създадената прогнозна рамка за периода до 2032 г. осигурява само 25% от нужния финансов ресурс. Това наложи приоритизиране на способностите от Щаба на отбраната, от военното ръководство по ключово важните за изпълнение задачи и мисии. За да бъде съобразена възможността за финансиране от държавния бюджет, разчетите в Програма 2032 са направени само по списък от 38 приоритетни минимални необходими военни способности.
В съответствие с тези минимално необходими способности, възложените мисии и задачи, Програмата предвижда: към 2032 г. въоръжените сили да са с обща численост не по-малко от 43 хил. души, от които 3 хил. души доброволен резерв; определян на необходимостта от нова функционална структура на въоръжените сили, съответстваща на приетата категоризация съгласно системата на НАТО, а именно – сили за сдържане и сили за отбрана.
В Програмата са заложени и някои съществени промени в организационната и командна структура. Изпълняваните задачи налагат потребността от сформиране на две нови командвания за оперативно ниво: командване на логистичната поддръжка и командване за комуникационна и информационна поддръжка, киберотбрана.
Освен реализацията на трите основни модернизационни проекта на видовете въоръжени сили, Програма 2032 разглежда предопределянето на нови три координатни радари, дистанционно управляеми системи и дронове, както и средства за защита от такива, и модернизация на наличните системи въоръжени техники. За постигане на оптимален баланс между амбиции и ресурси е необходимо да продължи неотклонното изпълнение на Националния план за повишаване на разходите за отбрана до 2% от брутния вътрешен продукт на страната до 2024 г. и поддържането им на това ниво. Съотношението между разходите за личен състав, текуща издръжка и капиталови разходи спрямо общи разходи, следва да се поддържа в съотношение 60:20:20, каквато е и прогнозата и препоръката за всички страни – членки на НАТО, като поне 20% от разходите за отбрана са за ново въоръжение и техника.
Преди одобрението от Министерския съвет, Проектът на Програма 2032 премина през процедура на широко обществено обсъждане с обществени организации, представители на научната общност и отделни граждани-експерти, като са разглеждали и отчели всички постъпили при нас оценки, мнения и предложения.
Във външнополитически план Програма 2032 акцентира върху следните приоритетни насоки за работа: изпълнение на ангажиментите по изграждане на възпиращия и отбранителен потенциал на НАТО; по-активно участие в изграждането на адаптираното предно присъствие на НАТО в Черноморския регион в инициативата за готовност на Алианса и мисиите и операциите на НАТО и Европейския съюз; развитие на стратегически партньорства със САЩ и реализация на приоритетите в Пътната карта за сътрудничество в областта на отбраната; продължаване на активното участие в проектите за изграждане на способности по линия на постоянното структурно сътрудничество на Европейския съюз; задълбочаване на добросъседските отношения при стриктно отчитане на националните ни интереси в рамките на водещия регионален формат в процеса на срещите на министрите на отбраната от Югоизточна Европа, на който в периода от 2021 г., тоест от средата на тази година, до средата на 2023 г. България ще бъде ротационен председател.
Паралелно с работата по Програма 2032 започна и разработването на План за развитие на въоръжените сили до 2026 г. и Инвестиционен план-програма до 2032 г. Междувременно подготвяме и проекти за изменение и допълнение в Закона за отбраната и въоръжените сили, които да ни позволят да реализираме най-неотложните ротационни и структурни промени, свързани с формирането на двете нови командвания, за което Ви информирах. Целта е към 2032 г. въоръжените сили да разполагат с основните приоритетни способности, адекватни на средата за сигурност и да са в състояние да покрият голяма част от минималните военни изисквания към способностите в изпълнение на задачи и по трите мисии. Изграждането на останалата част от необходимите способности очевидно ще продължи и след 2032 г.
Уважаеми господин Председател, уважаеми народни представители! В заключение позволете ми да изразя от името на министъра на отбраната нашата увереност, че този ключов за бъдещето на страната документ ще получи Вашата политическа подкрепа. Благодаря Ви.
ПРЕДС. ПЛАМЕН МАНУШЕВ: Благодаря Ви, господин Генерал.
Уважаеми господа, имате думата за въпроси и коментари и изказвания по така предложения Проект за решение на Народното събрание по Програмата за развитие на отбранителните способности 2032.
Има ли желаещи да се изкажат?
Ние гледахме този документ миналия четвъртък в Комисията по отбрана, там го одобрихме. Аз казах – тук има и за Комисията по външна политика. Стратегическата среда е оценена в комисиите по тези въпроси.
Има ли желаещи да се изкажат?
Ще кажа няколко думи. Първо, господин Заместник-министър, господин Генерал, моите уважения към всички, които са работили по стратегическия преглед – изключително голяма работа е свършена. Вие казахте колко хора са участвали, Вие казахте какви усилия, какъв труд е положен и колко знания и опит също така е претворен в този нетолкова голям документ, но е документ, касаещ развитието на отбранителните способности на държавата в един доста дълъг период. Досега не сме правили никога за период от 12 години.
Виждате, че това е Програма да развитие на отбранителните способности на Въоръжените сили на Република България, не на някоя политическа партия. Така че това, което е разработено, ползвана е експертизата, и то много силно място има военната експертизата, в разработването на документите. Вие казахте, че сте дали свобода да работят. Разбираме го и се радваме, че и Вие имате това разбиране, че тези огромни ресурси, които са необходими за необходимите оперативни и отбранителни способности, са изключително големи. И това, че сте се спрели, за да имаме минималните изисквания, за около 25% от тези необходими средства, които са много голяма сума за България за този период, с тях да се покрият и да се изпълнят задачите и мисиите на въоръжените сили, разбира се, в съответствие с политическите амбиции, които си поставяте като такъв документ.
Искам да кажа, че документът нямаме време да го отлагаме. Трябва да бъде приет, чуха се и такива приказки – защо не го отложим, сега е краят на парламента. Може би ще дойдат други, които ще имат други виждания. Които и да дойдат, военното ръководство ще бъде същото и военната експертиза ще бъде същата, а те са български генерали, офицери, които са се заклели и служат на България. Така че нямаме време да го отлагаме, тъй като всички стратегически документи, разработени в последната 2015 г., те изтекоха миналата година. В 2021 г. сега няма такъв документ, по който да се работи, включително няма и разработен План за развитие на въоръжените сили, в който конкретно да е показано кога, какво трябва да се случи, какво да влезе, как да излезе, кой щаб да се реорганизира.
Изключително важно е да стартира тази програма, за да не се спре процеса на трансформация на модернизация на българската армия, тъй като приемането на тази програма веднага ще даде възможност правителството да утвърди Програмата за развитие на въоръжените сили, съответно да се изработи Инвестиционният план-програма до 2032 г., а също така и да се промени Закона за отбраната и въоръжените сили, за да могат да се приведат в действие планираните тук неща и реорганизации.
Изключително амбициозно и важно и аз смятам, че трябва да положим усилия всички да се случи това нещо в този парламент, за да не стават вижданията, работата и трудът и на военната експертиза и на политическото ръководство на Министерство на отбраната един напразен труд. Армията трябва да продължи да се развива, тя е българска армия и неби трябвало да се влия от политическите конюнктури и провеждането примерно на избори, с което, ако се отложи, ще се забави изключително много цялостното изпълнение и тази година ще бъде просто загубена.
Този документ е важен да продължи работата и по проектите за модернизация и най-вече Проектът за модернизация на сухопътни войски. Трябва да се работи изключително сериозно, за да стартира и той и тази година да се сключат договори и за него.
Това е, което исках да кажа. Още веднъж – трудът е наистина огромен, казвам Ви го. Участвал съм в два стратегически прегледа в работата по тях – 2004 г., 2015 г. и общо работата е много голяма, много сериозна. Дано политиците в България да имат волята да утвърдят тази програма и да се работи, независимо от останалите неща и съставянето на правителство или политическите виждания на някои от политическите партии.
Има ли друг желаещ да се изкаже? Няма желаещи.
Ще преминем към гласуване. Генерал Запрянов направи представяне на целия този документ. Аз си мислех, че ще е интересен и за Комисията по външна политика, защото има неща важни, специфични за отбраната.
Така че преминаваме към гласуване.
Закривам дебатите по въпроса и разискванията.
Който е „за“ приемане на Проект за решение на Народното събрание за приемане на Програма за развитие на отбранителните способности на Въоръжените сили на Република България 2032 и за определяне числеността на въоръжените сили, № 102-03-6, внесен от Министерския съвет на 1 февруари 2021 г., моля да гласува.
За – 11, против – няма, въздържал се – 1.
С това Комисията по външна политика приема Проекта за решение и Програмата.
Благодаря Ви, господин Заместник-министър.
Довиждане и поздрави на Министерството на отбраната.
(Заседанието продължава в режим на закрито заседание.)
(Закрито в 15,20 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Пламен Манушев